Ik wil een prettiger karakter

20-07-2015 12:24 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Graag wil ik jullie iets willen voorleggen waar ik mee zit. Ik zou graag mijn persoonlijkheid willen veranderen. Als ik, voor zover dat mogelijk is, objectief naar mezelf kijk, dan vind ik mezelf maar een naar mens. Daar zou ik graag verandering in willen brengen.

Ik ben namelijk ontzettend gehaaid. Uit iedere situatie en relatie weet ik keer op keer voor mezelf het maximale rendement te halen, zonder daarbij rekening te houden met belangen van andere mensen. Door op geniepige wijze op de juiste momenten de juiste dingen doen/laten/zeggen/vragen, zodat ik situaties en relaties zodanig ombuig, dat ik deze naar mijn hand zet, niet zelden met leugentjes 'om bestwil'. Alsof het een soort zesde zintuig is die mij continu ingeeft what to do. En het werkt altijd. Alles lukt. En ook meestal zonder dat het andere mensen opvalt.

Ik heb het geleerd van mijn moeder. Zij is net als ik. We doorzien elkaar altijd. Knipogen regelmatig naar elkaar als we weer eens iets voor elkaar hebben gekregen.

Ondanks dat mijn gehaaide gedrag me op oppervlakkig gebied veel brengt en gebracht heeft, wil ik veranderen. Ik begin steeds meer schuldgevoelens te krijgen als ik situaties en of relaties heb misbruikt gebruikt. Ik kan mijn gedrag voor mezelf niet langer goedpraten met excuses zoals ‘als ik er niet van profiteer, dan doet een ander het wel’ of ‘dan moet de ander maar niet zo dom zijn, eigen schuld’. Ik begin steeds meer te walgen van mezelf.

Iemand tips? Is het mogelijk om te leren om rekening te houden met belangen van anderen en je eigen belang naar de achtergrond te schuiven? Dat de belangen van anderen mijn belangen worden zeg maar? Ik zou zo graag iets onbaatzuchtigs willen doen, maar zelfs als ik drinken haal voor mijn collega(‘s) denk ik nog aan de calorieën die ikzelf verbrand tijdens het proces.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
Volgens mij dénk jij maar dat anderen je niet door hebben.

De meeste mensen herkennen een manipulator op zeker ogenblik wel, hoor.

Waarom ben je eigenlijk zo bang dat je almaar iets te kort komt in het leven?
De eerste stap is dat je je gedrag herkent

en de tweede dat je er iets aan wilt veranderen.
Zoek een psycholoog op.

Want gedragsverandering is erg moeilijk. Zeker in je eentje.
Knap van je dat je er zelfbewust van bent dat je zo bent! Ik denk dat dat al de eerste stap is naar enige verandering. Zelf ben ik van mening dat mensen niet zomaar veranderen, dat moet je dus ook niet willen. Verwacht geen grote veranding, maar werk er aan! Meer kan je niet doen. Straf jezelf niet af als je jezelf weer eens betrapt op een negatieve gedachte zoals: "bah moet ik weer water halen voor mijn collega's". Dit is niet erg, want het is gewoon zoals je bent.. maar probeer jezelf na deze gedachte wel voor te houden dat het voor een goed doel is, jouw ontwikkeling, en dat wie goed doet, goed ontmoet.. met andere woorden: ga jezelf niet onderdrukken, wat moet dat moet. Probeer je eigen gedrag wat vaker te evalueren en doe ook eens iets voor iemand wat je eigenlijk niet wilt doen, of laat eens een kans varen. Als je deze discipline op kan brengen dan zal je zien dat het met de tijd beter gaat, en dat je ook niet meer over jezelf walgt.
Een karakter verander je niet zo snel en zeker niet zonder prof.hulp. Dus ik zou daar hulp gaan zoeken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het feit dat je jezelf op deze manier analyseert zegt al heel wat: ik denk dat er veel mensen zijn die dat niet kunnen. Wat dat betreft dus goed dat je dit patroon bij jezelf opmerkt!

Het kan lastig zijn om zoiets te veranderen, omdat je deze manier van denken waarschijnlijk al jaren toepast. Heb je vrienden / familie in je omgeving die op een tegenovergestelde manier denken, dus onbaatzuchtig zijn? Probeer hem/haar dan als rolmodel te zien: als je in een bepaalde moeilijke situatie terecht komt, bedenk dan: hoe zou hij/zij nu reageren/denken? Door dit vaak te doen verandert er misschien uiteindelijk iets in je eigen denkpatroon.
Wat een armoedig leven leidt jij. Als je mensen nodig hebt om ge- en misbruik van te moeten maken. Dat je mensen daarop uitzoekt en dat je alleen maar bezig bent met winnen.

Ga vrijwilligerswerk doen met drugsverslaafden. In elk geval doelgroepen die ook goed zijn in manipuleren en het maximale rendement uit hun acties kunnen halen. Dan zet je je 'talent' op een goede manier in, in plaats van destructief.
Ach, of je hier nu een psycholoog voor moet gaan zoeken...

Hoe moeilijk is het om vriendelijk en oprecht te zijn?

Als je dan toch zo nodig in termen van 'gewin' en 'rendement' moet denken: verdiep je dan eens in dingen als 'pay it forward', en 'wie goed doet, goed ontmoet'.

Echt, ik geloof er niks van dat mensen jou niet doorhebben. Dat lezen ze tussen de regels door in de omgang met jou, als je zo consequent bent in je gehaaidheid.
Stop met schuldig voelen, je valt echt wel een keer door de mand. Hoogstwaarschijnlijk ga je "teruggepakt" worden door iemand die je heel na aan het hart ligt op een moment waarop je het niet verwacht zodat je luiken goed opengaan.

Tot die tijd zou ik gewoon genieten van je gewiekste karakter.

Een psych kan geen karakters veranderen, jij kan dat alleen zelf. Het advies om vrijwilligerswerk te gaan doen in de verslaafdenzorg vind ik geen gekke.
Ik vind het wel knap dat je dit van jezelf (h)erkent.

En dat is de 1e stap.

Ik heb geen tips, als het gewoon stapje voor stapje om te buigen. Jezelf er bewust van zijn en er naar handelen.
Begin om deze eigenschap in het vervolg meteen op de eerste date bij je date te melden.

Dan weten ze in ieder geval meteen waar ze aan toe zijn, is wel zo eerlijk.
Niet geschoten is altijd mis
Je weet zelf heel precies te benoemen waar het probleem zit, dus wat voor tips zoek je? Je hebt een gedragprobleem, dus is de oplossing om dat gedrag te veranderen. Gewoon niet meer liegen en bedriegen dus. En niemand kan jou daar echt bij helpen, want niemand kan ooit 100% zeker zijn of jij liegt of niet. Dat weet je alleen zelf. Dus de oplossing, dat ben jij.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:Rooss4.0 schreef op 20 juli 2015 @ 12:45:

Het advies om vrijwilligerswerk te gaan doen in de verslaafdenzorg vind ik geen gekke.Vrijwilligerswerk doen is altijd een goed idee, maar ik weet niet of je daar in dit geval nou zoveel mee opschiet. Ook dat kun je doen om jezelf een goed gevoel te geven in plaats van puur iets voor een ander te doen.
Tjezus, wat vals
Je maakt misbruik van andermans zwakheden. Tja als je dat niet wil dan moet je dat niet doen.

Persoonlijk vind ik dat men niets onwettelijks moet doen en de rest corrigeert zichzelf wel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Funky ben jij het?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ja, goed idee wanneer iemand jou kan leren manipuleren dan is het wel een verslaafde.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 20 juli 2015 @ 12:58:

ja, goed idee wanneer iemand jou kan leren manipuleren dan is het wel een verslaafde.
Tjezus, wat vals
geef eens een voorbeeld, ik kan me er niks bij voorstellen namelijk
Ben je Sabia?
quote:Ondanks dat mijn gehaaide gedrag me op oppervlakkig gebied veel brengt en gebracht heeft, wil ik veranderen

Wat brengt het je dan?

Ik denk dat het moeilijk is te veranderen, zo lang het je wat oplevert.

Wat levert het je concreet op, in zo'n situatie? En waarom heb je dat nodig?

Voel je je veiliger, slimmer, sterker, unieker als je aan jezelf denkt?

Ik ken het helemaal niet. Misschien kun je mij wel wat leren. Hoe moet ik gehaaider worden?
Je noemt 2 dingen: je wilt anderen niet meer manipuleren en je wilt onbaatzuchtig worden / rekening houden met anderen.

Ik zou beginnen met het eerste. Iets afleren is makkelijker dan iets aanleren wat niet bij je past. Als je in elk geval kunt stoppen met manipuleren, heb je al een flinke stap gezet.
Je kunt gaan oefenen in "goed gedrag". Door dagelijks andere keuzes te maken dan te manipuleren en te evalueren bij je zelf wat de winst is, in tegenstelling tot een voldaan gevoel wat het oplevert dat je weer gewonnen hebt. Kun jij je inleven in andere mensen of vind je het leuk ze in een bepaalde richting te manoeuvreren?

Voor wat belangen betreft van anderen en jezelf en de afwegingen hierbij heeft volgens mij iedereen en hangt het af van de aard van de relatie en of je iemand schaadt door jouw belang er door te drukken.
Als jij het zelf in ziet, denk ik wel dat je kunt veranderen. Als je in zo'n situatie zit waar je normaal gesproken misbruik van zou willen maken, geef jezelf dan een flinke schop onder je kont en bekijk je eigen gedrag dan eens als door de ogen van iemand anders.

Spreek jezelf toe alsof je het tegen een ander asociaal iemand hebt.

Je zult niet alles in één keer kunnen veranderen, maar stap voor stap moet wel lukken.
Misschien jezelf losweken van je moeder, haar een tijdje niet zien bv. Die is de bron dus die zou ik vermijden als je echt wilt veranderen. Alles op eigen kracht doen, vergt wel karakter. Vind een manier om karakter op te bouwen. Met bv afzien op 1 of andere manier. Misschien is het een idee om vrijwilligerswerk te doen in de derde wereld. Of een werkvakantie. Ik ben drie weken in Ghana geweest en kwam terug als een bescheidener en dankbaarder mens, met een beter ontwikkeld wereldbeeld.

Of ga lezen. Zoveel wijsheid kun je vinden in boeken. Ga wat soulsearching doen. Kan ik en anderen je tips voor geven.

Maar dan moet je wel echt willen veranderen. Ik denk dat manipulatief gedrag verslavend kan zijn omdat het zo makkelijk voor je is. Maar ergens lijk je toch wel een geweten ontwikkeld te hebben. Daar ga je vast steeds meer last van krijgen, dat is wat ik denk iig. Niks zo hardnekkig als schuldgevoelens, voor een mens met een geweten.

Je bent iedereen te slim af, dat weet je nu wel. Dat spel gaat vervelen. Het geeft veel meer blijheid en trots om alles op eigen kracht te doen. En je mag natuurlijk mensen wel om hulp vragen. Dat is niet zwak, dat is juist sterk. Dus chapeaux voor jou dat je een eerste stap zet. Jij bent de enige die iets aan jezelf kunt veranderen dus maak een plan, wat wil je bereiken en hoe ga je dat aanpakken. Zo begint verandering. Veel succes iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven