Kitten gedrag af leren

04-08-2015 08:46 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik heb sinds een paar weken een geweldig lieve kitten. Hij is super met mijn andere kat, lief met de kinderen en een echte knuffelkont. Hij eet en drinkt goed, is zindelijk en groeit goed. So far so good. Alleen zodra er eten in beeld komt (lees eten dat niet voor hem bedoeld is) gaat het helemaal mis. Een soort obsessief gedrag om het eten te pakken te krijgen op een manier die ik nog nooit eerder bij een kat mee gemaakt heb. Alsof zijn hele bestaan er vanaf hangt. Waarschuwen, waterspuit, etc niets helpt. Nu zetten we hem op de gang waar ie dan gedurende de gehele bereiding en het op eten zit hij hartverscheurend te miauwen op de gang. Wat het eten niet echt ontspannen maakt. Hoe leer ik hem dit gedrag af? Mijn andere kat kan je alleen laten met een biefstuk bij wijze van die zal nooit iets aan raken wat niet van hem is. Overigens komt zelfs de gang straf niet over, want als het eten op is en de deur open gaat rent ie met 100km per uur naar binnen en gaat als een gek op zoek naar het eten. Pas als ie door heeft dat het er niet is wordt hij weer rustig. Het maakt niet uit of het vlees, vis of bijvoorbeeld een eitje is. Iemand tips hoe ik dit gedrag af kan leren? Hij is nu ca 16 weken.
Waarom is hij zo geobsedeerd door eten?

Ik zou hem even door de DA laten nakijken. Wie weet is er een medisch probleem waardoor hij altijd honger heeft.

Wanneer is hij bij z'n moeder weg gehaald?
sorry, maar ik zie het voor me. Zo'n kitten die dan als een dolle door de kamer scheurt, overal op en af springt en onderweg wat spullen sloopt...tenminste: zo deden mijn katten dat toen ze kitten waren.

Maar ik heb geen tips voor je verder, geen idee hoe je dit kunt afleren.
Een kitten hoort onbeperkt toegang tot eten te hebben. Hem straffen doordat hij graag wil eten is gewoon niet goed
Hij was 12 weken, compleet afgespeeld en gewend aan vaste voeding.

Het leek mij een warm huis wel met veel dieren dus wie weet heeft hij wel flink moeten 'vechten' voor zijn portie maar je zou denken dat ie inmiddels wel door heeft dat ie hier zijn natje en droogje krijgt

Hij is door de dierenarts gezien en gezond verklaart.
quote:feeks schreef op 04 augustus 2015 @ 08:53:

Een kitten hoort onbeperkt toegang tot eten te hebben. Hem straffen doordat hij graag wil eten is gewoon niet goed

Er staat altijd eten in de gang, dus dat is het probleem niet.

Hier hebben de katten overdag altijd toegang tot droogvoer en water en krijgen ze 1x per dag nat voer.
quote:Isabela schreef op 04 augustus 2015 @ 08:51:

sorry, maar ik zie het voor me. Zo'n kitten die dan als een dolle door de kamer scheurt, overal op en af springt en onderweg wat spullen sloopt...tenminste: zo deden mijn katten dat toen ze kitten waren.

Maar ik heb geen tips voor je verder, geen idee hoe je dit kunt afleren.Haha nou dat is inderdaad ongeveer hoe het gaat.
Ik weet niet hoe je af kunt leren. Bij onze kitten deden we het zo dat hij zijn lekkere maaltje (nat voer) kreeg op dezelfde tijd als wij gingen eten. Dit werkte bij ons katje goed.
Straffen heeft weinig zin. Katten leggen de link niet tussen hun gedrag en de straf. Geduld is het enige denk ik. Gewoon blijven weghalen bij het eten terwijl je rustig 'nee' zegt.

En dus niks zonder toezicht laten liggen. Dat kan ik met mijn kat ook niet. Katten hebben ook karakters, dus dat je andere katten het niet doen zegt niet dat er iets 'mis' is met dit kitten en dat het af te leren moet zijn. Mijn kat is inmiddels 3 en ik kan nog steeds geen eten zonder toezicht laten staan. Maar: ik kan inmiddels wel rustig chips eten op de bank zonder dat de chips uit m'n handen geslagen wordt
zoveel mogelijk met dit soort speeltjes bezig houden om af te leren

quote:persie schreef op 04 augustus 2015 @ 09:02:

Ik weet niet hoe je af kunt leren. Bij onze kitten deden we het zo dat hij zijn lekkere maaltje (nat voer) kreeg op dezelfde tijd als wij gingen eten. Dit werkte bij ons katje goed.In de avond doe ik dat inderdaad zo lang hij zijn eten nog niet op heeft (daarna staat ie gewoon op je bord) maar hier eten we ook vleeswaren en 3x per dag. Vooral de kids worden er echt helemaal gek van dat ze hun bord moeten verdedigen als ik hem vergeet op de gang te zetten.
quote:lechatrose schreef op 04 augustus 2015 @ 09:07:

Straffen heeft weinig zin. Katten leggen de link niet tussen hun gedrag en de straf. Geduld is het enige denk ik. Gewoon blijven weghalen bij het eten terwijl je rustig 'nee' zegt.

En dus niks zonder toezicht laten liggen. Dat kan ik met mijn kat ook niet. Katten hebben ook karakters, dus dat je andere katten het niet doen zegt niet dat er iets 'mis' is met dit kitten en dat het af te leren moet zijn. Mijn kat is inmiddels 3 en ik kan nog steeds geen eten zonder toezicht laten staan. Maar: ik kan inmiddels wel rustig chips eten op de bank zonder dat de chips uit m'n handen geslagen wordt De gang is geen straf methode maar een manier om zelf te kunnen eten haha. Anders heb je of geen eten of geen moment rust.
Nou, ik geloof dat ik hem dan tijdens het eten maar in een bench zou zetten bijvoorbeeld. Je wilt toch zelf ook even rustig kunnen eten zonder je kat van je bord te moeten houden. Op een gegeven moment zal hij het dan toch wel doorhebben?
Ik zou zo'n jonge kat nog zeker tweemaal daags natvoer geven en dan net voor dat jullie gaan eten. Eventueel natvoer op de gang geven zodat hij daarna niet meteen bij jullie op tafel stuift.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wel goed om te horen dat het wellicht minder zal worden haha. Maar wat een drama. Ik weet dat karakters verschillen maar ik heb al mijn hele leven katten en dit nooit mee gemaakt het lijkt wel een soort trauma of zo.

Verder is het een scheet hoor dus we nemen het voor lief en hij moet gewoon de gang op maar had de hoop dat we hem het af konden leren.
quote:Isabela schreef op 04 augustus 2015 @ 09:17:

Nou, ik geloof dat ik hem dan tijdens het eten maar in een bench zou zetten bijvoorbeeld. Je wilt toch zelf ook even rustig kunnen eten zonder je kat van je bord te moeten houden. Op een gegeven moment zal hij het dan toch wel doorhebben?Ja dat was ook mijn idee, vanmorgen gaf ik mijn kinderen chocoladepasta op brood zodat we in ieder geval even rustig konden eten zonder miauwen maar zelfs daar dook ie meteen op. Te bizar.
Je kan ook spelletjes bedenken voor de kat om hem weg te halen van het eten

http://dier-en-natuur.inf ... tijger-in-hem-wakker.html

Je kunt ook veel zelf maken:

een stuk elastiek aan het plafond maken met een sprieterig speeltje eraan gebonden, zorg dat hij er net bij kan (laat hem moeite doen).

Zorg dat de kat kan klimmen, plankjes op verschillende hoogte aan de muur zodat de kat de hoogte in kan. Misschien mag hij op bepaalde kasten klimmen.

maak een prop van aluminiumpapier

kurk met een touwtje om voorbij de verstopplaats te trekken

lege pot met iets lekkers erin wat de kat eruit moet hengelen

doos op de kop zetten, met gaten en dan iets in de doos verstoppen

doos waar hij zich juist in kan verstoppe
quote:Blondie1974 schreef op 04 augustus 2015 @ 09:15:

[...]

De gang is geen straf methode maar een manier om zelf te kunnen eten haha. Anders heb je of geen eten of geen moment rust.Je noemt het 'gang straf' in je OP: "Overigens komt zelfs de gang straf niet over"
quote:lechatrose schreef op 04 augustus 2015 @ 09:22:

[...]

Je noemt het 'gang straf' in je OP: "Overigens komt zelfs de gang straf niet over"Ja ik snap wat je bedoeld het lijkt mij ook een straf om daar te zitten vandaar dat ik het zo noem maar het wordt niet als straf gegeven maar als bescherming van ons eten. Overigens is hij wel al aan het proberen om de klink naar beneden te trekken door er op te springen dus hoe lang die werkt is nog maar de vraag.
quote:Bromelia schreef op 04 augustus 2015 @ 09:22:

Je kan ook spelletjes bedenken voor de kat om hem weg te halen van het eten

http://dier-en-natuur.inf ... tijger-in-hem-wakker.html

Je kunt ook veel zelf maken:

een stuk elastiek aan het plafond maken met een sprieterig speeltje eraan gebonden, zorg dat hij er net bij kan (laat hem moeite doen).

Zorg dat de kat kan klimmen, plankjes op verschillende hoogte aan de muur zodat de kat de hoogte in kan. Misschien mag hij op bepaalde kasten klimmen.

maak een prop van aluminiumpapier

kurk met een touwtje om voorbij de verstopplaats te trekken

lege pot met iets lekkers erin wat de kat eruit moet hengelen

doos op de kop zetten, met gaten en dan iets in de doos verstoppen

doos waar hij zich juist in kan verstoppeThnx deel al geprobeerd maar de rest van de tips zal ik ook nog mee nemen in de proberen we uit reeks.
.
quote:Blondie1974 schreef op 04 augustus 2015 @ 09:30:

[...]

Ja ik snap wat je bedoeld het lijkt mij ook een straf om daar te zitten vandaar dat ik het zo noem maar het wordt niet als straf gegeven maar als bescherming van ons eten. Overigens is hij wel al aan het proberen om de klink naar beneden te trekken door er op te springen dus hoe lang die werkt is nog maar de vraag. Klinkt als een leuk beestje.
http://www.dierenkliniekzevenhuizen.nl/ ... hp?menu=61

HIer nog meer zelf maak speeltjes voor kittens, leuk om de kinderen in vakantietijd te laten knutselen voor de kitten.
Klink van de gang omdraaien dat die naar boven wijst en anders een ronde knop. Blijft de deur wel dicht mee.

Voerverrijking zou misschien nog kunnen helpen en wat iemand al postte, is er niet een medische oorzaak. Even naar de doerenarts voor een uitgebreid bloedonderzoek.

Eet hij de brokjes ook door of is het puur op menseneten?
http://plazilla.com/page/ ... eeltjes-maken-voor-je-kat

Nog meer zelfmaak speeltjes en leuke knutseldingen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven