Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld/ schulden

16-06-2015 17:25 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Even een vraagje.. Wat denken jullie gemiddeld nodig te zijn aan spaargeld?

Door financiele problemen van mijn man ben ik 7000,- kwijtgeraakt.

Niet dat hij wilde dat ik alles betaalde, maar ik wilde graag schuldenvrij zijn.

Ik heb nu nog 6000,- en alles is afbetaald. Denken jullie dat dit voldoende is voor 2

en een kleine op komst? We zijn 23 en 30 jaar.
En zijn financiële problemen zijn nu opgelost?
Zijn jullie getrouwd of niet, hebben jullie een eigen huis of een huurhuis, hoe kwamen de schulden? Hebben jullie werk en naast spaargeld voldoende inkomsten?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ja, die zijn opgelost.
Het is wel een hele kleine buffer, zeker als je daar ook nog de baby uitzet van moet kopen. Ik zou de komende maanden dus nog even proberen flink te sparen. Kan je straks blijven sparen als de baby er is? Hebben jullie een stapel inkomen?
We zijn getrouwd, inkomen is precies voldoende. Zouden 100,- per maand overhouden.

We hebben allebei werk en kunnen het daarvan doen.
Baby uitzet is er al vanaf getrokken
Dat is niet veel, maar heb je een keuze?
100 euro per maand over om te eten, luiers, cadeautjes etc? Of 100 om te sparen?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
100 om te sparen
6000 lijkt mij voldoende hoor. Baby's hebben eerst nog niet veel nodig, en vaak krijg je ook nog veel.

100 euro per maand overhouden vind ik alleen niet veel. Kan 1 van jullie meer gaan werken/verdienen?
Koop of huurhuis?
Koophuis, mijn man werkt fulltime. Ik kan straks met de kleine niet meer gaan werken
Afhankelijk hoe stabiel je inkomen en uitgaven zijn.

Als je ambtenaar bent (dus behoorlijk baan-zeker), met een huurhuis (dus huisbaas betaalt onderhoud), dan heb je niet zoveel buffer nodig.

Ben je ZZP-er (dus onzeker wat je volgende maand verdient) met een eigen huis (met reparaties voor eigen rekening), dan moet je veel meer buffer hebben.
Rot voor je dat je nu zo hebt moeten interen op spaargeld. Echter wel goed dat je schuldenvrij wil zijn en dat dat gelukt is.

Is de oorzaak van de schulden in beeld cq kunnen jullie het probleem aanpakken bij de kop? Als er kans op herhaling is is dat een probleem. Wanneer het eenmalig was en blijft bedenk dan dat dat in ieder gezin en huishouden kan voorkomen. Zelfs daar waar de beste bedoelingen zijn.
@Evaq: sinds wanneer is een ambtenaar baanzeker?

Ik begrijp je boodschap.
Wij hebben nu ook maar 5000 op de bank, en wat geld op de rekeningen van de kinderen.

Geen schulden op een al gedeeltelijke afgeloste hypotheek na, daar gaat even ons geld in nu.

Als je elke maand alles kan betalen en normaal kan eten is het prima.

Hopelijk kan je langzaam aan verder wat meer sparen, dus lijkt me werken van jou wel handig.

Opleidingen van de kinderen zijn echt wel meer dan 5000 en onderhoud huis, auto, kapotte koelkast ect.
quote:wilhelmina21 schreef op 16 juni 2015 @ 17:36:

Koophuis, mijn man werkt fulltime. Ik kan straks met de kleine niet meer gaan werken

Waarom kan dan niet? Heeft de kleine speciale zorg nodig die een gastouder of kvd niet kan geven?

Of pas als ze naar school is, dan is het 4 jaar en misschien nog wel te overzien.
quote:sinnombre schreef op 16 juni 2015 @ 17:30:

Dat is niet veel, maar heb je een keuze?

Precies de juiste opmerking.

Hebben jullie beiden een baan? Dan vind ik ¤100 overhouden niet veel, een kind erbij kost veel geld, meer dan ¤100.

Jullie zullen dan moeten bezuinigen.

Hebben jullie niet beiden een baan? Is er zicht op verandering in de situatie, positief of negatief?
Je bent zelf een theepot

Bedoel je daarmee dat je dan niet meer uren kan maken dan nu, of dat je dan überhaupt niet meer kunt gaan werken?

Ik begrijp dat je met die 100 euro over, bedoelt dat je die over hebt om nog te sparen, als je de boodschappen en alle uitgaven al gedaan hebt. Honderd euro om te sparen per maand is niet zo heel erg veel. Da's 1200 per jaar. Een nieuwe wasmachine, reparatie aan de auto, en je bent er doorheen. Dus reken erop dat je spaarsaldo de komende jaren niet zal groeien, maar met wat geluk stabiel zal blijven rond die 6000 euro van nu.

Ik zou me er niet prettig bij voelen, denk ik. Maar dat is aan jou. Misschien toch meer gaan werken dan je van plan bent?

Er zijn maar weinig gezinnen in Nederland die van 1 salaris kunnen leven.

Ik kan straks met de kleine niet meer gaan werken

Bedoel je met niet meer 'niet nog meer uren' of 'stoppen met werken'?

¤6000 is niet veel als je een koophuis hebt en dus alle reparaties zelf moet betalen. Als jullie nu beiden werken vind ik ¤100 sparen best weinig, de kosten zullen alleen maar hoger worden immers.

Het is goed dat je de schulden hebt afbetaald maar ik zou adviseren om naar het huidige uitgavepatroon te kijken.
Je bent zelf een theepot
100 euro per maand overhouden is weinig. Moeten hier ook nog dingen als kleding/ cadeautjes/ benzine van af? Dan is het echt niet te doen voor 2 personen. Als dit vrij te spenderen is (zakgeld) dan kan 't wel.

Denk er aan dat je met een kind ook nog 4x per jaar kinderbijslag krijgt. En de eerste jaren van zo'n kleintje zijn nog niet zo duur.

Ik snap heel goed dat je geen extra inkomsten kan genereren, bijna geen enkele moeder wil graag fulltime werken. En zeker niet als het niet echt nodig is. Hou ook rekening met opvangkosten gastouder/kdv mocht je daar gebruik van gaan maken.
Denk dat heel veel mensen veel minder hebben.

Kan prima!
Ik denk ook dat dit prima kan!
100 euro per maand sparen met zo'n buffer is toch hartstikke mooi?
Hallo?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven