Moedervogel is jong kwijt

21-07-2015 12:46 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net hipte er heel vrolijk een jong spreeuwtje door de achterdeur naar binnen die pontificaal tussen de kaarsen op de salontafel ging zitten. We probeerden hem te pakken met een theedoek, maar wilden hem ook niet te veel opjagen, opdat hij niet het hele huis zou onderpoepen. We hebben het grote raam aan de voorkant open gezet en die uitgang wist hij snel te vinden; hij vloog vanaf de vensterbank naar buiten.

Nu zit echter zijn moeder aan de achterkant al een half uur heel hard te kwetteren; duidelijk op zoek naar haar jong. Het jonkie had nog een paar verdwaalde pluisjes, maar was ook niet meer heel klein en kon bovendien al vliegen. Ik kan hem voor het huis op straat niet meer vinden; wel hoor je aan de voorkant van het huis de moedervogel roepen. Hoort jonkie dat ook? Hoe goed is vogelgehoor? Gaan die twee elkaar nog vinden? En zo niet; is zo'n bijna volgroeid vogeltje in staat zichzelf te redden? Ik voel me er een beetje schuldig over dat ik niet meer mijn best heb gedaan hem aan de achterkant van het huis te krijgen. Ik besefte echter pas dat de moeder daar zat, toen jonkie al aan de voorkant was uitgevlogen.
Het is de natuur. Het is niet aan ons om ons er mee te bemoeien. Normaal weet de moeder vogel wel waar het jonkie is en voedt hem vanaf de grond. Als hij al kan vliegen, neem ik aan dat hij het nest " verlaat". Je komt over als een echte dierenvriend. Ik vind dat ook altijd zo rot als ik jonge vogeltjes zie waarvan ik niet weet of ze het gaan redden.
Lief van je dat je je daar zorgen over maakt. Hij vliegt al zelf, dat geeft hem in ieder geval een goede kans om het zelf te redden. Geen idee wat het gehoor betreft, maar in de paartijd hoor je ook altijd een enorm gekwetter hier en ik ga er dus maar vanuit dat de andere vogels dat ook van een afstandje horen, anders zou het immers zinloos zijn. Misschien wil hij gewoon op avontuur zonder moeders
Zou moeder vogel het kleine vogeltje nog wel geaccepteerd hebben, als het beestje naar 'mens' ruikt? Of werkt dat niet zo bij vogels? Ik denk ook dat je niet veel voor de vogeltjes had kunnen doen hoor. Als hij/zij zelf al uit het nest kan komen, was het er misschien de tijd wel voor.
Als hij al kan vliegen,probeert moedervogel door middel van kwetteren haar vogelkind te stimuleren om weer de lucht in te gaan.

Lukt hem dat niet,zal hij de nacht niet overleven,jammer maar zo werkt het in de natuur.
Moeder zit nog steeds op de schutting te kwetteren. Denk dat ik straks misschien nog maar een rondje loop om te kijken of ik 'm nog ergens zie zitten. We hebben 'm niet aangeraakt, alleen met de theedoek, maar daarmee kregen we hem niet goed beet. Ik hoop maar dat ze elkaar weer vinden. Moeder vliegt alweer bijna een uur paniekerig rondjes door de (kleine!) tuin. Zo zielig! Ik weet dat het de natuur is dat hij (het was een hij ) op een gegeven moment uitvliegt, maar ík heb ze gescheiden, door het kleintje aan de voorkant van het huis eruit te laten.
Wat zielig...
Ze kunnen het heus wel aan elkaar verzinnen dat ze over het dak heen kunnen vliegen hoor! Niet te druk maken, komt vanzelf goed.
Mijn mening, mijn keuze.
zielig! volgende keer even goed om je heen kijken voor je een beestje opjaagt.....
quote:mwa schreef op 21 juli 2015 @ 13:37:

zielig! volgende keer even goed om je heen kijken voor je een beestje opjaagt.....? Ik heb het beestje helemaal niet opgejaagd? Hij kwam zelf binnen wandelen, en ik heb hem één op de geijkte manier proberen te vangen, dat lukte niet en toen heb ik gewoon alles open gezet, zodat ie op zijn gemak zelf weer naar buiten kon. En dat werd dus aan de voorkant. Nou zeg, ik heb alles juist zo goed mogelijk proberen te doen. Het jonkie was juist heel kalm en kwam bijna tussen ons in op de bank zitten. Van opjagen was totaal geen sprake.

zielig! volgende keer even goed om je heen kijken voor je een beestje opjaagt.....

'

Volgende keer dus eerst even goed lezen voor je met zo'n aanname komt.

TO: het lijkt me toch ook dat die moedervogel slim genoeg is om ook even over het huis heen te vliegen? En als ze zo'n herrie maakt dat jij het hoort, moet dat kleintje het ook horen, denk ik. Maak je geen zorgen, als dat jonkie zo goed naar buiten vloog, redt hij zich vast wel. En die moeder ook.
Bovendien wist ik niet dat hij nog een moeder had die op hem wachtte. Kijk: zo zag hij er uit: http://postimg.org/image/xk4kk0ksb/ Nog niet heel groot, nog een paar babyveertjes, maar ook niet een vogel waar ik per se een moeder bij verwacht had.
quote:Bloes schreef op 21 juli 2015 @ 13:52:

[...]

'

Volgende keer dus eerst even goed lezen voor je met zo'n aanname komt.

TO: het lijkt me toch ook dat die moedervogel slim genoeg is om ook even over het huis heen te vliegen? En als ze zo'n herrie maakt dat jij het hoort, moet dat kleintje het ook horen, denk ik. Maak je geen zorgen, als dat jonkie zo goed naar buiten vloog, redt hij zich vast wel. En die moeder ook. Dankje! Ik hoop inderdaad maar dat het gewoon goed komt!
Die redt zich echt wel hoor, ziet er al best groot uit.

Hij kon je huis uitvliegen dus vliegen is ook geen probleem. Komt goed.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

zielig! volgende keer even goed om je heen kijken voor je een beestje opjaagt.....Wat een gezeur.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:gojohnnygo schreef op 21 juli 2015 @ 13:56:

Bovendien wist ik niet dat hij nog een moeder had die op hem wachtte. Kijk: zo zag hij er uit: http://postimg.org/image/xk4kk0ksb/ Nog niet heel groot, nog een paar babyveertjes, maar ook niet een vogel waar ik per se een moeder bij verwacht had.Best al groot! Die kan denk ik best zelf al eten. Kun je niet wat voor hem neerleggen op de plek waar je hem buiten hebt gezet?
Las ergens dat spreeuwen niet echt een nest hebben waar ze slapen, maar 's avonds met z'n allen wel naar een gezamenlijke slaapplaats vliegen. Misschien pikken ze 'm onderweg wel gewoon op!
quote:Huppakip schreef op 21 juli 2015 @ 15:24:

Las ergens dat spreeuwen niet echt een nest hebben waar ze slapen, maar 's avonds met z'n allen wel naar een gezamenlijke slaapplaats vliegen. Misschien pikken ze 'm onderweg wel gewoon op!

Dat klopt!

In de bossen tegenover ons huis woont een club spreeuwen.

Iedere avond als het donker wordt vliegen ze een paar rondes over de wijk waarbij ze verzamelen, waarna ze met z'n allen naar de bossen vertrekken.
quote:maisy schreef op 21 juli 2015 @ 15:39:

[...]

Dat klopt!

In de bossen tegenover ons huis woont een club spreeuwen.

Iedere avond als het donker wordt vliegen ze een paar rondes over de wijk waarbij ze verzamelen, waarna ze met z'n allen naar de bossen vertrekken. Dat klinkt hoopvol! Ik hoor moeder ook al even niet meer in de tuin, misschien hebben ze elkaar inmiddels gevonden! Hoop het!
Geen enkele volwassen vogel slaapt op een nest. Ze gaan op een tak zitten (vaak iedere avond op dezelfde tak of in dezelfde boom) of onder een dakrand, in een holle boom en slapen daar.

Een spreeuw legt wel degelijk haar eieren in een nest. Onder de dakrand of een andere beschutte plek. Ik denk dat het de eerste vliegpoging van dit kleintje was.
[quote]amarna schreef op 21 juli 2015 @ 15:46:

Geen enkele volwassen vogel slaapt op een nest...............

Weer een illusie armer......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven