Geld & Recht alle pijlers

Opzeggen contract?

24-07-2015 11:34 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een contract afgesloten voor iets en wil deze beëindigen. Er staat beschreven dat 'beide partijen tussentijds deze overeenkomst gemotiveerd kunnen opzeggen, met een wederzijdse opzegtermijn van een maand'. Ik hoorde dat een ander met zo'n zelfde contract gedoe had gehad, omdat ze op een willekeurige datum opzegde, er werd hem verteld dat het voor de eerste van de maand moest. Maar als ik het contract en bovengenoemde tekst lees, dan zou je toch op elk moment op kunnen zeggen?

Zijn er mensen in de zaal die hier wat zinnigs over kunnen zeggen? Bedankt vast!
Ik lees ook dat het niet perse per de 1e van de maand moet. Maar als je nu opzegt en het is wel per de 1e, dan duurt je contract maximaal een week langer dan wanneer het per de 24e opgezegd kan zijn.
Als het er staat zoals jij omschrijft, heb je volgens mij gelijk.
Maar als het er niet staat, dan kan de tegenpartij het toch niet plots voor de 1e gaan hanteren?
Je kunt nu gewoon opzeggen,en dan gaat de laatste maand in op 1 augustus, en op 1 september ben je ervan af.

Misschien overbodig,altijd schriftelijk opzeggen!!!!!!!!!!!!!!!
quote:Philein schreef op 24 juli 2015 @ 11:38:

Maar als het er niet staat, dan kan de tegenpartij het toch niet plots voor de 1e gaan hanteren?Nee, dat kan inderdaad niet. Gewoon opzeggen dus en aangeven in je brief dat je dit conform contract doet.
quote:Philein schreef op 24 juli 2015 @ 11:38:

Maar als het er niet staat, dan kan de tegenpartij het toch niet plots voor de 1e gaan hanteren?

Klopt,of er moet iets overstaan in de kleine lettertjes.

En als je zo makkelijk van elkaar af kan komen,waarom dan een contract??
Het punt is dat ik het niet voor de 1e wil/kan opzeggen, vanwege een nieuw contract wat ik aan ga en voor mij kosten drukt. Dus het wordt ergens in de eerste week van de maand. Vandaar mijn vraag.
quote:cijfernerd schreef op 24 juli 2015 @ 11:46:

[...]

Klopt,of er moet iets overstaan in de kleine lettertjes.

En als je zo makkelijk van elkaar af kan komen,waarom dan een contract??Omdat de tegenpartij dat blijkbaar wil en er sowieso een maand voor uit wil trekken. Dus dat ik niet per direct dit contract kan beëindigen.
quote:cijfernerd schreef op 24 juli 2015 @ 11:43:

Je kunt nu gewoon opzeggen,en dan gaat de laatste maand in op 1 augustus, en op 1 september ben je ervan af.

Misschien overbodig,altijd schriftelijk opzeggen!!!!!!!!!!!!!!!Dit is niet zo, er staat 'een maand' en niet: 'een kalendermaand' of: 'opzeggen tegen de eerste van de maand met een opzegtermijn van een maand'. Dus, ik noem maar wat, je mag op 5 augustus je opzegging versturen (op de in het contract voorgeschreven wijze, bijvoorbeeld per aangetekende brief), die wordt op 6 augustus ontvangen, dan ben je op 6 september van je verplichtingen af. Als je vandaag je brief stuurt, ben je op 25 augustus van je contract af.
quote:MissFields schreef op 24 juli 2015 @ 11:55:

[...]

Dit is niet zo, er staat 'een maand' en niet: 'een kalendermaand' of: 'opzeggen tegen de eerste van de maand met een opzegtermijn van een maand'. Dus, ik noem maar wat, je mag op 5 augustus je opzegging versturen (op de in het contract voorgeschreven wijze, bijvoorbeeld per aangetekende brief), die wordt op 6 augustus ontvangen, dan ben je op 6 september van je verplichtingen af. Als je vandaag je brief stuurt, ben je op 25 augustus van je contract af.Oké ja precies, hier gaat het me om. Als het inderdaad zo zit, dan is dat hoe ik het ook opvat en komt dat goed uit wat betreft mijn idee over opzeggen. Nu maar hopen dat er niet alsnog gezeur over komt.
Wijs de andere partij er op dat zij spreken over een maand (30/31 dagen vanaf nu) en niet over een kalendermaand (1e t/m 30/31e). Als zijn willen dat je een kalendermaand opzegtermijn hebt, dan hadden ze dat duidelijk moeten vermelden.
Worden in de overeenkomst die je gesloten hebt, de algemene voorwaarden van het bedrijf van toepassing verklaard?

Zo ja, dan die even checken wat daarin staat over opzeggen van de overeenkomst.

Zo nee, wat al eerder beschreven is, dan is het gewoon per iedere willekeurige dag van de maand.
Wat altijd wel helpt, is in je opzeggingsbrief expliciet te verwijzen naar je contract: "Met inachtneming van de contractueel overeengekomen opzegtermijn van één maand (artikel @ van de overeenkomst) zeg ik hiermee de @overeenkomst op tegen [gewenste einddatum contract, bijvoorbeeld 5 september]." Niet je motivering vergeten, want daar mogen ze wél over gaan zeuren!
Dank je wel voor jullie reacties, hier word ik wijzer van. Goede tip ook over hoe het te verwoorden in mijn brief. De motivatie is nog een probleem. Ik ben namelijk niet tevreden over hun diensten en heb daar al verschillende conflicten over gehad. Ik ga dat op een zakelijke manier dan ook maar proberen uit te leggen dat het hierbij voor mij ophoudt en ik voor een andere aanbieder kies.
De reden van opzegging is de volgende:

De afgelopen jaren/maanden/weken heb ik regelmatig contact met u gezocht (bellen/mailen) om aan te geven dat ................. van uw dienstverlening mij niet aanstaat. Daarbij heb ik u meerdere malen de mogelijkheid gegeven om uw dienstverlening jegens mij te verbeteren. Mijns inziens is uw dienstverlening nog steeds niet op het niveau dat ik van u mag verwachten, vandaar dat ik de overeenkomst wil opzeggen.
Het volgende.
quote:groenebroek schreef op 24 juli 2015 @ 12:14:

De reden van opzegging is de volgende:

De afgelopen jaren/maanden/weken heb ik regelmatig contact met u gezocht (bellen/mailen) om aan te geven dat ................. van uw dienstverlening mij niet aanstaat. Daarbij heb ik u meerdere malen de mogelijkheid gegeven om uw dienstverlening jegens mij te verbeteren. Mijns inziens is uw dienstverlening nog steeds niet op het niveau dat ik van u mag verwachten, vandaar dat ik de overeenkomst wil opzeggen.

Waarom doen mensen altijd alsof ze in 1920 leven als ze een brief schrijven? 'Dienstverlening jegens mij'? 'Mijns inziens'? Waarom zo moeilijk?

"De afgelopen jaren/maanden/weken heb ik meerdere keren gebeld/gemaild om te vertellen dat er iets mis ging, bijvoorbeeld ... en ... . Daarna is het niet beter geworden. Voor de prijs die jullie vragen heb ik hogere verwachtingen, daarom wil ik het contract stopzetten".
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 24 juli 2015 @ 12:53:

[...]

Waarom doen mensen altijd alsof ze in 1920 leven als ze een brief schrijven? 'Dienstverlening jegens mij'? 'Mijns inziens'? Waarom zo moeilijk?

"De afgelopen jaren/maanden/weken heb ik meerdere keren gebeld/gemaild om te vertellen dat er iets mis ging, bijvoorbeeld ... en ... . Daarna is het niet beter geworden. Voor de prijs die jullie vragen heb ik hogere verwachtingen, daarom wil ik het contract stopzetten".

Mee eens!

Wel zou ik, als toevoeging aan het bovenstaande, afsluiten met de stelling dat de wederpartij tekort schiet in zijn contractuele verplichtingen, en dat hij de gebrekkige dienstverlening na herhaaldelijk verzoek niet heeft hersteld.

De wanprestatie is namelijk niet zozeer gelegen in jouw verwachtingen, maar wel in het niet nakomen van zijn contractuele verplichtingen.
Mwah, het is een vrij subjectief ding eigenlijk. De tegenpartij en ik verschillen van visie over de dienst en dat loopt dus niet. Wel is het een feit dat meerdere afspraken nav dat visieverschil niet zijn nagekomen door die tegenpartij. En dat was voor mij de druppel.
quote:MissFields schreef op 24 juli 2015 @ 12:58:

[...]

Mee eens!

Wel zou ik, als toevoeging aan het bovenstaande, afsluiten met de stelling dat de wederpartij tekort schiet in zijn contractuele verplichtingen, en dat hij de gebrekkige dienstverlening na herhaaldelijk verzoek niet heeft hersteld.

De wanprestatie is namelijk niet zozeer gelegen in jouw verwachtingen, maar wel in het niet nakomen van zijn contractuele verplichtingen.Dat zou ik juist niet doen. Je wilt helemaal geen ontbinding op basis van wanprestatie, je wilt opzeggen omdat je dat elke maand mag. Dan kun je ook geen discussie krijgen over of er sprake is van wanprestatie of niet, je ontbindt niks, je zegt gewoon op, door een gemotiveerde opzeggingsbrief, zoals afgesproken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven