tips Marokko (ook tijdens de ramadan)

23-08-2008 17:15 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vaccinaties gezet, de Lonely Planet gekocht, we zijn er (zo goed als) klaar voor. Nog een weekje en dan vertrekken we, twee weken Marokko, ik heb er helemaal zin in!

We gaan met het vliegtuig en hebben daar een huurauto waarmee we het halve land doorcrossen, Marrakesh, Fes, Rabat, Meknes Essouai (waarschijnlijk niet in die volgorde maar heb het schema ff niet bij de hand). Kortom helemaal gaaf!

Wel heb ik net gelezen dat het Ramadan is in de periode dat wij er zijn, merk je daar als toerist nog veel van? (verkrijgbaarheid eten overdag, alcohol, toegang tot Moskeeen, strenger letten op zedelijke kleding?)

Hebben ervaren Marokko-gangers nog tips? (meenemen, doen, daar aanschaffen)
Hallo,

Ik ben vorig jaar naar Marokko geweest in de periode van Ramadan. Je merkt er niet veel van, maar ga niet uit gebreidt eten voor de neus van de mensen.

Het is een onwijs mooi land en vriendelijke mensen, zeker met de komst van de nieuwe koning.

Op religieuze plaatsen hou rekening mee met je kleding( schouders en knieen bedekt).

Meid heel veel plezier.

Verrast
Bedankt voor je reactie! Enne is je avatar je eigen foto? Zo ja (en anders ook wel een beetje) werd je als (blonde) deerne nog veel lastig gevallen/ aangesproken?

Maar ontbijten/ lunchen is dus wel gewoon beschikbaar bij kraampjes/ restaurants ed? Fijn, we zagen onszelf al onvrijwillig meevasten...
Zonder van het geld.

Je kunt beter een strippenkaart kopen en een paar ritjes met de tram door Transvaal en de Schilderswijk in Den Haag maken.
Ach Willem, you are the man. Met je brilljante ideeen, ik was ook van plan er heen te gaan maar bespaard me veel centjes als ik toch Marokko in eigen land hier kan meemaken.

Wat een bekrompen, zielig en zich superieur voelend mannetje ben je toch...

TO, het zuiden van Marokko is echt prachtig en buiten de grote steden heb je adembenemende oases.

Wel jammer dat jullie uitgerekend tijdens de ramadan gaan want heel veel tentjes zijn dan overdag dicht en gaan pas s'avonds open.

Maar misschien valt het in de touristische steden wel mee.

Oh ja, een woestijn trip (ten zuide van Marakkech) vond ik onvergetelijk!

Fijne vakantie!
Tja, mijn blonde haren...had veel bekijks. Maar ik heb gewoon een sjaal om gedaan, niet dat het echt hielp maar meer voor het gevoel.

Er zijn genoeg restaurants open, zeker in de toeristische plekken. Als je daar buiten gaat kan het iets moeilijker worden.

Maar ik zou zeggen geniet ervan.
Hoi, ik ben net terug van twee weken Marokko (zuiden) en vond het prachtig.

Mijn tip: Neem pennen mee! Daar werd heel veel om gevraagd door de mensen daar. Er zitten in de zuidelijke steden ook veel Berbers die sieraden enzo verkopen, en die willen vaak spullen ruilen, bijv. schoenen, broeken, t-shirts, enz. Dus als je nog kleding hebt liggen die je niet meer gebruikt, meenemen om daar te ruilen, of anders gewoon aan die mensen te geven.

In de grotere steden (bijv. Marrakech) zijn veel kinderen die bedelen, maar er wordt gezegd dat je ze geen geld mag geven, omdat je dan professionele bedelaars van ze maakt. Wat je wel kunt doen is snoepjes voor ze meenemen, of kleine speelgoedjes.

En verder, als je een auto hebt, probeer naar Merzouga te rijden om daar de Sahara in te gaan op een kameel. Dat is echt onvergetelijk. Dat soort tours worden trouwens overal aangeboden....

Qua eten en ramadan weet ik het dus niet, maar ik neem aan dat in de grote steden nog steeds voldoende te eten zal zijn voor buitenlanders overdag. In Marrakech zit op het Djemaa el Fna een leuk tentje, erg hip, het heet Aqua.

En in Essaouira zit een toptent, die heet After Five. Het adres is 7 rue Youssef el Fassi. Erg Europese gerichte zaak (ik was hier aan het einde van mijn reis, en was alle tajine met poulet wel even zat, haha), met ontzettend lekker eten en heerlijke cocktails. Ga er rond 21.00 - 21.30 uur heen, dan zit het lekker vol.

Geniet ervan! Het is een prachtig land!!
anoniem_32026 wijzigde dit bericht op 24-08-2008 13:51
Reden: spelfoutje
% gewijzigd
The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).
Dames geweldige tips tot nu toe! We gaan een nachtje in de woestijn kamperen lijkt me te gek! goede tip van de snoepjes/ pennen, nog helemaal niet aan gedacht maar wel leuk.

Iemand nog ideen/tips over hammams? Ik wil er wel graag heen maar aangezien ik met mijn vriend op vakantie ga zal ik er toch alleen in moeten en dat vind ik wél een beetje spannend.

@ Willem, met een goede pizzeria om de hoek kan ik Italie dus ook laten voor wat het is en gelukkig is er Burgers Bush om al die vervelende tropische oerwouden over te kunnen slaan. Nog meer nuttige tips om vooral NL niet te hoeven verlaten?
In Marrakech zitten veel verschillende hammans, ook die echt op toeristen gericht zijn, daar kun je best alleen heen. Ik kreeg daar op het plein geregeld van die flyers ervoor in mijn handen gedrukt....

In mijn hotel zat er overigens ook een, en volgens mij wel in bijna elk hotel. Kan het je overigens wel aanraden, leuk om mee te maken. Pas wel op, die vrouwen daar die scrubben je alsof hun leven ervan afhangt, iemand in mijn reisgroep had er een geschaafd schouderblad aan overgehouden....
The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).
Ik zou die pennen en snoepjes echt niet meenemen, dan kan je aan de gang blijven nml. Als je er één (groepje) iets geeft, staat het halve dorp daarna om je heen, terwijl ze meestal echt enorm veel te snoepen krijgen. En volgens mij werkt dit het bedelen net zo hard in de hand als 'n dirham geven.

De enige moskee in heel marokko waar je in kunt als niet-moslim is de prestigieuze in Casablanca. Imposant door z'n grootte, maar niet door het verhaal erachter (zal vast in LP staan). Alle andere moskeeën zijn niet toegankelijk, mausolea en koranscholen wel. In Meknes is een supermooi mausoleum.

Verder is het niet meer zo dat je compleet bedekt rond hoeft te reizen, wel met respect voor de moslimcultuur, dus geen decolletée, naveltruitjes en minirokjes, maar dat spreekt voor zich. Spaghettibandjes is ook vrij bloot (tenminste, vind ik zelf. Er lopen toeristen genoeg mee rond, vooral omdat het in september nog erg warm is). Je zult het wel merken: zelfs al reis je met vriend, je hebt bekijks. Vooral in de minder toeristische plekken.

Hamam is leuk! En het leukst als je naar 'n echte marokkaanse gaat waar de marokkaanse vrouwen zelf heen gaan. Kan je gerust in 'n hotel vragen, of beter nog aan 't meisje dat je kamer schoonmaakt. Kost normaal ongeveer 10dh, je kunt bij de hamam zelf zeep en een scrubhandschoen kopen (ook voor 'n paar dh) en vragen of iemand je wast en masseert (onderhandel over de prijs, meer dan 40 à 50dh kan dat niet kosten). Is helemaal niet vreemd, doen vrouwen daar ook. Is een erg leuke ervaring, vooral als je op 'n drukker moment daar zit lijkt 't een kippenhok. Kijk niet op van vrouwen die voor je neus met hun benen wijd zich zitten te scheren, gène bestaat niet.

Als je liever privé of met maar 1 of 2 anderen gaat zit er in Essaouira 'n hele fijne, hij heet Mouna en zit in 'n zijstraatje van de winkelstraat. Daar betaal je ongeveer 12 euro voor en je moet daar vooraf reserveren.

Ik ken After Five ook, maar vorig jaar heette het nog Le Cinq. Hippe tent, met hippe prijzen. In Essaouira zijn veel leuke tentjes om te eten. Taros is lekker (en zelfde hipheid als Le Cinq), Il Mare, en heel leuk en relatief nieuw: Chez les Frères. Zit in een achteraf steegje, een zijstraatje van Rue Twahen (waar ook het postkantoor en museum zitten). Als je een van de Sahari's (met de blauwe doek om hun hoofd) daar in de straat vraagt weten die het wel.

Maar overdag moet je echt vis eten bij de haven. Al weet ik niet of dat tijdens de ramadan kan.

Alcohol is niet overal makkelijk te krijgen. In hotels en restaurants met niet-marokkaanse eigenaren wel, en in sommige marokkaanse ook, maar slijterijen zijn bv. tijdens de ramadan dicht. Discotheken weinig te beleven want er mag geen alcohol verkocht worden aan marokkanen. In grote supermarkten kan je als buitenlander wel alcohol kopen.

De regel is dat er in de medina's nergens alcohol geschonken mag worden, dat zullen marokkaanse barren/restaurants ook niet snel doen. Buitenlandse eigenaren worden gedoogd. In Marrakech zit in de medina één marokkaanse hotel/bar waar je wel alcohol kunt krijgen: hotel Tazni. Is ook leuk om een keer wat te drinken, je zit er in een hele foute film. Geen sfeer, vage smutsige bankstellen, en de marokkaanse meisjes die daar zitten zijn hoertjes.

Tis gewoon echt 'n bijzonder land om rond te reizen, en vooral de woestijn is zeer indrukwekkend. Reizen jullie zelf rond, of georganiseerd?
Leuke tips weer! Onze reis is zelfstandig met de auto maar de hotels zijn wel allemaal al geboekt, wanneer we waar zijn staat dus al vast, maar we reizen zelf met een autootje, geen gids- groeps- of excursiegebeuren dus.

Qua kleren ging ik uit van een linnen broek (lang of tot over de knie) en shirtjes die iig de schouders bedekken/ niet al te openhartige decolletees hebben, eea eventueel aangevuld met een shawl. Is vriendlief in een korte broek (op/ net over de knie) nog vreemd?
Nee joh, is helemaal prima!

(Oudere) Marokkanen zelf vinden korte broeken vreemd (ook bij mannen), maar in die hitte kan je bijna niet anders.

Veel plezier iig!
Ik ben afgelopen zomer met de auto naar mauritanië gereisd en zijn in drie dagen door Marokko gereden. Mooi land! Casablanca vond ik erg druk en lawaaiig (zijn we overigens maar een paar uurtjes geweest). Kijk een beetje uit met fotograferen/filmen, niet iedereen is daarvan gediend. En wees voorbereid op véél politiecontroles.

En de woestijn is zoooooo mooi. In Marokko en Mauritanië hebben we dagenlang door de woestijn gereden en ik kreeg er geen genoeg van.
Wij zijn afgelopen zomer ook door Marokko getrokken. Eerst een aantal dagen met de auto en vervolgens met de trein naar de koningssteden. Echt een super mooi land en heel anders dan we in eerste instantie hadden verwacht.

Wij hebben vaak de midrange en budget plaatsen uitgezocht om te slapen, omdat het qua kosten toch net iets duurder was dan we hadden geschat. Maar het is allemaal prima te doen. Hier wat info over slaapplaatsen in marokko

In de koningssteden zoals b.v. fes kan het handig zijn om eerst te reserveren, omdat het daar ook snel vol kan zitten in de hotels in de media.
quote:Mevrouwdekees schreef op 24 augustus 2008 @ 16:16:

Leuke tips weer! Onze reis is zelfstandig met de auto maar de hotels zijn wel allemaal al geboekt, wanneer we waar zijn staat dus al vast, maar we reizen zelf met een autootje, geen gids- groeps- of excursiegebeuren dus.

Qua kleren ging ik uit van een linnen broek (lang of tot over de knie) en shirtjes die iig de schouders bedekken/ niet al te openhartige decolletees hebben, eea eventueel aangevuld met een shawl. Is vriendlief in een korte broek (op/ net over de knie) nog vreemd?

Achja Marokko, het = niet wat het was

De meiden van daar doen ook net zo hard mee aan de mode van hier.

En als meid (BLOND OF NIET) zul je altijd aand8 krijgen

Mar. mannen zijn gewoon warmbloedig!

Ik zou die zwerfkinderen ook geen geld geven, doen ze gekke dingen mee of ze worden in elkaar geslagen door de leider aan wie ze het moeten geven.

Snoepjes zijn wel wat handiger maar inderdaad, kijk niet raar op als je opeens 40 handen ziet.

Verder zou ik zeggen, geniet lekker van t landschap, v/d bergen (NL = PLAT)

& neem w.c papier mee, want dat vinden zy niet altijd de normaalste zaak (bij restaurants enzo

en loop vooral s avonds niet als dame alleen op straat

kijk goed of etenswaren die je koopt niet overtijd zijn

en vooral lekker genieten

VERGEET JE FOTO TOESTEL NIET!!
Hallo mevrouwdekees,

Hoe is je vakantie vorig jaar bevallen tijdens de ramadan? Wij willen vanaf half augustus voor een maand naar Marokko en jawel het is dan ramadan. Voordat ik de tickets boek wil ik graag iets meer weten over hoe het in de ramadan in Marokko is. Een beetje rekening houden vindt ik niet erg, maar ik wil overdag wel gewoon kunnen eten en drinken.
Je zegt het zelf al, je wilt overdag gewoon eten. Dan ga je niet naar een land toe waar zo op dat moment niet eten lijkt mij!

Afgezien van dat, zijn alle mensen daar bezig met de ramadan en zitten niet op jou (toeristen) te wachten. Dingen zoals eten en korte rokjes worden op die momenten niet gewaardeerd.
quote:Miss thang schreef op 24 augustus 2008 @ 13:50:

Wat je wel kunt doen is snoepjes voor ze meenemen, of kleine speelgoedjes.Die snoepjes lijken me niet zo'n goed idee. Bedenk even dat in veel landen de tandarts niet zo vanzelfsprekend is.
Neve, als ik jou was zou ik ook niet tijdens de ramadan naar een Islamitisch land gaan waar er overdag niet gegeten en gedonken wordt. Ook zullen heel veel mensen binnen zijn overdag en savonds pas tevoorschijn komen zoals al eerder is gezegd.

Het is al bloedverziekend heet overdag, en dan ook nog eens niet eten en niet drinken. Ik geef je weinig kans om "gewoon te kunnen eten en drinken overdag".

Maar evengoed een fijne vakantie toegewenst.
Overdag een beetje rustig aandoen (altijd in de zomer) en in de namiddag/avond lekker naar buiten. Het wordt daar iets vroeger donker dan hier, en na zonsondergang is het tijdens de Ramadan juist extra gezellig. In hotels en restaurants waar toeristen komen kun je overdag gewoon eten en drinken. Er zijn overigens ook veel Marokkanen die niet meedoen aan de Ramadan. Mijn ervaring is (en ik ben er een paar keer geweest) dat het een heel gastvrij en vriendelijk volk is. En ze houden erg van gezelligheid en feestvieren. Als je de kans krijgt lekker meedoen. Overigens zijn de steden aan de kust (zeker Essaouira en Agadir) niet zo heel warm in de zomer.

Het leven heeft een ander tempo, zeker tijdens de Ramadan. Als je die van jou er enigszins aan aanpast kun je een hele leuke tijd hebben. Fijne vakantie alvast!

O ja, ik zou zeker niets aan bedelende kinderen geven. Het bedelgedrag mag in geen enkel opzicht beloond worden. Kinderen moeten naar school, en als bedelen wat oplevert werkt het spijbelgedrag in de hand. Als je al iets wil geven doe het dan aan bijvoorbeeld scholen of daarvoor bestemde organisaties.
Mijn man en ik en onze 2 kinderen zijn nu ruim 1 week in Marrakech en wij vinden het geweldig!!!

Ja het is hier bloedheet maar ja overdag doen wij weinig en s avonds gaan wij vaak weg.

De markt Jamaa El Fna is echt geweldig daar kan je dag en nacht naartoe gaan!

Verder ben ik gisteren samen met mijn dochter en nicht naar de hammam geweest! Heerlijk!!!

Ja wij zijn hier ook een paar dagen tijdens de ramadan! De winkels zijn gewoon open want als je ongesteld bent hoef je niet te vasten en mag je gewoon eten en de kinderen ook!!!

Wij willen ook nog met en zonder de kinderen gaan reizen naar andere steden!!

Groeten vanuit Marrakech!!

Veel plezier:
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
up!

Hoop op nieuwe reacties op hetzelfde onderwerp.
quote:annie2 schreef op 27 juli 2010 @ 16:18:

up!

Hoop op nieuwe reacties op hetzelfde onderwerp.Ik lees mee! (Mijn reis naar marokko - eind september - is al geboekt)
ik vond het reizen in marokko tijdens ramadam een extra dimensie geven, zeker wanneer je intresse toont en bijv. een gids laat vertellen over zijn geloofsbeleving.

eten was over het algemeen geen enkel probleem, zeker in de toeristische gebieden niet. een aantal keer leverde het bij ons tijdens lunch tijd problemen op om ergens te eten. maar winkels etc zijn gewoon open dus eenbroodje is natuurlijk altijd wel ergens te scoren!

en verder wat hier al staat, lekker een luchtige sjaal meenemen, handig voor van alles en nog wat. en een zonnebril, vond dat wanneer de mannen geen oogcontact konden maken ze minder opmerkingen etc maakte.

veel plezier! met een klein beetje mazzel ga ik rond die tijd terug voor een paar dagen marakech!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven