Hond veranderd ineens..

30-06-2015 10:22 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi dames,..

Ik vraag om advies omdat ik even niet meer weet wat ik moet doen.

we hebben een kruising pittbullXrottweiler van 6 jaar oud, super lief beest nooit geen problemen mee gehad, grootste sulletje die er rond loopt.

maar sinds enige dagen vind ik ineens zijn gedrag erg veranderd, hij was altijd erg gehoorzaam maar nu luistert hij niks meer, trekt alles omver om aan eten te komen terwijl hij net zo veel eten krijg als hij die hele 6 jaar krijgt, onbeperkt brokken+1x daags zacht voer, hij luistert niet meer, loopt mij omver en kijkt me echt aan met een enge blik in zijn ogen, is opeens erg opdringerig naar mij toe, als hij bij me zit en ik wil dat hij weggaat omdat hij al zijn gewicht in de strijd gooit om ?? krijg ik hem opeens niet meer bij me weg, hij loopt af en toe met de haren overeind, van kop tot kont, uit het niks zonder een reden zo op me af, gister avond heeft hij voor het eerst in 6 jaar tijd geblaft en gegromd.

ik weet niet meer wat ik moet doen, me vriend zeg dat het wel weer over gaat maar ik voel me echt niet meer fijn in mijn huis, als mijn vriend weg gaat wil ik niet meer thuis zijn.

het is hier thuis altijd rustig en stabiel en de honden hebben dan ook een goede opvoeding gehad, vandaar ik totaal niet begrijp waar dit gedrag zo spontaan vandaan komt.

heeft iemand tips of in een herkenbare situatie gezeten?

MVG steenpuist
En je vriend weet dat je nu ergens anders wilt gaan wonen door zijn hond? Zo niet zou ik dat tegen hem zeggen, misschien ziet hij dan de ernst van de situatie in. Ik kan niet beoordelen of je hond ziek is, een gedragstoornis heeft of dat hij zo doet omdat jij zeven kleuren schijt door de hond omdat je jezelf gek hebt zitten maken. Ik vermoed het laatste, maar zelfs dan kan een buitenstaander jullie beter helpen dan je vriend denk ik.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Ik begin wel te twijfelen aan dit verhaal, eerst zeg je dat je alles met hem kan doen en dat het de grootste lummel is en net zo lekkerding als jij en dat ie nog steeds naar je luistert en jij bent de dominantste in huis en nu ineens ben je bang voor hem en wil je verhuizen??
En met die man wil jij een kind?

Als jij een probleem hebt met de hond, dan kan jij ook gewoon met die hond een goede gehoorzaamheidscursus gaan volgen zonder toestemming van je vriend, hoor. Zoek een hondenschool waar een gedragstherapeut werkt.

En ook om naar de dierenarts te gaan hoef je geen toestemming van je vriend te hebben. Je bent toch meerderjarig?
Huh? Dat is inderdaad een hele aparte wending aan dit verhaal... Wanneer gaat ie naar de dierenarts?
quote:alinea schreef op 30 juni 2015 @ 16:27:

Ik begin wel te twijfelen aan dit verhaal, eerst zeg je dat je alles met hem kan doen en dat het de grootste lummel is en net zo lekkerding als jij en dat ie nog steeds naar je luistert en jij bent de dominantste in huis en nu ineens ben je bang voor hem en wil je verhuizen??De geloofwaardigheid lijkt inderdaad ver te zoeken.
Vond een aantal dingen al zo apart, pitbull/rottweiler mix moet wel een allerakeligst beest zijn ook en er waren nog meer dingen.
nou het was de grootste lummel die ik ken, mijn vriend en ik hebben net alles goed besproken en uitgepraat, hij dacht dat ik wou dat hij naar het asiel toe moest, wat ik absoluut niet wilt. hij ziet nu ook in dat hij zich toch wel raar gedraagt de laatste dagen en voor vanavond een afspraak bij de dierenarts geplant.

en ik kan inderdaad niet zomaar met een hond naar de dierenarts als het mijn hond niet is

maar in ieder geval bedankt voor de reacties en tips.
Sure....
Je kan gewoon met andermans dier naar de dierenarts. De enige consequentie is dat de rekening voor jou is met een beetje pech.

Ik ben ook wel eens met de hond van zus geweest, geen enkel punt.
ja dat begrijp ik maar ik ben financieel wel afhankelijk van hem. maar het is opgelost vanavond om 19.30 afspraak

is de nekharen opzetten ( licht ) perse iets slechts of negatiefs? ik lees op internet het alleen over andere honden maar niet gewoon zo
Als je financieel afhankelijk bent van vriend, dan is het grappig om te overwegen te verhuizen... Maar ik denk dat hij dan alleen om je kan lachen: want dreigen? Daar red je het niet mee.
Volgens mij moet je even eerlijker worden t.o.v. jezelf. In je eerste bericht bagatelliseer je behoorlijk wat er aan de hand is. Jij bent ronduit bang voor die hond. Je huis waar je je veilig zou moeten voelen is deels onbegaanbaar geworden, dat gaat heel ver.

Je hebt al een nare voorgeschiedenis met de voorouder van deze hond, ik denk dat grotendeels de oorzaak is. Je vriend heeft toen niet adequaat gehandeld en dat doet hij nu weer niet.

Die hond moet zsm naar een dierenarts. Een mogelijke hersentumor moet uitgesloten worden. Toen mijn hond er 1 bleek te hebben heeft de dierenarts onmiddellijk ingegrepen, de hond mocht niet meer over straat want was door de tumor een gevaar voor iedereen. Dit was nota bene een labrador met alleen een beetje vreemd gedrag, geen agressie maar een hersentumor kan elke hond uit het niets een monster maken.

Ga uit dat huis totdat die hond nagekeken is en er een plan is.
Ben benieuwd wat de dierenarts zegt!

En zo'n borstel op de rug is onmogelijk om via een forum een uitspraak over te doen zonder beeld. De hond zal dan nog veel meer lichaamstaal vertonen. Hier doet m'n hond dat als hij een voorwerp eng vindt (als vuilniszakken aan de weg liggen bijvoorbeeld), als iemand aanbelt, bij sommige honden... Sowieso voelt hij zich dan niet op z'n gemak
Als hij niet opzij wil gaan of jou aankijkt terwijl hij borstelt, is dat een agressief signaal. Maar dat kunnen de sulligste honden gaan doen als ze pijn hebben of ziek zijn. Als mijn hond naar mij zou borstelen, ging ik meteen naar de dierenarts. Honden veranderen niet van gedachten over het gezag, tenzij hun situatie veranderd is. Om welke verandering het gaat, moet je dan achter zien te komen. Als het om een hele plotselinge gedragsverandering gaat, hebben ze meestal een aandoening. Dus mooi dat je naar de dierenarts gaat. Ik maak me wel zorgen over de diagnose, eerlijk gezegd. Hopelijk ga je niet hetzelfde meemaken als bij je andere hond. Ik heb zelf een molosser kruising en ik weet wat voor hond jij hebt, die gaan gewoon niet tegen de baas in, als ze eenmaal hebben vastgesteld wie dat is. Dus ik denk dat hij behoorlijk ziek zou kunnen zijn. Ik zou hem korven tijdens het onderzoeken, ook al doe je dat normaal nooit. Sterkte iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
De hond is jou overduidelijk de baas..

Jij laat je angst regeren en daar anticipeert hij op.

En of je nou een poedel hebt of een pitbull elke hond wordt dan onbetrouwbaar.

Ik kreeg mijn mishandelde zwervertje in huis en hij was boos/bang op en voor alles.

De eerste weken heeft hij alleen maar met een opgetrokken lip door het huis gelopen.

Als ik hem zijn zin had gegeven was hij de baas in huis geworden.

Ik ben geen seconde bang geweest, ik vertrouwde hem alleen voor geen cent

Met heel veel liefde geduld en professionele hulp is het een schat van een beest geworden.

En hij weet dat hij op mij kam rekenen, maar hij weet nog veel beter wie de baas is thuis.

En dat is hij niet!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:gladoortje74 schreef op 30 juni 2015 @ 18:53:

Als hij niet opzij wil gaan of jou aankijkt terwijl hij borstelt, is dat een agressief signaal. Maar dat kunnen de sulligste honden gaan doen als ze pijn hebben of ziek zijn. Als mijn hond naar mij zou borstelen, ging ik meteen naar de dierenarts. Honden veranderen niet van gedachten over het gezag, tenzij hun situatie veranderd is. Om welke verandering het gaat, moet je dan achter zien te komen. Als het om een hele plotselinge gedragsverandering gaat, hebben ze meestal een aandoening. Dus mooi dat je naar de dierenarts gaat. Ik maak me wel zorgen over de diagnose, eerlijk gezegd. Hopelijk ga je niet hetzelfde meemaken als bij je andere hond. Ik heb zelf een molosser kruising en ik weet wat voor hond jij hebt, die gaan gewoon niet tegen de baas in, als ze eenmaal hebben vastgesteld wie dat is. Dus ik denk dat hij behoorlijk ziek zou kunnen zijn. Ik zou hem korven tijdens het onderzoeken, ook al doe je dat normaal nooit. Sterkte iig.Dat is dus niet waar. Als de baas het qua leiderschap laat afweten, dan zal de hond omwille van de "roedel" de leidende rol willen overnemen. Ongeacht ras. Ja, je hebt meer volgzame rassen maar die zullen bij gebrek aan een dominante leider zich zelf dominant opstellen. Ook een molosser denkt niet "goh, baasje gedraagt zich onderdanig, maar ja ze blijft wel de baas hè." Wolven blijven namelijk ook niet onderdanig t.o.v. de verzwakte voormalige roedelleider. Zoals ik al eerder zei, honden leven in het nu. Dat je gister de baas was zegt niks over vandaag.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
quote:Pigwidgeon_ schreef op 30 juni 2015 @ 19:32:

[...]

Dat is dus niet waar. Als de baas het qua leiderschap laat afweten, dan zal de hond omwille van de "roedel" de leidende rol willen overnemen. Ongeacht ras. Ja, je hebt meer volgzame rassen maar die zullen bij gebrek aan een dominante leider zich zelf dominant opstellen. Ook een molosser denkt niet "goh, baasje gedraagt zich onderdanig, maar ja ze blijft wel de baas hè." Wolven blijven namelijk ook niet onderdanig t.o.v. de verzwakte voormalige roedelleider. Zoals ik al eerder zei, honden leven in het nu. Dat je gister de baas was zegt niks over vandaag.Je weet dat dit beeld achterhaald is? De hele dominantietheorie en het willen overnemen van de leiding ligt heel wat genuanceerder is er uit onderzoek gebleken.
quote:polydox schreef op 30 juni 2015 @ 19:48:

[...]

Je weet dat dit beeld achterhaald is? De hele dominantietheorie en het willen overnemen van de leiding ligt heel wat genuanceerder is er uit onderzoek gebleken.Ik houd ook niet van de termen dominant en onderdanig, maar bij gebrek aan beter... Een hond voelt het aan als je bang voor hem bent. Hij ziet je echt niet als "de baas" omdat je jezelf die titel hebt toegeëigend. Dat is iets heel menselijks om te denken, maar je hond zal dat anders zien. En als To hem nu zelfs vermijdt dan denk ik dat die hond haarfijn aanvoelt dat zij bang voor hem is. Het idee dat een hond je altijd als baas zal accepteren omdat het een bepaald ras is terwijl je doodsbang voor hem bent, dat slaat nergens op.
Dat is een heel ander verhaal dan leidende rol overnemen wat je eerder schrijft. Er zijn nog wel andere scenario's te bedenken, maar alleen naar gedrag kijken kan iets zeggen over wat er werkelijk aan de hand is. Aannemend dat medische zaken uitgesloten zijn.
Ik zie niet in wat daar zo anders aan is, maar soit. Ben benieuwd wat de dierenarts zegt.
Hoe was het bij de dierenarts TO?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
volg dit onderwerp al de hele dag (sinds we een heidewachteltje hebben ontgaan hondenonderwerpen me nooit meer :-)

om half acht bij de dierenarts he TO, da's al best even geleden.. vrees steeds dat je hier nog niet bent omdat gebleken is dat hond inderdaad een tumor of zulcks blijkt te hebben

na ja ende kortom, ik lees / leef mee, heel benieuwd hoe het is gegaan!
Ik sluit me aan bij Pigwidgeon.

Daarnaast, zijn gedrag is niet opeens veranderd, er zijn een hoop aanleidingen geweest waarom hij "ineens" ander gedrag is gaan vertonen.

Misschien moeilijk om toe te geven maar als jij jouw hond bent gaan wantrouwen door een bericht in de media denk ik dat jij sowieso moeite had met vertrouwen in jouw hond.

Mijn bull is, zoals die van jou, erg op mij gericht en in de tijd dat ik erg veel stress had en moeite had om overeind te blijven gedroeg hij zich ook dominanter naar mij maar omdat ik absoluut geen angst voor hem heb is dat nooit een probleem geworden.

Dat maakt hem geen slechte hond, het is de natuur nou eenmaal.
Wat zei de DA?
ben ik ook benieuwd naar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven