wat is lekker in belgië?

12-07-2015 11:43 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort een weekje naar belgië.

Omdat ik daar nog nooit in een supermarkt ben geweest én omdat ik graag nieuwe producten uitprobeer, ben ik erg benieuwd: wat moet ik zeker proberen (en wat niet).
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Als voorgerecht kaaskroketten en garnaalkroketten

Mosselpannetje wijn/knoflook

Scampi curry/pernod

Chocomousse of 'n wafel met krieken als nagerecht
Shoot first, ask questions later!
In elk geval naar een goede supermarkt gaan: Peltri, Delhaize of Colruyt.
Belgie denk ik aan kaaskroketten, friet en Leonidas bonbons, laatste uiteraard niet in de supermarkt. En Belgische biertjes zijn zó lekker.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:redbuIIetje schreef op 12 juli 2015 @ 11:46:

Als voorgerecht kaaskroketten en garnaalkroketten

Mosselpannetje wijn/knoflook

Scampi curry/pernod

Chocomousse of 'n wafel met krieken als nagerechtZe wil iets uit de supermarkt. Geen idee of Belgische supermarkten iets bijzonders hebben dat hier niet te krijgen is. Speciaalbier misschien of worst?
.
Belgische chocolade!
Vlaamse friet met mayo.
Slakken in blik

Belgische bieren

Stinkkazen
Kijk voor streekproducten in de supermarkt, dat is nog wel leuk. Verder vind ik het aanbod niet echt anders dan hier.
Je gaat niet uit eten TO?

Supermarkt in elk geval de Delhaize doen. Zelf haal ik daar altijd m'n franse kaasjes en Belgische biertjes en in het weekend vers gebakken pistolets. Ook het vlees is er beter. Een Belze saté bijv, kalfsgehakt, écht goed gevulde cordon bleu's, mooie ossenhaas. Ze hebben er cote d'or en nestle chocomousse. Chips heb je ook weer 'n paar andere smaken dan bij ons.
In mijn jeugd (vlak bij de grens opgegroeid) gingen we boodschappen doen in België. Wat ik me vooral herinner is de waterzooi, een Belgische soep, met kip, room en groenten. Te vinden in de vriezer, ik meen van Iglo. Verder verkopen ze in de koeling verse gazpacho (spaanse koude tomatensoep). Chocolade is ook heerlijk.
En preparé (martino) en champignon ala greque als beleg voor de pistolets.
Of boullie salade.
Trek er een uurtje voor uit en ga lekker snuffelen, je komt allerlei dingen tegen die je hier soms alleen in delicatessenwinkels vindt.
verba volant, scripta manent.
Gazpacho is ook in NL in de supermarkten te vinden (gelukkig).

Verder ligt er inderdaad veel chocolade in de supermarkten en vaak is er een flinke visafdeling.

En bij de slagerij-afdeling kom je wel dingen tegen die je hier niet zo snel ziet.

Buiten de supermarkt om: zoek een frietkot dat er zo shabby mogelijk uitziet en je krijgt de heerlijkste vlaamse frieten. Vet en slap met zure mayo. Verrukkelijk
Chocolademouse en natuurlijk koffiekoeken :-).

Als supermarkt Delhaize! Ze hebben ook lekker eten dat je zo in de oven kan schuiven.
quote:reisa1978 schreef op 12 juli 2015 @ 11:55:

Kijk voor streekproducten in de supermarkt, dat is nog wel leuk. Verder vind ik het aanbod niet echt anders dan hier.Het aanbod is heel anders. Vlees dat naar vlees smaakt en de lekkerste producten. Het merendeel heb ik hier nog nooit gezien. Nu heb ik het wel over de Delhaize.
Stoofvlees. Typisch Belgisch en lekker.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Even nadenken wat ik nog vaak eet.

Varkenshaasje.

Biefstuk met peperroomsaus.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
kriekbiertje!
quote:DorothyParker schreef op 12 juli 2015 @ 12:26:

Stoofvlees. Typisch Belgisch en lekker.

Oh ja, heerlijk!

(zelfs als je het in een frietkot bestelt bij je friet: nog nooit zulk lekker stoofvlees gegeten als daar!)

En inderdaad: er ligt altijd veel gebak / taart in 1-persoonsporties in de koeling, zoals wafels met allerlei fruitvullingen en ander lekkers.
In Belgie staan in dorpen ook vaak kipkramen (zoals bij ons vaak 'n viskraam) waar je vers gegrillde kippetjes kunt kopen.
Ham. Veel smaakvoller dan hier vind ik. Mayo zou ik vooral laten staan. Ik begrijp écht niet wat mensen lekker vinden aan die zure zooi
quote:Splinter_ schreef op 12 juli 2015 @ 12:07:

Buiten de supermarkt om: zoek een frietkot dat er zo shabby mogelijk uitziet en je krijgt de heerlijkste vlaamse frieten. Vet en slap met zure mayo. Verrukkelijk

Gegarandeerd de hele dag plezier van, boert lekker op. Neem voor de zekerheid een maagzuurremmertje mee. 3 keer friet geprobeerd in Belgie, maar jazzes wat een vette zooi

Wel heerlijke mosselen gegeten in Belgie.
quote:winkelfanaat schreef op 12 juli 2015 @ 12:36:

[...]

Gegarandeerd de hele dag plezier van, boert lekker op. Neem voor de zekerheid een maagzuurremmertje mee. 3 keer friet geprobeerd in Belgie, maar jazzes wat een vette zooi

Wel heerlijke mosselen gegeten in Belgie.

Heerlijk

(de mossels ook trouwens)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven