Gezondheid alle pijlers

Bijziendheid hoog

15-06-2015 23:50 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.nu.nl/gezondhe ... emers-blind-pensioen.html

Ik heb zelf -6 en ben een dame van 21 jaar oud.

Is iemand hier met een hoge sterkte en is diegene ook zo bang?

wil niet blind worden zo vroeg :(
Mij lijkt dat min 6 een middenmoot is. Ik ken ook diverse mensen met ongeveer die sterkte.
Ik heb -6,25 aan beide ogen, ik ben nu 26 jaar. Altijd al slechte ogen gehad, een lui oog, waardoor ik vanaf mijn tweede al bij de optometrist liep. Oog afgeplakt, maar het is nooit goed hersteld ( was ook niet de verwachting). Als kleuter een afwijking van -2, jarenlang een bril gedragen totdat ik naar de middelbare ging. Pas in 4 havo toegegeven dat ik zonder bril echt niet kon en toen kwamen de lenzen. Ik zat op dat moment al op -4,75. De afgelopen 2 jaar zijn mijn ogen bijna met -1,5 achteruit gegaan.. Nu is het weer stabiel ( net weer een controle gehad).

Om blindheid heb ik me nooit druk gemaakt. Er kan altijd wel iets gebeuren in het leven. Wie weet kunnen ze over enkele jaren blinden wel weer laten zien, wie weet gebeurd dat nooit.. Zonde om je daar zo druk om te maken.
Ik heb aan beide ogen -7 en een cilinder van ongeveer -2

Maak me er niet druk om. Het is tijdens mijn studie inderdaad enorm achteruit gegaan, daarvoor had ik -2,75

Daarna heeft het een tijd geschommeld.

Nu is het al zeker 10 jaar stabiel. Ik ben dik in de 40 en heb aleen bril vanaf kinderleeftijd. Mijn man ook.

Onze kinderen zien prima overigens.
Ab imo pectore
Is het ook na jullie 21e flink achteruit gegaan? Ik denk er over na om me te laten laseren maar denk dat het weer gaat schommelen mn sterkte.
Tussen mijn 22e en 24e is het met -1 achteruit gegaan. Terwijl het daarvoor 4 jaar stabiel was.

Laseren, heb ik me laten vertellen, kam pas als je een lange periode geen schommelingen hebt. Ik doe het wel met m'n lenzen en bril
Ikzelf heb een sterkte van -3,75 ongeveer dua dat valt wel mee.

Mijn jongste zoontje van net 2 jaar heeft een sterkte van -11,50 en -13,25. Hij heeft al een bril vanaf dat hij 13 maanden oud was. Toen had hij -14 en - 13. De oogjes zijn een beetje van vorm veranderd het afgelopen jaar en dat pakt nu iets gunstiger voor hem uit.

Wij zitten op dit moment te wachten op de uitslag van een breed DNA onderzoek want waarschijnlijk heeft hij een netvliesafwijking of een afwijking aan de kegeltjes in zijn oogjes. Spannend want als hij dat laatste blijkt te hebben wordt hij uiteindelijk blind. Hij ziet ondanks de bril maar 6 tot 8%. Verder is het een heel vrolijk manneke dus ik maak me nog niet te druk over wat er in de toekomst allemaal gaat gebeuren, eerst maar een lekker van hem genieten!!
quote:Sava66 schreef op 05 juli 2015 @ 14:26:

Ikzelf heb een sterkte van -3,75 ongeveer dua dat valt wel mee.

Mijn jongste zoontje van net 2 jaar heeft een sterkte van -11,50 en -13,25. Hij heeft al een bril vanaf dat hij 13 maanden oud was. Toen had hij -14 en - 13. De oogjes zijn een beetje van vorm veranderd het afgelopen jaar en dat pakt nu iets gunstiger voor hem uit.

Wij zitten op dit moment te wachten op de uitslag van een breed DNA onderzoek want waarschijnlijk heeft hij een netvliesafwijking of een afwijking aan de kegeltjes in zijn oogjes. Spannend want als hij dat laatste blijkt te hebben wordt hij uiteindelijk blind. Hij ziet ondanks de bril maar 6 tot 8%. Verder is het een heel vrolijk manneke dus ik maak me nog niet te druk over wat er in de toekomst allemaal gaat gebeuren, eerst maar een lekker van hem genieten!!

Kijk, dat zijn pas echte zorgen. Sterkte en het allerbeste voor jullie mannetje!

Ik zit ook rond de -6 maar ben al 20 jaar of zo stabiel, blind worden ,mensen echt maar heel zelden hoor, dat is een onrealistische angst TO. Ik ga binnenkort voor de LASIK omdat mijn ogen droger worden en ik meer last krijg van mijn contactlenzen.
Is een slecht artikel, er worden wat algemeenheden op een hoop gegooid en daar een conclusie aan verbonden. Je hebt toch echt meer nodig dan 20 zinnen van een populair artkel om te weten waar je aan toe bent. Niet meer bang zijn dus!!!!

Wil je meer weten, maak dan een afspraak bij een oogarts en ga niet naar de "opticiën" Hans Anders!!
Ik ben een paar jaar ouder dan jij en mijn ogen gaan er zelfs op vooruit. Je kan er niks van zeggen, dus waarom zou je je er druk over maken. De kans dat je het krijgt is nihil. En wie weet lig je voor het zover is al tussen 6 planken. Of niet.
Ik ben door dat artikel ook beginnen panikeren, maar heb het kunnen relativeren nu (mijn zoontje is ook bijziend).

Hoe ik het begrijp is de kans dan je uiteindelijk blind eindigt als je (hoog) bijziend bent inderdaad een pak hoger dan als je niet bijziend bent, dit als je niets doet aan de complicaties die bij hoge myopie kunnen ontstaan (staar, netvliesloslating, ...). Gelukkig kunnen ze, als je er op tijd bij bent, aan al deze complicaties iets doen d.m.v. een operatie.

Als je regelmatig op controle kunt gaan zou ik me absoluut geen zorgen maken! En als de sterkte ooit bijzonder hoog eindigt... tja, jampotglazen zijn niet echt sexy, maar langs de andere kant kan ik al snel tien ergere dingen bedenken...
Ik heb -12 en -13, ben 29.. Bij mij is heeft de achteruitgang met name plaats gevonden tussen mijn 4e en 21e, daarna is het ongeveer stabiel gebleven. Ik maak me er eigenlijk nooit druk om of ik later misschien blind zou worden. Ten eerste lijkt het nu redelijk stabiel. Daarnaast heb ik andere gezondheidsproblemen waar ik me veel drukker over maak en als laatste: met je zorgen maken hou je het niet tegen. Laat regelmatig je ogen controleren (door de opticien en indien nodig door de oogarts) en trek aan de bel zodra je veranderingen opmerkt, dat is alles wat je kunt doen! Oja en jampotglazen heb je niet zomaar meer, ik heb kunststof glazen en die kunnen ze tegenwoordig hartstikke dun maken!
quote:pimhaas schreef op 05 juli 2015 @ 00:43:

Is het ook na jullie 21e flink achteruit gegaan? Ik denk er over na om me te laten laseren maar denk dat het weer gaat schommelen mn sterkte.

Met 10 jaar had ik ongeveer -4. Daarna ging ik vanaf mijn tiende elk jaar één -1 achteruit.

Ik ben met ongeveer 21 aan de lenzen gegaan. Eerst harde en later zachte lenzen (s'avonds draag ik een bril). Met de harde lenzen jarenlang dezelfde sterkte gehad. Met de zachte lenzen zijn mijn ogen weer bijgetrokken en iets verder achteruitgegaan. Het schijnt dat harde lenzen je "groei van sterkte" tegenhouden maar ga je over naar zachte lenzen en weer een bril dragen kom je toch in je uiteindelijke sterkte terecht. Daarna zijn ze gelijk gebleven. Ik ben inmiddels 55 jaar en heb -10 met kleine cilinder en -11 voor lenzen (bril is dat -11 en -12 met cilinders)
quote:Frantic schreef op 25 oktober 2015 @ 13:34:

Ik heb -12 en -13, ben 29.. Bij mij is heeft de achteruitgang met name plaats gevonden tussen mijn 4e en 21e, daarna is het ongeveer stabiel gebleven. Ik maak me er eigenlijk nooit druk om of ik later misschien blind zou worden. Ten eerste lijkt het nu redelijk stabiel. Daarnaast heb ik andere gezondheidsproblemen waar ik me veel drukker over maak en als laatste: met je zorgen maken hou je het niet tegen. Laat regelmatig je ogen controleren (door de opticien en indien nodig door de oogarts) en trek aan de bel zodra je veranderingen opmerkt, dat is alles wat je kunt doen! Oja en jampotglazen heb je niet zomaar meer, ik heb kunststof glazen en die kunnen ze tegenwoordig hartstikke dun maken!Ik heb ook het dunste glas in mijn bril en ik zit met bril ook op zo'n -11 en -12. Helaas kunnen ze het wegvallen van je gezicht aan de zijkanten in het glas niet opheffen. Dus je moet hele kleine brillen dragen. Neem aan dat jij dat ook hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven