Kind ophalen uit school: sanity check

10-09-2008 13:23 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even kort de situatie.

Mijn man en ik hebben twee dochters. De oudste gaat naar de kleuterschool, de jongste gaat nog naar een kinderdagverblijf. De afspraak is dat ik elke dag beide kinderen breng, dat mijn man de oudste uit school haalt (een dag gaat ze naar de naschoolse opvang, dan haal ik meestal) en dat ik de jongste ophaal als m'n werk het toelaat (bijna altijd gelukkig).

Mijn man kan 's nachts moeilijk slapen, waardoor zijn slaapritme nogal onregelmatig is. Ik heb er voor gekozen dus altijd m'n dochters te brengen.. ik vind het fijn daar controle over te hebben.

Gisteren werd ik echter om 15.15 uur gebeld om te zeggen dat dochterlief nog aan het wachten was. Ik ben natuurlijk meteen op de fiets gesprongen en ben als een idioot naar haar school gefietst. Duizend maal excuses aangeboden en dochter vreselijk hard geknuffeld (ze was er gelukkig vrolijk onder, zingen enzo).

So far so good.. (hoewel).. Maar nu komt het: gisterenochtend was ik nl nogal gestressed met het aankleden van de kinderen. Daardoor maakte ik best wat herrie en de oudste huilde omdat ze geen rok aan mocht (dat soort leuke dingen..) Manlief sliep net en werd geirriteerd wakker van mijn herrie (8 uur) en kon daarna niet meer slapen. En is dus niet op tijd wakker geworden om onze dochter uit school te halen.

En.. nu geeft hij mij de schuld. Als ik 's ochtends niet zo veel herrie had lopen maken.. had hij niet urenlang wakker gelegen en was het hem gewoon gelukt de oudste op te halen... etc. Wat moet ik hier nu mee? Ik was al kwaad dat hij niet gewoon tien wekkers gezet heeft (van mijn part) om op tijd wakker te worden, maar nu ben ik eigenlijk vooral heel verdrietig.. Ik maakte herrie, dat klopt. Hij heeft een slaapprobleem, ik weet dat het gevoelig ligt en ik hield er geen rekening mee.. Meestal loop ik met de kinderen op m'n tenen.. nu niet.. Stom!

Wie helpt me dit in het juiste perspectief te zien?
Nou, maar verslapen?

De normale ochtend is bij hem midden in de nacht.

En verslapen om 15.00 uur 's middags?

Nee, ik vind het toch echt zijn probleem en niet dat van haar of de kinderen.
Heel lief van je al die begrip en ongetwijfeld terecht. Lastig als slapen zodanig een probleem is dat je de hulp van een neuroloog in moet schakelen.

MAAR.... jij houdt rekening met hem.

Houdt hij ook rekening met jou? Snapt hij dat niet alles jouw schuld is? En dat jij ook mens bent die op haar teentjes loopt om het hem makkelijker te maken, maar dat je geen supervrouw bent? Is hij blij met jou, dat je voor het inkomen zorgt, dat je de boel op de rails houdt, dat je rekening met hem houdt?
Ja, maar is jou wel uitgelegd wat Melatonine doet?

Dat is de stof die je normaal slaperig maakt als het gaat schemeren. Het is geen slaappil!

Dus hij moet wel in een normaal slaapritme komen, want om nu overdag te gaan slapen kan niet de bedoeling zijn van melatonine en niet van de slaap-arts!

Hij had, nu hij toch wakker was geworden, gewoon met jullie om 8 uur op kunnen gaan staan. Korte nacht, jammer dan. Dan die avond maar weer vroeger naar bed, 22.00 uur ofzo. Wedden dat hij dan eerder slaapt dan 6.00 uur 's morgens?
Ik ben blij dat hij een lieve vader is. En ik begrijp dat hij een ernstig slaapprobleem heeft, maar...

Hij heeft twee dochters en studeert. Dat schept verplichtingen, zoals ook op tijd opstaan. Gewoon iedere dag om 8 uur opstaan, ook al heb je niet geslapen.

Dit om twee redenen:

1. Anders krijgt hij nooit een normaal slaapritme.

2. Hij moet studeren en voor de kinderen zorgen.

Hij heeft ernstige slaapproblemen, maar slaapproblemen zijn geen reden voor arbeidsongeschiktheid. Als hij een baan zou hebben zou hij ook gewoon op moeten staan en naar zijn werk gaan. Dat is @#$%&, maar zo is het leven nu eenmaal.
Amen, dat bedoelde ik.

Echt, hij moet aan zijn slaapritme werken en weer in een normaal ritme terecht komen, anders zal het hem nooit lukken!
Heb een neef die ook zo langzamerhand de dag en nacht omgedraaid had: 's nachts op en overdag slapen.Die hebben ze op een gegeven moment 'cold turkey' voor het blok gezet:

Sorry als het bot klinkt; maar gewoon ophouden met het gesodemieter: 's nachts lig je in bed en slaap je (of niet) en overdag lig je niet in bed en ben je bezig.

Zolang hij elke keer overdag in bed gaat liggen, logisch dat ie dan 's nachts niet slaapt!

Lief hoor, dat je zoveel rekening met hem houdt, maar ik vrees dat je daardoor het probleem in stand houdt.

Je weet wel van die zachte heelmeesters ....
Mijn bescheiden mening, want het is altijd lastig om zoiets te beoordelen als je er niet middenin zit, is net als een aantal anderen hier dat hij zijn slaapritme zo omgedraaid heeft dat hij 's nachts niet eens meer normaal kan slapen. Misschien heeft hij niet genoeg zelfdiscipline om 's ochtends, ondanks zijn vermoeidheid, uit bed te komen en er pas 's avonds op een normale slapengaantijd weer in te stappen.

Zijn dagindeling is natuurlijk ook heel vrij. Studeren, verbouwen, je kunt alles op je eigen tempo doen en volgens je eigen tijdsindeling. Dan verdraai je een ritme heel snel. Heeft hij het altijd al gehad?

Er zijn nu eenmaal mensen die lastige slapers zijn. Lijkt me ontzettend vervelend want je hebt er echt last van. Humeurig, lichamelijke klachten, moeite om een sociaal leven te onderhouden. In de laatste Linda staan ook een aantal mensen die slechts weinig uren per nacht kunnen slapen.

De valkuil is echter dat mensen dan overdag slaap gaan inhalen en dat is het begin van de spiraal.

Knap van je dat je er zoveel rekening mee houdt en zo geduldig met hem bent! Ik zou niet zoveel geduld hebben, volgens mij..
anoniem_55413 wijzigde dit bericht op 10-09-2008 14:22
Reden: aanvulling
% gewijzigd
@domnaief..: ik weet niet of mijn man blij met me is. En ja, hij houdt wel rekening met me. We zijn bv voor mijn werk 80 km verhuisd.. terwijl hij veel liever had willen blijven waar we waren.

Ik denk dat hij niet weet hoe ik op m'n tenen loop. Het is ook lastig te bespreken, het loopt vaak op een naar gesprek uit.

@Vinyl: ik weet erg goed wat melatonine inhoudt. Voor zover de werking ervan bekend is (en zelfs de neuroloog moet gissen naar veel zaken rondom slaapritmes), ben ik er van op de hoogte. Mijn man heeft dit probleem vanaf zijn puberteit (althans: toen werd het een probleem) en heeft altijd geprobeerd zo min mogelijk slaapmedicatie te slikken. Alleen in noodgevallen slikte hij een 'slaappil'. Dat vind ik bewonderenswaardig.. ik grijp nl voor elk ding naar een pil..
Waarom loopt het op een naar gesprek uit?
Ik had vroeger ernstige slaapproblemen, maar stond ook na een nachtje wakkerliggen gewoon op: blijven liggen zorgt er pas voor dat je helemaal niet meer kan slapen de volgende nacht.

Ik vind jou heel erg begripvol, echt respect daarvoor. Maar misschien te begripvol? Hij moet toch ook wel beseffen dat jij niet alles kan doen, alles kan niet draaien rond zijn slaapprobleem. Slapen tot 15u?: wekker opzetten!
Geef die vent een trap onder z'n hol en laat hem 'smorgens de kids wegbrengen. Dan hoef jij niet te stressen al voor je naar je werk gaat en komt hij weer in een normaal dag- en nacht ritme. Sorry hoor, iedereen die tot 15.00 in z'n nest ligt te stinken, zal om 23.00 uur de slaap niet kunnen vatten.

Hij combineert studie met de zorg voor de kids?

's Morgens moeten de kindertjes stil zijn omdat papa slaapt (wat zorg voor de kids, die neem jij op je) en na school moeten ze zeker stil zijn omdat papa moet studeren??????

En als mams terug komt van het werk, wat moet die dan nog allemaal doen?????

Als hij 's morgens opstaat en de kids naar school brengt, kan hij onder schooltijd studeren en evt. wat huishoudelijke klusjes doen. Na school/jouw werk, hebben jullie dan samen tijd voor de kids en nog wat andere huishoudelijke klusjes. En als de kids op bed liggen, hebben jullie tijd voor elkaar/ sport/ ontspanning enz......

Nu komt alles op jou neer en verstoord zijn dag-en nachtritme de hele gezinssituatie.
Om eerlijk te zijn denk ik dat zijn slaapritme wel zorgt voor arbeidsongeschiktheid in de zin van een 9 - 6 baan. Als freelancer zou hij wel goed uit de verf kunnen komen. Dat heeft hij in het verleden al bewezen. Werk of studie dat elke dag om 9 uur begint gaat bijna gegarandeerd niet lukken. Misschien een tijdje.. maar nooit lang genoeg..
Naar gesprek?

@ Nivvie: oh, gelukkig! Maar goed, wat zegt de behandelend arts dan over het verleggen van je slaapritme?

Ik weet hoe vervelend het is om niet te slapen. Ik heb het een tijd gehad dat ik niet sliep en slaap verder altijd heel erg licht. Oordopjes in, anders word ik al wakker van de wind. En elk straaltje licht maakt me wakker.

Heel vervelend. En als ik de kans zou krijgen, zou ik ook graag overdag bijslapen. Maar ik weet dat dan het einde zoek is. En houd ik de regelmaat erin.
Nivvie, ik heb ook veel problemen met mijn slaapritme. Ik heb nu melatonine 5 mg met time-release (dus geeft de hele nacht melatonine af). Maar ómdat het slaapritme van je partner nu zo verrot is, kan hij nu het beste eerst bij de huisarts voor 10 dagen/2 weken een slaapmiddel vragen (temazepam ofzo) en daarmee zijn slaapritme weer op gang krijgen. Daarna overstappen op melatonine. Ik heb het een paar weken geleden ook zo gedaan en slaap op dit moment weer heel redelijk en binnen de standaarduren, zeg maar (en vaak zonder melatonine). Succes!
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:Nivvie schreef op 10 september 2008 @ 14:19:

@domnaief..: ik weet niet of mijn man blij met me is. En ja, hij houdt wel rekening met me. We zijn bv voor mijn werk 80 km verhuisd.. terwijl hij veel liever had willen blijven waar we waren.

Hij heeft niet veel te willen als ie zelf geen baan heeft en op jouw centen teert.

In 't begin van dit topic dacht ik dat ie nachtdiensten werkte en daarom dus overdag z'n slaap hard nodig had, maar ik vind het schandalig dat hij jou overal voor op laat draaien. Wat 'n enorme klaploper!

Ik ben 't met de opmerkingen eens waarin men zegt dat hij gewoon om 22 uur naar bed moet gaan en er 's ochtends vroeg (7 uur als hij de kids naar school moet brengen) uit moet komen. Als ie 's nachts dan niet geslapen heeft, jammer dan. Als ie overdag wakker blijft en actief is is de kans groter dat ie de volgende nacht wel slaapt. En anders maar niet. In elk geval zeker niet overdag slapen, dan moet er gewerkt worden. Of wil hij altijd op jouw zak blijven teren?
quote:Nivvie schreef op 10 september 2008 @ 14:25:

Om eerlijk te zijn denk ik dat zijn slaapritme wel zorgt voor arbeidsongeschiktheid in de zin van een 9 - 6 baan.

Hou toch op meid!!! Je bent echt veel te goed voor hem en praat 'alles' goed. Zoals al eerder geschreven -en ook door anderen- laat je &^%&^ niet zo manipuleren door zijn 'slaapprobleem'.

Ik geloof er echt helemaal niks van dat dit niet op te lossen is door hem in een strak ander ritme te dwingen.

En een keuringsarts ziet hem aankomen......
quote:Nivvie schreef op 10 september 2008 @ 14:25:

Om eerlijk te zijn denk ik dat zijn slaapritme wel zorgt voor arbeidsongeschiktheid in de zin van een 9 - 6 baan. Als freelancer zou hij wel goed uit de verf kunnen komen. Dat heeft hij in het verleden al bewezen. Werk of studie dat elke dag om 9 uur begint gaat bijna gegarandeerd niet lukken. Misschien een tijdje.. maar nooit lang genoeg..

Ik bedoel dat geen keuringsarts het accepteert als je je ziek meldt vanwege slaapproblemen. Niet iedereen kan gaan freelancen, er zijn ook bakkers, ambtenaren en vuilnismannen met slaapproblemen. En die staan ook gewoon 's ochtends op.

Heeft hij wel eens een 9 tot 5 baan gehad?
@ Olijfje: dat klinkt goed zeg! Ik zal het nog eens navragen bij m'n man. Ik weet bv niet zeker of hij de laatste dagen nog melatonine slikt (ik denk het wel hoor, want hij neemt het nu ook heel serieus)

@ Dooliedot: als mams uit 't werk komt, verdelen we de taken. Al vind ik stiekem dat ik meer doe dan hij. Ben meestal tot 10 uur bezig met huishoudelijke dingen.. maar dat is weer een hele andere discussie. En hem de kinderen laten brengen, is me niet goed bevallen. Ik zit dan toch altijd in de stress of hij wel wakker wordt. Het is vaker gebeurd dat de school me belde waar dochter bleef. Dat is allemaal in het verleden. Dat doe ik nu dus zelf en dat geeft me (ondanks het extra werk) erg veel rust.
Ik denk dat de titel van je topic boekdelen spreekt.

Je wil weten of je 'gek' bent of niet, want diep in je hart weet je die onredelijkheid wel, maar zou je hem niet willen afvallen.

Maar het steekt dat hij, ondanks jouw begrip voor hem, hij dat niet doet bij jou en je eigenlijk niet waardeert.

Klopt dat of helemaal niet?
Hij heeft wel eens een 9 - 5 baan gehad maar dat was een ramp. Vaak sliep hij niet (kon dus ook niet met de auto, want te gevaarlijk) of was het hele nachten stressen om nog maar met slaappillen op een paar uur te slapen. Nee, dan is het lastig om een vergadering te leiden. Het was ook een enomre belasting voor z'n gezondheid.
quote:Ben meestal tot 10 uur bezig met huishoudelijke dingen.. maar dat is weer een hele andere discussie.

Nee! Dit is precies dezelfde discussie.

Jij werkt, hij zorgt voor de kinderen. Dan moet hij dat doen!

Hij hoort gestresst te zijn of de kinderen op tijd op school zijn. Hij moet bang zijn dat hij niet op tijd wakker wordt. Hij heeft die verantwoordelijkheid, jij niet.

Jij hebt de verantwoordelijkheid om geld binnen te brengen, hij dat de kinderen op tijd op school zijn.

Waarom belt de school jou als de kinderen er niet zijn, of niet opgehaald worden? Waarom hebben ze jouw nummer?

Waarom wordt hij niet gebeld? Waarom voelt hij zich niet enorm schuldig en springt hij niet gestresst op de fiets?
Jij kunt hem wel heel lief vinden, maar uit zijn gedrag vind ik blijken dat hij niet zo lief is. Jullie hebben samen kinderen, dan moet je er ook samen voor zorgen en jullie zouden niet op jullie tenen moeten lopen op een normaal tijdstip van de dag, omdat hij nog slaapt. Had hij een nachtdienst gehad, dan vind ik het nog een ander verhaal trouwens. Het is zaak dat hij in een normaal dag-nacht ritme komt. En dat betekent dus, zoals al geschreven is, op tijd opstaan (al heeft hij niet geslapen) en op een normale tijd naar bed en dat consequent blijven volhouden.

Ik werk zelf op heel onregelmatige tijden en soms heb ik niet geslapen en moet dan 's nachts op met een 12 urige werkdag in het verschiet. Dan ben ik ook wel moe en zou willen blijven liggen, maar dat gaat nu eenmaal niet. Ik heb genoeg collega's met kinderen en die hebben het nog een stuk zwaarder. Jouw man heeft het dus maar lekker, hij hoeft niet te werken.

Wat jij schrijft over dat hij niet geschikt is voor een 9-6 baan, mocht dat echt zo zijn, dan zijn er genoeg banen met onregelmatige werktijden.

Ik vind het trouwens best veel wat jij doet, en werken en voor de kinderen zorgen en waarschijnlijk ook het huishouden of doet jouw man dat? Kan hij trouwens niet een parttime baan naast zijn studie nemen? Misschien is hij dan 's avonds meer moe dan nu en helpt dat ook om te slapen.
Cum non tum age
Lieverd, denk je nou ook eens aan jezelf. Lees nou eens terug! Zie je dat je alleen maar praat in zijn straatje?

Ik snap dat je van je man houdt, en gelukkig doe je dat! Maar je moet ook om jezelf denken hoor! Dit kan toch niet zo?

Lees de post van Absolute Einstein eens door. Zie je dat het niet klopt? Het is heel lief van je dat het hele gezin op jouw schouders rust, maar het zou anders moeten.

Wat gebeurt er nu als jij ineens met je blindedarm in het ziekenhuis belandt. Gewoon... een weekje. Dan lig je daar toch niet rustig?

Het gezin is (ook) zijn verantwoordelijkheid, zorg dat hij die ook neemt! En zolang jij het in je eentje draagt, zal dit niet veranderen!
Heel vervelend voor je man, en natuurlijk is het geweldig dat jij zo lief en begripvol voor hem bent. Ik denk alleen dat je misschien een beetje te begripvol bent. Hij doet nu alsof hij mag verwachten dat alles wijkt voor zijn slaapproblemen. Hij vindt zelfs dat hij jou de schuld mag geven als hij zijn verantwoordelijkheden niet kan nakomen omdat jij hem niet voldoende gefaciliteerd hebt.

Zo werkt het niet. Het komt erop neer dat jij in je eentje het werk voor twee volwassenen aan het doen bent. En dat gaat nu een tijdje goed, maar waarschijnlijk niet heel lang meer. Je bent al moe en gestresst, over een tijdje red je het niet meer om al deze verantwoordelijkheden in je eentje te dragen. Tijd voor veranderingen dus. Tijd om je man, hoe vervelend dan ook, meer taken te geven. Hij heeft nu alleen zijn slaapprobleem als last, jij hebt zijn slaapprobleem, je werk en een heel gezin. Dat is niet eerlijk.
Nivvie ben je helemaal besodemieterd!

jij en je kinderen op hun tenen?

hij tot 15 uur liggen stinken in bed?

hij daarna klagen dat hij snachts niet slaapt?

AAARCH !

WAKE UP !

ga naar de dokter

ga naar een therapeut

er zijn speciale slaapklinieken dacht ik toch

vraag medicatie

what ever

maar zo gaat op de lange duur jullie gezin en huwelijk hier aan onderdoor vrees ik...

sterkte !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven