Hoe doe jij boodschappen?

19-06-2015 00:31 211 berichten

Ik had deze van de week na het boodschappen doen willen openen, maar toen frustratie naar achtergrond verdwenen. Nu frustatieloos alsnog het topic

Zoals de titel hem al zegt: hoe doen jullie boodschappen. En dan ben ik vooral benieuwd naar:

*Welke supermarkten

*Op welke dag doe je meestal boodschappen en voor hoeveel dagen doe je meestal boodschappen?

* Gebruik je een lijstje?

*Let je op de aanbiedingen?

*Heb je een bepaald systeem om je boodschappen te doen Dus een looproute oid. Loop je de paden 1 voor 1 af, adhv boodschappenlijstje etc etc.

* Hoelang doe je over boodschappen doen?

*Heel belangrijk, hoeveel geef je uit met en wat is de grootte van je huishouden

*En last but not least: wat vind je van boodschappen doen?

N.B. Hoef niet per se volgens dit lijstje antwoord te geven, je mag ook een leuk verhaal ervan breien
Alle reacties Link kopieren
Ik heb totaal geen systeem als het op boodschappen aankomt, ik koop regelmatig een hele bups aan basisspullen tegelijk, maar ik heb ook wel eens weken dat ik gewoon steeds kleine beetjes koop, net hoe het uitkomt eigenlijk.

Ik woon vrij centraal, met een heleboel winkels op loopafstand, en ik kom regelmatig bij de lidl, aldi, ah, en jumbo.

De supermarkten liggen toevallig per twee bij elkaar hier, dus ik ga vaak naar de lidl en de jumbo, of naar de ah en de aldi.

Dan ga ik vaak eerst naar de goedkoopste winkel, en dan de rest bij de andere winkel.

Daarnaast koop ik veel op de markt, bij de toko, Turkse winkel, groenteboer, en andere "losse" winkeltjes.

Ik doe alles lopend, dus ik neem een rugzak mee, en als die vol is (met eventueel nog een draagtas erbij) ga ik naar huis

Ik heb een tijdje super krap gezeten, maar nu is het financieel gelukkig een stuk beter, dat merk ik wel gelijk in mijn boodschappen gedrag

Als het moet kan ik een hele week eten van 20 euro, maar nu er geen noodzaak meer is om zo heel erg zuinig te doen vind ik het wel prettiger om gewoon dingen te kopen die ik lekker vind, en niet alleen het meest noodzakelijke, en alles uit de aanbieding.

Ik let nog wel op de aanbiedingen, maar ik koop ze tegenwoordig alleen als ik er ook echt trek in heb.

Op dit moment geef ik ongeveer 30 tot 75 euro per week uit denk ik, dat is voor mij en mijn kat samen

Maar het fluctueert heel erg, de ene week ben ik veel voordeliger uit dan de andere.

Soms heb ik het heel druk, en dan kan ik rustig een paar zakken diepvriesgroentes kopen en de hele week groenteprutjes met pasta/rijst eten, maar meestal vind ik het leuk om wat meer aandacht aan mijn eten te besteden, en dan ben ik vaak duurder uit.

Soms heb ik ineens zo'n vlaag dat ik een grote voorraad eten kook en invries, dat scheelt ook geld maar daar moet ik wel net zin in hebben.

Meestal begin ik in mijn hoofd mijn menu bij de groentes, dus daar ga ik eerst kijken, wat is er in de aanbieding/in het seizoen, wat ziet er goed uit.

Daaromheen koop ik de rest.

Ik heb ook wel eens geen inspiratie, dan koop ik gewoon een hele bups groentes en andere spullen die wel een tijdje goed blijven, en dan improviseer ik gewoon per maaltijd.
quote:Angelaatje1970 schreef op 19 juni 2015 @ 05:14:

OK, dan nu zoals het echt gaat..

Voor mij en mijn dochter.. Ik doe meestal bij de LIDL en de PLUS 1x per week een grote boodschap en soms bij de JUMBO nog ff wat halen wat dan nodig is

Ik probeer eerst te eten voordat ik ga. Met hoger boodschappen doen is niet zo slim...

Bij mijn grote boodschap (dag kan verschillen) heb ik altijd wel een lijstje, en dan loop ik ondanks dat toch nog alle paden af (wat ik me nu ook afvraag is waarom is het meervoud van het dier pad -> padden, en van bv een (gang)pad -> paden? Maar dat terzijde)

Ik kijk zo nu en dan wel naar aanbiedingen en als ik dan betaal ben ik per week zo een 75 eurietjes kwijt (gok ik ff zo)

Nu komt DE vraag aan TO.. Wat is nou je frustratie? Het boodschappen doen op zich?

Dat het een gedoe is....Auto in, auto uit, sleuren door die gangpad(d)en, boodschappen op de band, boodschappen in tas, naar de auto, andere supermarkt (kan ervoor kiezen om alles bij 1 supermarkt te halen, maar scheelt gewoon te veel! ) en daar hetzelfde riedeltje en dan naar huis, boodschappen allemaal uitpakken en wegzetten en dan eindelijk klaar......Na meestal 2 uur

Het mooie is, de week daarop mag ik weer
quote:Angelaatje1970 schreef op 19 juni 2015 @ 05:44:

[...]

lol

(dier)pad -> (dier)padden

(voet)pad -> (voet)paden

(koffie)pad -> (koffie)pads

Lastig dat nederlands :PHahahaha Het offtopic van de pa(d)den
quote:viva-amber schreef op 19 juni 2015 @ 06:43:

Ik doe boodschappen bij een Dirk en een Jumbo foodmarket. Ik geef best veel geld uit aan eten. Ik probeer niet te veel pakjes en zakjes te kopen en zoveel mogelijk vers, geen frisdrank wel koffie en groene thee. Ik doe soms een lijstje meestal met hulp van de app van flylady. Bij Dirk haal ik oa kattengrind, vers, aanbiedingen (daar let ik wel op vooral bij groente en fruit). Foodmarket is meer mijn luxe en gemak, meestal ga ik ook lunchen, 1x in de week iets kant en klaar maar dan wel van een kok die het ter plekke heeft gemaakt. Inspiratie voor een maaltijd doe ik meestal ter plekke op, ik verzin dan 2/3 combi groente/vis of ei/groente (fritatta) dan wel vlees/groente. Andere koolhydraten zijn vaak bij zaak (en eet ik soms helemaal niet) pasta en rijst heb ik meestal wel in huis, aardappels neem ik soms mee. Ik haal trouwens ook veel zaken als toiletspullen bij de Dirk in de vorm van aanbiedingen shampoo, tandpasta, ...etc en creme haal ik vaak bij de Lidl. Ik koop bijna niets meer via de drogist.

Ik ga meestal op woensdagmiddag naar de winkel (Foodmarket) en op zaterdag of zondag (Dirk) ook weleens andersom. Soms lunch ik op vrijdag bij de foodmarket 1 tot 2x per maand. Ik doe ongeveer 30 - 45min over de boodschappen. Het liefst loop ik eerst groente, fruit, dan vlees/vis, zuivel, soms brood, en daarna alles wat verpakt is en als laatste neem ik vaak pure chocolade mee, wat voor de kat tussendoor. Ik geef ongeveer 60 - 80 euro per week uit aan boodschappen. Ik ben 1 persoon met kat en maak ook al mijn werklunches thuis (geen kantine, meestal een maaltijdsalade met eiwitten en groente). Ik drink ook ongeveer 1/2 of 1 fles wijn per week, niet altijd, meestal wel een goede.Ik heb even gegoogled op foodmarket, is gewoon een soort markt met producten en kramen met eten toch? Wat ik zie en lees is wel erg
quote:may_ka schreef op 19 juni 2015 @ 08:10:

Wij zijn met z'n tweeën.

Als ik er tijd voor heb ga ik op zaterdag naar de markt voor groente en kaas. Dan koop ik gewoon willekeurig wat ik er lekker uit vind zien, daar bedenken we dan later wel bij wat we ermee maken. We doen dus gedurende de week ook nog (bijna dagelijks) wat boodschappen.

Meestal bij de albert heijn, maar ook af en toe bij de jumbo (daar hebben ze nog yoghurt zonder zo'n schroefdop op het pak, dat scheelt me toch elke ochtend een ergernis, dus daar kom ik elke paar weken voor zes (of meer) pakken yoghurt).

Ik heb geen systeem voor winkels, maar zo groot zijn ze (hier) ook niet. Geen xl'en. Vind ik wel jammer, boodschappen doen vind ik wel leuk.

Ik doe ze trouwens per fiets. Het scheelt, als ik dat zo lees, wel in het gesleep dat we nooit frisdrank en vrijwel nooit sap drinken. O, en ik laat af en toe de molen een enorme berg meel en bloem en dat soort dingen bezorgen. Heerlijk, twintig kilo zooi die ik niet zelf hoef te vervoeren.Vanwaar de voorkeur voor een niet-schroefdop? Ik vind de gewone pakken verschrikkelijk.....Dan blijft er vla/yoghurt/oid nog aan dat randje
Ik heb geen hekel aan boodschappen doen, inspiratie vind ik ook meestal wel in de winkel of op de markt maar het leukst vind ik boodschappen doen over de grens, vooral in Duitsland en Frankrijk, ik vind er altijd wel iets verrassends, vooral bij de toetjes, rauwmelkse kaasjes, de confit de canard en de honderd soorten paté (Frankrijk) en de vleeswaren (Aufschnitt in Duitsland maar ook héél lekkere dingen bij de bakker).
verba volant, scripta manent.
Man deed altijd 1 of 2 keer de boodschappen per week bij de AH, maar toen ik in augustus mijn enkel brak en mijn man de rest van het huishouden deed ben ik de boodschappen online gaan doen bij de AH en stiekem doen we dit nog steeds omdat ons dit wel heel goed bevalt. Dit zijn de weekboodschappen voor 2 volwassenen, een kind van 6 en een bodemloze put van 9. Het is wel wat duurder dan normaal door de verzendkosten, maar er verdwijnen ook geen producten in je karretje waar je toevallig langsloopt en dat scheelt mij weer geld. Ik maak altijd eerste een lijstje van het aantal maaltijden dat ik nodig heb en voer die ingredienten toe aan mijn lijstje en daarna loop ik nog even alle categorieën na in de volgorden van AHwebsite.

Kleine, vergeten boodschappen doe ik bij de buurtspar vlakbij school.
quote:Lovestar schreef op 19 juni 2015 @ 13:40:

[...]

Vanwaar de voorkeur voor een niet-schroefdop? Ik vind de gewone pakken verschrikkelijk.....Dan blijft er vla/yoghurt/oid nog aan dat randje

Maar met zo'n schroefdop krijg je het pak niet meer leeg. En het is (plastic) ook niet lekker voor het milieu.

(Ik eet zo'n pak ook met een dag of twee leeg, dus het randje krijgt niet erg de kans om viezig te worden)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Boodschappen doen, als ik daar toch rrns iemand voor kon inhuren he....

Vreselijk vind ik het. Bij mij is het dus een strak gepland wekelijks ritueel en gaat als volgt;

Zondag ochtend tussen het poetsen door een weekmenu bedenken (lunch en diner, ontbijt is altijd hetzelfde)

Soms kijk ik wat in de aanbieding is, soms ook niet.

Dan; boodschappenlijst maken.

Dan: auto in, denkbeeldige oogkleppen op en zsm alles pakken wat op lijstje staat. Niet dralen, niet nog iets extra in gooien.

Naar de kassa met kortste rij (bij AH sta je bijna nooit echt te wachten dus ik ga altijd daar)

Snel spullen op de band

In mijn boodschappentrolley en 1 losse tas

In auto

Snel naar huis

Eenmaal binnen, meteen alles opruimen op de juiste plek

... En dan neerploffen met een kop koffie en iets leuks (forum, tijdschrift, puzzel) blij dat het er weer op zit voor deze week en ik helemaal niet meer hoef na te denken over of er genoeg in huis is en wat ik zal gaan maken.

Kost tussen de 30 en 60 euro per week en is voor mij alleen. Hondenvoer bestel ik via internet.

Als ik iets vergeten ben dan kook ik iets anders, want ik weiger terug te gaan voor een ingrediënt. Zo strikt zijn helpt want ik vergeet bijna nooit iets (als ik t vergeet is het omdat ik het al niet op t lijstje had staan)

Ik begrijp ook echt niets van mensen die 'fijn over de markt lopen om inkopen te doen' of van winkeltje naar winkeltje gaan. Het is voor mij echt noodzakelijk kwaad en als ik er onderuit kan komen dan ben ik blij (als een vriendin t voor me doet of als ik bij ouders logeer ofzo).

Met mijn moeder boodschappen doen trek ik veel beter trouwens dus met haar ga ik soms mee puur voor de gezelligheid.
quote:Dreamer schreef op 19 juni 2015 @ 09:31:

Bij mij ligt het er qua gezondheid aan, in welke winkel je in m'n karretje kijkt, trouwens.

Bij de Lidl haal ik voornamelijk de groente en fruit. Daar loop ik trots en met een gezonde 'air' de winkel uit, een tas zwaar en vol met louter gezond. En dan stap ik naar de AH voor de minder gezonde zaken. Da's dan toch weer jammer

Dit heb ik ook

Bij de Plus de cola ligt, limonade, chips en ander ongezonde dingen....Terwijl ik een tas vol met groenten en fruit heb van de Lidl
quote:Blondie456 schreef op 19 juni 2015 @ 10:32:

[...]

Van die paprika's vind ik vervelend bij de Lidll. Soms heb ik alleen een groene paprika nodig maar die zijn los niet te krijgen bij de Lidll. Koop ik een groene paprika bij de Jumbo dan ben ik inderdaad meer geld kwijt dan zo'n stoplicht bij de Lidll. De groene die ik nodig heb die gebruik ik dan en de rode en de gele gooi ik weg. Wel zonde dat weet ik maar wij zijn geen grote eters van groenten.

Grappig, want meestal wordt die groene verafschuwd Willen mensen juist alleen de gele en rode. Snap ik ook wel, want die smaken wat zoeter en frisser en de groene wat meer "bitter".

Kan je de rode en de gele niet aan je buren geven?
quote:Blondie456 schreef op 19 juni 2015 @ 10:40:

[...]

Ik heb het wel eens aan de buren gevraagd maar die hoefde ze ook niet. Paprika's als snack eten vind ik niet lekker.

Mosterd

Ik blijf het proberen.......Geef ze anders aan een moeder op het schoolplein?
quote:may_ka schreef op 19 juni 2015 @ 14:01:

[...]

Maar met zo'n schroefdop krijg je het pak niet meer leeg. En het is (plastic) ook niet lekker voor het milieu.

(Ik eet zo'n pak ook met een dag of twee leeg, dus het randje krijgt niet erg de kans om viezig te worden)

Oh echt? Je kan pak toch aan de zijkant open maken en dan zo het pak oprollen en leegknijpen? Plastic is alleen de schroefdop?

een dag of 2 dagen. dat scheelt weer dan
Wij doen het een beetje zoals May_ka.

We zijn met z'n drieën (nog wel ;)) en proberen elke week naar de markt te gaan voor brood, kaas, groente/fruit, noten, eieren en vlees. Waar mogelijk kopen we bio. Dan gaat één van ons nog naar de (bio)supermarkt (Ekoland of Dirk du Pantalon) voor basics als melk, thee en aanmaaklimo. Koffie bestellen we (nespresso), en één keer per twee weken wordt er een bio groentenkrat bezorgd. We drinken geen fris, en nauwelijks alcohol.

Gerechten plannen we vanaf het weekend een paar dagen vooruit. Woensdag ben ik vrij, dus dan bedenk ik weer wat voor de tweede helft van de week.

Vind ik het leuk? Lekker met z'n drietjes over de markt struinen en een bakje kibbeling snacken vind ik heel gezellig. Moet het wel goed weer zijn.

En in de supermarkt? Dan is het noodzakelijk kwaad. Sowieso hebben wij de stilzwijgende afspraak dat we nooit in gezinsverband naar de supermarkt gaan. Zie daar het nut niet zo van in. In je eentje ben je in max. 20 minuten klaar, en met het hele gezin doe je er 45 minuten over (nou ja, wij tenminste). We gaan toch ook niet met z'n tweeën lopen stofzuigen?

Tussendoor doen we nog wel eens boodschappen, á la melk, wc-papier of een ingrediënt dat nog ontbreekt. Boodschappen doen we altijd op de fiets. Behalve als we een feestje of etentje hebben en we veel drank moeten inslaan. Zo'n bierkrat past gewoon niet in m'n fietstas

Ik gok dat wij per week in totaal zeker 100 euro kwijt zijn aan alle boodschappen.
Today is a good day
Ik maak een keer in de week een menuplan , en daar de boodschappen lijst bij. En ga dan naar de winkel....met de auto, want voor 7 man heb ik met de fiets te weinig plaats. Dat wat op raakt door de week is pech, want dat word op de donderdag weer gehaald.....
Boodschappen doen is geen hobby maar ik vind het ook geen straf. Hier worden geen "grote" boodschappen gedaan. Ik ga gewoon elke dag op mijn fietsje even langs de buurtsuper en haal wat nodig is. Dat komt vooral omdat ik vaak pas op de dag zelf beslis wat we gaan eten. Daarmee voorkom ik ook dat ik aan het eind van de week eten moet weggooien. Veel mensen zeggen dat je duurder uit bent als je vaker boodschappen doet maar dat is hier niet zo, ik zwicht niet zo snel voor impuls artikelen. Omdat ik elke dag ga is het nooit veel en doe ik er meestal van deur tot deur een halfuurtje over, geen punt. Vaak ga ik 's zaterdags nog even naar de markt, daar is met name het fruit veel goedkoper en lekkerder. Ook de plaatselijke Turkse toko bezoek ik regelmatig, daar hebben ze goed vlees voor een goede prijs.
Boodschappen doen en acties aflopen vind ik heerlijk!

Op zondagmiddag bekijk ik altijd de folders via de tablet. Dan zie ik snel genoeg of er leuke dingen in de aanbieding zijn bij Lidl of Aldi of AH. Maandags rijd ik dan altijd naar het dorp om die boodschappen te halen. Dan haal ik ook altijd het brood bij de bakker.

Op woensdagavond maken we een menulijstje voor de hele week, die boodschappen neem ik dus sowieso mee plus de wekelijkse terugkomende boodschappen (melk, zuivel, beleg etc.). In de voorraadkast hangt een briefje, zodra je er iets uithaalt schrijf je dat op. Dan weet ik wat ik de volgende keer weer mee moet nemen.

Ik haal de boodschappen altijd donderdags (om half 9 savonds -> heerlijk rustig) bij Jumbo. Mijn boodschappenlijstje schrijf ik zo dat ik de volgorde van de paden volg. Inmiddels kan ik de vast boodschappen dus wel dromen. Wekelijks ben ik rond ¤60 kwijt bij Jumbo, soms totaal dus ¤100 met AH-Lidl boodschappen erbij.
Think it, say it, do it!
Guirne, ik denk dat mensen dat vooral zeggen omdat je per week over het algemeen groter in kan kopen dan per dag. Als ik een zak met 5 kilo aardappelen, een grote voorraad groenten en een voordeelverpakking vlees koop kan ik daar een halve week van eten. Als je het echt per portie koopt is dat relatief duurder omdat de kiloprijs dan vaak hoger is.

Als je echter een groot gezin heb, is dat natuurlijk alweer anders, dan gaat er elke dag wel een brood doorheen en hoef je niks aan vlees in te vriezen of voor de volgende dag te bewaren met 6 speklapjes en 2 kilo winterpeen.

Ik zie wel het voordeel van elke dag boodschappen doen, het lijkt me wel fijn om per dag te kopen waar ik trek in heb. Toch vind ik 1 keer per week overzichtelijker
Ik doe vaak boodschappen bij Dirk. En ik doe dat een paar keer per week. Vaak alleen voor een maaltijd en soms een paar extra dingen als fruit en melk. Dat kost mij tussen de 5 en de 15 euro. Een boodschappenlijst maak ik met mijn smartphone. Ik schrijf dingen op die op dreigen te raken. Binnen een paar dagen is dat weer aangevuld. Dingen die ik heb kunnen kopen verdwijnen uit het lijstje. Andere dingen worden een of twee dagen later gekocht.

Soms moet ik in één keer veel halen, een grote tas vol. Dat kost mij dan tussen 20 en 30 euro.

In de supermarkt kijk ik naar het eerste ding op het lijstje. Ik loop daarnaartoe. Maar onderweg kan ik andere dingen tegenkomen op het lijstje. Ik ken de plattegrond van Dirk bijna uit het hoofd. Waar staat wat?

Ik ben ongeveer 15 à 30 minuten kwijt aan boodschappen halen, inclusief het fietsen ernaartoe en naar huis fietsen. Boodschappen doen vind ik soms leuk, maar niet altijd.
World of Warcraft: Legion
quote:jen16 schreef op 19 juni 2015 @ 17:03:

Guirne, ik denk dat mensen dat vooral zeggen omdat je per week over het algemeen groter in kan kopen dan per dag. Als ik een zak met 5 kilo aardappelen, een grote voorraad groenten en een voordeelverpakking vlees koop kan ik daar een halve week van eten. Als je het echt per portie koopt is dat relatief duurder omdat de kiloprijs dan vaak hoger is.

Als je echter een groot gezin heb, is dat natuurlijk alweer anders, dan gaat er elke dag wel een brood doorheen en hoef je niks aan vlees in te vriezen of voor de volgende dag te bewaren met 6 speklapjes en 2 kilo winterpeen.

Ik zie wel het voordeel van elke dag boodschappen doen, het lijkt me wel fijn om per dag te kopen waar ik trek in heb. Toch vind ik 1 keer per week overzichtelijker 6 speklapjes voor een groot gezin? Krijgt iedereen dan maar 1 speklapje ?
Zit er trouwens 'n reden achter dat je bij binnenkomst in de supermarkt altijd gelijk bij groente en fruit begint? Vind het persoonlijk erg onlogisch, want dan zit het kwetsbare spul onderin je mandje terwijl de zware artikelen nog moeten komen.

Ik zou een winkelinrichting beginnen met flessen.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 19 juni 2015 @ 18:27:

Zit er trouwens 'n reden achter dat je bij binnenkomst in de supermarkt altijd gelijk bij groente en fruit begint? Vind het persoonlijk erg onlogisch, want dan zit het kwetsbare spul onderin je mandje terwijl de zware artikelen nog moeten komen.

Ik zou een winkelinrichting beginnen met flessen.

Eens! Beginnen met flessen, pakken sap, blikken en potten, en dan aan het eind van de winkel de kwetsbare dingen zoals brood, eieren en aardbeien is véél logischer!

On topic: Ik haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat boodschappen doen, en vriendlief vind het alleen leuk in het buitenland, waar hij eindeloos kan dolen tussen allemaal vreemde producten (met name de verse vlees en visafdelingen zijn dan favoriet)

Wij gaan meestal woensdagochtend naar de Ap, met zn 2en, met de auto, lijstje mee, waarop alles dwangmatig op volgorde van de looptroute (dus idd groenten eerst, diepvries als laatst) staat. Scheelt écht tijd we zijn 70 -90 euro per week kwijt met zn 2en, afhankelijk van of we veel non-food moeten kopen (schoonmaakmiddelen, toiletpapier, deo, etc). Meestal zitten we binnen 30 minuten weer in de auto. Soms doordeweeks nog een klein vergeten itempje halen tussendoor, maar meestal niet.
Bij mijn jumbo zijn de groenten en diepvries laatst.

Ik zou een winkelinrichting beginnen met flessen.Ik heb geen flessen nodig. Door vooral vers te eten (en als eerste te pakken) gebruik ik in de regel geen zware spullen zoals flessen of blik. Ik ben ook minder in de verleiding tot pakjes en zakjes omdat je je maaltijd anders opbouwt (niet vanuit een knor idee) en wanneer mijn kar al grotendeels vol ligt met vers heb ik al die bewerkte spullen bijna niet meer nodig. Ik begin met het belangrijkste en leg dat desnoods achter in de kar zodat er nog kattengrind bij kan (een van de weinige zware spullen).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Ik zou een winkelinrichting beginnen met flessen.Het is ook erg onlogisch, maar het idee erachter is dat het er leuker uitziet als je binnenkomt tussen leuk uitgestalde verse groenten en fruit dan wanneer je gelijk een gangpad met blikken en flessen in loopt. Dus gewoon inspelen op het gevoel van de klant.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven