Aanvaring met ouder bij peuterspeelzaal

03-09-2008 12:17 174 berichten
Ik was net met mijn 4-jarige dochter bij de PSZ om mijn zoontje op te halen.

We moeten daar buiten wachten en daar staat een soort speel-auto waar dochter op speelde.

Ze zat op het toestel, ongeveer een meter van de grond, en naast haar klom een jongetje van een jaar of 5-6, zoon van een andere moeder of vader die er stond te wachten (ik wist niet van wie het kind was).

Het jochie zet zijn schoenen tegen mijn dochter's schouders/romp en begin haar te schoppen, zodat ze er bijna af viel.

Hij deed dat steeds weer.

Ik riep naar mijn dochter dat ze er gewoon op mocht blijven spelen, maar het jochie ging door met schoppen en trappen en duwen.

Ik riep eerst naar de jongen dat hij niet zomaar mocht schoppen en hij antwoordde met: doe ik lekker wel, doe ik toch wel.

Toen ben ik er naar toe gelopen, en zei weer tegen de jongen dat hij niet mag schoppen.

En hij gaf weer het zelfde antwoord: ik doe het wel, ik doe het toch.

Toen heb ik hem van het speeltoestel af gehaald, gewoon op een rustige manier.

En toen stond ineens de moeder bij me, ik moest van haar kind afblijven.

En toen ik zei dat hij mijn dochter aan het schoppen was zei ze dat mijn dochter dat dan maar zelf op moest lossen.

En vervolgens zei ze dat ik, als haar zoontje problemen maakte, maar bij haar moest komen.

Ten eerste wist ik helemaal niet wiens kind het was.

En ten tweede, als mijn dochter het maar alleen op moet lossen, dan moet hij het toch ook zonder zijn moeder oplossen, of zie ik dat verkeerd.

Als ik een soortgelijke situatie had gehad op bv een buurtspeeltuintje, waar de ouders er niet bij zijn, dan had ik de jongen na een aantal keren gewoon vragen ook bij mijn dochter weggehaald.

Toch voel ik me er erg onzeker over (ben huilend bij de PSZ weggegaan).

Heb ik wel het juiste gedaan?

Ik snap wel dat mijn dochter moet leren voor zichzelf op te komen, maar de jongen ging maar door, ook nadat ik hem gevraagd had er mee te stoppen.Ik vind het belangrijk dat mijn dochter leert dat ze ook recht heeft om te spelen.

Dit soort dingen vind ik zooo moeilijk, ik ben van mezelf al erg verlegen, en vind dit soort aanvaringen echt vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 21:30:

[...]

Dus ? Maar hopen dat er ouders bestaan die het wél goed vinden dat een kind terugmept ?

Werkt dat trouwens zo voor moeders die anti-terugslaan zijn ? Zouden jullie wél genoegdoening halen als zo'n ventje , drie tellen na zo'n incidentje als beschreven in openingspost , een treiter voor zijn harsers kreeg van een ander kind ?

Ja, zal wel moeten want de dochter van de TO zal het -begrijpelijk- niet doen en de moeder van het jongetje ziet de fout die haar zoon maakt niet. Als je als ouder je kinderen niet opvoedt, dan zal de maatschappij dan wellicht voor je doen, but it ain't pretty (en ook niet helemaal de bedoeling).

Mijn dochter en zoon kibbelen ook vaak, en mijn zoon slaat mijn dochter wel eens op d'r hoofd. Ik kan hem twintig keer op zijn kamer zetten, zijn snoep afpakken, etc, maar ik zal nooit vergeten dat mijn dochter hem een keer terug sloeg en hij mij kwam vragen om troost. Het kwartje was opeens gevallen.
[quoteIk heb er overigens geen probleem mee als een andere moeder mijn zoon aanspreekt op zijn irritante gedrag. Maakt zelfs veel indruk en hij moet maar leren dat mensen zijn gedrag niet tolereren als hij over hun grenzen heen gaat.[/quote]

Dát bedoel ik dus, "aanspreken" op zijn irritante gedrag, helemaal mee eens. Discussie dus, gesprek. Maar dat betekent geen "handgemeen" of "schelden".
Ik ga niet met een driejarige in discussie. Je kunt het poldermodel ook té ver doorvoeren.
quote:xop720 schreef op 03 september 2008 @ 21:35:

[...]

Exact. Ik vind een heleboel van jullie wel Erg aardig, begripvol, volgens het boekje reageren. ik geloof niet dat ik ooit een opvoedboek heb gelezen , dus als mijn intuítie in zo'n boek beschreven staat...waarom ben ik niet zo slim geweest zo'n boekje te schrijven , zeg ?

Manman, als een kind mijn kind herhaaldelijk trapt, en er is geen ouder die toesnelt om kind te corrigeren.....nah, dan neem ik die taak wel op me!

En dat zou precies zo gaan als Fleurtje omschrijft!

Overigens, als mijn kind een ander kind pijn doet, dwars zit of anderszins zit te eikelen, dan reageer ik op dezelfde wijze.

Maar goed, ik zal nu wel als gigantisch ontaarde moeder te boek komen staan. Zucht.

Niet in mijn boek . Ik vind het niet ontaard ; ik vind het niet hándig , want je helpt je kind er niet écht mee. Alleen op dát moment . Maar je laat niet zien hoe ze het zelf op kan lossen .

Ga jij later haar boze buurman te lijf ? in dat geval heb ik niks gezegd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 21:40:

[quoteIk heb er overigens geen probleem mee als een andere moeder mijn zoon aanspreekt op zijn irritante gedrag. Maakt zelfs veel indruk en hij moet maar leren dat mensen zijn gedrag niet tolereren als hij over hun grenzen heen gaat.[/quote]

Dát bedoel ik dus, "aanspreken" op zijn irritante gedrag, helemaal mee eens. Discussie dus, gesprek. Maar dat betekent geen "handgemeen" of "schelden".

hé, irma ......doe je nog steeds mee ?

Jongetje uit OT zei " ik doe het lekker toch " ....... en dan ?
TO, je hebt het keurig aangepakt, zo zou ik het ook doen. Dat de moeder van het jongetje dat niet apprecieerde is haar probleem, dan moet ze maar beter op haar eigen kind letten. Ik zou het ook niet pikken als een ander kind mijn dochter zou schoppen, je hebt hem vaak genoeg gewaarschuwt en op een gegeven moment is het klaar.

Als het omgekeerd zou zijn, zou ik het ook niet erg vinden als iemand anders mijn dochter terecht zou wijzen als ik er zelf niet bij zou zijn. Als dit soort dingen niet meer kunnen in onze samenleving, waar gaan we dan naartoe met deze wereld?
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 21:41:

Ik ga niet met een driejarige in discussie. Je kunt het poldermodel ook té ver doorvoeren.

Tja, ik kan 't ff niet laten...

Juist dáárom vertel ik erbij dat ik niet in NL woon. Ik ken die frustatie (over een eventueel poldermodel) niet. Sorry. En ik ga dus wél met een drie-, vier- vijf-, zesjarige... in discussie. En dan heb ik het niet over "politiek-correct-zijn", maar over interesse. En nee, voordat ik iedereen over me heen krijg: ik werk (deeltijds) en heb een drukke, interessante baan.
quote:LouiseP schreef op 03 september 2008 @ 21:38:

[...]

Ja, zal wel moeten

Nou ja , die ondankbare taak heb ik maar op me genomen Wat wel fijn was is dat ze niet alleen voor zichzelf vochten maar ook voor anderen die zij zelf als " zwak " beschouwden .

maar ik zal nooit vergeten dat mijn dochter hem een keer terug sloeg en hij mij kwam vragen om troost..Heb je hem getroost of het hem nog eens ingewreven ?
Layla ; vroeger kregen kinderen van hun ouders nog straf als ze zich op hun kop hadden laten zitten en jankend thuis kwamen . Of je ouders stuurden je grote broer mee naar buiten .

Waar is het heengegaan dat wij ons als ouders overal mee bemoeien ?
quote:[

hé, irma ......doe je nog steeds mee ?

Jongetje uit OT zei " ik doe het lekker toch " ....... en dan ?

Tjessus, zit ik hier nog - terwijl ik ff geleden meende mij bijdrage te beëindigen. Pfff.

Juist, jongetje zegt " ik doe het lekker toch". Ma /Pa niet te traceren. Spreek ik nogmaals 't jongetje op z'n gedrag aan. Indien geen gevolg, dan is 't over en uit. Ik neem mijn kind mee en leg uit waarom: een vervelend jongetje dat helaas geen ouder(s ) heeft die hem opvoeden. Sorry (en ook ik ken mijn tekortkomingen, gelukkig).
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 21:50:

[...]

ik werk (deeltijds) en heb een drukke, interessante baan.Heeft m.i. niets met een drukke baan of wat dan ook te maken. En met een vijf-zesjarige zal ik ook in discussie gaan, maar niet met 3-.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 21:52:

Layla ; vroeger kregen kinderen van hun ouders nog straf als ze zich op hun kop hadden laten zitten en jankend thuis kwamen . Of je ouders stuurden je grote broer mee naar buiten .

Waar is het heengegaan dat wij ons als ouders overal mee bemoeien ?Jaaaaaaaaaa, of je kreeg de vraag: en... heb je terug gemept....
Irma , zou je boos / teleurgesteld zijn als jouw kind meteen direct een trap terug had gegeven ?
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 21:58:

[...]

Jaaaaaaaaaa, of je kreeg de vraag: en... heb je terug gemept....Goeie ouwe tijd......
En nu wil ik me met mijn echtgenoot bezighouden - komt net van een vergadering thuis. Lees evt. morgen wel ff terug.
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 22:03:

En nu wil ik me met mijn echtgenoot bezighouden - komt net van een vergadering thuis. Lees evt. morgen wel ff terug.Als tie je zoent ...wél meteen terugzoenen hoor
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 21:59:

Irma , zou je boos / teleurgesteld zijn als jouw kind meteen direct een trap terug had gegeven ?

Laatste reactie voor vandaag:

Tuurlijk zou ik boos EN teleurgesteld zijn. En hij/zij zou ook een gepaste straf hebben gekregen - maar hij/zij zou wél een uitleg hebben gekregen waarom.

(FYI, ik heb een kind van bijna 6)
Dan hoop ik dat je morgen schrijft waarom je boos en teleurgesteld zou zijn en wat voor uitleg je je kmind bij die gepaste straf zou geven .
Fleurtje, is dat niet een beetje heftig? Mijn dochter kwam vorige week ook thuis uit het KDV met een flinke plek op haar arm, de leidster vertelde dat een ander kindje haar gebeten had. En flink hard ook, want het is nu nog een blauwe plek. Maar ik vind het eigenlijk wel ver gaan om zo kwaad te worden op een 3-jarige. Ik vind het niet kunnen (helemaal niet omdat het de dag erna weer gebeurde, zij het wel zachter, dus geen blauwe plekken) en ik zou er ook zeker wat van zeggen, maar om nou te zeggen dat ik boos ben op dat kind? Nee, eigenlijk niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 21:52:

Waar is het heengegaan dat wij ons als ouders overal mee bemoeien ?Tja, maar als je dochter 4 is en dat jongetje 6 èn je staat er zelf naast vind ik het toch iets anders.
quote:Eowynn_ schreef op 03 september 2008 @ 22:44:

Fleurtje, is dat niet een beetje heftig? Mijn dochter kwam vorige week ook thuis uit het KDV met een flinke plek op haar arm, de leidster vertelde dat een ander kindje haar gebeten had. En flink hard ook, want het is nu nog een blauwe plek. Maar ik vind het eigenlijk wel ver gaan om zo kwaad te worden op een 3-jarige. Ik vind het niet kunnen (helemaal niet omdat het de dag erna weer gebeurde, zij het wel zachter, dus geen blauwe plekken) en ik zou er ook zeker wat van zeggen, maar om nou te zeggen dat ik boos ben op dat kind? Nee, eigenlijk niet.

Dochter is twee weken geleden ook op het kdv gebeten, was ook een paar dagen een blauwe plek. Daar ben ik ook niet boos om geworden, dat gebeurt inderdaad.

Maar een driejarige die tot bloedens doorbijt (terwijl zijn zussen erbij staan), dat vind ik niet normaal. En ja, dan word ik boos. Heel boos.
quote:layla1969 schreef op 03 september 2008 @ 22:52:

[...]

Tja, maar als je dochter 4 is en dat jongetje 6 èn je staat er zelf naast vind ik het toch iets anders.Waarom ? dan kan je toch je kind aansporen om van zichzelf af te bijten ?
Overigens bleef dat jong mijn dochter opzoeken en haar handje grijpen. Uiteindelijk ben ik weggegaan, geen zin om hem constant in de gaten te moeten houden.
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 23:00:

[...]

Maar een driejarige die tot bloedens doorbijt (terwijl zijn zussen erbij staan), dat vind ik niet normaal. .En hoe oud zijn die zussen ? Oud genoeg om mee te helpen met op voeden ? Als je dat al tot een taak van zussen vindt ....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 23:01:

[...]

dan kan je toch je kind aansporen om van zichzelf af te bijten ?zijn plexus schat, zijn plexus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven