Aanvaring met ouder bij peuterspeelzaal

03-09-2008 12:17 174 berichten
Ik was net met mijn 4-jarige dochter bij de PSZ om mijn zoontje op te halen.

We moeten daar buiten wachten en daar staat een soort speel-auto waar dochter op speelde.

Ze zat op het toestel, ongeveer een meter van de grond, en naast haar klom een jongetje van een jaar of 5-6, zoon van een andere moeder of vader die er stond te wachten (ik wist niet van wie het kind was).

Het jochie zet zijn schoenen tegen mijn dochter's schouders/romp en begin haar te schoppen, zodat ze er bijna af viel.

Hij deed dat steeds weer.

Ik riep naar mijn dochter dat ze er gewoon op mocht blijven spelen, maar het jochie ging door met schoppen en trappen en duwen.

Ik riep eerst naar de jongen dat hij niet zomaar mocht schoppen en hij antwoordde met: doe ik lekker wel, doe ik toch wel.

Toen ben ik er naar toe gelopen, en zei weer tegen de jongen dat hij niet mag schoppen.

En hij gaf weer het zelfde antwoord: ik doe het wel, ik doe het toch.

Toen heb ik hem van het speeltoestel af gehaald, gewoon op een rustige manier.

En toen stond ineens de moeder bij me, ik moest van haar kind afblijven.

En toen ik zei dat hij mijn dochter aan het schoppen was zei ze dat mijn dochter dat dan maar zelf op moest lossen.

En vervolgens zei ze dat ik, als haar zoontje problemen maakte, maar bij haar moest komen.

Ten eerste wist ik helemaal niet wiens kind het was.

En ten tweede, als mijn dochter het maar alleen op moet lossen, dan moet hij het toch ook zonder zijn moeder oplossen, of zie ik dat verkeerd.

Als ik een soortgelijke situatie had gehad op bv een buurtspeeltuintje, waar de ouders er niet bij zijn, dan had ik de jongen na een aantal keren gewoon vragen ook bij mijn dochter weggehaald.

Toch voel ik me er erg onzeker over (ben huilend bij de PSZ weggegaan).

Heb ik wel het juiste gedaan?

Ik snap wel dat mijn dochter moet leren voor zichzelf op te komen, maar de jongen ging maar door, ook nadat ik hem gevraagd had er mee te stoppen.Ik vind het belangrijk dat mijn dochter leert dat ze ook recht heeft om te spelen.

Dit soort dingen vind ik zooo moeilijk, ik ben van mezelf al erg verlegen, en vind dit soort aanvaringen echt vreselijk.
Ik vind dat je het netjes opgelost hebt, echt waar. Ik had nl niet voor mezelf ingestaan en vrees dat ik dat joch een ros had vekocht.Ook echt waar.
Alle reacties Link kopieren
laat dat wijf lekker de kelere krijgen, natuurlijk grijp je in, dan moet ze dat etter maar es gaan opvoeden als ze daar een probleem mee heeft.

Je had gewoon gelijk en de volgende keer zou ik precies hetzelfde doen als ik jou was. Net zo lang tot ze dat joch manieren leert.
Kijk, door dat soort volk kunnen we dus ook de komende jaren blijven klagen over de verloedering. Trek het je vooral niet aan, en lach maar hard straks als dat jong over een paar jaar lekker is ontspoord en zijn ouders geen idee hebben hoe dat komt!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
O, ja, natuurlijk een schouderklopje voor jou, en ja, je hebt het prima aangepakt. Niet zo op de kast gaan zitten als zo'n mormel van een moeder jou een beetje afbekt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik vind dat je nog heel netjes bent gebleven, en dat je het goed hebt opgelost.

Trek je niks aan van die andere moeder, jij hebt gewoon gelijk.
He bah, wat vervelend zeg, kan me voorstellen dat zoiets je raakt.

Ook ik had het op jou manier aangepakt hoor, dus daar kan ik je in steunen! Hoe kun jij zn moeder er nu op aan spreken als je niet eens weet wie het is? Volgende keer maar hard in de rondte roepen "wie wil zn k*tkind bij mijn dochter vandaan halen??" (nee, das flauw)

Ik ben ook zo'n miepje die bij zulke situaties aan mn eigen handelen twijfelt, maar ik blijf erbij dat je het goed opgelost hebt, als zo'n kind 2 jaar ouder is en blijft slaan en schoppen is het toch logisch dat je er iets van zegt?

Hoe reageerden de andere ouders?
Wedden dat als je had geroepen dat je dochter dat ventje er met een blindgier vanaf moest trappen ze eerder was gekomen ?

Was ook nog een optie geweest, he .......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De manier waarop dat jochie jouw kind probeerde te intimideren en de manier waarop zijn moeder dat bij jou deed lijkt sterk op elkaar, had je dat al gezien? Dus net zoals je vindt dat je dochter daar niet aan hoeft toe te geven, hoef jij dat ook niet. Leuk is zo'n aanvaring niet, ik zou er ook van onder de indruk zijn, maar je eigen grenzen bewaken (en die van je dochter!) betekent zo nu en dan strijd leveren en het conflict aangaan.
Echt waar, als een ander kind mijn kind bijna van een speeltoestel af schopt Dan mag het kind in kwestie blij zijn als ie er met zoveel gemak vanaf komt.

Gewoon voor je kind blijven opkomen hoor, ze is pas 4! Je wil je kind neem ik aan normaal sociaal gedrag aanleren, niet een straatvechters mentaliteit
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Vreselijk kun je je dan voelen, Paling, ik zou het ook hebben. Maar jij hebt het ook volgens mij juist aangepakt. Je mag toch voor je dochter opkomen en een kind echt wel aanspreken op z'n gedrag.

Ik kan me wel voorstellen dat zo'n moeder - als ze b.v. alleen gezien heeft dat jij het jongetje van de auto haalde - verhaal komt halen. Maar dat kan op een normale manier.

En je hebt gelijk, als zij vindt dat jouw dochter het zelf moet oplossen, moet haar zoontje dat ook. Maarja, dat is helaas niet de beste eigenschap van veel mensen, dat wat anderen volgens hen 'moeten' ook voor hen geldt!

Probeer het af te laten glijden, joh. En als het niet lukt, volgende keer haar even aanschieten en zeggen dat je het er nog even over wilt hebben. Kan toch?

xx lisa.
quote:lolapaloeza schreef op 03 september 2008 @ 12:25:

Echt waar, als een ander kind mijn kind bijna van een speeltoestel af schopt Dan mag het kind in kwestie blij zijn als ie er met zoveel gemak vanaf komt.Wat zou jij doen dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lastig, dit, maar zoals gezegd, kom voor jezelf en je dochter op!

Wij hadden vroeger zo'n strontjong naast ons wonen, vreselijk. Hij had het niet van een vreemde, daar waren wij al snel achter. Met de ouders is vaak geen normaal gesprek mogelijk.

Sterkte, knap dat jij zo rustig bent gebleven!
Paling, je hebt het super gedaan. Ik was waarschijnlijk woest geworden op dat jongetje, en ook op moeder. Dat zij haar kind niet in de gaten houdt, hoeft niet te betekenen dat dat kind maar zijn gang mag gaan.

De volgende keer gewoon weer met trots binnen lopen, zo moeder heeft waarschijnlijk een grote bek omdat ze zelf ook niet weet wat ze er mee aan moet.
helemaal eens met andere schrijvers. Zo moeder zo kind...een kind dat zo jong al zulk 'vreemd' gedrag vertoon, zal het wel niet van een vreemde hebben. Heb je het ook bij de PSZ aangekaard?
Ik begrijp uberhaupt niet dat deze moeder zelf niet ingreep als ze blijkbaar zo dicht in de buurt was. Niets van aantrekken, jje hebt het netjes afgehandeld.
Oooh wat ben ik blij met jullie reacties!

Ik vind dit soort dingen zoo moeilijk, ben zelf helemaal niet zo sterk op het sociale vlak (heb al een assertiviteitscursus gevolgd, dus het is al wel stukken beter, maar ik blijf het moeilijk vinden)

Ik heb het niet aangekaart op de PSZ, maar de meeste ouders kregen de aanvaring wel mee.

Ik wat compleet flabbergasted, liep met een waasje van tranen mijn zoontje op te halen, hij was juist vandaag getoetst, maar ik heb het gesprekje met de leidster maar half meegekregen, ik wilde weg, naar huis.

Zoontje vertelde me trouwens net dat er een jochie bij hem in de klas zit, die overal tegenaan schopt, ik heb wel zo'n vermoeden wiens broertje dat zal zijn
Ik vind ook dat je het netjes hebt afgehandeld! Wat een stomme reactie van die moeder zeg!
BGB, "op een rustige manier van het speeltoestel halen" zou bij mij toch meer "met een ferme grip op de bovenarm van het speeltoestel af zetten en streng toespreken voordat hij weer loskomt" zijn.

Wat ik ook bij mijn eigen kinderen doe als ze zich misdragen.

Het kind hoeft niet voor zn leven te vrezen hoor, maar ik zat me wel even plaatsvervangend op te winden.Vandaar de stoere taal
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Mensen die weten dat ze fout zitten reageren meestal raar.
quote:Missisauga8888 schreef op 03 september 2008 @ 12:55:

Mensen die weten dat ze fout zitten reageren meestal raar.

Zij zat niet fout, haar kind zat fout. Ze zal het, zoals zoveel moeders, vervelend hebben gevonden dat een ander haar kind corrigeerde. Of dat nou terecht was of niet. Veel moeders hebben het idee dat de gehele opvoeding toebehoort aan de ouders, en correctie bij verkeerd gedrag valt voor velen onder opvoeding.

Het is niet netjes dat deze moeder boos reageerde, maar wel begrijpelijk. Ze deed het waarschijnlijk niet omdat ze vond dat je ongelijk had, maar omdat ze vond dat je buiten je boekje ging.
Zo moeder zo zoon. Trek het je niet aan. Er leven een boel bizarre mensen op deze wereld. Je hebt het prima opgelost!! Ik weet niet of ik dat jochie zo lang had laten schoppen....

Ben pas weer zwanger van de derde, en mijn hormonen zijn niet zo geduldig en aardig op dit moment...
Iedereen vindt zijn eigen kind het 8e wereldwonder. Als het om hun eigen kinderen gaat kunnen ouders soms nogal vreemd reageren.

Jij hebt het netjes opgelost, maar probeer het je niet teveel aan te trekken. Er is niets om je rot of schuldig over te voelen. En aan iemand die zo vreemd reageert kun jij niets doen toch?!
dat TO buiten haar boekje ging????

Die moeder had bij de eerste schop van HAAR kind direkt in moeten grijpen.

Haar kind mag een ander kind ergens gewoon van aftrappen en huilen als haar kind eraf gezet wordt onder het mom van: een ander blijft van mijn kind af. ja,ja............

Heel goed gedaan Paling, keurig gebleven en je mag zeker voor je eigen kind opkomen.
quote:marsmellowwww schreef op 03 september 2008 @ 13:07:

dat TO buiten haar boekje ging????

Die moeder had bij de eerste schop van HAAR kind direkt in moeten grijpen.

Haar kind mag een ander kind ergens gewoon van aftrappen en huilen als haar kind eraf gezet wordt onder het mom van: een ander blijft van mijn kind af. ja,ja............

Tja, misschien moeilijk voorstelbaar, maar ik ken heel erg veel moeders, ook hier op het forum, die razend zouden worden als een ander aan hun kind kwam. Hoe terecht ook, en hoe mild de aanraking ook was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven