Levensverzekering (ivm aankoop woning) & overgewicht

09-03-2008 11:30 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enkele jaren geleden hebben mijn vriend en ik een appartement gekocht en beiden een levensverzekering afgesloten. Ik heb en had echter overgewicht, maar dit was destijds geen probleem. Ik moest wel een keertje bloedprikken en mijn bloeddruk laten meten, maar dat was allebei goed. Ik betaal iets van 1,50 per maand extra premie.

Nu zijn wij op zoek naar een nieuw huis en nu heb ik begrepen dat verzekeraars vanaf een bepaalde koopsom strengere eisen stellen. Niet per se mbt tot overgewicht maar uberhaupt bij het afsluiten van een levensverzekering.

Mijn vragen zijn eigenlijk:

* Hoe werd bij jullie getoetst of er een levensverzekering kon worden afgesloten? ( ik neem aan formulier invullen, maar zaten er ook nog lichamelijke test o.i.d. aan vast?)

* Weet iemand hoe er wordt omgegaan met overgewicht en het afsluiten van een levensverzekering? Op internet vind ik alleen dat het moeilijker kan zijn en dat de premie hoger kan zijn, maar ik vind weinig concrete antwoorden.

Het gaat om een huis in de prijsklasse 3-4 ton.

Alvast bedankt!
Toen wij enkele jaren een nieuwe hypotheek afsloten vertelde de adviseur dat er boven 160.000 euro verzekering zeker een medische keuring aan vast zat. Onder die grens kunnen er wel aanvullende vragen worden gesteld.

Als je een huis koopt hoef je niet de hele som in een verzekering te gieten.

Ik heb geen ervaring met afwijziging of aanvullende voorwaarden, dus daarmee kan ik je niet helpen. Heb je een hypotheekadviseur, dan kan die je vragen misschien beantwoorden.
tegenwoordig ligt de grens op 148.500.

je moet boven dat bedrag een vragenlijst invullen naar waarheid. Doe je dat niet dan heb je een groot probleem als het uitkomt.

als de verstrekker het nodig vindt, zal hij nog aanvullende info aan je vragen dmv een formulier.

mocht de verstrekker daarna nog twijfels hebben, dan kan hij vragen of je bij een arts langs gaat.

tegenwoordig is standaard een hiv test bij de levensverzekering.

het gaat natuurlijk om veel geld, en mocht één van jullie wat onder de leden hebben , dan wil de bank dat natuurlijk weten!

Voor mij een logische zaak.

wij hebben in 2003 ook een levensverzekering afgesloten gekoppeld aan de hypotheek, niet voor het hele bedrag én alleen op mijn mans leven.
Volgens mij is een HIV-test niet standaard bij het afsluiten van een levensverzekering. Onlangs hebben mijn vriend en ik een levensverzekering afgesloten voor 160.000 euro, en wij hebben alleen een medische verklaring moeten invullen (later werd er nog wel om aanvullende informatie gevraagd).

Geen HIV-test dus...
Ligt er ook aan hoeveel je overgewicht is. Als je BMI tussen den 25 en 30 ligt, heb je gewoon overgewicht. Boven de 30, is het ernstiger en komt je gezondheid in gevaar. Daar heeft het ook mee te maken.
Bij een levensverzekering moet je een uitgebreide vragenlijst invullen. Zowel een algemene verklaring als een medische. De vragen gaan vrij ver.

Je moet dan denken aan je huidige medische staat maar ook verleden. Dus ook vragen over hiv,aids,soa,psychische aandoeningen. Maar ook wanneer je voor het laatst bij de huisarts ben geweest en waarvoor. Daarnaast willen ze weten of je rookt/drinkt/drugs gebruikt of ooit hebt gebruikt. Verder vragen ze ook naar ziekten bij je ouders en broers/zussen (nu en in het verleden).

Overgewicht is zeker een belangrijke vraag. Ze berkenen je bmi (je moet ook de lengte invullen). Belangrijk is dan de vraag of je een beetje overgewicht hebt, of echt zwaar overgewicht. Dat laatse is een groot risico voor je gehele gezondheid. Een BMI boven de 30 is zwaar overgewicht.

Ik heb wel eens gehoord van mensen die zijn opgeroepen voor een keuring. Of waarvan medische gegevens zijn opgevraagd bij een arts. Verder kunnen ze jullie ook een aangepaste verzekering aanbieden. Denk aan verhoogde premies, of uitsluiting voor bepaalde ziekten.

Een kennis kon zich wel verzekeren, maar bepaalde aandoeningen waren uitgesloten vanwege een bepaalde medische kwaal. Dit betekend dus dat je bij ziekte of overlijden aan deze kwaal geen aanspraak kunt maken op de verzekering!

Vraag jezelf af welke BMI je hebt, en of je al bepaalde medische klachten hebt (misschien gerelateerd aan je overgewicht).
Bij de meeste hypotheekverstrekkers/levensverzekering verstrekkers ligt de grens voor wel/niet medische keuring op 160.000 per persoon. Zit je onder die grens, dan vul je naar waarheid een gezondheidsformuliertje in en op basis daarvan kan de maatschappij alsnog bepalen dat je een (gedeeltelijke) medische keuring dient te ondergaan voordat ze een besluit nemen.
indien je denkt dat je niet door de medische keuring komt kun je overwegen (contrat nakijken of het mogelijk is) om je huidige levensverzekering aan te houden. Bedrag dat je nu verzekerd hebt heb je afgedekt. Er blijft natuurlijk wel een gat met de waarde van de woning die je nu aankoopt.

Ook kun je eerste kijken of je voor een nieuwe verzekering geaccepteerd wordt voordat je de oude verzekering opzegt. Je kunt dan zelf keizen of je de aanvullende voorwaarden/premietoeslag wil accepteren of je oude levensverzekering wil behouden. Vraag er eens na bij hypotheekgesprek.
Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe. Als ik het goed begrijp gaat een levensverzekering afsluiten bij een hoger bedrag hetzelfde als bij een lager bedrag. Eerst een formulier en dan eventueel aanvullend onderzoek.

Ik had wel eens van iemand gehoord dat hij een fietstest moest doen en dat er direct iemand thuis kwam om urine te controleren.

Nou vind ik dat prima hoor, want ik voel me verder gewoon gezond en fiets regelmatig en wandel ook veel.

Maar zoals ik bijvoorbeeld bij Kiks lees, krijg je we een medische keuring boven de 160.000. Het is niet eens zozeer dat ik bang ben dat ik er niet doorheen kom, maar ik weet graag van tevoren waar ik aan toe ben en hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Dus als er nog mensen zijn met ervaring of kennis hierover dan hoor ik het graag!
wij hebben afgelopen zomer een huis gekocht en een levensverzekering afgesloten: wat ik toen van onze hypotheekadviseur begreep, is dat het voordelig is om op jonge leeftijd een verzekering af te sluiten, omdat hij dan goedkoop is, maar dus ook goedkoop blijft....volgens mij kan je je huidige verzekering dus gewoon meenemen naar je nieuwe hypotheek zonder extra keuring: dat is in ieder geval wat ik er toen van begrepen heb.
een vriendin van mij met overgewicht (toen 25 jr, rond 115-120 kg en ca 1.70-175 lang) moest bij de arts komen, en oa bloed laten prikken. zij werd gewogen en getest op cholesterol, bloeddruk, suiker etc. er kwamen geen gekke dingen uit en ze betaalt nu wat extra premie. ze heeft volgens mij een hypo/levensverz bij ING.
wij hebben ook te horen gekregen dat je opgeroepen kan worden voor een keuring nav je ingevulde formulier; niet dat dat standaard is (bedrag > 160.000)

verzekeringsmaatschappijen gaan uit van de kans dat je overlijdt voordat de looptijd van je verzekering afloopt. hoe kleiner die kans, hoe lager je premie. als je een levensbedreigende ziekte hebt (of de kans is behoorlijk aanwezig dat je die zou kunnen ontwikkelen) of al ouder bent, dan rekenen ze dus meer premie om hun grotere risico dat ze uit moeten betalen, af te dekken.

ladybug; voor zover ik het begrepen heb moet het expliciet in je contract staan dat je je verzekering mee mag nemen, en moet je nieuwe hypotheekverstrekker ook 'doen' aan losse ORV verzekeringen (dat doen ze lang niet allemaal)
Pfff...we zitten nu in de molen van (echt) alles geregeld hebben en dan blijkt mijn gezondheidsverklaring weer naar de verzekeringsmaatschappij te zijn gestuurd. Bah bah bah...wat een onzeker gevoel zeg!

Ik heb nog nergens kunnen vinden dat ze een levensverzekering geweigerd hebben i.v.m. overgewicht, alleen dat ze de premie dan verhogen.

Ik haat wachten!
Wij hebben dit jaar een (losse) levensverzekering afgesloten (dus niet gekoppeld aan hypotheek) voor een bedrag boven de 160.000 en wij hoefden alleen een medische vragenlijst in te vullen.
quote:Pauline65 schreef op 04 september 2008 @ 11:19:

Wij hebben dit jaar een (losse) levensverzekering afgesloten (dus niet gekoppeld aan hypotheek) voor een bedrag boven de 160.000 en wij hoefden alleen een medische vragenlijst in te vullen.

Hoi Pauline,

Wij hebben dus inderdaad wel de levensverzekering aan de hypotheek gekoppeld. Maar het verzekerde bedrag is lang geen 160.000 euro. Ik heb net te horen gekregen dat er op basis van mijn vragenlijst een klein aanvullend medisch onderzoek moet plaatsvinden. Brrr......eng hoor
Sonnine, die keuring stelt meestal niets voor hoor.

Ik heb gewerkt (6 jaar geleden) bij een verzekeraar op de afdeling medische acceptatie. Er zijn zoveel mensen met overgewicht. Er wordt gewerkt met tabellen om de risico's te bepalen. Ik heb nog nooit iemand geweigerd op basis van overgewicht. De premie zal waarschijnlijk een paar euro meer worden, maar niets om je echt druk over te maken.
quote:lapin schreef op 04 september 2008 @ 12:54:

Sonnine, die keuring stelt meestal niets voor hoor.

Ik heb gewerkt (6 jaar geleden) bij een verzekeraar op de afdeling medische acceptatie. Er zijn zoveel mensen met overgewicht. Er wordt gewerkt met tabellen om de risico's te bepalen. Ik heb nog nooit iemand geweigerd op basis van overgewicht. De premie zal waarschijnlijk een paar euro meer worden, maar niets om je echt druk over te maken.

Hey lapin,...had je net ook al even op het andere topic (kanker en levensverzekering) bedankt. Maar dan nu hier ook nog maar even: BEDANKT! Je stelt me weer iets geruster.......

groetjes,

Sonnine
Graag gedaan Sonnine
Hoi Sonnine,

Ik zie dat mijn topic weer omhoog is.

Ik heb ondertussen gewoon een levensverzekering afgesloten, zonder verhoogde premie. Er zijn bij mij diverse onderzoeken gedaan. Bloed, urine, bloeddruk en een lichamelijk onderzoek. Omdat bij mij alles helemaal goed was heeft de verzekeraar besloten helemaal geen verhoging te doen. Terwijl ik echt behoorlijk overgewicht heb.

Mag ik je vragen om hoeveel overgewicht het bij jou gaat?
quote:josephine69 schreef op 04 september 2008 @ 19:16:

Hoi Sonnine,

Ik zie dat mijn topic weer omhoog is.

Ik heb ondertussen gewoon een levensverzekering afgesloten, zonder verhoogde premie. Er zijn bij mij diverse onderzoeken gedaan. Bloed, urine, bloeddruk en een lichamelijk onderzoek. Omdat bij mij alles helemaal goed was heeft de verzekeraar besloten helemaal geen verhoging te doen. Terwijl ik echt behoorlijk overgewicht heb.

Mag ik je vragen om hoeveel overgewicht het bij jou gaat?

Hey Josephine,

Het gaat bij mij toch wel om zo'n 20 (?) kilo denk ik. Heb vanmiddag via de mail de brief van de verzekeringsmaatschappij gekregen dat ik inderdaad ook urine- en bloedonderzoek moet laten doen. Aangezien de passeerdatum van ons huis op 1 oktober a.s. is, wordt het wel wat krap allemaal!

groetjes,

Sonnine
quote:sonnine schreef op 04 september 2008 @ 19:47:

[...]

Hey Josephine,

Het gaat bij mij toch wel om zo'n 20 (?) kilo denk ik. Heb vanmiddag via de mail de brief van de verzekeringsmaatschappij gekregen dat ik inderdaad ook urine- en bloedonderzoek moet laten doen. Aangezien de passeerdatum van ons huis op 1 oktober a.s. is, wordt het wel wat krap allemaal!

groetjes,

Sonnine

Maak je geen zorgen. Om die 20 kilo gaan ze je echt niet weigeren. Dat komt goed. Zeker als de onderzoeken allemaal goed zijn.

1 oktober moet nog wel lukken hoor. Wanneer is het onderzoek? Daarna duurt het een dag of 3 tot de uitslagen er zijn. Als je de arts aangeeft dat er haast bij is dan kan hij alles snel opsturen.

Ik wil je wel adviseren om er heel erg achteraan te zitten. Bel gewoon na 3 dagen je huisarts of de uitslagen er zijn. Bel een dag later of het is opgestuurd. Bel dan weer de verzekeraar of het ontvangen is etc.

Als je dat doet dan is het zo geregeld. Als het medisch accoord er is kan er een dag later een finaal accoord van de hypotheekverstrekker zijn, dus je hebt nog bijna een maand.

Succes!
quote:josephine69 schreef op 04 september 2008 @ 19:53:

[...]

Maak je geen zorgen. Om die 20 kilo gaan ze je echt niet weigeren. Dat komt goed. Zeker als de onderzoeken allemaal goed zijn.

1 oktober moet nog wel lukken hoor. Wanneer is het onderzoek? Daarna duurt het een dag of 3 tot de uitslagen er zijn. Als je de arts aangeeft dat er haast bij is dan kan hij alles snel opsturen.

Ik wil je wel adviseren om er heel erg achteraan te zitten. Bel gewoon na 3 dagen je huisarts of de uitslagen er zijn. Bel een dag later of het is opgestuurd. Bel dan weer de verzekeraar of het ontvangen is etc.

Als je dat doet dan is het zo geregeld. Als het medisch accoord er is kan er een dag later een finaal accoord van de hypotheekverstrekker zijn, dus je hebt nog bijna een maand.

Succes!

Dank je wel voor de opsteker!! Het onderzoek moet nog gepland worden; ik verwacht dat ze me morgen bellen. Gelukkig is het zo'n artsenservice die bij je thuis of op het werk ook het onderzoek kan doen. Ik heb hele goede ervaringen met de Hypotheker...zij hebben vandaag echt alles in het werk gesteld om met spoed te horen wat ze bij de verzekeraar van plan waren!

We hebben goede hoop dat het allemaal in orde komt, maar het zijn niet de meest prettige dingen
Die stress is niet geweldig. Ik zal voor je duimen.

Laat je nog even weten hoe het afloopt?
quote:josephine69 schreef op 04 september 2008 @ 20:31:

Die stress is niet geweldig. Ik zal voor je duimen.

Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Goeiemorgen!

Ik zal zeker nog even laten weten wat er uit komt. Zonet de afspraak gemaakt: ik word zondagochtend a.s. gekeurd!
Dat is mooi Sonnine, s'morgens ben je minder zwaar dan s'avonds . Tenminste, ik wel .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven