Uurloon schoonmaakster.

25-06-2015 11:33 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan via via bij iemand gaan schoonmaken. Bij wie hoe of wat weet ik nog niet precies. Wel weet ik dat het om 4 uurtjes per week gaat.

Mijn vraag is wat geven jullie je huishoudelijke hulp.

Ik denk zelf aan een bedrag tussen de ¤15,- á ¤ 20,- per uur of is dat te hoog gegrepen
quote:handigmetgeld schreef op 25 juni 2015 @ 12:02:

Hangt ook van de leeftijd af. Een student die bijklust is vaak dik tevreden met 10 euro (het minimumloon als je 19 bent is ~4,50, in de horeca krijg je misschien 7 of 8, dus 10 is een 'vette bijbaan').

Maar een volwassene scheep je niet af met tien euro. Dat is net iets boven het minimumloon, en dat voor iemand die je wel de sleutel van je huis geeft. 12.50 is vrij gebruikelijk.

15 of meer zou ik alleen doen als er echt 'meerwaarde' is. Als ze ook je huis opruimt, strijkt, boodschappen doet, zulke dingen. Niet voor alleen simpel schoonmaakwerk.

20 is absurd.Dus een student die goed werkt is minder waard dan een dertiger die er met de pet naar zwaait? Aparte manier van denken.
quote:missie_m schreef op 25 juni 2015 @ 13:09:

[...]

Goede posting.

15 euro per uur? Ik verdien het niet op een verpleeghuisafdeling, en dan moet en doe ik echt harder en verantwoordelijker werken dan de huishoudelijke krachten. Waar trouwens ook naar leeftijd en aantal dienstjaren word gekeken. Harder werken? Jij hebt nog nooit een paar uur achter elkaar écht goed schoongemaakt dus.

Is echt heel hard werk. En mentaal is een verpleeghuis wel zwaarder maar echt lichamelijk niet zwaarder dan goed poetsen.

Voor keukenkastjes leeghalen, prullenbakken en zware emmers tillen heb je geen apparaat. Om een bejaarde in en uit bed te helpen vaak wel bv.

Niet dat het niet zwaar is hoor zo'n tehuis maar vlak nou poetsen niet weg.
quote:nina1966 schreef op 25 juni 2015 @ 13:16:

[...]

Dus een student die goed werkt is minder waard dan een dertiger die er met de pet naar zwaait? Aparte manier van denken.

Iemand die er met de pet naar gooit moet je ontslaan.

Maar studenten zijn inderdaad 'minder waard'. Dat is het stomme van het minimumjeugdloon: iemand die 15 is kan hetzelfde werk doen als iemand die 25 is, en toch maar 1/3e van het geld krijgen.

Dat is een verziekt systeem, en daar moet hoognodig wat aan gebeuren. Maar dat heeft weinig te maken met wat je je schoonmaakster betaalt.

Iemand in dienst nemen is vrij eenvoudig: jij moet blij zijn met hun dienst, en zij moeten blij zijn met jouw geld. En een student die elders 7 euro krijgt voor veel zwaarder werk is blijer met 10 euro dan een volwassene die elders bijvoorbeeld 9 of 10 krijgt. Dan kun jij wel vinden dat ze 'gewoon hun geld waard zijn', maar dan begint het op liefdadigheid te lijken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:nina1966 schreef op 25 juni 2015 @ 13:20:

[...]

Harder werken? Jij hebt nog nooit een paar uur achter elkaar écht goed schoongemaakt dus.

Is echt heel hard werk. En mentaal is een verpleeghuis wel zwaarder maar echt lichamelijk niet zwaarder dan goed poetsen.

Voor keukenkastjes leeghalen, prullenbakken en zware emmers tillen heb je geen apparaat. Om een bejaarde in en uit bed te helpen vaak wel bv.

Niet dat het niet zwaar is hoor zo'n tehuis maar vlak nou poetsen niet weg........ik kan hier verder niet op in gaan maar je weet er niks van.

In de opleiding zit ook een module huishoudelijke werkzaamheden en stage lopen op alle vlakken. Als verzorgenden vuilnisemmertjes leegmaken...ja dat doen mensen van de zorg ook...dan zijn dat meer dan twintig of dertig emmers met gebruikt incomateriaal.

Ik vraag me af hoe zwaar die zware emmers van jou zijn? En waarom die zwaar zijn? Dweilwater? Wie zegt dat je die emmer tot de rand moet vullen? Pak wat vaker een minder-dan-half-volle emmer schoon water dan één keer een zware emmer. Heb jij ooit les gehad in 'hoe doe ik zo ergonomisch mogelijk poetsen?"

Ik wil het huishoudelijke werk helemaal NIET onderwaarderen, maar even-je-blik-op-nul als je ramen gaat wassen gaat makkelijker voor een huish.hulp dan iemand in de zorg.
LOEP ME MAAR aub.
Ik betaal 10 euro per uur.
In het "zwart" ? Mooie bijverdienste. Er gaan mensen werken die minder per uur verdienen.

¤ 10,- lijkt mij al een goede vergoeding.
quote:rexy schreef op 25 juni 2015 @ 13:34:

In het "zwart" ? Mooie bijverdienste. Er gaan mensen werken die minder per uur verdienen.

¤ 10,- lijkt mij al een goede vergoeding.mee eens
LOEP ME MAAR aub.
Wat een enorm zwart circuit! Tot hoveniers en stratenmakers aan toe. Op die manier worden echte bedrijven, die waar je ook nog garantie hebt indien nodig, uit de markt geprijsd. Een uurtarief van minder dan 20 euro is niet reëel als er nog belasting en premies betaald van moeten worden.
@ Nina1966, heb jij ooit in de verzorgende sector gewerkt ? Ik denk het niet.

Je zou wel anders praten.
quote:MinkeDeWit schreef op 25 juni 2015 @ 13:40:

Wat een enorm zwart circuit! Tot hoveniers en stratenmakers aan toe. Op die manier worden echte bedrijven, die waar je ook nog garantie hebt indien nodig, uit de markt geprijsd. Een uurtarief van minder dan 20 euro is niet reëel als er nog belasting en premies betaald van moeten worden.

Schoonmakers en hoveniers zijn helemaal niet 'zwart'.

Als werkgever van een schoonmaakster betaal je haar (hem) per definitie 'wit'. Je hoeft geen premies af te dragen, zo lang je iemand voor huishoudelijke klussen inhuurt voor minder dan 3 dagen per week. Je hoeft ook geen verzekering oid te regelen.

Of de schoonmaakster haar inkomsten daarna opgeeft aan de belasting is haar zaak, maar daar hoef jij je niet druk om te maken. In ieder geval hoef je niet meteen aan te nemen dat dat 'zwart' is. Sterker nog, veel studenten die schoonmaken doen dat veel liever 'wit', omdat ze daarmee arbeidsverleden opbouwen, terwijl ze toch nooit genoeg verdienen om belasting over te moeten betalen.
35 euro voor 3 uur betaal ik. Niet randstad overigens.
quote:Tienhoven schreef op 25 juni 2015 @ 12:42:

Onze hulp doet alle voorkomende werkzaamheden, badkamer, stoffen, ramenzemen etc. We betalen haar ¤ 50 voor 3 uur. We zijn dik tevreden en zij ook. Als we met vakantie gaan komt zij als we vertrokken nog even dweilen en de badkamer doen. Ik vond ¤ 10 of ¤ 12 uur per uur echt net meer van deze tijd hoor (of het moet idd een student zijn)Soo dat is niet slecht. paar jaar geleden deed ik ook schoonmaak, en dan ook echt veel. Ik was zeker goed in wat ik deed. Ik kreeg 10 euro/uur (33jr.) Maar dat had ik zelf gezegd.
Ik betaal 15 euro en vind dat een heel normaal bedrag. We hebben wel een heel ervaren hulp, die je eigenlijk niet hoeft aan te sturen en die zelf haar gang gaat (tenzij ik haar specifiek vraag iets te doen). Als ze kleding ziet liggen op de strijkplank strijkt ze het en vindt ze de ramen vies dan lapt ze ze Heerlijk!
Mijn vorige was een studente en die betaalde ik 12.50. Was trouwens een prima meid, maar daar legde ik dus wel een lijstje met werkzaamheden klaar en ze leegde bijvoorbeeld niet even de prullenbakken als dat niet op het lijstje stond.
quote:florita schreef op 25 juni 2015 @ 14:39:

Ik betaal 15 euro en vind dat een heel normaal bedrag. We hebben wel een heel ervaren hulp, die je eigenlijk niet hoeft aan te sturen en die zelf haar gang gaat (tenzij ik haar specifiek vraag iets te doen). Als ze kleding ziet liggen op de strijkplank strijkt ze het en vindt ze de ramen vies dan lapt ze ze Heerlijk!Zou ik ook doen voor dat bedrag.
quote:muurbloempje66 schreef op 25 juni 2015 @ 14:35:

[...]

Soo dat is niet slecht. paar jaar geleden deed ik ook schoonmaak, en dan ook echt veel. Ik was zeker goed in wat ik deed. Ik kreeg 10 euro/uur (33jr.) Maar dat had ik zelf gezegd.

Dan vraag je echt te weinig. Het is een illusie om te denken dat werkgevers blijer met je zijn als ze je minder betalen.

Het is eerder andersom: Een schoonmaakster die 15 euro vraagt is waarschijnlijk een goede. Dan zorgen ze dat het netjes is opgeruimd, dat de spullen voor je klaarstaan, want je bent duur en moet je werk goed en efficient kunnen doen. Een schoonmaakster die het voor 10 euro doet hoef je als werkgever ook niet zo goed voor te zorgen.

(Dat is een beetje gechargeerd, maar dit patroon zie je wel vaker)
quote:handigmetgeld schreef op 25 juni 2015 @ 14:50:

[...]

Dan vraag je echt te weinig. Het is een illusie om te denken dat werkgevers blijer met je zijn als ze je minder betalen.

Het is eerder andersom: Een schoonmaakster die 15 euro vraagt is waarschijnlijk een goede. Dan zorgen ze dat het netjes is opgeruimd, dat de spullen voor je klaarstaan, want je bent duur en moet je werk goed en efficient kunnen doen. Een schoonmaakster die het voor 10 euro doet hoef je als werkgever ook niet zo goed voor te zorgen.

(Dat is een beetje gechargeerd, maar dit patroon zie je wel vaker)Ik ben dus duidelijk niet zakelijk ingesteld. Een vriendin van mij werkt ook voor 10 euro hoor, en ze doet het prima. Die kan nu dus ook niet haar uurloon verhogen.
quote:muurbloempje66 schreef op 25 juni 2015 @ 14:56:

[...]

Ik ben dus duidelijk niet zakelijk ingesteld. Een vriendin van mij werkt ook voor 10 euro hoor, en ze doet het prima. Die kan nu dus ook niet haar uurloon verhogen.Waarom kan ze 'dus' niet haar uurloon verhogen? Je kunt toch gewoon 1 keer per jaar met je werkgever om de tafel gaan zitten en praten over hoe het gaat, wat er goed gaat, wat niet, en of er nog iets aangepast moet worden? Als de werkgever dat niet uit zichzelf doet moet je dat zelf regelen. Dan kun je het eens hebben over die oude stofzuiger die toch echt vervangen moet worden, en over dat je ook best de bladeren uit de tuin wilt harken en het gras wil maaien als je daarvoor een uurtje extra krijgt, maar ook over je salaris. De meeste werkgevers stellen niet zo snel uit zichzelf een verhoging voor, maar zij vinden het nog veel moeilijker om 'nee, dat ben je niet waard' te zeggen als dat het voor jou is om 'ik vind dat, als jullie zo tevreden zijn, een verhoging naar 12.50 passend zou zijn' uit je mond te krijgen.
quote:handigmetgeld schreef op 25 juni 2015 @ 14:13:

[...]

Schoonmakers en hoveniers zijn helemaal niet 'zwart'.

Als werkgever van een schoonmaakster betaal je haar (hem) per definitie 'wit'. Je hoeft geen premies af te dragen, zo lang je iemand voor huishoudelijke klussen inhuurt voor minder dan 3 dagen per week. Je hoeft ook geen verzekering oid te regelen.

Of de schoonmaakster haar inkomsten daarna opgeeft aan de belasting is haar zaak, maar daar hoef jij je niet druk om te maken. In ieder geval hoef je niet meteen aan te nemen dat dat 'zwart' is. Sterker nog, veel studenten die schoonmaken doen dat veel liever 'wit', omdat ze daarmee arbeidsverleden opbouwen, terwijl ze toch nooit genoeg verdienen om belasting over te moeten betalen.Ik weet hoe het werkt, maar ik schat de kans vrij klein in dat de klussers bij de buren die voor 10 euro per uur komen, daarvoor aangifte doen. De meeste hulpen, ook de dure, zullen dan eveneens waarschijnlijk niet opgeven.
quote:MinkeDeWit schreef op 25 juni 2015 @ 15:10:

[...]

Ik weet hoe het werkt, maar ik schat de kans vrij klein in dat de klussers bij de buren die voor 10 euro per uur komen, daarvoor aangifte doen. De meeste hulpen, ook de dure, zullen dan eveneens waarschijnlijk niet opgeven.

Ik heb toch al een aantal hulpen 'versleten', maar werkelijk elke daarvan deed gewoon aangifte van inkomsten. Meestal verdienden ze niet genoeg om belasting te betalen, en dan heeft het alleen maar voordelen om aangifte te doen.

'Klussers' is iets anders, net als bijvoorbeeld iemand die de tuin komt straten. Dat is vaak echt zwart bijklussen door mensen die ook een normale baan hebben. Maar schoonmaaksters, of de buurjongen die het gras maait en de heg komt bijknippen, die kunnen net zo goed wit werken.
quote:handigmetgeld schreef op 25 juni 2015 @ 15:05:

[...]

Waarom kan ze 'dus' niet haar uurloon verhogen? Je kunt toch gewoon 1 keer per jaar met je werkgever om de tafel gaan zitten en praten over hoe het gaat, wat er goed gaat, wat niet, en of er nog iets aangepast moet worden? Als de werkgever dat niet uit zichzelf doet moet je dat zelf regelen. Dan kun je het eens hebben over die oude stofzuiger die toch echt vervangen moet worden, en over dat je ook best de bladeren uit de tuin wilt harken en het gras wil maaien als je daarvoor een uurtje extra krijgt, maar ook over je salaris. De meeste werkgevers stellen niet zo snel uit zichzelf een verhoging voor, maar zij vinden het nog veel moeilijker om 'nee, dat ben je niet waard' te zeggen als dat het voor jou is om 'ik vind dat, als jullie zo tevreden zijn, een verhoging naar 12.50 passend zou zijn' uit je mond te krijgen.Tsja de een is daar erg goed in, zij denk ik niet. Maar wat je zegt, je kunt het in een net gesprek aankaarten. Overigens kreeg ik ook niks extra, bv met feestdagen. Achteraf gezien denk ik, wat een krenten. Maar ze waren dan wel weer aardig.
quote:MinkeDeWit schreef op 25 juni 2015 @ 13:40:

Ik betaal mijn hovenier en stratenmaker zwart,deze jongens hebben een bedrijf maar mogen op zaterdag graag wat buiten de boeken doen. (Hovenier kan ook een straatje leggen,maar de stratenmaker doet het toch net wat mooier)

ZZPérs in de bouw die maar 1 of 2 grote opdrachtgevers hebben,vaak werken in opdracht van een onderaannemer bij een hoofdaannemer, zijn blij met 20,00 ex btw.
quote:muurbloempje66 schreef op 25 juni 2015 @ 15:16:

[...]

Tsja de een is daar erg goed in, zij denk ik niet. Maar wat je zegt, je kunt het in een net gesprek aankaarten. Overigens kreeg ik ook niks extra, bv met feestdagen. Achteraf gezien denk ik, wat een krenten. Maar ze waren dan wel weer aardig.

Ik vind het wel een belangrijke vaardigheid om te oefenen. Niemand is er 'erg goed in', denk ik, je wordt er vooral handiger in door het gewoon te doen. Hoe vaker, hoe beter het gaat en hoe zelfverzekerder je wordt.

Iets extra's bij verjaardagen of feestdagen is dan weer lastiger. Het is heel persoonlijk of je daar wat voor krijgt. Net zoals het ene bedrijf allerlei uitjes en activiteiten organiseert voor het personeel, en een bonus en een kerstpakket geeft, en de ander helemaal niks doet en liever meer salaris geeft.
quote:handigmetgeld schreef op 25 juni 2015 @ 15:24:

[...]

Ik vind het wel een belangrijke vaardigheid om te oefenen. Niemand is er 'erg goed in', denk ik, je wordt er vooral handiger in door het gewoon te doen. Hoe vaker, hoe beter het gaat en hoe zelfverzekerder je wordt.

Iets extra's bij verjaardagen of feestdagen is dan weer lastiger. Het is heel persoonlijk of je daar wat voor krijgt. Net zoals het ene bedrijf allerlei uitjes en activiteiten organiseert voor het personeel, en een bonus en een kerstpakket geeft, en de ander helemaal niks doet en liever meer salaris geeft.

Iets extra's is natuurlijk ook niet verplicht. Mijn ouders betaalden 15euro per uur aan hun schoonmaakster en lieten regelmatig iets achter. Een zak paaseitjes met pasen, chocoladeletter met Sinterklaas. Overgebleven speelgoed en kleren voor de kleinkinderen. Ik vind dat daar toch wel waardering uit blijkt.

Andersom vond ik mijn relatief lage uurloon als oppasser (19 jaar oud, 4 euro per uur voor 3 kinderen) "dragelijker" (vond het soms wel laag in vergelijking met vriendinnen) toen ik met de vakantie een boek als cadeau kreeg en met mijn verjaardag ook een cadeautje
Ik zal jullie uit de droom helpen ik werk zelf in de zorg op een gesloten groep voor kleinschalig wonen dus ik weet waar we over praten. Absoluut niet dat ik schoonmaakwerk onderschat, maar ik weet van mijzelf dat ik dit kan en ik denk dat mensen blij met mij zullen zijn.

Ikzelf zat te denken tussen ¤12,50 en 15,- ligt aan de situatie. Ik kreeg alleen reacties van daar zou ik mijn bed niet voor uitkomen. Dus was even benieuwd.

Bedankt voor jullie info

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven