Wat is dit? Enge Afrikaanse pop ;)

24-07-2015 10:17 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch maar verwijderd. Vond mezelf met mijn verhaal iets te herkenbaar in dit topic
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
ola chanella, de link werkt (althans bij mij) niet.. dat maakt meedenken best een beetje uitdagend
De kleding doet me meer denken aan Scandinavië/poolgebieddan Afrika.
Ik heb er niet veel verstand van maar de kleding lijkt mij eerder Noord- of Oost-Europees dan Afrikaans...
quote:tyche schreef op 24 juli 2015 @ 10:20:

[img]http://i59.tinypic.com/2zgew5y.jpg[/img]

ha tyche, dank! beter!

inderdaad imponerend beeldje.. k zal eens peinzen
Inderdaad wat hiervoor al gezegd wordt, de kleding doet niet Afrikaans aan. Hmmmm wat is het dan wel?
Wel raar... het is overduidelijk een jurk, zeker door de kanten randjes. Maar dan wel met een baard
Haha, bedankt. Dan zat ik in elk geval helemaal in de verkeerde richting te denken..
In verschillende oost- en noord-Europese landen kennen ze een versie van Sinterklaas of Zwarte Piet in de folklore die wat minder christelijk is dan hier. Soms nogal angstaanjagende figuurtjes. Zoiets zou het ook kunnen zijn.
Is je oma richting Zwitserland Oostenrijk etc op vakantie geweest?
Voorganger van de gayparade?
quote:tyche schreef op 24 juli 2015 @ 10:30:

In verschillende oost- en noord-Europese landen kennen ze een versie van Sinterklaas of Zwarte Piet in de folklore die wat minder christelijk is dan hier. Soms nogal angstaanjagende figuurtjes. Zoiets zou het ook kunnen zijn.Het zou inderdaad Knecht Ruprecht of iets dergelijks kunnen zijn.

Deze draagt een staf en/of een roe en belletjes aan zijn kleren, net als de pop. Weet niet hoe het zit met die jurk dan en ik vind de hoed vooral heel apart maar die kan ik nergens terug vinden.
haha Bromelia :p Ja, ze heeft nogal wat afgereisd vroeger, het leek me logisch dat het uit de omgeving van haar geboorteland kwam maar dat klopt dus al niet. Ze was een verzamelaar en had haar huis vol gekke prulletjes :D
Het is een grobbekuiken met een jurkje aan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Kun je vertellen in welke landen ze allemaal is geweest?
Oja, als je zijn baard optilt, wat zie je dan?
Het lijkt mij Bulgaarse of Balkan Folklore. Als je googled op "kukeri dolls" kom je enkele poppen tegen die enigszins lijken... Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken Het is hoe dan ook wel (oost)-Europese folklore, gezien de kleding en ook wel het 'masker'/gezicht van de pop. Zoals al werd gezegd zijn er in Europa op verschillende plekken (waaronder ook Oostenrijk en Zwitserland idd) carnavalstradities en kerst/nieuwjaar-tradities die gebaseerd zijn op heidense mythen en vaak gebruik maken van angstaanjagende maskers en kostuums.
masks in slavic folklore

Hier zitten ook wel wat soortgelijke figuren bij.
Zou je een foto van de pop niet op een Somalisch/ander Afrikaans forum kunnen zetten met dezelfde vraag? Wie weet krijg je dan meer een idee wat het is. Of op afbeeldingen googlen, wil ook nog wel een helpen.

Succes! Ben nu ook wel nieuwsgierig...
quote:tyche schreef op 24 juli 2015 @ 10:47:

masks in slavic folklore

Hier zitten ook wel wat soortgelijke figuren bij.Ja, ik denk echt dat het een Bulgaarse pop is, of althans: van een (soort)gelijke traditie/herkomst...
Er is een tijd geweest dat er veel mensen naar Joegoslavië op vakantie gingen. Vooral in de jaren 70/80
Deze lijkt er op:

http://www.worldcostumedolls.com/bulgar ... 90871.html

Een Bulgaarse kukeri pop dus inderdaad.
Ik vind hem geweldig! Wat een dotje!
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Yes opgelost!

Leuk ook om de uitleg te lezen: http://www.worldcostumedo ... -festival-doll-51334.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven