Geld & Recht alle pijlers

Minder hulp vergoed (gemeente)

23-06-2015 22:42 132 berichten
Mijn moeder heeft een brief van de gemeente gekregen, naar aanleiding van het 'keukentafelgesprek', met de mededeling dat haar huishoudelijke hulp per volgende maand wordt verminderd van 3,5 uur per week naar 2 uur per week. Omdat het onmogelijk is om het hele huis in 2 uur 'schoon genoeg' te krijgen, willen we bezwaar gaan maken.

Heeft zoiets zin? Hoe kan ik haar bezwaarschrift het beste opstellen? Moet ik dan een opstelling maken van de noodzakelijke werkzaamheden en de tijd die dat kost, of ingaan op de beperkingen waardoor ze zelf die dingen niet kan? Ze is dermate beperkt dat ze bijvoorbeeld niet kan stofzuigen, dweilen, badkamer/wc/keuken schoonmaken, ramen lappen e.d. Stoffen en afwassen lukt wel met 1 hand (en een boel tijd).
quote:MinkeDeWit schreef op 23 juni 2015 @ 22:56:

ik wil weten met welke gronden ik de meeste kans heb dat het wordt ingewilligd. Stel dat ik een overzichtje maak van stofzuigen, dweilen, ramen lappen, etc. en ik kom op 3,5 uur uit, is dat dan voldoende? De hulp die ze nu heeft voor 3,5 uur is of een heel slechte, of ze heeft te weinig tijd, want ik vind het niet geweldig schoon.

Of het succes kan hebben, hangt er maar vanaf. Op welke gronden heeft zij minder uren gekregen? Hoe is de WMO-verordening van de gemeente waar zij woont?

Dat je moeder veel tijd kwijt is aan iets zelf doen, is geen goede reden. Al duurt het haar de hele dag, dan zal dat in het algemeen niet leiden tot meer uren hulp. Wat wel een goede reden zou zijn is een aantoonbare verergering van haar gezondheidsklachten als zij zelf die huishoudelijke taken zou moeten doen.

De WMO-consulent weet wel welke huishoudelijke taken er zijn in een huis, dus heeft geen overzicht nodig van de taken en de tijd die daarvoor nodig is. Ramen lappen hoeft niet elke week.

Het huis hoeft ook niet 'geweldig schoon' te worden, zoals jij het noemt. Dat is nooit de bedoeling van de WMO. Het gaat erom dat het huis leefbaar is.

Je moeder is zo te lezen nog geen 65 jaar. Welke beperkingen heeft zij dat 2 uur te weinig is? Kan ze zelf echt helemaal niets? Kan er echt helemaal niemand bijspringen voor hulp?
Alle reacties Link kopieren
Ramen lappen? Als dat één keer per jaar gedaan wordt is dat toch voldoende? En ook daar kun je iemand voor inhuren als je als dochter niet zelf 'n uurtje de handen uit de mouwen wil steken.

Die oudjes hebben wel onredelijke wensen als ze willen dat hun ramen maandelijks gewassen worden.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 24 juni 2015 @ 07:15:

Ramen lappen? Als dat één keer per jaar gedaan wordt is dat toch voldoende? En ook daar kun je iemand voor inhuren als je als dochter niet zelf 'n uurtje de handen uit de mouwen wil steken.

Die oudjes hebben wel onredelijke wensen als ze willen dat hun ramen maandelijks gewassen worden.Ik heb bezwaren gelezen van mensen die willen dat hun ramen wekelijks gewassen worden en die willen dat ook de binnenkant van de keukenkastjes wekelijks schoongemaakt wordt.
quote:milna schreef op 24 juni 2015 @ 07:18:

[...]

Ik heb bezwaren gelezen van mensen die willen dat hun ramen wekelijks gewassen worden en die willen dat ook de binnenkant van de keukenkastjes wekelijks schoongemaakt wordt.

Haha! Dát gaat wel héél ver!

Poetsen kun je zelf oplossen door daar iemand zwart voor in te huren. Zorgbudget zou voor zórg moeten zijn, dus als ze hulp nodig heeft met zich douchen/aankleden, die dingen.
Shoot first, ask questions later!
quote:Magick88 schreef op 23 juni 2015 @ 23:57:

[...]

hier is wel degelijk een keukentafel gesprek gevoerd.

Hmmm minder geld is nou eenmaal minder hulp. Fijn dat de gemeente hier wel duidelijk is in hoeveel uur je mag verwachten. Is in sommige gemeenten ook wel anders ("schoon en leefbaar huis").

En dan is de vraag of het een daadwerkelijk gesprek was of een mededeling.

Zat je moeder alleen bij dat keukentafelgesprek?
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:redbuIIetje schreef op 24 juni 2015 @ 07:15:

Die oudjes hebben wel onredelijke wensen als ze willen dat hun ramen maandelijks gewassen worden.

Ik heb dit werk een tijdje gedaan , je wilt niet weten wat voor eisen sommige stellen.

Dat ik weleens dacht als je dit uit eigen zak moest betalen moest het dan ook zo en deed je dit zelf "vroeger" ook zo?

Had een adres waar men 4 uur huishoudelijke hulp had , van ellende ging je maar weer de ramen zemen of het balkon vegen gasstel poetsen of een koelkast schoonmaken vriezer ontdooien vaak klussen die helemaal niet door thuiszorg gedaan hoefde te worden.

Vaak was je schone meubels aan het afstoffen belachelijk.

In een aanleun/bejaardenwoning in no time klaar , geen kinderen geen huisdieren en vaak maar alleen of met twee.
Kinderen kunnen financieel ook niet bijspringen? Of zelf eens per week het bed verschonen? Daar gaat het om, dat we het wat dichter bij huis zoeken.
quote:MinkeDeWit schreef op 23 juni 2015 @ 22:56:

Ja, ik weet wel hoe ik een bezwaarschrift moet schrijven, maar ik wil weten met welke gronden ik de meeste kans heb dat het wordt ingewilligd. Stel dat ik een overzichtje maak van stofzuigen, dweilen, ramen lappen, etc. en ik kom op 3,5 uur uit, is dat dan voldoende? De hulp die ze nu heeft voor 3,5 uur is of een heel slechte, of ze heeft te weinig tijd, want ik vind het niet geweldig schoon.

Ik krijg in 3.5 uur heel veel gedaan, en ik houd meerdere huizen schoon, dus ik denk inderdaad dat je moeder geen geweldige hulp heeft getroffen.

Maar een hulp van de thuiszorg heeft te maken met bepaalde regels. Zij mogen bijvoorbeeld helemaal geen ramen wassen. Deuren moeten wel elke vier weken afgesopt, maar hoger dan 1 meter nog wat hoeven ze dan weer niet te doen, in principe hebben ze geen trapje nodig voor hun werk. Ik heb ooit zo´n lijst gelezen en stond er met open mond naar te kijken eerlijk gezegd.

En je moeder moet waarschijnlijk evengoed een eigen bijdrage betalen. Je zou dus eens kunnen kijken of die eigen bijdrage niet voldoende is om een particuliere hulp in te kopen.

Nou zou ik, heel eerlijk, niet komen aanrijden voor twee uurtjes. Maar één keer per twee weken vier uur, dat is wel interessant. En in vier uur krijg je heel veel schoon en je kunt tussendoor ook nog wel een machine was draaien.

Blijft de andere week een keertje stoffen en de afwas over. Voor de afwas zou je een mini-vaatwasser kunnen aanschaffen. Daar past maar de helft in van een normale, maar als je moeder alleen woont is dat genoeg.
quote:milna schreef op 24 juni 2015 @ 07:18:

[...]

Ik heb bezwaren gelezen van mensen die willen dat hun ramen wekelijks gewassen worden en die willen dat ook de binnenkant van de keukenkastjes wekelijks schoongemaakt wordt.

Ik heb in mijn studententijd bij zo'n stel gewerkt. Het was daar werkelijk zó schoon. Als ik binnen kwam voor de wekelijkse schoonmaak was het al schoner dan mijn huis NA een flinke schoonmaakbeurt. Zoveel zinloze doekjes over brandschone keukenkastjes heb ik daar gehaald. En elke week kwam mevrouw bij me huilen dat ze zo gemeen waren bij de thuiszorg en hun uren af wilden pakken.

Wil niet suggereren dat de moeder van TO zo is, maar moest hier nav gequote bericht aan denken.
O ja, ik moest toen ook de tafels stoffen die onder tig van die sierlijke tafelkleden stonden. Je moet je voorstellen, een brandschoon huis zonder enkel stofje, zichtbaar of onzichtbaar. En ik moest dan van die tafels de tierelantijntjes eraf halen, de tafelkleden eraf halen en het blad eronder gaan 'stoffen'. En dan moest alles er weer op en kwam de meneer des huizes nog even het kleed perfectioneren, millimeter naar die kant, iets draaien naar die kant en zorgen dat de kleine beeldjes weer onder precies dezelfde hoek, op precies de millimeter nauwkeurig op de tafels gepositioneerd waren.

EN deze mensen hadden van die dubbele ramen. Dat je binnen het raam open deed en daarachter nog een raam was. Ramen zemen was dus niet per raam binnenkantbuitenkant, maar binnenkant/buitenkant van het binnenraam en dan nog binnenkant/buitenkant van het buiten raam. En dan had je er 1 gehad.

Zo, dat is eruit haha
quote:blijekip schreef op 24 juni 2015 @ 09:46:

O ja, ik moest toen ook de tafels stoffen die onder tig van die sierlijke tafelkleden stonden. Je moet je voorstellen, een brandschoon huis zonder enkel stofje, zichtbaar of onzichtbaar. En ik moest dan van die tafels de tierelantijntjes eraf halen, de tafelkleden eraf halen en het blad eronder gaan 'stoffen'. En dan moest alles er weer op en kwam de meneer des huizes nog even het kleed perfectioneren, millimeter naar die kant, iets draaien naar die kant en zorgen dat de kleine beeldjes weer onder precies dezelfde hoek, op precies de millimeter nauwkeurig op de tafels gepositioneerd waren.

Zo eentje heb ik ook gehad. Waanzin, hoe schoon het bij sommigen moet zijn. En dan liep ik de dag erna erlangs (andere kant van de straat) en stond ze de stoflap alweer uit te kloppen.

Mijn moeder wil ook altijd alles op exact dezelfde plek terug hebben staan, maar tegenwoordig ben ik zelf wat ouder en wijzer, en daardoor accepteren mensen wat sneller dingen, dus ik maak er korte metten mee. In die zin, dat ik gewoon alle prutsels en frutsels naar de keuken verplaats, de woonkamer een goede beurt geef, de frutsels in de keuken afwas en die vervolgens aan mijn moeder geef met de woorden; zet zelf maar terug.

De afstofmevrouw vond het noodzakelijk dat ik in het hele huis met een doekje over de grond langs de plinten ging, want met gewoon dweilen werd het niet schoon genoeg. Visualiseer hierbij een rijke mevrouw met een enorme bungalow, antieke meubels, marmeren vloeren en perzische tapijten. Dat heb ik ook geweigerd, evenals het schrobben van het stoepje in de storm, dat doe je dan maar lekker zelf. Ik ben echt de beroerdste niet als het gaat om schoonmaken, maar er zijn grenzen.
quote:blijekip schreef op 24 juni 2015 @ 09:49:

EN deze mensen hadden van die dubbele ramen. Dat je binnen het raam open deed en daarachter nog een raam was. Ramen zemen was dus niet per raam binnenkantbuitenkant, maar binnenkant/buitenkant van het binnenraam en dan nog binnenkant/buitenkant van het buiten raam. En dan had je er 1 gehad.

Zo, dat is eruit haha

Dat boeit me dan weer wat minder, ik reken mijn uren en als die ramen een uur extra kosten, heb ik gewoon een tientje extra.

Mijn grenzen liggen wat meer bij mijn eigen gezondheid. Als ik elke dag alle plinten met een doekje moet gaan afnemen, heb ik over vijf jaar geen rug meer over. Op een wankel trapje op een balkon staan heb ik ook een keer geweigerd.

Maar als je het zelf niet meer kunt en afhankelijk bent van de thuiszorg, dan is wekelijks de keukenkastjes van binnen simpelweg iets dat je moet opgeven. Als je dat niet wilt moet je gewoon zelf iemand inhuren en op je eigen kosten die kastjes laten uitsoppen.
quote:Casalinga schreef op 24 juni 2015 @ 09:53:

[...]

Zo eentje heb ik ook gehad. Waanzin, hoe schoon het bij sommigen moet zijn. En dan liep ik de dag erna erlangs (andere kant van de straat) en stond ze de stoflap alweer uit te kloppen.

Mijn moeder wil ook altijd alles op exact dezelfde plek terug hebben staan, maar tegenwoordig ben ik zelf wat ouder en wijzer, en daardoor accepteren mensen wat sneller dingen, dus ik maak er korte metten mee. In die zin, dat ik gewoon alle prutsels en frutsels naar de keuken verplaats, de woonkamer een goede beurt geef, de frutsels in de keuken afwas en die vervolgens aan mijn moeder geef met de woorden; zet zelf maar terug.

De afstofmevrouw vond het noodzakelijk dat ik in het hele huis met een doekje over de grond langs de plinten ging, want met gewoon dweilen werd het niet schoon genoeg. Visualiseer hierbij een rijke mevrouw met een enorme bungalow, antieke meubels, marmeren vloeren en perzische tapijten. Dat heb ik ook geweigerd, evenals het schrobben van het stoepje in de storm, dat doe je dan maar lekker zelf. Ik ben echt de beroerdste niet als het gaat om schoonmaken, maar er zijn grenzen.

Dit zou een adres kunnen zijn waar ik een paar keer geweest ben.

Ik moest daar op een doek staan en een doek leggen onder de emmer water als er gedweild moest worden. Oh en koper poetsen moest gebeuren.

Ramen zemen met regen.

Ik viel voor iemand in , en toen mevroi vertelde dat ze een hulp met hoofddoek aan de deur geweigerd had ben ik opgestapt en heb gezegd dat ik niet meer terug wenste te komen.

En last but not least ze had badslippers staan in verschillende dames maten want met schoenen binnen dat werd niet getolereerd.

Maar goed dit is geheel offtopic en ook alweer jaren geleden dat ik dit werk heb gedaan....maar kan er een boek over schrijven.
quote:Lilith75 schreef op 24 juni 2015 @ 10:10:

[...]

Dit zou een adres kunnen zijn waar ik een paar keer geweest ben.

Ik moest daar op een doek staan en een doek leggen onder de emmer water als er gedweild moest worden. Oh en koper poetsen moest gebeuren.

Ramen zemen met regen.

Ik viel voor iemand in , en toen mevroi vertelde dat ze een hulp met hoofddoek aan de deur geweigerd had ben ik opgestapt en heb gezegd dat ik niet meer terug wenste te komen.

En last but not least ze had badslippers staan in verschillende dames maten want met schoenen binnen dat werd niet getolereerd.

Maar goed dit is geheel offtopic en ook alweer jaren geleden dat ik dit werk heb gedaan....maar kan er een boek over schrijven.

Dat heeft die hulp vast niet leuk gevonden, maar als ze niet geweigerd was, had ze waarschijnlijk gewenst dat ze niet welkom was geweest .

Maar nee, op een dweil staan hoefde ik dan weer niet en ramen wassen met regen ook niet. Had geen zin want van die regen worden de ramen toch weer vies.

Maar schoon was het er wel. En ik heb er uiteindelijk drie jaar gewerkt en ze huilde toen ik wegging. De reden dat ik opstapte;

Hoi, met Casalinga. Ik bel even want vrijdag kan ik niet, ik moet naar een begrafenis.

Ja godverdomme, hier moet gepoetst.

Let wel; madame was eerst vier weken op vakantie geweest in haar huis in Zwitserland en had daarna nog twee weken op het huis van haar zoon gepast, die ook naar Zwitserland ging. Vervolgens was het uiteraard niet vies genoeg om te poetsen en hebben we een ochtend gebruikt voor het wieden van onkruid. Dus in totaal acht weken onbetaald niet gestoft. En toen ik dus een keertje niet kon, kreeg ik dat als antwoord. Ik ben er toen niet lang meer geweest.
Ik heb een huis met 5 slaapkamers, 2 kleine kinderen en 2 katten (en een man ). In 3 uur tijd per week is dat schoon (sanitair, keuken, stofzuigen, dweilen en stoffen). Dus een alleenstaande, die zelf kan stoffen, moet 2 uur prima te doen zijn. Ik zou dat keukentafelgesprek ook gevoerd kunnen hebben Maar wat ben ik blij dat ik niet bij de gemeente werk en dit soort boodschappen de hele week moet brengen.....
Zonder oorzaak geen gevolg
quote:polkat schreef op 24 juni 2015 @ 10:24:

Ik heb een huis met 5 slaapkamers, 2 kleine kinderen en 2 katten (en een man ). In 3 uur tijd per week is dat schoon (sanitair, keuken, stofzuigen, dweilen en stoffen). Dus een alleenstaande, die zelf kan stoffen, moet 2 uur prima te doen zijn. Ik zou dat keukentafelgesprek ook gevoerd kunnen hebben Maar wat ben ik blij dat ik niet bij de gemeente werk en dit soort boodschappen de hele week moet brengen.....

+1

Geen vijf slaapkamers maar wel een behoorlijk huis. Ik denk dus dat de hulp die al komt, de kantjes er wel een beetje vanaf loopt.
Ik heb een stoomreiniger voor mijn vloeren gekocht woehahaha....ben ik nog minder tijd kwijt aan het huishouden......misschien een optie voor de gemeenten in NL mensen die minder hulp krijgen een stoomreiniger kado te doen.......nee dat is flauw....ben gewoon super blij met mijn " hulp in huis.....genaamd Philips )

Ik ga poetsen dames , het is mijn vrije dag dus er moet wel wat gebeuren
quote:Lilith75 schreef op 24 juni 2015 @ 10:43:

Ik heb een stoomreiniger voor mijn vloeren gekocht woehahaha....ben ik nog minder tijd kwijt aan het huishouden......misschien een optie voor de gemeenten in NL mensen die minder hulp krijgen een stoomreiniger kado te doen.......nee dat is flauw....ben gewoon super blij met mijn " hulp in huis.....genaamd Philips )

Ik ga poetsen dames , het is mijn vrije dag dus er moet wel wat gebeuren Ik las al wel over thuiszorgorganisaties die stofzuigrobotten hadden aangeschaft en bij de mensen thuis hadden gezet. Dat scheelde ook een hoop tijd. Ik vond het wel slim.
Twee uur niet genoeg om de boel een beetje schoon te houden? Twee uur elke week? Ik lap mijn ramen om de paar maanden een keertje (of minder). Bed opmaken kan één keer per week en anders kun jij dat ook voor haar doen TO.

Laten we dat geld uit gaan geven aan zaken die wel echt nodig zijn alsjeblieft. Voor schrijnende gevallen.
quote:Isabela schreef op 24 juni 2015 @ 10:48:

[...]

Ik las al wel over thuiszorgorganisaties die stofzuigrobotten hadden aangeschaft en bij de mensen thuis hadden gezet. Dat scheelde ook een hoop tijd. Ik vond het wel slim.

Oh wat een goed initiatief.

To kun jij je moeder niet een uurtje in de week helpen of wonen jullie erg ver uit elkaar?

Keertje ramen zemen bed verschonen of de keukenkastjes een sopje geven zal toch wel lukken?
Doet de hulp ook was- en strijkgoed? Daar gaat de meeste tijd in zitten.

Ramen lappen zit niet meer in het pakket van de huishoudelijk hulp, daarbij hoeft dat ook niet elke week.

Ik heb zelf ook gewerkt als huishoudelijk hulp, als vakantiehulp, en je maakt wat dingen mee.

Eén vrouw die vond snelheid waarschijnlijk niet samen kunnen gaan met goed schoonmaken, dus toen ik naar de volgende kamer ging klom zij de zolder op (wankel uitschuiftrapje) om daar stof weg te halen en vervolgens aan mij te tonen dat ik niet goed schoon had gemaakt. Mijn antwoord was dan ook:"klopt, maar u zei niet dat ik ook de zolder moest doen." Waarom die mensen huishoudelijk hulp hadden is me een raadsel, wankeltrapjes gingen prima, een mega grote moestuin en als het kon deden ze mee aan een fiets4daagse,

Ook een mevrouw waarbij ik moest strijken en zij wou dat ik ook haar nylonkousen ging strijken. Gelukkig kwam de buurvrouw later op bezoek, aan wie ze dus het hele verhaal vertelde, die toch maar even zei dat dat echt niet kon.
Silence is golden. Duct tape is silver.
2 uurtjes is voldoende toch.

Hier zijn de nieuwe regels geen ramen lappen, huur je maar zelf iemand voor in 1 of 2 x per jaar, woon je alleen en heb je meerdere slaapkamers dan word alleen de gebruikte slaapkamer schoon gemaakt en meer van dit soort dingen en dat vind ik helemaal niet verkeerd. De oudjes hebben de huizen schoner dan het ziekenhuis hier want daar mag door bezuinigen al jaren geen schoonmaakmiddelen worden gebruikt in de meeste ruimtes.
quote:strawberry- schreef op 24 juni 2015 @ 11:51:

2 uurtjes is voldoende toch.

Hier zijn de nieuwe regels geen ramen lappen, huur je maar zelf iemand voor in 1 of 2 x per jaar, woon je alleen en heb je meerdere slaapkamers dan word alleen de gebruikte slaapkamer schoon gemaakt en meer van dit soort dingen en dat vind ik helemaal niet verkeerd. De oudjes hebben de huizen schoner dan het ziekenhuis hier want daar mag door bezuinigen al jaren geen schoonmaakmiddelen worden gebruikt in de meeste ruimtes.

Wel eens en tegelijkertijd niet eens.

Wel eens dat sommige mensen de boel overdreven schoon willen hebben, wekelijks ramen wassen is echt niet meer van deze tijd. En daar zit ook een deel van het probleem, vroeger ging je over de tong in het hele dorp als je op maandag geen ramen lapte.

Maar ik kom echt wel op plaatsen waar de keuken te smerig is voor woorden. Op het eerste gezicht keurig netjes, totdat je goed gaat kijken. Schimmel in de ijskast, spullen over datum en meelmotjes zijn nog maar de simpelste dingen die ik ben tegengekomen. Tot aan een bepaalde leeftijd is het blinkend schoon, maar er komt een moment dat de kracht om echt goed schoon te maken afneemt en eer familie dat ziet ben je zo een jaar verder. Dan komt een thuishulp en die moet vervolgens dus een jaar achterstallig poetswerk zien weg te werken.

Wat ze eigenlijk zouden moeten doen bij een nieuw adres; twee dagen met twee alles onder handen nemen en daarna volstaan twee uur per week om het bij te houden.
Heel flauw.. wat is jouw bijdrage aan hulp ?

Als dochter kan jij ook 1 x in de maand bijv. ramen zemen of andere grote klus even aanpakken

in 2 uur kan je een een persoonshuishouden prima schoonkrijgen.. zeker als het iedere week is.. IEdere week hoeft niet alles aan de kant , hoeven niet alle ramen schoon..

Was en strijk kan jij (of andere familie ) toch mee helpen ?

Kortom.. mij lijkt die 2 uur iedere week voldoende..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven