Geld & Recht alle pijlers

Minder hulp vergoed (gemeente)

23-06-2015 22:42 132 berichten
Mijn moeder heeft een brief van de gemeente gekregen, naar aanleiding van het 'keukentafelgesprek', met de mededeling dat haar huishoudelijke hulp per volgende maand wordt verminderd van 3,5 uur per week naar 2 uur per week. Omdat het onmogelijk is om het hele huis in 2 uur 'schoon genoeg' te krijgen, willen we bezwaar gaan maken.

Heeft zoiets zin? Hoe kan ik haar bezwaarschrift het beste opstellen? Moet ik dan een opstelling maken van de noodzakelijke werkzaamheden en de tijd die dat kost, of ingaan op de beperkingen waardoor ze zelf die dingen niet kan? Ze is dermate beperkt dat ze bijvoorbeeld niet kan stofzuigen, dweilen, badkamer/wc/keuken schoonmaken, ramen lappen e.d. Stoffen en afwassen lukt wel met 1 hand (en een boel tijd).
Alle reacties Link kopieren
AANGETEKEND ALSOOK PER GEWONE POST

Afzender

[Uw naam]

[Adres]

[Postcode en woonplaats]

[E-mail]

Aan

[Bedrijfsnaam]

Ter attentie van: [Naam]

[Adres]

[Postcode en plaats]

Betreft: Bezwaar tegen besluit gemeente

[Woonplaats, ]

Geachte heer/mevrouw [Naam],

Uw kenmerk: [kenmerk van besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt]

Geacht college van B&W,

Middels deze brief maak ik bezwaar tegen uw besluit van [datum besluit] met kenmerk [kenmerk besluit], binnen de daarvoor in artikel 6:7 AwB gestelde termijn van 6 weken na bekendmaking van het besluit.

Mijn bezwaar baseer ik op de volgende gronden:

Waarom komt u in bezwaar?

Waarom had het besluit niet genomen mogen worden?

Ik ben van mening dat het besluit nimmer genomen had mogen worden en zie graag een uitnodiging tegemoet om te worden gehoord, zoals is vastgelegd in artikel 7:2 Awb.

Met vriendelijke groet,

handtekening

[Uw naam]

Bijlagen:

http://www.wolderwijd-jur ... ar_tegen_besluit_gemeente
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Bezwaarschrift

Hieronder vindt u een tekst van het Juridisch Loket. De tekst is een voorbeeld. U kunt er zelf een brief van maken die geschikt is voor uw situatie. U bent zelf verantwoordelijk voor uw brief.

U stuurt de brief aan de instantie die het besluit heeft genomen, bijvoorbeeld:

- College van Burgemeester en Wethouders van <gemeente>

- UWV <afdeling>

- SVB

- <uw zorgverzekeraar>

Het adres vindt u op de brief met de beslissing waartegen u bezwaar maakt.

Verstuur uw bezwaarschrift aangetekend én per gewone post. Bewaar een kopie voor uzelf.

Stuur een kopie mee van de beslissing waartegen u bezwaar maakt.

AANGETEKEND EN PER GEWONE POST

<uw naam>

<adres>

<postcode en woonplaats>

<e-mail, indien beschikbaar>

BSN: <uw burgerservicenummer>

Aan

<naam>

Afdeling Bezwaar en beroep

<adres>

<postcode en plaats>

Onderwerp: bezwaarschrift

<woonplaats, datum>

Geachte heer, mevrouw,

Ik teken bezwaar aan tegen uw beslissing van <de datum van de beslissing>. Het kenmerk van de beslissing is: <het nummer van de beslissing>. Ik stuur een kopie van de beslissing met dit bezwaarschrift mee.

Ik ben het niet eens met de beslissing omdat <probeer in maximaal tien regels uit te leggen waarom u het niet eens bent met de beslissing>.

Ik vind dat de beslissing moet zijn: <probeer in maximaal vier regels te vertellen wat de beslissing volgens u moet zijn>.

Ik wil mijn bezwaren graag mondeling toelichten in een hoorzitting.

Daarnaast wil ik in aanmerking komen voor vergoeding van de kosten die ik voor deze bezwaarprocedure maak.

Verder wil ik ook graag in aanmerking komen voor vergoeding van de wettelijke rente over de niet of te laat betaalde <uitkering/vergoeding>.

<Ten slotte verzoek ik u om de beslissing niet uit te voeren totdat u een beslissing op mijn bezwaarschrift hebt genomen.>

Hoogachtend,

<naam en handtekening>

Bijlage: kopie van de beslissing

https://www.google.nl/sea ... =8MWJVfr5N5CbyASbzoGwBA#q=bezwaarschrift+gemeente+voorbeeld
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Googelen dus.
Wat is dat toch een gezeik, die bezuinigingen!

Ik denk dat ik beide zou doen. Een brief waarin je kort aangeeft dat je bezwaar maakt tegen de korting op huishoudelijke hulp en daarin verwijzen naar bijlagen. In bijlage 1 beschrijf je tot in detail wat de beperkingen zijn en hoe die beperkingen van invloed zijn op haar kunnen. Zo uitgebreidt mogelijk.

In bijlage 2 noem je de werkzaamheden die zij niet (volledig) kan uitvoeren en de tijd die het kost om die werkzaamheden te doen.

Mocht er nog documentatie bestaan over haar beperkingen (verslag dokter, fysiotherapeut, aanvraag hulpmiddel, enz) dit ook als bijlage bijvoegen.

Succes!
Specifiek bezwaarschrift gemeente huishoudelijke hulp

https://www.mezzo.nl/uplo ... ishoudelijke%20hulp.docx.

Aan het college van Burgemeester en Wethouders van (naam gemeente)

Adres

Datum:………….

Betreft: bezwaar tegen wijziging huishoudelijke hulp Wmo 2015, besluit d.d. (datum brief gemeente)

BSN: ………………(van de zorgvrager)

Cliëntnr.: ……………

Geachte college,

Hierbij maak ik bezwaar tegen uw besluit van (datum brief gemeente) om de huishoudelijke hulp op grond van de Wmo te wijzigen of te beëindigen.

Een kopie van dit besluit treft u bijgaand aan.

In de eerste plaats wijs ik u erop dat u al voor 1 januari 2015 een beëindigings- of wijzigingsbeschikking vaststelt, terwijl art. 8.9 Wmo 2015 (overgangsrecht) nog niet in werking is getreden. De huidige Wmo 2014 biedt hiervoor geen grondslag. Mocht u van mening zijn echter wel bevoegd te zijn om een dergelijk besluit te nemen dan wijs ik u erop dat, bij wijziging van bestaande rechten huishoudelijke hulp, voorafgaand onderzoek verplicht is (Wmo 2007 en Wmo 2015 art. 2.3.2).

Door mijn doorlopende indicatie is mijn ondersteuningsvraag t.a.v. huishoudelijke hulp voldoende bij u bekend om als maatwerkvoorziening te kunnen worden behandeld. Door u had rekening gehouden moeten worden met mijn persoonlijke kenmerken en behoeften waaronder mijn financiële situatie.

Tevens wijs ik u op de MvT 2015, pag. 69 waarin een zorgvuldige procedure en een redelijke overgangstermijn centraal wordt gesteld en waarbij getoetst wordt aan art. 1 EP EVRM. Dit is door de staatssecretaris naar aanleiding van Kamervragen bevestigd.

Ik verzoek u uw besluit van (datum brief gemeente) te herroepen mij hetzelfde aantal uren huishoudelijke hulp als voorheen te blijven toekennen.

Eventuele kosten van rechtsbijstand dienen te worden vergoed.

Ik behoud mij het recht voor om de gronden van dit bezwaar aan te vullen.

Met vriendelijke groet,

Ondertekening,

naam en adres

Bijlage: kopie besluit gemeente
Ja, ik weet wel hoe ik een bezwaarschrift moet schrijven, maar ik wil weten met welke gronden ik de meeste kans heb dat het wordt ingewilligd. Stel dat ik een overzichtje maak van stofzuigen, dweilen, ramen lappen, etc. en ik kom op 3,5 uur uit, is dat dan voldoende? De hulp die ze nu heeft voor 3,5 uur is of een heel slechte, of ze heeft te weinig tijd, want ik vind het niet geweldig schoon.
Een bezwaarschrift met wetten:

(Het is raadzaam deze brief met bewijs van verzending te versturen. Dit is mogelijk door de brief aangetekend, per fax of indien mogelijk per e-mail te versturen of af te leveren bij het gemeentehuis, met ontvangstbewijs)

Aan het College van burgemeester en wethouders van (gemeente)

(adres)

Datum: (datum van verzenden)

Betreft: uw brief/beslissing van (datum van de brief)

Bezwaarschrift wijziging Huishoudelijke Hulp Wmo2015

Geacht college,

Hierbij teken ik (naam en adres) bezwaar aan tegen de beslissing van (datum) om mijn eerder toegekende huishoudelijke hulp (hierna: HH) o.g.v. de Wmo te wijzigen en/of te beëindigen. Zie bijlage 1 (kopie brief/beslissing als bijlage toevoegen). Zoals bekend heb ik een doorlopende indicatie voor HH tot (datum).

Hieronder vindt u de gronden voor mijn bezwaar. In het kader van de Algemene wet bestuursrecht behoud ik mij het recht voor om deze nader aan te vullen. Ook wens ik uitgenodigd te worden voor een hoorzitting.

Korte toelichting bezwaarschrift:

- Vooropgesteld: ik betwist uw bevoegdheid om al voor 1 januari 2015 een beëindigings- of wijzigingsbeschikking HH Wmo 2015 vast te stellen aangezien artikel 8.9 Wmo 2015 (overgangsrecht) nog niet in werking is getreden. Ook de huidige Wmo en de verordening 2014 biedt hiervoor geen grondslag.

- Mocht u wel bevoegd zijn: bij uw besluitvorming inzake wijziging bestaande rechten HH is voorafgaand onderzoek verplicht. Zowel op grond van de Wmo 2007 als de Wmo 2015 (art 2.3.2.). Gelet op de doorlopende indicatie is mijn behoefte aan ondersteuning ook reeds voldoende bekend om, zonodig, als melding/aanvraag Wmo 2015 voor een maatwerkvoorziening te kunnen worden behandeld. Geen van deze verplichtingen is door de gemeente uitgevoerd.

- Bij het opnieuw (nader) vaststellen door de gemeente van frequentie en omvang HH (passend aanbod) had rekening gehouden moeten worden met mijn persoonlijke kenmerken en behoeften, waaronder mijn financiële situatie. Dit is niet gebeurd.

Tenslotte wijs ik nog op de MvT Wmo 2015 (o.a. p 69, zie bijlage 2), waarin de wetgever een zorgvuldige procedure en een redelijke overgangstermijn centraal stelt en waarbij getoetst wordt aan o.a. artikel 1 EP EVRM. De staatssecretaris van VWS heeft dit recent n.a.v. Kamervragen bevestigd.

Ik verzoek u het besluit van ( datum ) te herroepen en mij in aanmerking te laten blijven komen voor hetzelfde (voor mij passende) aantal uren HH. Ook dienen zonodig kosten rechtsbijstand te worden vergoed.

Met vriendelijke groet,

(handtekening + naam en adres + BSN en clientnr!!)

Bijlagen:

1. Beschikking van (datum van brief gemeente)

2. Uit Memorie van Toelichting Wmo2015 p. 69

Ze kwam aan de telefoon nog met een heel verhaal over het opmaken van haar bed (ik kan haar niet altijd goed verstaan). Schijnbaar vond die indicatiemevrouw dat ze dat ook zelf moet doen. Dat zal best wel lukken, zittend en met één hand, maar dan is ze wel een uur bezig. Ik ga zaterdag de brief halen dus dan heb ik hopelijk ook de motivatie van de gemeente.

Naïeve muts die ik ben had ik nog gehoopt dat ze n.a.v. dat gesprek misschien wel twee keer hulp zou krijgen.
quote:MinkeDeWit schreef op 23 juni 2015 @ 22:59:

Ze kwam aan de telefoon nog met een heel verhaal over het opmaken van haar bed (ik kan haar niet altijd goed verstaan). Schijnbaar vond die indicatiemevrouw dat ze dat ook zelf moet doen. Dat zal best wel lukken, zittend en met één hand, maar dan is ze wel een uur bezig. Ik ga zaterdag de brief halen dus dan heb ik hopelijk ook de motivatie van de gemeente.

Naïeve muts die ik ben had ik nog gehoopt dat ze n.a.v. dat gesprek misschien wel twee keer hulp zou krijgen.ik heb nog niemand gehoord die meer hulp kreeg
Je zal ook heel duidelijk moeten maken dat jij het niet voor je moeder kan doen. Niet alleen wat zij allemaal niet kan maar ook dat jij geen structurele hulp kunt bieden.

Maar ik ben er bang voor hoor.

Het lukt volgens mij bijna niemand om de uren te houden.
quote:MinkeDeWit schreef op 23 juni 2015 @ 22:56:

Ja, ik weet wel hoe ik een bezwaarschrift moet schrijven, maar ik wil weten met welke gronden ik de meeste kans heb dat het wordt ingewilligd. Stel dat ik een overzichtje maak van stofzuigen, dweilen, ramen lappen, etc. en ik kom op 3,5 uur uit, is dat dan voldoende? De hulp die ze nu heeft voor 3,5 uur is of een heel slechte, of ze heeft te weinig tijd, want ik vind het niet geweldig schoon.

Ik denk dat je moet beargumenteren wat er gedaan moet worden en waarom, en daarnaast waarom ze het niet zelf kan. Ramen lappen hoeft niet elke week, dus ik denk dat je duidelijk moet maken wat echt nodig is om het leefbaar te houden.

Dat je moeder een uur bezig is met een klus is misschien niet het sterkste argument, wel als ze daardoor pijn heeft of ergere klachten krijgt.
Dit is de nieuwe werkelijkheid helaas "Voor jezelf zorgen" Kan je moeder niet die 1,5 uur zelf bijpassen? 6 uur per maand a 12 euro per uur? Kost wel wat maar minder dan dat ze het zelf moet gaan doen
Gemeenten mogen alleen uren schrappen of minderen als er deugdelijk onderzoek is gedaan. Als dat niet is gebeurd sta je redelijk sterk. Veel gemeenten zijn daar onzorgvuldig in en teruggefloten via de rechter.

Zie bijv. https://iederin.nl/nieuws ... ters-over-schoonmaakhulp/
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:infojunk schreef op 23 juni 2015 @ 23:14:

Gemeenten mogen alleen uren schrappen of minderen als er deugdelijk onderzoek is gedaan. Als dat niet is gebeurd sta je redelijk sterk. Veel gemeenten zijn daar onzorgvuldig in en teruggefloten via de rechter.

Zie bijv. https://iederin.nl/nieuws ... ters-over-schoonmaakhulp/Ik hoop dat ik erachter kan komen wat er is onderzocht. Mijn moeder doet ook nog wel eens pogingen om dingen zelf te regelen, en dan ben ik vaak een tijd bezig om het weer te herstellen Misschien kunnen we ook nog aanvoeren dat haar belastbaarheid/zelfredzaamheid dramatisch is verminderd de afgelopen maanden (dat zal net wel/net niet zo zijn geweest toen de gemeente kwam praten). Zelf betalen is ook geen optie. Ze heeft nu bijstand en krijgt over een paar maanden AOW (dus er komt wel iets bij).
quote:infojunk schreef op 23 juni 2015 @ 23:14:

Zie bijv. https://iederin.nl/nieuws ... ters-over-schoonmaakhulp/

hier is wel degelijk een keukentafel gesprek gevoerd.

Hmmm minder geld is nou eenmaal minder hulp. Fijn dat de gemeente hier wel duidelijk is in hoeveel uur je mag verwachten. Is in sommige gemeenten ook wel anders ("schoon en leefbaar huis").
Mijn oma heeft haar uren behouden na het indienen van een bezwaarschrift.
Ik weet niet wat haar eigen bijdrage is als ze straks AOW krijgt, maar wellicht is een 'zwarte hulp' dan niet veel duurder. Ik heb zelf vrijwillig onze thuishulp opgezegd. Was voor ons nl. veel duurder dan een huishoudelijke hulp die niet voor een thuiszorgorganisatie werkt.
Wat heel belangrijk is om te vermelden is waarom jij, en eventueel andere kinderen, buren, vrienden, mensen van de kerk, niet in staat zijn om te helpen. Daar kijkt de gemeente naar. Ze weten daar ook wel hoeveel tijd een huishouden doen kost, dat hoef je niet te vermelden. Wel moet je vermelden wat haar beperkingen zijn en wat ze niet kan, en hoe haar netwerk eruit ziet (waarom de omgeving niet kan helpen met het huishouden).

Dat is waar het nu om draait, de mensen worden teruggeworpen op eigen netwerk.
Je moeder woont alleen neem ik , ook zal haar woning niet heel groot zijn en van echt vies zal ook geen sprake zijn.

Om een bejaardenwoning bij te houden ( stoffen/zuigen/dweilen ) is 2 uur voldoende ( heb ooit in de thuiszorg gewerkt en er was met meer dan 2 uur in dit soort huishoudens echt niet veel meer werk , ja je ging op een gegeven moment klusjes zoeken om de tijd vol te maken.

Ramen zemen hoeft echt niet elke week , bed verschonen is wel fijn wekelijks , maar als je moeder deze kan afhalen ( als dit mogelijk is ) dan kan de hulp het bed opdekken.

Het gaat vaak om de gewone klussen welke jezelf ook vaak in 2 uur doet althans ik wel , en ik heb een gezin met 3 kinderen , en werk bijna ft wil er dus niet veel meer tijd aan hoeven te besteden.

Hiermee praat ik niet de bezuinigingen goed hoor vind het rot voor je moeder , maar vind het persoonlijk schrijnender dat mensen in hun eigen vuil zitten omdat ze niet naar de wc kunnen of amper kunnen douchen , dan dat er minder geld en tijd is om te poetsen.
In 2 uur per week is de basisschoonmaak voor 1 persoon prima te doen. Je mag niet verwachten dat ze elke week ramen lappen en boodschappen doen valt niet onder schoonmaken. Ze moet blij zijn dat ze 2 uur krijgt , in veel gemeentes krijgen ze niets meer. Bezwaar heeft geen zin.
Kan ze niet gewoon 'n poetsvrouw inhuren voor 'n tientje p/u zwart?
Shoot first, ask questions later!
Als je moeder moeite heeft om het thuis te organiseren, komt ze misschien wel voor de HH2 in aanmerking. Daar valt helpen met de regie ook onder .
Hoe belachelijk ik bezuinigingen op zorg ook vind, ik vind huishoudelijke poetsklusjes niet iets wat vergoed zou moeten worden. En 2 uur lijkt me meer dan voldoende per week voor de basics. Zelf doe ik ook echt niet veel meer dan dat.
Shoot first, ask questions later!
Eens met Lilith. Tuurlijk is het jammer maar de zorg heeft jarenlang niet opgekund en nu zien mensen het als een soort 'recht'. Maar wees eens eerlijk: is dat uurtje werkelijk niet op te vullen door de kinderen? Door een uurtje particulier? Tijd voor een bezwaarschrift is er ook..

De zorg reikt nu eenmaal niet tot in de hemel. Het geld is op. We zullen dit met elkaar moeten opvangen.

Ik zie ook schrijnende gevallen waar de bezuinigingsronde wat doorslaat. Er moet een balans zien te komen, en een beetje stof? Echt niet erg. Mijn huis heeft ook stof, en de laatste keer ramen lappen kan ik me niet eens herinneren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven