Gezondheid alle pijlers

Slaaprestrictie

09-07-2015 06:41 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden heb ik een post geplaatst over slapeloosheid en mirtazapine. Helaas durfde ik na 1 pil niet verder te gaan. Gisteren kon ik eindelijk naar een slaap psycholoog! Na 8 weken nauwelijks slapen keek ik hier erg naar uit. Lang verhaal kort houden, ik moest aan slaaprestrictie doen. In de afgelopen 8 weken lag mijn gemiddelde echte slaap op 4 uur. Terwijl ik wel elke avond 9 uur in bed lag. Afgelopen nacht mocht ik maar 5 uur in bed liggen. Van 1 tot 6. Wauw wat een verveling om mijzelf bezig te houden tot 1 en dan verdomme pas om 3 uur in slaap vallen en ja hoor om 5 uur al weer wakker. Tot 6 uur blijven liggen en dan direct mijn bed uit. Ik voel me nu gesloopt. Echt verschrikkelijk! Begin toch te twijfelen of ik niet meer sliep per nacht haha. De psycholoog had me al gewaarschuwd, het begin zal heel erg zwaar worden. Maar op een gegeven moment leert je lichaam te slapen in bed en niet wakker te blijven. Pffff vraag me af hoe werk vandaag gaat en hoe ik wakker moet blijven tot 1 uur vannacht. Lees wel veel postieve verhalen over deze therapie. Dus nu maar ff douchen en door de dag heen vechten.
Wat een heftige therapie! Maar ik kan me ook voorstellen dat het werkt. Ook ik heb periodes (gelukkig, de eerste periode was 4 jaar, maar nu kan ik ook soms een week zomaar 7 uur per nacht slapen) dat ik ieder uur op de klok zie. Ik ga je volgen, want ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken. Dan zou ik het er ook voor over hebben. Heerlijk zou dat zijn, iedere nacht van 1 tot 6 slapen Heel veel sterkte vandaag, je zal het nodig hebben.....
Zonder oorzaak geen gevolg
Heb je je weekgever ook ingelicht over deze therapie? Dat zo ik namelijk wel doen zodat je misschien aangepast werk kunt krijgen. Wat nu als je met maar 2 a 3 uurtjes slaap per nacht enorme fouten gaat maken.....

En mag je wel autorijden? Ik weet dat je met slaapapneu (waarbij je enkele keren per uur stopt met ademhalen snachts) niet meer mag autorijden omdat je oververmoeid bent en concentratiestoornis hebt. Eerlijk gezegd is het ook niet verantwoord om met zo weinig slaap deel te nemen aan het verker, tenzij je met het OV gaat ofzo.
Ik begin in augustus bij een nieuwe werkgever, dus zit hier nog maar 3 weken. Dus ik doe al zo min mogelijk op kantoor haha. Betreffende het verkeer. Ik ga braaf met de fiets of laat me ergens heen rijden.
O die kende ik nog niet. Ik ken wel slaapdeprivatie, dus expres de nacht doorhalen. Dat helpt namelijk tegen depressie. Ik heb dat met een psychiater besproken, ik deed het uit mezelf, maar dat werkt echt, tijdelijk, als natuurlijk antidepressivum. Dan moet je wel echt wakker blijven tot de volgende avond. Ik heb chronisch ptss en een chronisch depressieve stoornis. En ik heb altijd last van slapeloosheid. Ik gebruik dat soms om mijn stemming tijdelijk te verbeteren. Maar slaaprestrictie therapie, nooit van gehoord.

Ik heb wel gelezen dat lang wakker liggen in bed niet goed is. Ik heb als regel dat ik na 1,5 uur proberen, mijn bed uit ga en thee ga drinken enzo. Anders word je gestoord van het plafond staren. Dus er zal wel iets in zitten.

Maar het klinkt wel interessant, ik ben benieuwd of het vruchten af zal werpen. Hoe lang heb je last van slapeloosheid, ook chronisch? Als je erg lang achter elkaar niet slaapt, hou dan rekening met gebrek aan concentratie enzo he. En duizeligheid. Ik ga soms ook ratelen ervan. Ik heb wel eens gelezen dat men slaapdeprivatie of restrictie ook gebruikt als martelmethode om mensen aan het praten te krijgen, bij geheime diensten enzo. De meeste mensen vertellen hun diepste geheimen al na 48 uur zonder slaap. Geeft te denken, je gaat echt heel slecht functioneren zonder slaap dus wees voorzichtig.

En wat nu als je vanavond op de bank in slaap valt? Want die kans is er wel. Mag je dan pas weer slapen om een uur? Ik weet het niet, bij mij helpt ritme iig voor geen meter om beter te slapen. Ik had bv een baan met altijd hetzelfde rooster, twee jaar lang. Ik heb nog nooit zo weinig geslapen als in die twee jaar. Juist omdat het moet, lukt het niet bij mij. Maar goed, ik heb er al meer dan 30 jaar last van, dus ik ben een lastig geval. Ik hoop voor je dat het gaat helpen iig.

Sterkte op je werk, gebruik anders wat plakband voor je ogen. Lucifers vallen zo op, haha. Grapje, ik weet hoe vervelend het is hoor.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Hi gladoortje. Ik zit nu in mijn 8ste week van slapeloosheid. Na 4 weken mag je het chronisch noemen. Ik dacht dat ik al bekend was met heel moe zijn, maar nu ben ik echt moe. Het is bijna 9 uur in de ochtend en ik ben er al klaar mee. Maar helaas moeten we doorvechten, dat is het hele idee. Ben niet zozeer bang voor de moeheid, meer voor de angst en depressieve gevoelens die gaan meespelen. Ik doe dit in overleg met een psycholoog, vind dat wel belangrijk. Ik hield ook een vast slaapritme aan, maar de tijd dat ik daadwerkelijk sliep was veels te weinig. Daarom start ik deze therapie. Wellicht is het ook iets voor jou, maar zou het zeker in overleg met een arts doen.
uitleg
Je bent zelf een theepot
Thanks SuzanneSuus. Dat is idd waar ik net aan begonnen hen.
Wat bij mij meestal gebeurt, is dat ik na een paar uur niet meer brak ben. Dan voel ik me lichamelijk beter. Dan ga ik alleen ratelen en te vaak lachen, beetje genant. Is er een oorzaak voor je slapeloosheid eigenlijk? Succes met wakker blijven iig.
Met lachen is niets mis hoor. Dan heb je tenminste lol. Mijn lichaam was erg moe, maar had vooral last van mijn breintje. Ik heb het concentratievermogen van een goudvis. Nu is mijn lichaam ook aan het instorten. Oké ik sliep die 9 uur in bed niet, maar mijn lichaam ruste wel uit. Dat gebeurt nu ook niet meer. Er is niet echt een oorzaak voor mijn slapeloosheid. Het begon met veel stress en piekeren. Dat is nu over. Maar de slapeloosheid is nog erg aanwezig.
Maar ben je dan nu ook ziekgemeld, of werk je voor x%? Want het lijkt me niet echt nuttig en verantwoord als jij daar doodmoe op je werkplek gaat zitten. De werkgever heeft op deze manier ook niks aan jou. Ik begrijp wel dat je bezig moet blijven, en dat je lichamelijk ook moe moet zijn om de volgende nacht weer te kunnen slapen. Maar echt productief kan je nu niet zijn lijkt me, toch?
Hi Boarn. Ik werk vol 40 uur pw. Ik heb een kantoorbaan en omdat ik langzamerhand alles aan het overdragen ben, gaat het best goed. Ik ben zeker niet zo snel als ik normaal gesproken ben, maar ik krijg m'n werk wel af. Het scheelt dat mijn naaste collega's op de hoogte zijn van mijn situatie en mij daarbij ondersteunen. Als ik merk dat ik fouten ga maken, trek ik uiteraard aan de bel. Gelukkig heb ik heel veel spullen wat ik moet archiveren voor ik vertrek, en dat kan ik zonder erbij na te denken. Soms heb je helaas geen keuze. Uiteraard ben ik liever thuis, maar ik kan m'n collega's niet laten stikken.
Ik ken het vanuit de therapeuten rol. Een slaapstoornis of slapeloosheid is vaak een keer ontstaan, soms met duidelijk aanleiding en soms zonder aanleiding.

En wordt vaak ik stand gehouden door je eigen patronen etc. Niet bewust hoor! Maar je gaat er op een gegeven moment vanuit dat je toch niet slaapt en je lichaam leert zichzelf een nieuw, ongezond, slaapritme aan; je slaapprobleem.

Slaaprestrictie is een enorm pittige maar wel enorm effectieve manier om je slaappatroon te resetten. Daarnaast in het juist belangrijk om juist je dagelijkse normale dingen te blijven doen, dus werken, sporten, boodschappen etc. Omdat dat het ritme is wat je lichaam kent en daar je nieuwe slaapritme op kan aansluiten.

Klinkt allemaal logisch, maar is wel echt pittig vol te houden. Super goed dat je het doet! Gros van de mensen die het volhouden (en niet afhaken omdat ze te moe zijn), komen zo over hun slaapproblemen heen. Het volhouden is echt het moeilijkst. Als je op de bank zit en je voelt je slaperig, opstaan en wat gaan doen etc. Al is het maar een glas water drinken en als je het evht niet uithoud een vriendin uitnodigen of een wandeling gaan maken. Afleiding is the key.

Succes Slaapfairy! Ik hoop dat je het volhoud en je snel weer een 'normaal' slaappatroon hebt.
Nacht 2. Oh wat heb ik me ellendig overdag gevoeld. Golven van extreme vermoeidheid. De eenzaamheid en verveling tussen half elf en 1 is niet leuk. Wat nog minder leuk is, is het feit dat ik pas rond kwart voor 3 in slaap viel. Even rond 4 wakker werd en vervolgens echt wakker werd rond half 6. Das 2.5 uur een half uur meer dan gisteren. Ik snap er niets van. Was de hele dag zo moe, zo verrot. Ga om 1 uur naar bed en jup, klaar wakker. Pffff weer een hele dag me ellendig voelen. Hoop dat ik snel meer slaap.
Zwaar hoor, maar het klinkt voor mij logisch. Ook dat je juist moet blijven werken, anders ga je overdag slapen. Is ook bekend hoe lang het duurt voor dat het (gemiddeld) effect heeft?
Dat zou bij mij ook gebeuren, ik heb ptss. Juist als ik heel moe ben, lukt slapen niet meer. Mijn amygdala gaat dan steeds harder werken om te zorgen dat ik wakker blijf. Ik zit nu ook in een slapeloosheidsperiode, ik slaap nu 3-4 uur per etmaal. Maar ik ben afgekeurd dus ik werk niet. Mijn lievelingskat is net overleden en ik heb nog wat stresspunten nu. En dan word ik steeds wakker van de heftige nachtmerries. Dat is ook een cirkeltje want hoe vermoeider ik ben, hoe erger de nachtmerries. Ik rende vannacht om half drie uit mijn droom, letterlijk, ging bijna op mijn snuitje.

Maar ja, dat heb ik al jaren dus ik kom er wel weer uit. Na een paar weken gaat het vanzelf beter, en als ik mezelf verplicht extra te slapen, overdag dus ook, gaat het sneller beter. Hoe kom je zo ineens aan die slapeloosheid eigenlijk? Sorry als je dat al gezegd hebt, ben niet zo helder. Sterkte op je werk weer, wat voor soort werk doe je eigenlijk? Want ik werkte in de zorg en moest me af en toe ziek melden omdat ik dan helemaal niet had geslapen en als je verantwoordelijk bent voor mensenlevens, kan dat gewoon niet. Ik moest mensen medicatie geven en insuline prikken, slecht mobiele mensen ondersteunen ed en ik weet dat je veel sneller fouten gaat maken zonder slaap. En dat je sneller valt. Ik ben niet zo heel positief over je therapie eigenlijk, ik maak me een beetje zorgen. Ik hoef vandaag alleen met de honden te wandelen, dat lukt, maar ga geen huishoudelijke dingen doen. Dan doe ik het kattenvoer in de wasmachine en voer mijn katten wasmiddel namelijk. Dus veel sterkte en wees ajb voorzichtig.
Reisa, dat vind ik wel een goeie vraag. Hoe lang hou je dat vol, zo weinig slapen? Ik dwing mezelf op een gegeven moment om maar te gaan liggen met een extra slaappil. Je kunt ook psychotisch worden van ernstig slaapgebrek he, serieus. Dat kan al sneller dan je denkt dus je zou je therapeut kunnen bellen om te vragen hoe of wat. Voor de zekerheid.
Nacht 3. Gisterenochtend was hel. Zelfs even met de gedachten gespeeld er mee te stoppen. De angst dat ik mijn lichaam schaad is groot. Na een uur of 5 gaat het ietsje beter. Ben nog steeds heel moe, maar m'n hersenen lijken wat rustiger. Laat in de middag spreek ik m'n slaap psycholoog. Ik deel mijn zorgen en ze kan mij iets geruststellen. Mijn lichaam moet de boodschap hebben dat als ik naar bed ga ik moet slapen. Het kan een week anderhalf week duren voordat ik elke nacht de volle 5 pak. Het kan ook eerder. Ik heb gevraagd of dit kwaad kan en zelfs of ik een psychose zou kunnen krijgen. Ze geeft aan dat je dit niet maanden moet volhouden(de minder dan 5 uur) maar dat de lichaam het wel volhoudt. En psychose gebeurt als je helemaal niet slaapt. Dat is niet het geval. Ik mag tot voor het eten 2 keer 20 minuutjes toegeven aan mijn moeheid. Maar wel met een wekker zodat ik niet diep slaap en zo het proces verstoor. Gisteravond wist ik mij iets beter te vermaken. Volgens mij viel ik na ong een uur in slaap. Om 3 uur nog even wakker geweest en vervolgens om kwart voor 6 wakker. Het kostte mij voor het eerst veel moeite mijn bed uit te gaan en ik weet zeker als ik bleef liggen ik weer in slaap zou vallen. Maar dat is het belangrijkst! Om 6 uur eruit zodat ik mijn lichaam leer dat het geen minuut extra krijgt en dat ik de 5 uur vol moet gebruiken. Al en al maar 3.5 uur vannacht. Hoewel een uur meer dan gisteren nog steeds te weinig. Vandaag zal weer heel zwaar worden.
Ik heb wel bewondering voor je doorzettingskracht. Sterkte vandaag! Mag je red bull drinken of koffie eigenlijk?
Dank je. Op een of andere manier helpt het wel als mensen je supporten. Nope ik mag geen stimulerende middelen.
Wow, wat een heftige vorm van therapie. Ik kende dit niet en wilde je even succes wensen, want het lijkt me heel zwaar!

Het laat mij ook weer even nadenken wat ik in bed doe en niet bij een goede slaaphygiëne hoort (mails, fora, tv etc).
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Maar hé! Je hebt gister een half uur langer geslapen dan eergister en vandaag een uur langer dan gister. Oftewel je hebt vandaag 1,5 uur langer geslapen dan eergister! Progressie dus!
Nacht 4. Gisteren was heel zwaar. Was de hele dag door ontzettend moe en vooral depressief. De angst dat ik mij zo de rest van mijn leven zal voelen is groot. Zo is de drankg om even in bed te liggen en te gaan slapen. Vooral savonds voel ik me erg rot als ik mij realiseer dat deze therapie nog best lang kan duren. Het is de hele dag druk en chaotisch in m'n hoofd. Eindelijk is het 1 uur en mag ik naar bed. Binnen een kwartier ben in weg. Ik schrik ergens wakker van om kwart voor 5, val weer in slaap tot de wekker gaat.

Das meer dan 4.5 uur slaap. Het aantal wat ik een week moet volhouden voordat ik tijd mag aanplakken. Ik had verwacht sochtends hier vrolijk van te worden, maar ik ben nog steeds afgrijselijk moe en somber. Hoop dat vannacht ook lukt, dan begin ik met vertrouwen in deze therapie te krijgen.
quote:Sleepyfairy schreef op 12 juli 2015 @ 06:19:

Nacht 4. Gisteren was heel zwaar. Was de hele dag door ontzettend moe en vooral depressief. De angst dat ik mij zo de rest van mijn leven zal voelen is groot. Zo is de drankg om even in bed te liggen en te gaan slapen. Vooral savonds voel ik me erg rot als ik mij realiseer dat deze therapie nog best lang kan duren. Het is de hele dag druk en chaotisch in m'n hoofd. Eindelijk is het 1 uur en mag ik naar bed. Binnen een kwartier ben in weg. Ik schrik ergens wakker van om kwart voor 5, val weer in slaap tot de wekker gaat.

Das meer dan 4.5 uur slaap. Het aantal wat ik een week moet volhouden voordat ik tijd mag aanplakken. Ik had verwacht sochtends hier vrolijk van te worden, maar ik ben nog steeds afgrijselijk moe en somber. Hoop dat vannacht ook lukt, dan begin ik met vertrouwen in deze therapie te krijgen.Klinkt wel goed! Ik snap dat je moe bent, maar je hebt zomaar een heel stuk geslapen Als ik het artikel goed heb gelezen, ga je nu slaapschuld opbouwen en zo beter slapen. Echt, ik hoop zo dat het je lukt!!
Zonder oorzaak geen gevolg
Maar hoe lekker is het om binnen 15 minuten in slaap te vallen? En dat in een paar dagen! Zwaar maar het lijkt wel te werken. Zet hem op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven