Geld & Recht alle pijlers

Tips om te sparen

28-06-2015 11:36 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik Google, vind ik tips om te BEsparen, maar dat is niet wat ik wil. Ik ben op zoek naar tips om te sparen.

The case: begin volgend jaar willen wij een reis maken. Dit is haalbaar van ons huidige geld. Echter, ik heb mezelf ten doel gesteld om verreweg het grootste gedeelte van de reis vanaf nu bij elkaar te sparen. Ik zou denken dat dat moet kunnen, maar gaandeweg dacht ik: misschien zijn er nog tips van de Vivaforummers waar ik niet aan gedacht heb.

Mijn huidige spaarmethode bestaat uit drie delen:

- op mijn persoonlijke spaarrekening stort ik wat ik overhoud per maand. Hier betaal ik echter ook weer andere dingen van (zoals bv. een meubel of een jurk die ik graag wil).

- de gezamenlijke 'romen we af': alles wat er aan het eind van de maand nog opstaat, gaat naar de spaar. Dit is nooit belachelijk veel, want we hebben het budget op de gezamenlijke vrij krap staan

- in huis staat een spaarpot waar veel van het muntgeld in gaat.

Het vakantiegeld en belastinggeld sparen gaat helaas niet op, want voor dit jaar hebben we het al gehad en voor volgend jaar zijn we te vroeg: we willen in februari op reis.

Hebben jullie nog aanvullingen/tips voor het sparen?
quote:hamerhaai schreef op 28 juni 2015 @ 12:06:

Je kan je geld maar 1x uitgeven. Je geeft aan dat het zou moeten kunnen.

Maar als je moeite hebt om zo'n reis te kunnen betalen dan zou ik heel hard nadenken of dat ik uberhaupt zo'n dure reis zou willen maken. Het lijkt me wel belangrijk om een buffer te hebben voor belangrijkere zaken zoals een nieuwe auto, wasmachine wanneer de aan vervanging toe zijn, of voor wanneer de inkomsten onverwachts achteruit gaan.

Nu bij alles wat je wilt kopen nadenken; wil ik dit nieuwe jurkje of ga ik liever op vakantie? wil ik dure boodschappen of wil ik volgend jaar op vakantie? wil ik deze zomer op vakantie of slaan we dit jaar over en gaan we in februari, etc.

Verder kan je meer geld gaan generen door spullen die je niet meer gebruikt te verkopen "voor het vakantie potje"

Dit dacht ik eigenlijk ook meteen.

Een vakantie moet je naar mijn mening gewoon ´makkelijk´ kunnen betalen evt met vakantiegeld of belastinggeld bij leggen maar niet dat je elke cent om moet draaien. Na je vakantie is al het geld weg, heb je het wel leuk gehad maar thats it.

Je hebt genoeg verdere bestemming die wel een stuk goedkoper zijn zoals filepijnen, thailand enz.. vliegtickets zijn het duurste daar kost het geen drol.

Verder inderdaad maak van het sparen een vaste last.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Iedere keer als je een leuk jurkje o.i.d. ziet dat je wilt hebben, koop je deze niet meteen.

Wil je hem na een week nog steeds, dan kun je nog eens heroverwegen.

Wil je hem na een week niet meer, dan stop je het bedrag van de jurk in een envelop.

Over zeven maanden zul je meer gespaard hebben dan je denkt.

- denkt terug aan de zomer van 2011, waarin we 800,00 extra vakantiegeld hadden voor een mooie rondreis.- (En geloof mij, ik weet echt niet meer welke kledingstukken ik daar nou voor heb laten liggen)
Als ik vreselijk graag iets wil hebben bijvoorbeeld een dure vakantie dan maak ik daar alles aan ondergeschikt en ga dan monomaan op dat doel af. Pas als het klaar is dan ga ik weer geld besteden aan andere dingen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een jaar geen kleding kopen. Kijk eens op het topic. Ik hou een geld over....!
Even off-topic: whopper jij gaf me jaaaaaaaaaaaaren geleden een keer hele harde spiegel terug. Ik was toen helemaal niet blij met je reacties, maar wil je er nu voor bedanken. Je kunt het je vast niet meer herinneren, maar ik des te meer.

On-topic: ik denk dat je met de gegeven tips echt al een heel eind vooruit komt om je droomreis in februari te maken. Een aantal tips jat ik voor mijn eigen financiële doelstellingen
quote:redbuIIetje schreef op 28 juni 2015 @ 12:41:

Voor 1300 euro kom je niet ver met 2 personen.

Gelijk na storten salaris automatisch geld naar je spaarrekening laten boeken en dan moet je het gewoon met het restant zien te doen de rest van de maand.

Bekijk eerst hoeveel de reis die je wil maken je gaat kosten p/p en deel dat bedrag door de 7 maanden die er nog over zijn om te sparen.Nee van 1300 kom je niet ver, maar TO zei dat ze het bedrag wel had op de huidige rekening, en het dus wel kon betalen, maar graag spaart voor iets extra, zodat de rekening na afloop niet te ver geslonken is, en dan is 1300 wel weer leuk om erbij te hebben
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Misschien een idee om vooraf een bepaald percentage van je/jullie salaris - bijvoorbeeld 10% - over te laten maken naar een spaarrekening waar maar 1 van jullie bij kan? Als je een vast inkomen hebt, kan je dit wellicht automatisch laten doen. Hierdoor spaar je niet alleen, maar ben je misschien ook minder geneigd dat ene jurkje te kopen.
quote:nlies schreef op 28 juni 2015 @ 12:25:

Pak een groot vel papier.

Deel dat p in 52 vakjes, nummer die van 1 -52.

En dan ga je per week sparen wat er op dat vakje staat. deze week 1 euro, volgende week 2 enzovoort. Heb je een keer een meevaller (verjaardag/ extra gewerkt, bonus) dan spaar je zo vast de hogere bedragen. na een jaar heb je alles aangekruist, en ruim 1300 euro in de spaarpot/ op de rekening

Haha zoiets bedoel ik dus precies! Net zoals het sparen van geld dat je pint (ik heb geen ABN maar ik zal eens uitzoeken of dat bij één van de banken waar ik bij ben kan). Ik vind dit een leuke actie, Nlies.

En het gaat er dus niet om dat ik geld tekort kom en moet besparen. Het gaat erom dat geld nogal makkelijk verdwijnt naar bijvoorbeeld een kopje koffie hier, een tijdschrift daar. Vandaar dat ik met wat kleine, verschillende acties, voor mezelf wat extra 'potjes' wil maken zodat inderdaad mijn eigen rekening niet al te veel slinkt.
Niet wachten met geld opzij zetten dat je over hebt, maar aan het begin van iedere maand per automatische incasso een bedrag overmaken naar je spaarrekening.
Ik heb digitale spaarpotjes bij de ING, maar de rabo heeft ze ook. Je kiest een plaatje bij je spaardoel, een streefbedrag en bij de Ing kun je dan maandelijks geld overmaken naar dat spaardoel (inderdaad een vast bedrag zodra je loon binnenkomt). Bij de Rabo moet je het nog even zelf over je spaarpotten verdelen, dat vind ik minder leuk.

Omdat er dmv een grafiek wordt aangegeven hoever je op weg bent met je spaardoel, wordt ik ook aangemoedigd om soms wat extra over te maken zodat ik bv net mooi op de helft ben, of een mooi rond getal heb.

Als je geen geld wilt uitgegeven aan tijdschriften/koffie ed: pinpas thuislaten.

Je kunt je ook voornemen (soort wedstrijd met je zelf) deze week helemaal niks extra's te kopen.

De Ing heeft ook spaardoel weken of zoiets, dan helpen ze je besparen.

Elke dag een tip. Ik deed alles al :(..
Wij willen volgend jaar naar Australie. Gaat ons rond de ¤2500 pp kosten.

We hebben het volgende bedacht. Alles wat we besparen storten we naar een rekening. Energieteruggave, besparing sportschool en andere extra's storten we daarop.

De rest sparen we zelf bij.
Ik vind het voor het eerst jammer dat ik overgestapt ben naar duurzame banken. Ik zit bij 2, maar die doen allebei niet aan procenten sparen van je uitgaven en ook niet aan doelsparen. Dat is jammer.
Tip: gelijk na het uitbetalen van je salaris een automatische overschrijving laten lopen die een vast bedrag op de spaarrekening zet. Reken dit vrij ruim. Eventueel kun je bij onverwachte uitgaven hier dan weer wat van af halen maar die stap is best groot. Groter dan dat het nog op je betaalrekening staat.En maak een budget. Deel het door het aantal maanden dat je nog kunt sparen en zet dat vast zonder dat je er aan mag komen.
quote:maiskip schreef op 28 juni 2015 @ 22:35:

Wij willen volgend jaar naar Australie. Gaat ons rond de ¤2500 pp kosten.

Weet je dat zeker? Australie is duur hoor! Zelfs de broodnodige flesjes water waarvan je er dagelijks 'n hoop wegdrinkt kosten al 3 dollar per stuk. Persoonlijk zou ik je budget verdubbelen als je een week of 4 wil gaan. Neem aan dat je ook excursies wil doen als snorkelen bij het Great Barrier Reef e.d. Dat soort dingen kosten doorgaans ook nogal wat.
Shoot first, ask questions later!
quote:Sensy12 schreef op 28 juni 2015 @ 13:43:

Even off-topic: whopper jij gaf me jaaaaaaaaaaaaren geleden een keer hele harde spiegel terug. Ik was toen helemaal niet blij met je reacties, maar wil je er nu voor bedanken. Je kunt het je vast niet meer herinneren, maar ik des te meer.

On-topic: ik denk dat je met de gegeven tips echt al een heel eind vooruit komt om je droomreis in februari te maken. Een aantal tips jat ik voor mijn eigen financiële doelstellingen Nee ik kan het me niet meer herinneren maar ik vind het wel lief dat je dit zegt
Ik las laatst dat je op koopzegels mooi rendement kunt maken, beter dan op een spaarrekening. Dus koopzegels dan maar kopen de komende tijd en dan tegen dat je weggaat alle boekjes verzilveren.
..
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, ik ben ook erg makkelijk met geld terug overmaken van spaarrekening naar lopende rekening.

Ik heb 2 oplossingen;

Ik stort deel van salaris naar spaarrekening van mn moeder. No way dat zij het zomaar teruggeeft hehe (sta je dan met je 27 jaar: mam ik heb het echt nodig...;) )

En 2; open beleggingsrekening. Zit teneerste niet in dezelfde bank app en ten tweede voelt dat toch net iets anders om het er vanaf te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven