Gezondheid alle pijlers

Allergisch voor sok?

14-06-2015 19:27 18 berichten
Oke, de topic titel is een beetje vreemd, ik zal het even uitleggen. Het gros van mijn sokken waren einde oefening, gaten, gaar etc. Deze waren van de Hema. Ik heb vervolgens nieuwe sokken gekocht bij de action. Zwarte dunne sokken en witte sneaker sokjes. Het lijkt van hetzelfde merk, beide hebben de maat onderop de sok staan. Sindsdien is mijn linkervoet een drama, blaren, jeukende bultjes, open plekjes daardoor. Dit vooral in de holling onder de voet en aan de buiten zijkant. Mijn andere voet heeft nergens last van.

Nu heb ik, vanwege de open plekjes, de afgelopen dagen verband om mijn voet gedaan voor ik de sok aandeed. Gek genoeg heb ik nu geen jeuk. Ik begin hierdoor dus te denken dat ik mogelijk allergisch ben voor deze sok. Het wasmiddel dat ik gebruik is hetzelfde gebleven. Morgen ga ik nieuwe sokken halen, bij de Hema maar weer, kijken of het dan weggaat. Ik vind dit echter zo raar dat ik me afvroeg of iemand het herkent of weet of de stof van een sok dit kan veroorzaken.
Als het een allergie zou zijn, dan zou je van beide voeten toch last moeten hebben? Je hebt toch 2 sokken aan?

Anders even naar de huisarts ermee.
Klinkt als een voetschimmeltje
Je kan niet allergisch zijn voor sokken. (Over)gevoelig voor het verfbad oid kan wel.
Alle reacties Link kopieren
Het kan aan de verf liggen maar ook aan het soort stof.

Synthetische stof gaat broeien en dat kan klachten geven.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Heb je het ook nog na het wassen van de sokken?
Heb je de sokken wel gewassen voor jeze de eerste keer aandeed?

Er zit op textiel vaak een finishlaag of restant van een verfbad dat heel erg chemisch is en flinke huidproblemen kan veroorzaken als je dat er nieteerst uitwast.

Zo zijn kennissen van me eens vol jeuk en bultjes bij de huisarts beland na het slapen onder een (ongewassen) nieuwe dekbedhoes. Ze sliepen naakt, dus heel vervelend
Van wat voor materiaal zijn de sokken gemaakt?
Draag jij nu sokken?
quote:Blondie456 schreef op 14 juni 2015 @ 19:58:

Draag jij nu sokken?Is dat raar?
Je kunt ook ineens allergisch worden voor je wasmiddel. Dan hebben ze stiekem de samenstelling veranderd, of misschien ben jij van samenstelling veranderd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
FF naar de huisarts zalfje halen
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien eczeem?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het kan een voetschimmel zijn maar ook bv eczeem, het is warm de afgelopen dagen en je voeten zitten de hele dag in sokken en schoenen. Dan gaat het broeien, ga je zweten en daar kan je eczeem door krijgen. Allergie voor de het verfbad of wasmiddel lijkt me niet als je er maar bij een voet last van hebt. Bij eczeem had ik vroeger ook op bepaalde plekken meer of minder last en voetschimmel hoeft ook niet gelijk op beide voeten te zitten.
quote:Nu heb ik, vanwege de open plekjes, de afgelopen dagen verband om mijn voet gedaan voor ik de sok aandeed.Verband is vaak van katoen, wat een groot vochtabsorberend vermogen heeft. Dit kan dus een einde aan de irritatie hebben gemaakt. Dus koop katoenen sokken volgende keer en trek vaak schone aan. Talkpoeder is ook prima om transpirerende plekken droger te maken. Ook een föhn blaast je huid droog.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik was altijd mijn sokken voordat ik ze aantrek, op 90 graden (bij het ondergoed en de handdoeken in). Inmiddels zijn ze ook al tig keer gewassen, ik trek elke dag schone sokken aan.

Ik herken het absoluut niet als een voetschimmel. Dat heb ik vaak gehad vroeger maar zat meer tussen de tenen. En daar zit het nu juist niet. Maar misschien zijn er verschillende soorten?

Waar de sokken van gemaakt zijn weet ik helaas niet, heb de verpakking niet meer maar ik zal morgen even naar de Action lopen om te kijken.

Katoenen sokken... er zit toch altijd iets van elastiek bij in? Om het rekbaar te maken? Ik zal eens googlen.

Gaat het dan nog niet over dan ga ik maar weer richting huisarts.
Er zit wel degelijk verschil in het aantal procent katoen in sokken. Ik moet minimaal 70% katoen in mijn sokken hebben. Kan best zijn dat er in jouw sokken minder % katoen zit. En jouw voeten broeierig worden van die synthetische sokken met alle jeuk, zweet en beultjes van dien.
Het kan dat je allergisch bent voor één van de bestanddelen van deze sokken. Ik zou dan alleen wel verwachten dat je het op beide voeten krijgt. Dit kun je laten testen bij een allergoloog. Die zal dan evt. een huid/plaktest doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven