Aanvaring met ouder bij peuterspeelzaal

03-09-2008 12:17 174 berichten
Ik was net met mijn 4-jarige dochter bij de PSZ om mijn zoontje op te halen.

We moeten daar buiten wachten en daar staat een soort speel-auto waar dochter op speelde.

Ze zat op het toestel, ongeveer een meter van de grond, en naast haar klom een jongetje van een jaar of 5-6, zoon van een andere moeder of vader die er stond te wachten (ik wist niet van wie het kind was).

Het jochie zet zijn schoenen tegen mijn dochter's schouders/romp en begin haar te schoppen, zodat ze er bijna af viel.

Hij deed dat steeds weer.

Ik riep naar mijn dochter dat ze er gewoon op mocht blijven spelen, maar het jochie ging door met schoppen en trappen en duwen.

Ik riep eerst naar de jongen dat hij niet zomaar mocht schoppen en hij antwoordde met: doe ik lekker wel, doe ik toch wel.

Toen ben ik er naar toe gelopen, en zei weer tegen de jongen dat hij niet mag schoppen.

En hij gaf weer het zelfde antwoord: ik doe het wel, ik doe het toch.

Toen heb ik hem van het speeltoestel af gehaald, gewoon op een rustige manier.

En toen stond ineens de moeder bij me, ik moest van haar kind afblijven.

En toen ik zei dat hij mijn dochter aan het schoppen was zei ze dat mijn dochter dat dan maar zelf op moest lossen.

En vervolgens zei ze dat ik, als haar zoontje problemen maakte, maar bij haar moest komen.

Ten eerste wist ik helemaal niet wiens kind het was.

En ten tweede, als mijn dochter het maar alleen op moet lossen, dan moet hij het toch ook zonder zijn moeder oplossen, of zie ik dat verkeerd.

Als ik een soortgelijke situatie had gehad op bv een buurtspeeltuintje, waar de ouders er niet bij zijn, dan had ik de jongen na een aantal keren gewoon vragen ook bij mijn dochter weggehaald.

Toch voel ik me er erg onzeker over (ben huilend bij de PSZ weggegaan).

Heb ik wel het juiste gedaan?

Ik snap wel dat mijn dochter moet leren voor zichzelf op te komen, maar de jongen ging maar door, ook nadat ik hem gevraagd had er mee te stoppen.Ik vind het belangrijk dat mijn dochter leert dat ze ook recht heeft om te spelen.

Dit soort dingen vind ik zooo moeilijk, ik ben van mezelf al erg verlegen, en vind dit soort aanvaringen echt vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 23:01:

Overigens bleef dat jong mijn dochter opzoeken en haar handje grijpen. Uiteindelijk ben ik weggegaan, geen zin om hem constant in de gaten te moeten houden.Waarom niet dat kind laten schrikken , afgeleid , naar zijn moeder gestuurd of gebracht ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 23:02:

[...]

zijn plexus schat, zijn plexus!Wattuh ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 23:02:

[...]

En hoe oud zijn die zussen ? Oud genoeg om mee te helpen met op voeden ? Als je dat al tot een taak van zussen vindt ....Die zussen waren een jaar of dertien, veertien. Maar wat kan ik idd verwachten van zussen die elkaar en anderen uitschelden voor teringhoer etc....
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 23:04:

[...]

Die zussen waren een jaar of dertien, veertien. Maar wat kan ik idd verwachten van zussen die elkaar en anderen uitschelden voor teringhoer etc....Weinig....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 23:04:

[...]

Wattuh ?

Plexus. Een goeie trap op die plek en je bent knock out. Aansporen van zich af te bijten

Ja, ik had naar zijn ouders kunnen gaan, maar ik dacht dat het hier ook ging om eerste reactie. Ná mijn eerste reactie zou ik dat jochie trouwens niet alleen naar huis laten lopen, zou altijd mee gaan. Ouders hoeven niet van hém te horen wat er gebeurd is, vertel ik zelf wel.
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 23:04:

[...]

Die zussen waren een jaar of dertien, veertien. Maar wat kan ik idd verwachten van zussen die elkaar en anderen uitschelden voor teringhoer etc....Maar je zou het kunnen proberen natuurlijk....... " hé, meiden , letten jullie even op je broertje , die wil mijn kleine meid bijten en ik geloof nooit dat jullie moeder het leuk vindtv als jullie je broertje straks in drieén gevouwen mee naar huis moeten nemen of hebben jullie en ma een erge hekel aan hem , dan vouw ik hem zo oor jullie op , hoor . Gave piercing trouwens , door je lip "

Het was een Marokkaans jochie dat door zussen als prinsje werd behandeld.
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 23:11:

Het was een Marokkaans jochie dat door zussen als prinsje werd behandeld.

"dames , als jullie niet willen dat ik een broodje halalvlees van je broertje maak.......let even op hem , ja ? "

" meiden , mijn dochterje heeft een hele besmettelijke ziekte, als hij haar bijt wordt hij ziek "
Als iemand in mijn bijzijn mijn kind meerdere malen schopt, ook nog nadat hij/zij door mij gewaarschuwd is, en zeker als er een paar jaar leeftijdsverschil tussen zit, dan grijp ik toch echt in. Kom nou toch op zeg! Kind of geen kind, ze moeten echt van mijn kind afblijven. Diegene pakte ik bij zijn lurven, dropte ik bij zijn ouders voor de voeten en geef ik echt lik op stuk. Ik laat mijn kind dus echt niet schoppen hoor.

Tuurlijk is er iets te zeggen om kinderen het zoveel mogelijk zelf op te laten lossen, maar toch niet bij een kind van 4 en al helemaal niet als het andere kind ouder is.

Jij hebt in mijn ogen heel goed gehandeld en je hoeft je absoluut niet rot te voelen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 21:50:

[...]

Heb je hem getroost of het hem nog eens ingewreven ?Ik heb hem op schoot genomen en toen hij een beetje aanspreekbaar was (huilen) heb ik hem uitgelegd dat slaan niet leuk is en pijn doet. Daarna moet hij sorry tegen zijn zus zeggen en een knuffel of kusje geven, wat hij ook graag doet.
Laatst was ik hier in de buurt ook getuige van een ruzie tussen buurjongetjes. Hij vertelde het net aan zijn vader: de ander had hem een naar woord genoemd en toen had hij zijn voetbal even in dat gezichtje gegooid. Vader ging verhaal halen bij de moeder van dat jochie (jochie zat nu binnen maar je hoorde hem buiten huilen) en dat werd dus even ruzie tussen die buren.

Ouders kunnen ook niet veel hebben hoor! Het zijn allebei vrij irritante jochies, want ik zie ze regelmatig zo ongeveer naar buiten gegooid worden door hun ouders. Hoe zijn jullie als een ouder kritiek op het gedrag van jullie kind heeft? Neem je het serieus of ga je gelijk in de tegenaanval?
Ik ben gewend (misschien cultuur) dat corrigeren niet alleen aan de ouders voorbehouden is.
quote:Parnell schreef op 03 september 2008 @ 13:01:

[...]

Zij zat niet fout, haar kind zat fout. Ze zal het, zoals zoveel moeders, vervelend hebben gevonden dat een ander haar kind corrigeerde. Of dat nou terecht was of niet. Veel moeders hebben het idee dat de gehele opvoeding toebehoort aan de ouders, en correctie bij verkeerd gedrag valt voor velen onder opvoeding.

Het is niet netjes dat deze moeder boos reageerde, maar wel begrijpelijk. Ze deed het waarschijnlijk niet omdat ze vond dat je ongelijk had, maar omdat ze vond dat je buiten je boekje ging.

Eens.

Ik zou een kind van een ander niet aanraken, ook niet in dit soort situaties. Ik zou er ook niet happig op zijn wanneer iemand mijn kind zou beetpakken en van een speeltoestel af zou halen (of op een andere manier zou aanraken).
Nogsteeds met Tjilla en Parnell eens. Wel nogsteeds aan t denken door BGB hoe ik mijn kind zou kunnen aanleren weerbaarder te zijn.

Maar. Wat ik wel weet: Een ander blijft van mijn kind af. Ik blijf van een ander zijn kind af. Dat Fleurtje en Xop zeggen HARDHANDIG in te zullen grijpen vind ik echt absoluut niet kunnen, als volwassenen tegen een kind moet je dat verbaal afkunnen. Of de zelfbeheersing hebben weg te lopen.

Daarbij vind ik het met 2 maten meten: aangeven dat kind met kind van eigen leeftijd het zelf moet oplossen, maar jij als volwassen vrouw tegen een kind mag wel hardhandig doen? En dat leeftijdsverschil dan?

p.s. verder kan ik niet reageren nu, kom vanavond pas weer terug - ben benieuwd naar andere inzichten e.d.- is een interessante discussie!
Ik neem kritiek van een andere ouder op mijn kind altijd serieus. Het is meestal wel terecht, namelijk.

Van mij mag iedereen zich bemoeien met mijn kinderen, ook van een speeltoestel afhalen als diegene daar reden voor ziet, geen enkel probleem mee. Sterker nog; Ik zou die ouder bedanken - omdat er ingegrepen werd en ik mijn kinderen niet continu in de gaten kan houden - en zou mijn kind excuses laten aanbieden. En later kind 1 op 1 aanspreken op dat gedrag.

In jouw situatie, Paling, had ik mijn dochter dan ook niet toegeroepen dat ze gewoon op dat speeltoestel mocht blijven spelen. Er was namelijk al een 'conflictsituatie' en je kunt erop wachten dat zoiets uit de hand loopt, met kinderen onderling. Zeker met een jochie erbij die al stukje ouder is.

Ik zou er naartoe gelopen zijn, tegen dat jongetje gezegd hebben dat hij niet mag schoppen en daarna hem gevraagd hebben wie zijn moeder/vader is en dan had ik die ouder er op aangesproken. Ik zeg niet dat je het verkeerd hebt aangepakt, hoor, maar niet ouder vind het dus prettig als er zomaar ingegrepen wordt. Dat lees je hier op dit topic al.

Verder verbaasd het me eigenlijk een beetje dat over dit jochie zovaak gezegd wordt dat het een rotjong/kutjoch is. Zijn gedrag is absoluut onacceptabel maar dat wil niet zeggen dat hij dús niet goed wordt opgevoed en dus een rotkind is. Ieder kind haalt wel 's rottigheid uit, keertje schoppen, vervelende opmerking, pestgedrag, noem maar op. Ik doe er alles aan om mijn kinderen goed gedrag bij te leren en ze bij te sturen maar ik kan niet 100% garanderen dat ze áltijd, in iedere situatie, als ik of hun vader uit het zicht is, zich netjes en fatsoenlijk gedragen. Jullie wel dan?
quote:Anna_Julie schreef op 04 september 2008 @ 09:08:

Maar. Wat ik wel weet: Een ander blijft van mijn kind af. Ik blijf van een ander zijn kind af. Dat Fleurtje en Xop zeggen HARDHANDIG in te zullen grijpen vind ik echt absoluut niet kunnen, als volwassenen tegen een kind moet je dat verbaal afkunnen. Of de zelfbeheersing hebben weg te lopen.

!

Hardhandig ingrijpen vind ik ook niet kunnen.

Ik heb de laatste jaren te veel geschreeuwd tegen mijn kinderen, en ben ook hardhandig geweest (flink bij de arm pakken , knijpen etc).

Gelukkig gaat het hier nu een stuk beter, en kan ik mijn kinderen (redelijk) aan zonder te schreeuwen/hardhandig zijn (ben ook echt aan het oefenen met mijn stem, duidelijk communiceren op de juiste toon)

Mijn zelfbeheersing is gelukkig een stuk groter inmiddels, mijn lontje een stuk langer.

Ik heb het jochie dus ook niet hardhandig van de auto afgesleurd, maar gewoon onder zijn oksels eraf getild.

In mijn ogen deed ik hier niemand kwaad mee, deed het joch geen pijn, heb niet geschreeuwd.

En dan zie ik persoonlijk het probleem van aanraken ook niet zo.

Vandar dat ik ook zo overdonderd was, in mijn ogen deed ik niks fout, haalde gewoon een schoppend kind bij een ander kind weg, een kind dat niet wou luisteren naar waarschuwingen, maar erg brutaal antwoorde.

Wat ik me afvraag is: wanneer is het dan wel "done" om aan andermans kind te zitten?

Als het niet van een speeltoestel/trapje af durft te klimmen?

Als het dreigt te vallen?

Als het de weg over wil rennen?

Als het met zijn voet lichtjes klem zit, maar zelf niet los kan komen?

Als hij in het water valt?

Als hij een ander kind met een steen op zijn/haar hoofd wil slaan?

Als hij wil schoppen tegen het hoofd van een ander kind?

Waar ligt deze grens?

Nogmaals ik heb er niet zo'n probleem mee als iemand anders aan mijn kind zit, om het te helpen, te sturen of te corrigeren, helemaal niet als het een mede-ouder is die toevallig iets ziet wat ik niet zie.
Paling, het is makkelijk praten voor ons, want wij kunnen er nu redelijk over nadenken. Jij kreeg deze situatie zo 1-2-3 voor je kiezen. Sommige ouders reageren gewoon heel agresief als iemand aan hun kinderen komt. Dan worden ze blind. Helaas kun je niet altijd een inschatting maken. Was ik de moeder van dat jongetje geweest, dan had ik gevraagd waarom je dat deed en dan hadden we het er over gehad. Deze moeder werd laaiend.
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 21:28:

Sorry, voor zo'n jong heb ik geen respect.

Toen ik deze reactie las moest ik aan de oma van mn man denken:

''Jong!? Konijnen hebben jong! ''
Paling, ik had denk ik ook het kind er van af getild. Zelfs als het niet mijn eigen dochter zou zijn die geschopt werd.

Maatschappij begint voor sommigen wel erg bij hen zelf als je niet eens andermans kinderen meer mag corrigeren.
Ik vind ook dat je een kind wat schopt en blijft schoppen na waarschuwingen best mag vastpakken en terecht wijzen.

Had zijn moeder maar op moeten letten. Als mijn kind zich op zo'n manier misdraagt mag iemand van mij ingrijpen. Maar wel op een gepaste wijze. Dus vastpakken en nogmaals waarschuwen. Niet slaan of knijpen of zoiets.
anoniem_21694 wijzigde dit bericht op 04-09-2008 20:48
Reden: fout in zin
% gewijzigd
Sorry Paling, ik bedoelde jou niet met mijn posting gister ochtend, jij hebt het verder goed opgelost vind ik. Ikzelf had waarschijnlijk mijn eigen kind weggehaald , maar, zoals jij al aangaf is dat niet eerlijk tegenover je eigen kind; dat wordt dan gestraft door gedrag van een ander.

Ik bedoelde echt alleen dus op de hardhandige manier die anderen aangaven; je sleurt/trekt/schopt een kind toch niet? Anderen mogen mijn kinderen gerust corrigeren en in zo'n geval ook best van een toestel afhalen (al zou ik ze er zelf al afgehaald hebben; als ze niet leuk kunnen spelen spelen ze maar niet!). Maar als ik een volwassene een kind hardhandig weg zie sleuren, zijn kind of kind van een ander, vind ik dat not-done.

Verder Paling, vind ik het supergoed dat jij probeert niet meer te schreeuwen e.d. God knows dat kinderen het bloed onder je nagels kunnen weghalen en soms is het gewoon moeilijk en niet leuk om ze op te moeten voeden. Er was hier vroeguh een topic over.. iets over 'plak hier je kind achter het behang ' ofzo.. was altijd fijn daar te lezen/posten, zie je zo dat je echt de enige niet bent!!
Goed gedaan TO. Heel netjes. Ouder kunnen soms zo vreemd reageren.

Ik heb ook weleens het commentaar quote:hee, ik kan zelf mijn kind wel opvoeden hoor.gehad. Notabene toen ik de uk uit de dichtvallende vriezer van een supermarkt plukte, terwijl moeders er met de rug naar toe stond.
quote:Pammie schreef op 03 september 2008 @ 13:38:

Een dreun verkopen?? Dat vind ik wel heel erg ver gaan.Ik ook. Alleen gaf toch echt iemand aan dat waarschijnlijk te doen in zo'n geval. Eerlijk om te zeggen, ja. Onacceptabel om te doen natuurlijk.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Ik dreun zelf ook mijn kinderen niet dus een ander moet dat al helemaal niet proberen. Maar, ik vind wel dat een ander mijn kind mag corrigeren en wanneer nodig aanraken (oh my!)om te zorgen dat ze luisteren. Niemand heeft mij nog kunnen uitleggen wat er zo ernstig is aan aanraken en waarom men dat dan niet wil.

Maar goed. Die van mij luisteren altijd dus ik corrigeer alleen maar andermans kinders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven