Werk & Studie alle pijlers

School schoonmaken?

08-07-2015 21:28 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als leerkracht op een basisschool.

Het is m.i. normaal dat ik mijn eigen lokaal verzorgd en opgeruimd houd.

Maar nu wordt van het team verwacht dat we deze week de gezamenlijke ruimten gaan schoonmaken. Dat houdt in: teamkamer, gangen, speellokaal, hal, keuken van binnen en buiten etc. We moeten verplicht hieraan een x aantal uur besteden. Het gaat dus niet alleen om opruimen, maar echt om uitsoppen, stofzuigen etc.

Op scholen waar ik eerder werkte hoefden de leerkrachten dit nooit te doen.

Ik heb heus geen afwashandjes, maar ik merk dat ik me er toch aan stoor. I.m.o. behoort dit nl niet tot mijn takenpakket. Andere beroepsgroepen hoeven dit toch ook niet? Mag mijn werkgever dit van mij vragen?
Misschien is het bedoeld als een dagje teambuilding? Andere bedrijven doen dan iets anders, survival, paintball maar met z'n allen poetsen kan ook.
verba volant, scripta manent.
Op mijn school (vo) hoeft het gelukkig niet

Bij mijn zoon op school doen vrijwillige moeders dit

Geen idee of ze het kunnen verplichten
Frankly my dear, I don"t give a damn
Je kunt ervoor kiezen het niet te doen. Echter wat heb je dan?
Ik heb geen idee. Ik vind het raar, ik hoef het in het VO ook niet trouwens. Zou het best weleens willen, want zelfs ík (en dat wil best wel wat zeggen) ben niet te spreken over de professionele schoonmaak.

Ik weet van mijn tante dat ze het jaren geleden wel heeft moeten doen, ook PO.
Wat gek. Mijn tante maakt schoon op een basisschool, als schoonmaakster dus. Dagelijks schoonmaken, stofzuigen, wc's en dergelijke. En nu dus de Grote Schoonmaak. Een hele week in haar eentje heel goed en grondig schoonmaken voor de zomervakantie. Hebben jullie niet iemand op school daarvoor?
Als ik het niet doe, hebben we een "vieze" school. Maar daar zit m de crux: als iedereen het doet, verandert er niks en heeft de school geen schoonmakers meer nodig.

Mezelf als enige eraan onttrekken wil ik niet.
Ik vind het ook vreemd, ik werk op kantoor, dat hoef ik toch ook niet 1x in het jaar geheel schoon te maken?
We hebben een vaste schoonmaakster. Ze komt 2x p.w. en heeft dan 3 uur per keer voor de hele school (300 lln)
Ze doet alleen de lokalen.
Ik denk niet dat je het verplicht bent, maar als je collega's het wel doen, zul je er wel op aangekeken worden denk ik.

Wij deden het als moeders vrijwillig aan het eind van het schooljaar, samen met de leerkrachten. Was in een avondje gebeurd. In groep 1 en 2 kreeg je ook nog speelgoed mee naar huis, wat schoongemaakt moest worden. Vond ik geen probleem.
quote:Toermalijn schreef op 08 juli 2015 @ 21:36:

Ze doet alleen de lokalen.En wie poetst normaal de wc's dan?
Ik werk nu ruim 15 jaar in het onderwijs. Nu op mijn vierde school en op elke school heb ik aan het eind van het jaar de algemene ruimtes schoon moeten maken. Dat doet het schoonmaakbedrijf niet.

Ik krijg hier uren voor, het staat op de normjaartaak, gaat af van mijn taakuren.
Hier vragen ze de ouders ...
DTEEZ!
Als ik niet meedoe, snap ik dat ik erop aangekeken word. Niet collegiaal. Maar mijn overtuiging is eigenlijk wel dat mijn collega's het ook niet zouden moeten doen.

Edit: ik heb mijn eigen lokaal compleet schoongemaakt + alle spullen....
Staat het op je normjaartaak?
Reisa: goeie! Want dit zit bij ons niet in normjaartaak.

Dolfje: idd: schoonmaakster doet ook gangen en toiletten
Maar krijgen jullie daar dan geen uren voor? Ik weet niet hoe dat in het onderwijs zit met contract uren en de vakanties etc
quote:Toermalijn schreef op 08 juli 2015 @ 21:43:

Reisa: goeie! Want dit zit bij ons niet in normjaartaak.

Dolfje: idd: schoonmaakster doet ook gangen en toilettenDan zou ik het ook niet doen. Alle werkzaamheden die je doet horen op je normjaartaak, dat is heel duidelijk.
Het lijkt me iets om nu dit jaar nog wel te doen en dan voor de volgende vergadering op de agenda te zetten om te kijken hoe het anders kan,evt met ouders.
Vreemd. Vind jij het alleen erg of ook de rest?
Ja, het is nu rijkelijk laat dolfje

Ik zou zoveel liever tijd besteden aan studiedag ofzo. Heb geen master gehaald voor dit. Wat niet wil zeggen dat ik schoonmaak niet belangrijk zou vinden. Als we zonder moesten (stations, straten, winkels etc)... een ramp!
quote:Toermalijn schreef op 08 juli 2015 @ 21:35:

We hebben een vaste schoonmaakster. Ze komt 2x p.w. en heeft dan 3 uur per keer voor de hele school (300 lln)

Dat is bizar weinig. De toiletten van alle kinderen worden maar 2x per week schoon gemaakt? Getver!

Mijn tante maakt dus dagelijks schoon, 2 uur per keer. Dagelijks dus ook de toiletten.

Ik zou erop staan dat er vaker een schoonmaakster komt eerlijk gezegd. Als ik hoor van mijn tante hoe de kinderen in groep 3 en 4 er een bende van maken op de wc... brrrrr.
quote:dolfje schreef op 08 juli 2015 @ 21:45:

Het lijkt me iets om nu dit jaar nog wel te doen en dan voor de volgende vergadering op de agenda te zetten om te kijken hoe het anders kan,evt met ouders.Dat zou ik ook doen.
Ik vind het eigenlijk een beetje belachelijk dat je als leerkracht moet gaan poetsen. Vind dat het zeker niet tot je takenpakket hoort! Hoe denken je collega's hierover? Als je met meer bent, maak je mss meer kans om gehoord te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven