Wie heeft ervaring met een keizersnee?

20-08-2008 09:54 106 berichten
Hoi meiden

Er zal vast wel al eens een topic over geweest zijn maar die kan ik ff zo gauw niet vinden.

Ik ga over 2 maanden bevallen van mn 1e kind en wil daarom ook graag weten wat ik evt. kan verwachten van een keizersnede mocht het daarop uitdraaien. Omdat ik in Belgie ga bevallen kan ik hier evt ook voor kiezen zonder medische noodzaak.

Daarom zou ik graag willen weten van dames die deze ingreep hebben gehad hoe jullie ervaringen hiermee zijn.

Viel het mee of tegen en hoe verliep het herstel hiervan?

Hebben jullie complicaties hierdoor gehad? Kun je vlak daarna een beetje fatsoenlijk zelf je kindje verzorgen?

Kortom ik zou graag al jullie ervaringen positief en negatief willen weten om te weten wat ik ervan kan verwachten.

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nippo schreef op 25 augustus 2008 @ 11:53:

Schimmelteentje, met een keizersnede vergroot je de risico's voor een eventueel volgend kind. Daar zou ik zonder noodzaak dan ook nooit vrijwillig voor kiezen. En je bent al in een ziekenhuis, dus als het nodig is kan een keizersnede alsnog. Misschien moet je wat dramaverhalen over keizersnedes gaan lezen, waarbij er iets met de moeder misging of ze bijvoorbeeld per ongeluk in het kindje hebben gesneden ofzo, ter compensatie?

Hier wil ik bij aansluiten.

Tijdens de bevalling maakt het lichaam (van de moeder dus) zelf pijnstilling aan, maar ook bij het kind gebeurt er iets vergelijkbaars, tenminste dat is wat ik begrepen heb. Door de stress van de geboorte komen er allerlei hormonen vrij bij de baby, die na de geboorte van belang zijn. Zo is het risico op ademhalingsproblemen bij de baby na een geplande ks 7x zo hoog als bij een natuurlijke bevalling. Dat is wat mijn gyn mij vertelde. Lijkt me toch ook iets om rekening mee te houden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:nippo schreef op 25 augustus 2008 @ 11:53:

Schimmelteentje, met een keizersnede vergroot je de risico's voor een eventueel volgend kind. Daar zou ik zonder noodzaak dan ook nooit vrijwillig voor kiezen. En je bent al in een ziekenhuis, dus als het nodig is kan een keizersnede alsnog. Misschien moet je wat dramaverhalen over keizersnedes gaan lezen, waarbij er iets met de moeder misging of ze bijvoorbeeld per ongeluk in het kindje hebben gesneden ofzo, ter compensatie?

Heb ik ook aan gedacht, maar ik lees of hoor eigenlijk nooit over dramatische keizersnedes die vreselijk mis zijn gegaan. Wel in de laatste Mama een vrouw die een keizersnede heeft gehad en bij een volgende bevalling een gynaecoloog had die perse wilde dat ze op natuurlijke wijze ging bevallen terwijl het litteken nog niet voldoende was hersteld. Met als gevolg een geknapte baarmoeder tijdens die bevalling en het gezonde kind overleden.

Iets dergelijks ben ik ook bang voor omdat wij in de nabije toekomst weer in Nederland gaan wonen en nog een tweede willen. Ben ook bang dat de arts me dan gedwongen natuurlijk wil gaan laten bevallen na mn ks met alle ellende van dien.

Ben ook al aan het kijken of ik misschien dan toch nog in Belgie kan bevallen met de tweede. Misschien als ik mn verzekering daar aanhoud dat het kan.
Een KS is een fantastische ingreep, het is echt heel fijn dat het kan. Maar het is een ingreep met risico's. Die zijn hier ookal genoemd: ademhalingsproblemen bij kind, litteken kan scheuren bij volgende bevalling, blaas kan geraakt worden, er kan in t kind gesneden worden, problemen met ruggeprik, nabloeding, infectie. Die risico's zijn superklein en "men" vindt die risico's aanvaardbaar als er een goede reden is om de KS te doen. Dus altijd een afweging. Daarom zijn ze er vaak niet zo happig op om een KS op verzoek te doen terwijl er geen medische reden voor is. Moeder en kind zijn in principe prima in staat om allebei een vaginale baring veilig te doorstaan.

En wat Elska zegt: ik zou de angst voor de bevalling bespreken met je gyn. Er zijn natuurlijk wel een boel nare dingen gebeurd in je omgeving, dus het is niet zo gek dat je hiermee in je maag zit.
...
Ik vind een vrije keuze echt raar. Je gaat je toch niet laten opereren als dat helemaal niet nodig is (dit nog afgezien van de kosten)? Echt, ik zal de laatste zijn die beweert dat vaginaal bevallen een fluitje van een cent is. Ik ga binnenkort voor de derde keer bevallen en zie er nog niet naar uit. Maar het duurt maar een paar uur, en er bestaat ook nog zoiets als pijnstilling. En het leed is meteen geleden als het kind eruit is. Bij mijn tweede kind ben ik op vrijdagavond bevallen, ben zaterdag grotendeels in bed gebleven en was vanaf zondag gewoon weer op en actief. Dat lukt je niet met een keizersnede. Bovendien verhoog je de risico's voor een eventueel volgend kind, terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn.

Schimmelteentje, jij hebt een raar beeld van gynaecologen in Nederland. Natuurlijk worden er fouten gemaakt, maar dat worden er in Belgie ook. Volgens mij ben jij zo bang voor de bevalling dat je allerlei rare argumenten zoekt om maar niet te hoeven. En dat terwijl je helemaal niet weet wat je te wachten staat.
quote:nippo schreef op 08 september 2008 @ 03:13:

Ik vind een vrije keuze echt raar. Je gaat je toch niet laten opereren als dat helemaal niet nodig is (dit nog afgezien van de kosten)? Echt, ik zal de laatste zijn die beweert dat vaginaal bevallen een fluitje van een cent is. Ik ga binnenkort voor de derde keer bevallen en zie er nog niet naar uit. Maar het duurt maar een paar uur, en er bestaat ook nog zoiets als pijnstilling. En het leed is meteen geleden als het kind eruit is. Bij mijn tweede kind ben ik op vrijdagavond bevallen, ben zaterdag grotendeels in bed gebleven en was vanaf zondag gewoon weer op en actief. Dat lukt je niet met een keizersnede. Bovendien verhoog je de risico's voor een eventueel volgend kind, terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn.

Schimmelteentje, jij hebt een raar beeld van gynaecologen in Nederland. Natuurlijk worden er fouten gemaakt, maar dat worden er in Belgie ook. Volgens mij ben jij zo bang voor de bevalling dat je allerlei rare argumenten zoekt om maar niet te hoeven. En dat terwijl je helemaal niet weet wat je te wachten staat.

Ik weet dat fouten overal worden gemaakt, vandaar dat ik me ook zorgen maak. Toen ik pas zwanger was was ik ook van plan om "gewoon" te bevallen. Tot het moment dat ik al die meuk van ouders van nu, bevallen, in verwachting, etc. thuisgestuurd kreeg. Leuk, denk je dan. Even de bevallingservaringen van anderen lezen. En vervolgens lees je alle horrorverhalen over oa ontplofte baarmoeders (ja echt dat kan ook nog, wist ik ook niet voor ik het las), te laat ingrijpen als het fout gaat, etc. Daarbij komt ook nog dat mijn zusje ook bijna haar gezonde baby is verloren en een collega haar tweeling door het geklungel van ziekenhuis en vk. Dan komt het wel erg dichtbij.

Ik ben echt niet bang om pijn te lijden tijdens de bevalling, maar ik heb wel angst om mijn kind tijdens die bevalling te verliezen.

Overigens lees ik de blaadjes inmiddels niet meer, als ik weer eens zo'n boekje thuisgestuurd krijg gooi ik het direct bij het oud papier. Daardoor is mn angst wel een beetje naar de achtergrond gezakt.

Volgende maand krijg ik nog een inwendig onderzoek in het ziekenhuis om te kijken of de verhouding hoofdje bekken matcht en de ligging van het kind wordt nogmaals gecheckt.

Wat ik wel al zeker weet is dat mocht het kind bv in een stuit liggen, het hoofdje aan de grote kant is of andere zaken aan het licht komen waardoor het risico op complicaties is verhoogd ik zowieso voor een keizersnede zal gaan.

Of ik dat ook zal doen als alles goed is ben ik nog steeds niet uit.
...
quote:madelief82 schreef op 08 september 2008 @ 22:50:

Schimmelteentje, 1 advies: STOP met je te verantwoorden waarom je een keizersnede wil!t Heb je mijn bericht hierboven gelezen? Typisch nuchter en Hollands, vrouwen vinden hier dat je flink moet lijden en baren omdat het erbij hoort. Vrije keuze van religie, vrije meningsuiting maar ervoor uitkomen dat je een keizersnede wilt, ho maar nee dat kan écht niet hoor! Jawel, dat mag best, of het verstandig is om een vrijwillige, medisch onnodige ks te laten verrichten is wat anders. Laat andere mensen niet over jouw lichaam beslissen. Onnodig risico's bij een keizersnede, dat is de grootste fabel die er is. Natuurlijk zeggen gynaecologen dit graag, zij willen je immers ompraten naar een natuurlijke bevalling! Misschien willen de artsen de OK's ook wel beschikbaar houden voor andere meer medisch noodzakelijke operaties, denk aan de lange wachtlijsten. Ik ben ervan overtuigd dat jij met een keizersnede net zon lieve moeder bent en een hele hechte band als wanneer je natuurlijk was bevallen. Als je een kind zou adopteren zou je er immers toch ook van houden! Manier van bevallen heeft daar niets mee te maken! Mee eens, uit eigen ervaring. Schimmelteenje ik wens je hele veel succes en stop nu geen onnodige energie in het verantwoording afleggen naar andere mensen toe waarom je graag een keizersnede wilt. Probeer te ontspannen en laat je niet gek maken! Veel sterkte maar ook veel plezier!

x
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:madelief82 schreef op 07 september 2008 @ 19:36:

[...]

De allerliefste en allerbeste moeders durven geen 2e kind meer te nemen door een traumatische eerste bevalling, waar nuchtere Nederlandse artsen een vrouw laten kreperen totdat ze er bijna dood bij neervalt. Dit is echt onzin. Ik heb 3 maanden geleden een keizersnede gehad omdat de bevalling niet wilde vlotten. Ik viel er echt niet "bijna dood bij neer" maar was wel uitgeput en kreeg het niet voor elkaar de kleine er op eigen kracht uit te persen. Toen werd al snel besloten tot een keizersnede. Echt, ook in Nederland wordt tegenwoordig al vrij snel besloten tot een keizersnede, als complicaties op de loer liggen! Er werd mij verteld dat in het ziekenhuis waar ik beviel zo'n 20-25% van de vrouwen een keizersnede krijgen. Maar er is wat mij betreft nog steeds niets mis met eerst zelf proberen, ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

Schimmelteentje, 1 advies: STOP met je te verantwoorden waarom je een keizersnede wil!t Heb je mijn bericht hierboven gelezen? Typisch nuchter en Hollands, vrouwen vinden hier dat je flink moet lijden en baren omdat het erbij hoort. x

Hoe kom je daar nou bij? Lijden kun je voorkomen met pijnstilling, en dan is het nog maar de vraag of je met een keizersnede niet meer lijdt dan met een natuurlijke bevalling. En natuurlijk moet je je verantwoorden als je een keizersnede wilt, minstens tegenover jezelf, je zult toch moeten uitvinden waarom je een keizersnede wilt.

Heb jij eigenlijk wel kinderen, ben jij ooit wel bevallen?

Schimmelteentje, 1 advies: STOP met je te verantwoorden waarom je een keizersnede wil!t Heb je mijn bericht hierboven gelezen? Typisch nuchter en Hollands, vrouwen vinden hier dat je flink moet lijden en baren omdat het erbij hoort. Vrije keuze van religie, vrije meningsuiting maar ervoor uitkomen dat je een keizersnede wilt, ho maar nee dat kan écht niet hoor! Laat andere mensen niet over jouw lichaam beslissen. Onnodig risico's bij een keizersnede, dat is de grootste fabel die er is. Natuurlijk zeggen gynaecologen dit graag, zij willen je immers ompraten naar een natuurlijke bevalling! Ik ben ervan overtuigd dat jij met een keizersnede net zon lieve moeder bent en een hele hechte band als wanneer je natuurlijk was bevallen. Als je een kind zou adopteren zou je er immers toch ook van houden! Manier van bevallen heeft daar niets mee te maken! Schimmelteenje ik wens je hele veel succes en stop nu geen onnodige energie in het verantwoording afleggen naar andere mensen toe waarom je graag een keizersnede wilt. Probeer te ontspannen en laat je niet gek maken! Veel sterkte maar ook veel plezier!

xwat een geklets. Keizersnede kan gelukkig als het nodig is, maar als het niet nodig is, levert een keizersnede onnodige risicoos op. Heeft ook helemaal niks met band met het kind te maken, pijn lijden of wat voor kolder dan ook, een keizersnede brengt risicoos met zich mee en daarom is het maar goed ook dat je dit niet op verzoek kan regelen.
Inderdaad grote onzin. Ik heb een keizersnee gehad maar dat was puur uit noodzaak. Als het kon had ik mijn kind ook liever via de natuurlijke weg laten komen, het herstel na een keizersnee en de risico's voor je kind moet je zeker niet uitvlakken. Als je bang bent voor pijn tijdens de bevalling kun je gewoon om een ruggeprik vragen, dan is het echt goed te doen. Het laatste stukje persen heb ik zelf dus niet meegemaakt, maar ik denk dat die pijn wel te dragen is (hoor ik van mensen om me heen). Miljarden vrouwen zijn je al voorgegaan, dus waarom zou het jou niet lukken? Madelief, heb je zelf al een kind of ben je zwanger?
...
...
Er is niemand hier die zegt dat mensen maar onnodig moeten lijden, de ervaring die ik heb is dat de gynaecologen die ik tot nu toe heb meegemaakt helemaal niet onwelwillend tegenover pijnstilling staan. Je walst maar gewoon over de risico's van een keizersnee heen, maar het brengt wel degelijk risico's mee voor het kind, het blijft een ingrijpende operatie voor zowel moeder als kind.
quote:madelief82 schreef op 09 september 2008 @ 22:05:

Het is een fabel dat een keizersnede meer risico's met zich meebrengt dan natuurlijk.

Heb je misschien referenties naar wetenschappelijke publicaties waar dat uit blijkt? Dan kan ik meteen alle auteurs van recente wetenschappelijke artikelen die het tegendeel beweren een mailtje sturen dat ze het mis hebben, en dat we massaal aan de ks moeten, want dan hoef je tenminste niet iets te doen waar zo'n akelig woord voor bestaat als persen...

Schimmelteentje, in je angst voor een bevalling lijk je eraan voorbij te gaan dat een ks extra risico's voor je kind met zich mee brengt, wat je nou juist wilt vermijden, toch? Heb je jouw angsten besproken met je gyn/verloskundige?
Madelief, heb je zelf kinderen?
quote:madelief82 schreef op 09 september 2008 @ 22:05:

Het lijkt wel alsof sommige vrouwen van lijden houden en per se willen dat andere vrouwen ook door dat proces heen gaan/ Wat heb ik of Schimmelteentje met die miljarden vrouwen te maken? Het is een fabel dat een keizersnede meer risico's met zich meebrengt dan natuurlijk. Natuurlijk is trouwens vrij onnatuurlijk, omdat de houding waarin een vrouw bevalt niet meer natuurlijk is. Veel vrouwen moeten worden ingeknipt of scheuren uit, hoe natuurlijk is dat! Ik ben voor vrije keuze en ik laat andere mensen niet over mijn lichaam beslissen.Vaak hebben vrouwen die al bevallen zijn een bepaald soort arrogantie over zich gekregen in de trant van: als jij nog nooit bevallen bent mag je hier niet over praten want jij weet niet waar je over praat. Wat een onzin. Dan zouden alle mannelijke gynaecologen ook ontslag moeten nemen want zij weten al helemáál niet waar ze over praten omdat ze man zijn. Dus dat laatste vind ik een totaal irrelevante vraag en te persoonlijk. Vrolijk, ze heeft (nog) geen kinderen denk ik.

Ik zou bovenstaande graag wat genuanceerder willen zeggen maar dat wordt het een veel te lang verhaal. Ik ben heel blij dat een aantal van jullie in ieder geval inderdaad zeggen dat manier van bevallen niets met houden van te maken heeft. Ik hoop gewoon in de komende jaren dit taboe bespreekbaar te maken.

Dit allemaal schrijven kost me al heel veel energie, ik weet niet waarom. Elke keer neem ik me voor niet meer naar de antwoorden te kijken, maar ik wil gewoon opkomen voor vrouwen die aan andere vrouwen moeten verantwoorden waarom ze op een bepaalde manier willen bevallen...(het woord persen alleen al... bijna antifeministisch...ga ik nu even niet uitleggen ben doodmoe) Weet niet of Schimmelteentje/ TO dit nog volgt maar wil haar inde rieder geval veel kracht en positiviteit toewensen...!!
quote:madelief82 schreef op 09 september 2008 @ 22:49:

[...]

Er zullen altijd uitzonderingen zijn, dus dit antwoord slaat nergens op. Ik heb het natuurlijk over de overgrote meerderheid. Ik snap en weet ook wel dat er ook superlieve gynaecologen zijn met veel emphatie (!!!) en ziekenhuizen die je heus niet laten kreperen en een ruggenprik willen geven. Maar de algehele tendens in dit nuchtere landje is absoluut niet zo. Misschien moet ik deze discussie over 10 jaar nog eens gaan voeren, ik denk dat het nu nog te vroeg is hiervoor.Nee Madelief, jij hebt het juist over uitzonderingen. Nederland is absoluut geen derdewereldland als het gaat over bevallingen. De meeste artsen en verloskundigen zijn echt niet tegen pijnbestrijding en grijpen in als dat nodig is. Ik ben zelf bevallen in een Amsterdams ziekenhuis waar pijnbestrijding/keizersnedes 24 uur per dag mogelijk zijn, en wellicht is het in een streekziekenhuis anders, maar ook daar zal je echt wel pijnbestrijding krijgen als dat nodig is. Ik denk dat jij iets te veel hebt geluisterd naar Beatrijs Smulders en haar vriendinnen van de moedermaffia...geloof ons nou maar, dat is echt niet de "norm" in NL.
ja, het is inderdaad een fabel dat keizersneden een risico met zich mee brengen, tuurlijk. Nog nooit je er echt in verdiept denk ik. Je lult echt zo dom, ik kan het niet vriendelijker brengen, niemand heeft het hier over onnodig pijn lijden, de band met je kind etc, dat haal jij er zelf bij. En je mag beslissen over je lichaam, maar nou net niet over onnodige medische ingrepen gelukkig. Dokter doet u mij maar een operatie, het is tenslotte mijn lichaam. En die risicoos van een grote operatie, ach daar geloof ik niet in.
Madelief, lees anders even deze patientenfolder door en dan ook meteen de hele folder want onderaan staat ook nog iets over kans op beschadiging van de blaas, ontsteking wond etc etc.

http://www.stmaartenzorg....s/613_folder_internet.pdf

Jouw opmerking over dat alle mannelijke gynaecologen dan wel meteen ontslag kunnen nemen omdat ze niet kunnen meepraten over vrouwenproblemen is kolder; dan zou elke arts wel kunnen ophouden want welke hartchirurg heeft nu zelf alle hartziektes en bijbehorende operaties ondergaan?

Ik vind het best dat je het opneemt voor vrouwen waarvan je denkt dat zij jouw steun wel kunnen gebruiken maar strooi dan niet in het rond met dure en risicodragende operaties.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hoi meiden,

Hoop gepost de afgelopen dagen, heb het net ff gauw gelezen allemaal maar heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren. Dus even een kort bericht.

@Madelief, ik heb zeker niet het gevoel dat ik me moet verdedigen, maar ik heb zelf deze topic gestart dus mogen mensen ook best weten waarom en hoe ik erin sta. En alle reacties, positief of negatief zijn welkom.

Maar natuurlijk neem ik straks de beslissing zelf maar kan deze door de reacties en ervaringen van anderen deze wel zeer overwogen nemen door alle voors en tegens goed af te wegen.

Dus meiden heel erg bedankt voor alle postingen. Ik heb er veel aan. Maar wel een beetje lief blijven voor Madelief want die heeft ook recht om haar (door mij gewaardeerde) mening te geven.
madelief mag best haar mening geven, maar ze moet geen dingen beweren die niet waar zijn. Een onnodige keizersnede brengt namelijk wel risicoos met zich mee. Voor de moeder, voor het kind en ook bij een volgende zwangerschap. En je moet niet net doen of die er niet zijn. Natuurlijk gaat het heel vaak goed, maar niet altijd. En het is behoorlijk rot als jij net diegene bent bij wie het niet goed gaat. Overigens snap ik je angst voor een bevalling heel goed, ik heb zo gehoopt dat mijn kind in een stuit lag zodat ik ook een keizersnede zou krijgen. Gevoelsmatig is voor mij een keizersnede ook veiliger dan een gewone bevalling, alleen de cijfers spreken dat tegen. Dus dat gevoel is echt nergens op gebaseerd.
Schimmelteentje, ik snap je angst ook wel hoor. Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen, de natuur heeft bedacht dat het vrouwenlichaam bevallen kan, dus je kan het! Echt! Vraag gewoon om pijnbestrijding en probeer het eerst zelf. Ik weet zeker dat je zoooo trots op jezelf zal zijn als je via de natuurlijke weg bevalt. En mocht het toch niet lukken dan zal heus snel ingegrepen worden. Ik hoop dat je je angst met je gyn kan bespreken!
Nou zeg een keizersnee lijkt hier wel zaligmakend. Het is echt een grote operatie. Het valt echt tegen hoor, je bent veel sneller op de been met een '' normale' bevalling.

En dan bedoel ik dus echt normaal, niet uitgescheurd tot je reet of andere complicaties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven