Single en een huis kopen

31-07-2015 15:06 42 berichten
Hoi!

De laatste weken zit ik sterk te denken aan het kopen van een huis, door meerdere oorzaken. Één hiervan is de huurprijs, ik betaal momenteel 570 euro (incl. GWL) per maand.

Netto verdien ik tussen de 1700 en 2400 netto per maand, ik heb daarnaast nog een spaarpotje met zo'n 16K.

Nu heb ik een leuk appartementje gezien, een veel leukere omgeving dan waar ik nu zit. Ook is het groter dan waar ik nu woon. Dit appartement heeft een vraagprijs van 120K k.k. Na wat speurwerk krijg ik zoiets makkelijk voor elkaar en zie ik dat de netto maandlasten ongeveer op 350 euro per maand zitten, hierbij komt er nog 100 euro aan servicekosten bovenop.

Ik vraag mezelf af of dit verstandig is, alleen iets kopen.
Alle reacties Link kopieren
Die servicekosten zijn toch VVE kosten? (Of zit ik fout)

En nu betaalt ze 570, dus nog 120 euro over voor GWL
Ik zou geen appartement kopen. Als ik zou kopen dan een eensgezinswoning.

Een appartement is moeilijker verkoopbaar. En bovendien moet je alléén kopen als je er een aantal jaar (mistens 10) in wilt blijven wonen. Wil je dat?

Een appartement is waarschijnlijk te klein met partner en eventueel kinderen...

Met huren zit je veel vrijer ongebonden en kun je zo opzeggen. Dat appartement kan een blok aan je been worden. En wie zegt dat de huizenprijzen blijven stijgen?

Bovendien huur je in de vrije sector en is je huur+gwl echt niet hoog.

Ik weet niet hoe oud je bent? maar ik zou het niet doen.
quote:Angelaatje1970 schreef op 31 juli 2015 @ 17:04:

Die servicekosten zijn toch VVE kosten? (Of zit ik fout)

Nee, servicekosten is niet hetzelfde als kosten VVE

Onder servicekosten valt het schoonmaken van gezamenlijke ruimtes zoals de hal, galerij trappenhuis, een glazenwasser, eventuele blokverwarming. Dus eigenlijk geleverde diensten.

De kosten VVE vormen een spaarpotje om het dak van de appartementen te vervangen (buiten) schilderwerk, onderhoud en reparatie van de lift, liftvervanging, keuren van de lift, gezamenlijke (riool)leidingen eens in de zoveel jaren vervangen, zo nodig renovatie van het gebouw en dergelijke.

Bij een appartementsgebouw is een VVE wettelijk verplicht.
Niet geschoten is altijd mis
Ik heb ook alleen een huis gekocht, waarom niet? Ja, het is een lening, maar dat is het toch ook als je met zijn tweeën koopt? Ik kreeg we eens te horen dat het risico zo groot was, omdat alles van mijn salaris afhangt. Dat is op zich wel waar, maar verreweg de meeste mensen die met een grote problematische restschuld komen te zitten zijn daar gekomen door een scheiding/relatiebreuk. En de kans dat ik uit elkaar ga is niet zo heel groot . Relatief maar weinig probleemgevallen komen door langdurig verlies van werk/ziekte. Het kan, ja absoluut. Maar ja, dan kun je dus nooit een huis kopen, want dat kan ook met zijn tweeën.

Wat betreft 'maar als je nou een relatie krijgt'. Ook dat kan. Maar als ik daar naar had moeten luisteren had ik mijn vorige huis niet gekocht (8 jaar alleen gewoond en zonder schulden verkocht), en nu ook weer geen huis kunnen kopen. Ik ga toch niet tot mijn 40e op een rotplek wonen, omdat ik misschien een relatie krijg. En dan komt die niet, en zit ik alleen in een huis waar ik niet wil zitten. Ik heb er we een beetje rekening mee gehouden in de zin van dat het huis groot genoeg zou zijn voor twee mensen. Een heel klein studiootje kopen als je 28 bent vind ik inderdaad niet verstandig.

Verdere risico's zijn natuurlijk gewoon over na te denken. Zit het aan de max van wat je kunt betalen, kun je het ook nog betalen als je bijvoorbeeld in de ww komt (dus van 70% van je salaris)? Hoe zeker is je baan? Je hebt spaargeld, dus blijkbaar ben je niet iemand die al haar geld direct over de balk smijt, dat is ook gunstig. Heb je een wens om op korte/middellange termijn heel ergens anders te gaan wonen? Dat zijn allemaal dingen die je zelf af kunt wegen, en dan een beslissing kunt maken.

Ik vind helemaal niet per se dat iedereen moet kopen, of dat huren geld weggooien is. Maar er wordt hier ook wel eens gedaan alsof je leven dan voorbij is, en dat hoeft nou ook weer niet. Zeker als je in de prijscategorie 125k zit, weet je vrij zeker dat je niet met een enorme restschuld van 100k blijft zitten (kans dat dat huis ineens nog maar 25k waard is lijkt me vrijwel nul). En leven is ook een heel klein beetje gecalculeerd risico nemen.
Hier ook gewoon alleen een appartement gekocht afgelopen november. Zeker in grote steden is het echt veel en veel voordeliger dan huren, maar kijk goed in welke wijk je koopt. Ik heb geluk gehad, mede door de crisis, dat de prijzen enorm laag stonden in goede wijken en mijn huis daardoor vanzelf nu meer waard wordt. Daarnaast hielp het mij door verschillende huizen te bekijken zodat ik wist wat er op de markt was en wat het waard was. Ik heb uiteindelijk een niet afgewerkt huis gekocht waarin ik zelf komende jaren ga verbouwen. Daarnaast een vierkamer appartement zodat ik meer ruimte heb en dit ook makkelijker verkoopt. (koop nooit 2 kamers, die lopen namelijk erg slecht in grote steden!)

Daarnaast heb ik mijzelf goed verzekerd tegen ziekte/ ongeschiktheid. Dit is tegenwoordig op verschillende manieren goed mogelijk en kun je prima met een onafhankelijk financieel adviseur in orde maken. Dit haalde bij mij een hoop twijfel weg, aangezien je het anders toch echt alleen moet doen.

Ik wist dat ik daar wilde wonen en zeker de komende 5 jaar ( dat hield mijn adviseur als richtlijn gezien ook de kosten voor verhuizen enz.) Ik vind wel dat je zeker realistisch kijkt naar een koopprijs (geen twee ton) en voorzichtig bent. Met dit soort bedragen kan dat helemaal geen kwaad.
Ik zou niet weten waarom je in je eentje niet zou kunnen kopen.

Ik zou alleen twee keer nadenken of je wel een appartement wilt kopen. Die verkopen al een aantal jaren slecht (ik woon zelf in een appartement waar ook koop zit en die staan heel lang te koop en verkopen uiteindelijk met flink verlies). Bovendien kunnen daar stiekem toch best wat onvoorziene kosten bijkomen. VVE is over het algemeen niet goedkoop en het kan ineens zo zijn dat er in de AV besloten wordt dat het maandbedrag omhoog moet of dat er een extra bedrag moet komen en dan moet je daarin mee, of je dat nou kunt of niet.

Ook zou ik er toch rekening mee houden dat je onverwacht iemand tegenkomt en dan kan het fijn zijn dat je huis genoeg ruimte heeft voor 2.
Eens met wat al gezegd is. Persoonlijk zou ik geen appartementJE kopen omdat dat waarschijnlijk te klein is als je ooit iemand tegen komt/gezin wilt stichten, en moeilijk verkoopbaar is. Daarbij is het nog maar de vraag of je evt.npartner ook uit de regio komt en daar wil en kan wonen. Bovendien zijn je huidige lasten nu helemaal niet zo hoog en zoals anderen al aangeven zijn de kosten bij een 'eigen' appartement helemaal niet zo overzichtelijk als het nu misschien lijkt. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, want financieel is het zeker haalbaar, maar ik zou nu kiezen voor vrijheid.

Als je denkt aan een luxe appartement op toplocatie of een huis, dan is het andere koek.
quote:S0LEIL schreef op 31 juli 2015 @ 17:51:

Ik zou niet weten waarom je in je eentje niet zou kunnen kopen.

Ik zou alleen twee keer nadenken of je wel een appartement wilt kopen. Die verkopen al een aantal jaren slecht (ik woon zelf in een appartement waar ook koop zit en die staan heel lang te koop en verkopen uiteindelijk met flink verlies). Bovendien kunnen daar stiekem toch best wat onvoorziene kosten bijkomen. VVE is over het algemeen niet goedkoop en het kan ineens zo zijn dat er in de AV besloten wordt dat het maandbedrag omhoog moet of dat er een extra bedrag moet komen en dan moet je daarin mee, of je dat nou kunt of niet.

Ook zou ik er toch rekening mee houden dat je onverwacht iemand tegenkomt en dan kan het fijn zijn dat je huis genoeg ruimte heeft voor 2.Dat hangt wel een beetje van de stad/wijk af. In Amsterdam is het helemaal niet lastig om een appartement te verkopen, en is een huis absoluut geen optie in je eentje (en voor de gemiddelde twee verdieners). In pakweg Ede of Geleen is het inderdaad een stuk lastiger om van een appartement af te komen.
quote:nausicaa schreef op 31 juli 2015 @ 18:23:

[...]

Dat hangt wel een beetje van de stad/wijk af. In Amsterdam is het helemaal niet lastig om een appartement te verkopen, en is een huis absoluut geen optie in je eentje (en voor de gemiddelde twee verdieners). In pakweg Ede of Geleen is het inderdaad een stuk lastiger om van een appartement af te komen.Dat is waar, Amsterdam is een andere situatie. Maar buiten Amsterdam... (aangezien TO nu een vrij lage huur heeft, ging ik niet uit van Amsterdam, maar ik kan het natuurlijk mis hebben).
Vaak zijn appartementJES best goed verkoopbaar. Jonge single starters zijn er genoeg.

Ook gezien de koopprijs denk ik dat TO ver buiten Amsterdam zit. Voor dat geld heb je daar een garagebox
quote:Angelaatje1970 schreef op 31 juli 2015 @ 18:34:

Vaak zijn appartementJES best goed verkoopbaar. Jonge single starters zijn er genoeg.

Ook gezien de koopprijs denk ik dat TO ver buiten Amsterdam zit. Voor dat geld heb je daar een garagebox Of Zuidoost, daar heb je wel appartementen in die prijsklasse
.
Ahhh. Ok.. Niet verwacht.. Maar ken Amsterdam vooral van het shoppen..
quote:Angelaatje1970 schreef op 31 juli 2015 @ 18:45:

Ahhh. Ok.. Niet verwacht.. Maar ken Amsterdam vooral van het shoppen.. Je hebt ze daar wel vanaf 90.000 kleine appartementen maar de buurt is dan niet zo leuk, vind ik dan
.
quote:waterlelieke schreef op 31 juli 2015 @ 17:11:

Ik zou geen appartement kopen. Als ik zou kopen dan een eensgezinswoning.

Een appartement is moeilijker verkoopbaar. En bovendien moet je alléén kopen als je er een aantal jaar (mistens 10) in wilt blijven wonen. Wil je dat?

Een appartement is waarschijnlijk te klein met partner en eventueel kinderen...

Met huren zit je veel vrijer ongebonden en kun je zo opzeggen. Dat appartement kan een blok aan je been worden. En wie zegt dat de huizenprijzen blijven stijgen?

Bovendien huur je in de vrije sector en is je huur+gwl echt niet hoog.

Ik weet niet hoe oud je bent? maar ik zou het niet doen.

Een (starters-)appartement is doorgaans goed verkoopbaar. Tijdens de afgelopen crisis zijn die veel minder in waarde gedaald dan bijv. een vrijstaand huis.

Mijn situatie is iets anders, vrije sector huurwoning werd te groot en te duur en ik stookte mij daar een slag in de rondte.

Nu een comfortabel appartement gekocht, goed geïsoleerd en gezonde VVE.

Dat laatste is wel iets om je in te verdiepen maar een eengezinswoning behoeft veel meer onderhoud.
en idd regio Amsterdam, net er buiten (nee niet in zuidoost) goede verbindingen met OV en voor 165.000 een fijn 3-kamer appartement van 85m2... Die staan hier nooit lang te koop.
Bedankt voor alle reacties!

Ik ben nu 28 en woon al 8 jaar in mijn huurappartementje (75m2). Maandag ga ik 4 appartementen bekijken (zijn allen 90m2).

De kosten daarvan liggen rond de 120K.

Het is inderdaad niet in de randstad maar in het mooie oosten van het land.

De 100 euro VvE kosten zijn servicekosten, hier komt inderdaad het GWL nog bij op. Dat moet zeker kunnen voor 120 euro.

Veel meer dan 120K moet het ook niet kosten, ookal zou ik 160K kunnen krijgen.
quote:Angelaatje1970 schreef op 31 juli 2015 @ 18:34:

Ook gezien de koopprijs denk ik dat TO ver buiten Amsterdam zit. Voor dat geld heb je daar een garagebox Hmm in de stad waar ik woon (randstad) zijn vooral kleine appartementen (50-70 m2) onverkoopbaar geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven