bijna 1 en naar de creche!

10-09-2008 15:33 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een maand wordt mijn dochter 1 en vlak daarna gaat ze beginnen op de creche. Tot nu toe wordt ze opgevangen door oma's bij ons thuis. Dus het zal een hele overgang worden. Zelf heb ik op een creche gewerkt, dus ik weet dat ze echt wel gaat wennen.... maar ga ik dat ook?
Mijn dochter was 11 maanden toen ze voor het eerst naar het KDV ging.

Ze heeft het heel erg moeilijk gehad in het begin.

En zelfs nu (ze is bijna 3,5) moet ze af en toe nog hartverscheurend huilen als ik haar wegbreng. Dat is dan wel snel over als ik weg ben maar tot voor kort liep ik dan met tranen over mijn wangen het gebouw uit.

Het eerste jaar heb ik het er echt moeilijk mee gehad. Vooral als er periodes waren dat er veel invalsters op de creche waren en ik het idee had dat er niet goed voor haar werd gezorgd.

Niemand zorgt beter voor je kind dan jijzelf toch?

Aan de anderen kant vind ik het heel belangrijk dat ze met andere kinderen leert omgaan en niet het verwende enig kind kan zijn dat ze thuis en voor opa en oma is.

Over een half jaar gaat ze naar de basisschool. Ik had er niet aan moeten denken dat ik deze hele periode met haar twee dagen per week aan anderen afstaan niet had gehad.

Het is al eng genoeg dat ze naar school gaat. Maar als ze nog nooit ergens was geweest had ik het nog veel enger gevonden.

Heel veel succes! En voel je niet raar als je het k.u.t. vindt om je kind daar te laten. Heel normaal in mijn ogen. En het went vanzelf maar dat kan dus even duren.

Bij ons hielp het wel dat mijn man haar meestal wegbracht. Dat vond ik moeilijk dus dat deed hij.

Nu maakt het me echt niets meer uit.
Wat helpt is af en toe bellen! Dan kan je zelf horen hoe het gaat van de leidsters. Mij hielp dat altijd wel.
Mijn zoontje ging met tien maanden naar de creche en vond het vanaf het begin ontzettend leuk. Ik huppelde de creche 's morgens uit, omdat ik hem zo vrolijk had achtergelaten. Nu vindt hij het soms wat minder (nu 1,5 jaar) als ik wegga, maar uiteindelijk heeft hij het meestal echt heel erg naar zijn zin.Als je je zorgen maakt moet je gewoon bellen, zoals maricke al zegt, dat helpt echt!
Zoon was 11 maanden toen hij startte op het kdv en dat was niet makkelijk! Hij moest echt enorm wennen, maar na een tijdje was hij er niet weg te slaan!!! Nu is hij ruim 3 en vindt hij het nog steeds geweldig. Heeft vriendjes en vriendinnetjes en de leidsters zijn zijn grote vriendinnen.

Moet eerlijk zeggen dat ik het niet erg vond dat manlief hem altijd brengt, zo had ik geen last van het afscheidsritueel. Al was het huilen altijd snel over na afscheid nemen.

Bellen deed ik nooit, vertrouwde er op (en nog steeds) dat ze mij bellen als er echt wat is.

Dochter gaat vanaf 3 maanden en dat bevalt mij een stuk beter.
Bedankt voor de reacties. Ik weet dat de kinderen meestal snel stoppen met huilen als de ouder weg is, heb zelf 2 jaar op een peutergroep gestaan... weet ook dat het goed voor haar is, niet zo'n grote overgang naar de basisschool, leuk en goed om met andere kinderen leren omgaan. Maar vindt het wel erg moeilijk! Toch zijn we er allebei meer aan toe dan toen ze 3 maanden was, dus het komt vast wel goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven