nieuwbouwhuis

27-07-2015 07:49 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen?

Bij ons in de buurt zijn medio 2014 een aantal nieuwbouwhuizen verkocht met een vraagprijs vanaf 175.000 v.o.n.

Nu wordt exact hetzelfde project nogmaals gebouwd. Hier ben ik in geinteresseerd. Tot mijn grote verbazing zie ik, dat medio 2015, PRECIES dezelfde woningen worden aangeboden met een vraagprijs van 210.000 v.o.n. Dat is een verschil van 35.000 euro! Ik ben hiervan geschrokken!!

Kan iemand mij vertellen of deze stijging normaal is? Of dit überhaupt mag? Hoe de vraagprijs van een nieuwbouwproject wordt opgesteld? Waar dit op is gebaseerd?

Bedankt voor jullie reactie!
Natuurlijk mag dat. De projectontwikkelaar kan vragen wat hij wil, het is aan jou of je het er voor over hebt. Als je het te duur vindt koop je geen huis. Zo simpel is het.
Ja dit mag. Ze mogen ook een miljoen vragen. Kennelijk was het in 2014 razendsnel uitverkocht en hadden ze potentiële kopers te over. De vraag bepaalt de prijs.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Waarom zou dat niet mogen en waarom schrik jij van zoiets?
Het kan, maar vind het ook wel gek. Zijn ze echt precies hetzelfde? Niet bijv vrij uitzicht of tuin met gunstiger ligging? Of luxer afwerkingsniveau. Hier waren huizen 3 maanden later (ook zelfde type) ook wat duurder (echter maar 5.000-10.000). Maar wel grotere tuinen en betere afwerking.

Tsja ze mogen het gewoon en blijkbaar willen mensen het betalen.
En bij nieuwbouw is er geen onderhandeling, dus dit is de prijs. Verder zoeken dan maar?
Doordat de eerste huizen zijn gebouwd is de buurt aantrekkelijker? De markt is beter? Mensen staan in de rij om te komen kopen? Bouwmaterialen zijn duurder? Grond is duurder? Allemaal redenen voor een hogere prijs. En die bepaalt de verkoper zelf, net als bij alle andere zaken die je koopt. vraag en aanbod
Zou het trouwens gewoon vragen aan de makelaar/projectontwikkelaar die het verkoopt. Gewoon aangeven dat het prijsverschil je is opgevallen en vragen of ze kunnen aangeven waar dat verschil door komt.
Btw op arbeid is nu ook hoger, dat zal ook meespelen.
Precies hetzelfde! Zelfde straat, daar ligt nog een leeg stuk bouwgrond. Zelfde aannemer, zelfde bouwmaterialen, alles is exact hetzelfde.

Dit project wordt nu voor de 3e keer gebouwd. Fase 1 en 2 waren qua vraagprijs gelijk. In fase 3 zijn de rijwoningen met +/- 10.000 euro gestegen en de hoekwoningen met +/- 35.000 euro!

Dat er iets van prijsstijging bij komt kijken begrijp ik, maar dit vind ik wel veel!
De projectontwikkelaar verwacht waarschijnlijk dat er genoeg gegadigden zijn die dat hogere bedrag er voor over hebben. Hij kan vragen wat hij wil, daar doe je niets aan. Het heeft geen zin om verontwaardigd of teleurgesteld te zijn, je kunt óf die hogere prijs accepteren, óf een ander huis zoeken.
quote:suzy1977 schreef op 27 juli 2015 @ 08:04:

Btw op arbeid is nu ook hoger, dat zal ook meespelen.En de eisen aan duurzaamheid zijn dit jaar verhoogd.
quote:Rala-91 schreef op 27 juli 2015 @ 08:05:

Precies hetzelfde! Zelfde straat, daar ligt nog een leeg stuk bouwgrond. Zelfde aannemer, zelfde bouwmaterialen, alles is exact hetzelfde.

Dit project wordt nu voor de 3e keer gebouwd. Fase 1 en 2 waren qua vraagprijs gelijk. In fase 3 zijn de rijwoningen met +/- 10.000 euro gestegen en de hoekwoningen met +/- 35.000 euro!

Dat er iets van prijsstijging bij komt kijken begrijp ik, maar dit vind ik wel veel!Als ik jou was zou ik gaan vertellen dat je het niet eerlijk vindt.
Gewoon vragen waar het verschil hem in zit.

Het kan vraag/aanbod zijn maar ook omdat er nu bv geheid wordt en eerst niet. Of omdat er een stenen garage bij zit ipv een houten, of, of, of...

Hier in de wijk worden huizen gebouwd die 50.000 euro goedkoper zijn dan vergelijkbare woningen die 6 jaar geleden gebouwd zijn. Oa om bovenstaande redenen.
Hoe weet jij dat dezelfde materialen gebruikt worden en het afwerkingsniveau hetzelfde is?
Dat kan allerlei redenen hebben

- Snelle verkoop van de vorige 2 fases, woningen zijn blijkbaar erg in trek

- Stijging van de bouwkosten (hoewel dat opeens wel erg veel meer is)

- Soms wordt een ontwikkelaar verplicht een aantal woningen binnen een bepaalde prijsklasse te bouwen. Wellicht dat de woningen in de eerdere fases verkocht zijn tegen 'kostprijs'. Nu mogen ze wellicht zelf de prijs bepalen en wordt dat gewoon marktconform.
Omdat het kan
Ja dat kan, kan je niets mee. Take it or leave it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven