Lijf & Lijn alle pijlers

Vraagje

01-08-2015 00:07 40 berichten
Hi

Het is een moeilijk onderwerp en via Google krijg ik wel 10 verschillende antwoorden.

Het gaat om de spaarstand.

Dus als je in een bepaalde periode weinig eet, laten we zeggen 1200 calorieen per dag.. En dan op een dag het aantal calorieen verhoogd. Laten we zeggen naar 2000. Kom je dan meteen aan omdat je lichaam alles meteen opslaat?

Ik kan het zelf niet geloven, maar wil het ook niet uitproberen.. Toch zie je veel mensen die diëten proberen en na een paar maanden het dubbele zijn aangekomen. Naar mijn weten omdat ze gewoon echt veel teveel hebben gegeten daarna..

Want als de spaarstand bestaat, dan werkt ons lichaam raar. Je valt naar mijn weten af als je minder calorieen binnenkrijgt dan de hoeveelheid je nodig hebt of hoeveel je verbrand

Alvast bedankt :)!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kan de weegschaal de dag na een schranspartij heel erg uitslaan, soms wel een half of een heel kilo meer.

Tenzij je die ene dag 7000 calorieën extra hebt gegeten (noteer en reken na!) kan dat uiteraard geen kilo vet zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:daisydippy schreef op 01 augustus 2015 @ 01:59:

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de "spaarstand". hoeveel calorieeen je nodig hebt om je lichaam te laten draaien is persoonlijk. Hoeveel spieren heb je, hoe lang ben je en hoe aktief leef je. Als je erg gespierd bent gebruik je zonder iets te doen al meer calorieen dan een vettig mens.

Hoeveel calorieeen je nodig hebt is eigenlijk altijd een schatting. Als je nu op een eetpatroon zit waarvan je dikker wordt en je gaat streng lijnen om na 6 maanden weer naar hetzelfde eetpatroon terug te gaan dan kom je weer aan. Maar dat je dan extra hard aankomt omdat je lichaam voedsel vasthoud neeee dat heeft nog niemand kunnen bewijzen.

Dat vind ik logisch. Als je jezelf langere periode uithongert en je daarna weer hetzelfde gaat eten van toen je dik was: logisch dat je aankomt! Maar dat je lichaam voedsel op gaat slaan, dat is gewoon helemaal nergens bewezen idd. Want het draait gewoon allemaal om hoeveel je nodig hebt en hoeveel je verbruikt. Je kunt volgens mij niet opeens minder nodig hebben als je dezelfde levensstijl houdt.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 augustus 2015 @ 00:46:

Hier staat een plausibele uitleg.

http://www.dieetvandaag.n ... /spaarstand-is-een-fabel/

Opnieuw BMR berekenen dus.

En als je na een lijnpoging weer gaat eten zoals je altijd al deed, dan zal je er ook wel weer uit gaan zien zoals je altijd al deed. Heeft weinig met spaarstand te maken.Spaarstand is een fabel, k wist het. Alleen gek dat mensen er klakkeloos van lijken uit te gaan dat het zo werkt
quote:Dus als je in een bepaalde periode weinig eet, laten we zeggen 1200 calorieen per dag.. En dan op een dag het aantal calorieen verhoogd. Laten we zeggen naar 2000. Kom je dan meteen aan omdat je lichaam alles meteen opslaat?Als je je streefgewicht nadert dan zou ik elke week 100 calorieën erbij doen. Duus 1300 calorieën, de week daarop 1400. Mocht je ongewenst doorgaan met afvallen dan kan je er gerust versneld verhogen, bijvoorbeeld 1500. Dat kan je zelf heel makkelijk regelen. Dus geen excuus om te jojo-en.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:fleuur schreef op 01 augustus 2015 @ 08:59:

[...]

Je liegt. Ik heb nog nooit bijna helemaal niet gegeten, ik eet echt altijd voldoende.

Lieverd, wees nou eens eerlijk. Je hebt gezegd dat je maaltijden overslaat zodat je niet teveel calorieën binnen krijgt. Je hebt gezegd dat je je dik voelt, terwijl je in werkelijkheid niet dik bent.

Dan eet je soms toch niet en hebt een eetprobleem, of niet?
quote:fleuur schreef op 01 augustus 2015 @ 09:10:

[...]

Spaarstand is een fabel, k wist het. Alleen gek dat mensen er klakkeloos van lijken uit te gaan dat het zo werktMisschien nemen mensen dit maar al te graag aan omdat ze liever niet zo veel moeite doen om af te vallen of op gewicht te blijven. Gewoon lekker een spaarstand de schuld geven van wat eigenlijk eigen zwakte is.
quote:mary57 schreef op 01 augustus 2015 @ 09:17:

[...]

Lieverd, wees nou eens eerlijk. Je hebt gezegd dat je maaltijden overslaat zodat je niet teveel calorieën binnen krijgt. Je hebt gezegd dat je je dik voelt, terwijl je in werkelijkheid niet dik bent.

Dan eet je soms toch niet en hebt een eetprobleem, of niet?Ik ben eerlijk. Ik eet echt nooit nooit te weinig. Ik heb nog nooit maaltijden overgeslagen, behalve als ik geen zin heb en dat is echt eenmaal in het half jaar. Zou kunnen dat ik een eetstoornis heb hoor, maar ik honger mezelf niet uit.
Ik ben momenteel 'op dieet', eet ongeveer 1200 calorieën per dag (en nee ik honger mezelf niet uit, eet drie maaltijden+tussendoortjes, maar maak bewustere keuzes in wát ik eet). Wel heb ik 1 keer in de week een dag dat ik rond de 1500/1600 calorieën eet, om mijn lichaam te laten weten dat ik mezelf dus niet aan het uithongeren ben. De reden waarom ik dieet tussen haakjes zet, is omdat ik vooral mijn levensstijl heb aangepakt. Niet meer snoepen, kant en klaar maaltijden en dat soort ongezonde eten. Dus een voedingspatroon wat ik voor de rest van mijn leven kan volhouden.

Als ik dan een dag meer heb gegeten, ben ik echt niet de volgende dag ineens zwaarder, omdat mijn lichaam die extra calorieën gelijk op slaat. Maar ik geloof wel, dat als ik nu bij wijze van elke dag weer 2000 calorieën zou gaan eten, de kilo's er weer aankomen. En ik denk dat het er ook mee te maken heeft, waar je je calorieën vandaan haalt. Uit gezond eten, of uit junkfood, is een groot verschil.
Ja maar als jij iedere dag voor 1200 kcal chips eet dan val je ook gewoon af.

Verder lijkt me niet dat je voor altijd 1200 kcal gaat eten toch?
Of je ook afvalt als je elke dag 1200 calorieën aan chips eet dat durf ik niet te zeggen, ga het ook niet voor je uitproberen sorry haha. Uiteindelijk wil ik rond de 1500/1600 calorieën per dag eten, dat is voor mijn levensstijl ook voldoende.
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 augustus 2015 @ 02:04:

Er is wel degelijk bewijs voor de relatie tussen streng dieten en steeds zwaarder wordenMaar er is geen wetenschappelijk bewijs dat die relatie wordt verklaard door spaarstand. Maar als je hier artikelen van kan laten zien, wil ik ze heel graag lezen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:theia schreef op 01 augustus 2015 @ 06:50:

[...]

Waarom is dat onwaarschijnlijk?

Ik vind het best realistisch te veronderstellen dat de lichamen van mensen in dergelijke landen (waar men echt dagelijks minder dan 1200kcal kan nuttigen) dusdanig zijn ingesteld dat men met zo min mogelijk inname toch nog kan overleven. Een overleving/spaarstand.

En ik kan mij ook voorstellen dat die mensen, eens ze ineens een periode lang 2000kcal per dag kunnen innemen, aankomen. Hetzelfde voor een anorexiapatiënt.

Maar het idee dat die mensen dan op zeer lange termijn moddervet worden door die 2000kcal lijkt me dan weer niet te kloppen, want het lichaam stelt ook bij. Na die eerste periode, waarin het lijf nog denkt te moeten 'pakken wat het pakken kan' volgt een periode waarin het heeft geleerd dat voedsel niet meer zo schaars is. En dan zal men langzaam aan gaan stabiliseren op die 2000kcal. Maar dan is men dus al wel een deel aangekomen; bij mensen die lijnen dus het jojo effect.Uiteindelijk gaan mensen dood door hongersnood in Derde Wereldlanden. De overlevenden worden na een hongersnood ook niet dik, gelukkig komen ze wel weer aan. Het jojo-effect in de Westerse wereld lijkt me geen bewijs voor een spaarstand.
quote:fleuur schreef op 01 augustus 2015 @ 09:37:

Ja maar als jij iedere dag voor 1200 kcal chips eet dan val je ook gewoon af.

Verder lijkt me niet dat je voor altijd 1200 kcal gaat eten toch?

Dan gebeurt er wel meer dan alleen afvallen, je raakt ook ondervoed doordat je geen voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat lijkt me wel zijn weerslag hebben op je metabolisme en geen bewijs voor een spaarstand.

En als iemand een BMR van 1200 heeft, dan zal die persoon aankomen zodra zij meer kcal gaat nuttigen. Hoeft niet ongezond te zijn als je uit die kcal alle benodigde voedingstoffen kan halen, maar dan zal die persoon ook wel veel kleiner dan 1.75 moeten zijn en weinig bewegen.
Het is zoals Meds in haar eerste bericht schrijft. Als je langere tijd weinig eet gaat je lichaam efficiënter om met de energie. Als je op een gegeven moment weer meer gaat eten duurt het even voordat je lichaam het verbruik heeft aangepast, dus kan je (iets) aankomen. Mensen die echt veel aankomen daarna zijn doorgeslagen en eten te veel. Als je je calorieën wil opbouwen na een tijd minder te hebben gegeten kan je dat het beste geleidelijk doen.
quote:retrostar schreef op 01 augustus 2015 @ 09:04:

Inderdaad kan de weegschaal de dag na een schranspartij heel erg uitslaan, soms wel een half of een heel kilo meer.

Tenzij je die ene dag 7000 calorieën extra hebt gegeten (noteer en reken na!) kan dat uiteraard geen kilo vet zijn.Klopt. Beter gebruik je een meetlint en meet je je eens per maand of eens in de twee weken. Gewicht zegt niet zoveel, is van zoveel factoren afhankelijk zoals je cyclus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven