Zuid Zweden

27-07-2015 19:54 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eind van dit jaar, november/december, ben ik een treinreis van Nederland naar Stockholm aan het plannen. Onderweg wil ik een aantal stops maken, waaronder Hamburg, Kopenhagen en Malmö.

Nu zoek ik tussen Malmö en Stockholm nog een stad of plek waar ik één volle dag (twee nachten) kan doorbrengen. Als het erg leuk is, kan ik er twee hele dagen van maken, dan blijf ik gewoon wat korter in Stockholm. Ik heb de ouderwetse atlas erbij gepakt en kom niet veel verder dan Göteborg. Maar is dat leuk? Ook trekken Jonköping en Örebro mijn aandacht, omdat ze aan een meer liggen, misschien kan ik daar als afwisseling tussen alle steden een dag wandelen? Heeft iemand ervaring met deze plekken?

Mijn vraag dus: wat is in Zweden een leuke plek ten zuiden van Stockholm voor een kort bezoek. Mag een stad zijn, maar ook natuur zou ik fijn vinden. Enige vereiste is dat het met de trein bereikbaar moet zijn.
Toevallig heb ik visite uit Stockholm, en die hebben het volgende te melden:

Jonköping is niet bijzonder, dat zouden ze niet aanraden. Örebro is een leuk plaatsje met een fort in het midden, maar de absolute aanrader is Göteborg. Ga naar Slottskogen waar je allerlei dieren kunt zien en cultuurhistorische plekken. Liseberg, het pretpark is ook heel mooi, dat is in de winter helemaal verlicht en dan is er ook een kerstmarkt. En ze verkopen er rendier kebab!

En als je in Malmö bent, moet je de Falafel proberen, want daar hebben ze de lekkerste van de héle wereld
Ah, dat klinkt goed over Göteborg! Dankjewel Wardijn!

Ik ben eerder in Zweden geweest, nog voor ik vegetariër werd, en heb toen rendier- en elandvlees gehad. Dat kan ik dit keer met een gerust hart overslaan

Falafel in Malmö, staat genoteerd. Lekkerder dan in Israël?
Lekkerder dan in Israel, dat wisten ze niet. Toch maar even zelf uitproberen dan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven