Laptop voor hbo

20-07-2015 16:26 23 berichten
Komend studiejaar ga ik weer de schoolbanken in. Ik ga een hbo studie in de zorg in deeltijd volgen. We gaan voornamelijk virtueel les hebben en daar heb ik dus een laptop voor nodig. Degene die ik nu heb (hp uit 2008) is echt helemaal op.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.

Mijn eisen. Een goed betrouwbare laptop van kwaliteit. Ik betaal liever extra voor goede kwaliteit.

Liefst met een mat scherm.

Meerdere USB poorten. En het liefst rechts van het toetsenbord nog nummertoetsen.

Verder is het vooral veel thuis studie. Dus de laptop zal veel gebruikt gaan worden. En over 3 jaar zal mijn scriptie erop gemaakt worden.

Budget rond de 700-800 euro. En echt max 1000 euro.

Heeft er iemand een aanrader, adviezen of dingen waarop ik moet gaan letten.

Super bedankt alvast!!
Wat ik van mijn ex herinner...geen packerd bell want die behuizing is vreselijk beroerd. En ik heb verder erg slechte ervaringen met drivers voor acer laptops dus die zou ik afraden. ik hoor altijd veel lovende woorden over Asus
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip van gehele andere aard, bij je aangifte belasting mag je je laptop opvoeren als aftrekpost voor je studie (over 3 jaar). Scheelt alweer iets!
Ik heb zelf tijdens mijn studie een dell laptop gebruikt en op mijn werk gebruik ik ze ook. Erg tevreden over. Prijs is niet de laagste maar vaak hebben ze mooie aanbiedingen. Je kunt hen heel makkelijk aan je wensen aanpassen wat betreft hardware. Tip kijk op hun website ook even bij laptops voor zakelijk gebruik. Dat zijn vaak de wat stevigere modellen, handig als hij iedere dag in een rugzak gaat.
Asus idd, heeft ook een numpad.

Gezien je er niet super veel mee hoeft te sjouwen zou ik voor 15.6 inch gaan. Vind ik net wat prettiger qua beeld en toetsenbord.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Weet jij of je videobewerking moet doen? Zo ja, is het aan te raden om een goede losse videokaart te nemen. Ik weet niet waar Nvidia nu zit, maar ik zou dan een laptop nemen met een Nvidia GeForce 840. Of een 930. Zo niet, een 820 is dan wel prima, lopen filmpjes etc even wat vloeiender. Geen Intel 4400 hd of iets dergelijks nemen als grafische kaart. Ik zou bijna zeggen: waardeloos als je veel filmpjes kijkt ed. Wel prima voor een beetje internetten. Kwa processor en dergelijke... Hangt er ook weer erg vanaf wat je wilt doen.

Qua merk: een Asus of Dell zijn vaak wel goed. Kijk even wat je wilt doen er mee. Kijk ook even wat je wat lijkt op internet, post dan even een linkje er van. Er zijn meerderen die wel verstand er van hebben... Oh, sowieso een 15.6 inch nemen, bijna altijd een nummeriek gedeelte dan.
Zoiets bijvoorbeeld, heeft alleen geen mat scherm.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Bedenk ook of je hem mee wilt zeulen of vooral thuis wilt gebruiken.

Ik heb een tijdje terug een laptop gekocht en die heeft alleen maar kleine usb-poorten. Met een tussenstuk past er wel weer een normale usb-stick in. Thuis zag ik ook dat hij geen cd-speler heeft. Nou gebruik ik die toch nooit, dus mis ik hem niet.

Wil je wel of geen touchscreen? Sommige kun je ook nog los zonder het gedeelte met toetsenbord als tablet gebruiken.
Een heel andere tip, maar wel makkelijk; een toetsenbord waar geen stof/kruimels/... onder kan gaan zitten.
Wanneer je een numeriek toetsenbord wil kijk dan bij de 17" exemplaren. 15" exemplaren hebben zelden een numeriek toetsenbord vanwege ruimtegebrek.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 20 juli 2015 @ 17:19:

Wanneer je een numeriek toetsenbord wil kijk dan bij de 17" exemplaren. 15" exemplaren hebben zelden een numeriek toetsenbord vanwege ruimtegebrek.Nou, ik heb 2 laptops (gehad) met 15.6 inch die dus wél een numeriek gedeelte hebben.
Op Tweakers kan je kijken voor info en keuzehulp voor kiezen van laptop ed.
Waar heb je die usb-poorten voor nodig, als ik vragen mag?
Usb poorten kan ook met zo'n kleine externe usb splitter/hub ..

Wat ik meestal zie is dat de PC goed genoeg is maar mensen er allerlei zooi op zetten waardoor het register volloopt en de PC trager en trager wordt. Ook even de opstartende programma's inperken met msconfig (indien windows)

Een oude PC doet het vaak nog prima als je er opnieuw een OS op installeert.

De hardware is zeer zelden de bottleneck wat dat betreft.
Koop een HP laptop - erg degelijke behuizing - 15,6 inch en heeft meerdere usb poorten. Prima mee te nemen met goede laptop rugzak en beeldscherm is groot genoeg (eventueel ook aan te sluiten op extern beeldscherm zoals elke laptop).

Belangrijk: koop er èèn met een geheugen van minimaal 6 GB. Deze zijn wel wat duurder dan die met geheugen van 4 GB, maar met 6 GB geheugen of meer heb je een veel snellere laptop (start sneller op/ software gaat sneller etc.). Met 4 GB heb je al snel een trage laptop.

Windows 7 of 8.1 of 10 (nog niet uit dacht ik).

Heb zelf zo'n laptop van HP en na alweer 2,5 jaar doet hij het nog steeds erg goed en ik neem hem regelmatig mee op reis.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 20 juli 2015 @ 16:33:

Nog een tip van gehele andere aard, bij je aangifte belasting mag je je laptop opvoeren als aftrekpost voor je studie (over 3 jaar). Scheelt alweer iets!

Daar had ik ook op gerekend want ik ga vanaf sept ook weer een studie doen. Maar dat is dus mooi niet meer. Studiekosten zijn niet meer aftrekbaar.

Verder zou ik ook even checken of je opleiding er geen specifieke eisen aan stelt voor je je laptop koopt. (Dat is bij mij dus wel)
Macbook
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey.
quote:boontje89 schreef op 21 juli 2015 @ 14:24:

[...]

Daar had ik ook op gerekend want ik ga vanaf sept ook weer een studie doen. Maar dat is dus mooi niet meer. Studiekosten zijn niet meer aftrekbaar.

Verder zou ik ook even checken of je opleiding er geen specifieke eisen aan stelt voor je je laptop koopt. (Dat is bij mij dus wel)Serieus, dat had ik helemaal gemist. Maar ik zie hier inderdaad dat het zo is. Dus ik was hier inderdaad abuis!
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 juli 2015 @ 14:36:

[...]

Serieus, dat had ik helemaal gemist. Maar ik zie hier inderdaad dat het zo is. Dus ik was hier inderdaad abuis!

Oei, wat een domper! Het is een particuliere studie, dus al vrij prijzig. Ik ben al een paar jaar aan het sparen voor deze studie, omdat ik geen lening aan wilde gaan..

Verder alvast super bedankt voor de reacties!! Ik ga komende dagen er even nog beter voor zitten.
De gemiddelde laptop gaat 3 jaar mee, houd daar rekening mee. Het zou dus zomaar kunnen dat je tegen de tijd van je scriptie een nieuwe nodig hebt. (tuurlijk heb je uitzonderingen, zo ken ik mensen die 5 jaar een laptop hadden en kon mijn zusje haar laptop na 2 jaar en 5 reparaties waarbij ze hem steeds 6 weken kwijt was weggooien).

Ik zou kijken op tweakers.net. Daar staan hele goede reviews!
Koop igv geen toshiba, deze had ik en net nu de garantie eraf is gaat hij niet meer aan.
quote:boontje89 schreef op 21 juli 2015 @ 14:24:

[...]

Verder zou ik ook even checken of je opleiding er geen specifieke eisen aan stelt voor je je laptop koopt. (Dat is bij mij dus wel)http://www.belastingdiens ... sten_niet_meer_aftrekbaar

Hier lees ik dan weer anders..

Ik zou sowieso nooit in aanmerking komen voor studiefinanciering.

De vraag is dan wel, als het aftrekbaar is, hoelang is het dan nog aftrekbaar?

Jeetje wat lastig zeg!!
Ik denk dat ik de laptop gevonden heb. Asus n551jq-cn020h http://tweakers.net/price ... 1jq-cn020h/specificaties/

Wat denken jullie van deze? Zie ik een nadeel over het hoofd? Of zal ik hier iets aan missen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven