Dringend advies nodig!! Ik kolf bloed!!

06-09-2008 14:16 35 berichten
Hoi allemaal,

Ik weet dat er een borstvoedingstoppic is, maar ik weet niet hoe vaak die precies gelezen wordt, vandaar mijn nieuwe oproep. Ik hoop namelijk snel op reacties over wat ik nu moet doen.

Hier mijn verhaal en uitleg;

Afgelopen woensdag had ik een melkblaar, deze kon mijn dochtertje (net 12 weken) niet doorzuigen en dus heb ik hem steriel na het voeden stuk gemaakt en daarna heeft ze netjes de borst leeggedronken(de verstopte melkkanalen, rest was al leeg)

Donderdagochtend na de voeding van die borst had ik nadien zo'n 2 uurtjes vreselijk pijnlijke steken in mijn borst, precies op die plek waar eerst de verstopping zat. s'Avonds dronk ze die borst en zoals altijd na een melkblaar deed het aanhappen even pijn, daarna niet meer. Ze spuugde nadien ineens bruine voeding terug, bloed dus was mijn conclusie(heeft mijn zoontje ook wel eens gehad bijna 3 jaar geleden). Daarna niks geen bloed meer en alleen nog aanlegpijn. Vanmorgen een pietepeutig klein mini beetje bloed bij het spugen.

Nu heb ik net de fles gegeven en de "aangedane" borst gekolfd, maar ik schrok behoorlijk. Echt tomatensap zo rood kolf ik!!! En ik zag duidelijk uit dat (melkblaar) ene kanaal echt rode druppels bloed komen en een bruine straal. Toch maar doorgekolfd tot 100cc vanwege productie op pijl moeten houden(goed of juist niet goed??) en aan het einde werd alles weer wit en niet meer met bloed erbij(resultaat een 100cc rood/bruine voeding) Mijn vraag is wat ik nu moet met die borst??? Wel of niet aanleggen?? Blijven kolven of juist niet??

En dan nog iets geks er drijft in de rood/bruine melk helrode bloedstukjes? Is net een soort weefsel ofzo?? Herkent iemand iets hiervan of weet iemand wat dit kan zijn?? Is toch geen vet of kan dat wel dat je dat echt in stukjes kolft??(heb ik nooit gezien als ik voeding had gekolfd alleen na een poosje staan een vetlaag erop)

Wie helpt mij?????

Groetjes Ukkie
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen zou ik niet meer kolfen nu. En naar een huisarts gaan.
uwauwauwauw ik zit echt met mijn armen om mijn borst gevouwen dit te lezen auw!

ik zou echt NU de dokter bellen!
Huisartsenpost bellen en er heen scheuren met de auto, dit kan niet goed zijn.
Brrr... herken het niet maar dat klinkt niet normaal.
Misschien is er trouwens wel een hele logische verklaring voor te geven zoals misschien een geknapt bloedvaatje wat in een kliertje uitkomt? Maar ja dat blijft gissen voor ons en voor een arts niet.
kan je ook niet helpen uk, heb het nog nooit gehoord en ook geen ervaring maar zou idd maken dat ik bij de huisartsenpost terecht kwam! en evt een lacatatiedeskundige bellen, informeren over hoe en wat nu verder met de borstvoeding!
Bel dokter of lactatiekundige en stop met kolven.
Het gekke is dat het niet echt pijnlijk is ook nu na het kolven niet. Ik zal allereerst even bellen met lactatiedeskundige! En dan eventueel de huisartsenpost. Ben niet zo snel dat ik daar naar toe ga, maar gezien jullie reacties ga ik wel twijfelen.

Bedankt tot zover
Ja, lactatiekundige bellen. Daar zul je het beste advies krijgen.

xx lisa.
Ik zou ook gelijk naar de huisartsenpost gaan en nog een lactatie-deskundige bellen. Het feit dat je niet gelijk dit hebt gedaan bewijst dat je niet kleinzerig en zeur bent maar dit klopt niet.

Succes
Hallo,

Ik ben een contactpersoon bij ver. Borstvoeding natuurlijk en werd door een meelzende vriendin geroepen.

Je moet de aangedane borst blijven gebruikten, dat is belangrijk! Je borst is waarschijnlijk ontstoken geweest, achter de melkblaar. Door deze open te maken is een deel van de ontsteking vrij gekomen. Het kan geen kwaad dat je kindje dat heeft opgedronken. In de moedermelk zitten stoffen die het je kindje mogelijk maken het te verwerken.Het meeste komt de maag van je kindje nieteens voorbij.

Wat jij misschien in de melk ziet zijn delen van de ontsteking, prut-absesvocht oid. naast de melk en het gestolde en stromende bloed.

Als het geen pijn meer doet, gewoon doorvoeden. Als je ziek/grieperig/koortsig word, naar de Huisarts voor een Antibiotica kuur (er zijn er genoeg die bij borstvoeding mogen)

De gekolfde melk kan je niet bewaren, ivm bacteriegroei.

Ik kom later nog even kijken voor aanvullende vragen en opmerkingen. Je kan ook iemand van de VBN bellen voor raad en daad. 0343 576626 of posten op het borstvoedingsforum www.borstvoedingsforum.nl
Door blijven kolven juist, anders krijg je verstoppingen en een borstontsteking. Voor zover ik begrepen heb, kun je gewoon door blijven voeden als er bloed uitkomt, maar ik zou voor de zekerheid even contact opnemen met de weekendarts, of beter nog: een lactatiekundige.

Mocht je geen lactatiekundige te pakken kunnen krijgen, zet je vraag dan even op het borstvoedingsforum.

Maar echt ZEKER NIET stoppen met kolven, want dan maak je het probleem alleen maar groter. Aanleggen zou ook moeten kunnen, maar als je daar zelf over twijfelt, dan in ieder geval goed door blijven kolven dus en alert blijven op harde plekken en/of steken in die borst.
heb ff snel vriendin met verstand van borstvoedingszaken gealarmeerd... hoop dat ze snel reageert... succes!!
ow...ze heeft al gereageerd zie ik...eerst lezen en dan typen is soms ook wel handig....
Goeie actie, Bijtje.
Oh en Ukkie, een klein beetje bloed kan al heel snel een flesje melk héél rood maken. Het ziet er waarschijnlijk een stuk enger en ernstiger uit dan het is.
De borst in je normale schema blijven legen! Doe je dat niet dan sluit je de ontsteking af en kun je er behoorlijk ziek van worden.

Als je het eng vind voor je kleintje kolf je die borst, en geef je alleen de andere borst aan de kleine.

Als je je koortsig en/of grieperig voelt kan je huisarts of vervanger een kuurtje voorschrijven. Maar ook dan blijft legen noodzakelijk.

Ik heb er ruimschoots ervaring mee. En weet dat het gelukkig wel voorbij gaat. Ën je kleine hoeft er niks van te merken.

Mijn laatste heeft, ondanks meerdere borstontstekingen wel tweeenhalf jaar borstvoeding gekregen en is een flinke knul inmiddels.
Ik herken je verhaal. Boohoo heeft je al goed advies gegeven.

Ongeveer een jaar geleden kolfde ik ook bloed. En spuugde mijn dochter ook na de voeding. Ik was ook in paniek. Ik heb als advies gekregen om ook door te voeden.Het is bij mij waarschijnlijk een gesprongen ader geweest. Melk heb ik weggegooid. Vrij snel daarna kreeg ik borstontsteking. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en heb ik nog 3 maanden doorgevoed.
Hoihoi,

Bedankt voor jullie advies. Ik heb inmiddels gebeld met iemand van borstvoeding natuurlijk en die gaf me als antwoord dat het wellicht intra ductaal papiloom was. Uitleg dat het verder geen kwaad kon enz. Toen we erop gingen googlen om goede uitleg te krijgen, kom je alleen bij borstkanker terecht. Man en ik overlegt en toch even de huisartsenpost gebeld. Kon toch even komen. Ze wilden toch even mijn borst bekijken.

Mijn borst is even onderzocht en voelde verder goed aan. Geen bijzonderheden te zien. Stukjes bloed waren stukjes vet, klontjes wondvocht enz. Volgens huisarts kon in gewoon door blijven voeden, eventueel als dochter er veel last van heeft de borst kolven en de melk weggooien. Heb nog 6 voedingen denk ik in de vriezer, maar voed liever, dan drinkt ze meer dan wanneer ik kolf.

Ik ga dus gewoon door met voeden en dan spuugt ze misschien wel wat bloed(spugen doet ze altijd), maar om de borst minder te gaan gebruiken en de andere meer, dat lijkt me niet echt een optie, dat gaf de ha namelijk ook aan als optie.

Reuze bedankt ook voor jullie tips en adviezen en snelle reacties.

Groetjes Ukkie
Ukkie, je hebt de goede informatie gehad! Je hbt het geluk gehad, dat je een huisarts getroffen hebt, die werkelijk iets van borstvoeding af weet.

Je zieke borst nu afbouwen, zou ervoor kunnen zorgen dat je wederom een ontsteking/abces krijgt en dat is niet wat je wil. Door de borst regelmatig goed leeg te maken, krijgt deze de kans te herstellen.

Ik denk dat het een abces of ontsteking geweest is, als je niet had gekolft na het doorprikken, maar was blijven voeden, was je ongerustheid misschien minder groot geweest.

Heeft de huisarts je nog medicatie gegeven, of aangegeven dat je als je je ziek gaat voelen terug moet komen? Tegen de pijn kan je altijd een pijnstiller nemen! Paracetamol en/of Ibuproven. Die laatste heeft als voordeel dat het ook ontstekingremmend werkt en dat zou jou misschien kunnen helpten.

Hopelijk is de elende snel voorbij en kan je nog lang met veel plezier voeden!
Poohoo, bedankt. Mag ibuprofen? Dat wist ik niet inderdaad. Dus het kan dat als ik woensdagavond doorgeprikt heb ik nu nog bloed kolf?

Heb net de borst gegeven en ze spuugde slechts een klein beetje voeding licht gekleurd van bloed terug. Deed veel minder pijn dan de voorgaande dagen. Net alsof nu alles eruit is.

Ik moet weer weg, mijn dochter wil aandacht

Nogmaals reuze bedankt

Groetjes
Sterkte Ukkie....... Kan je geen advies geven... ben zelf net zwanger { maar dat weet je natuurlijk wel}!!! Succes...
Ukkie, een ontsteking is niet zomaar over (en de troep die erbij komt kijken ook niet). Heb je wel eens een ontstoken wondje gehad, aan je vinger ofzo? Vergelijk het daarmee: dat is ook niet zomaar weg.

Ik ben blij om te horen dat je gewoon weer aan het voeden bent met je zieke borst. Met kolven krijg je 'm minder goed leeg, wat het risico op ontstekingen verhoogt (en wat bij ontstekingen het risico op een abces ook verhoogt dus).

Fijn dat je merkt dat het beter wordt. Reken erop dat het nog even gevoelig blijft (ook gevoelig voor een nieuwe ontsteking). Maar als je gewoon voedt zoals normaal, dan zou het in principe gewoon goed moeten gaan nu.

Ibuprofen mag je inderdaad gewoon slikken tijdens de borstvoeding. Het komt weliswaar in kleine hoeveelheden in de moedermelk, maar dat kan verder geen kwaad.
Ja, ik weet dat alles niet over is, in tegendeel. Ik heb nu zelfs op de linkerborst een melkblaar en die is nog te klein om door te prikken, maar er zit wel een pijnlijke verstopping achter. Snap er niks van en heb er ook even goed de pest in en een bvdipje van zeg maar!! Het is dat het de laatste tijd wel erg goed ging, maar dit is echt niet tof. Mijn rechterborst doet ook wel wat pijn op het moment en dus heb ik 2 zere borsten. Lang leve borstvoeding!!

Links heeft nooit problemen gegeven, maar nu dus ook ineens. Dochtertje drinkt ook niet erg rustig. Is veel aan het loslaten en trekken. Beetje waardeloos. Aanleggen gaat wel goed en ook in de goede houding, ben ik extra alert op. (bij mijn zoontje ook rond de 12 weken een dipje gehad en veel melkblaren en harde plekken, toch uiteindelijk 8 maanden gevoed)

Blij dat ik ibuprofen mag slikken, dat zal ik dan ook zeker meenemen straks op visite, heb net 2 paracetamollen geslikt, dus zal met ibuprofen nog even moeten wachten. Wel fijn dat die mogen, want daar reageer ik stukken beter op dan op paracetamol.

Poohoo, ik heb niks gekregen van de huisarts verder omdat ik me verder wel goed voelde en geen koorts had. Ik houd mezelf nu wel even goed in de gaten, want voel nu dus echt wel pijn in beide borsten. Soms is borstvoeding geven gewoon echt niet leuk!

Begrijp me niet verkeerd hoor en ik ben niet van plan te stoppen, geniet er teveel van en gaat normaal gesproken heel gemakkelijk, maar nu even niet en daar heb ik even enorm de balen van!

Begrijp namelijk werkelijk niet wat ik verkeerd doe!!

Groetjes Ukkie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven