Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
quote:Moemoe64 schreef op 05 augustus 2015 @ 13:18:

Waar ligt de grens tussen consuminderen/ zuinig leven en echt gierig zijn?

Vorige week was ik een dagje aan zee. 's Avonds zaten we gezellig op het terras van een restaurantje.

Echtgenoot en ik bestelden eerst een drankje, daarna beiden een portie mosselen en achteraf een ijsje.

Toen we begonnen te eten kwam er een gezinnetje naast ons zitten: vader, moeder, 2 dochters (ik schat oudste 10-11 j, kleinste ongeveer 6-7 jaar.

Vader bestelt 1 Ice-tea en 1 cola. Vraagt vervolgens aan de ober om 4 rietjes.

Toen de 2 drankjes gebracht werden ging het als volgt: papa en mama samen dat 1 glas Ice-tea, 2 dochtertjes samen 1 cola.

Daarna bestelde de papa 1 portie frietjes en 1 halve kip. Tevens 1 portie mayonaise en 3 extra borden.

Toen de maaltijd gebracht werd hoorde ik de papa tegen de mama zeggen: "We doen het als volgt: de kinderen elk 10 frietjes. !!! En jaaaaaaaaaaaaaaaaa, de frietjes werden geteld. Exact 10 per kind, rest van de portie was voor de ouders. Vervolgens zag ik dat de halve kip in 3 delen verdeeld werd: 2/3 voor de ouders , 1/3 voor de 2 dochters. En dan allevier samen hun (enkele) frietjes in dat kleine bakje mayonaise doppen......pfffffffff. Ik vond het ZO zielig!

Ik vond het zo erg voor die 2 meisjes, komaan zeg. Als het op deze manier moet zou ik zeggen: blijf gewoon thuis!

Wij waren vroeger een keer ergens waar een pannenkoeken buffet was.

Een familie had dat niet door en alle kinderen mochten samen één pannenkoek eten. Die werd in kleine stukjes gesneden en verdeeld.... Toen ze doorhadden dat ze voor iedereen dezelfde prijs moesten betalen moesten de kinderen (vr)eten alsof hun leven er vanaf hing en maar pannenkoeken opscheppen en verplicht opeten.
Kleding koop ik meestal alleen in de uitverkoop.

Een wasdroger hebben we niet.

In de winter gaat de verwarming vooral s`avonds even aan.

Overdag trek ik dan een dikke trui aan (dit heeft ons vorig jaar echt veel bespaard).

Wij hebben voornamelijk producten met een a(of meerdere aaa) plus label.

Ook is ons huis erg goed geïsoleerd.

Qua boodschappen kan het nog wel beter.

Uit eten doen we regelmatig (vaak met actie zoals groupon) en ook vakanties doen we gewoon we willen wel blijven genieten.
quote:noreservations schreef op 05 augustus 2015 @ 13:55:

[...]

Je knipt de tube in twee.

De achterkant kun je vervolgens als dop over de onderkant schuiven. Droogt niet uit.

En klinkt makkelijk dan oprollen met elastiek en een paperclip.

En ja, ik doe weinig pasta op m'n borstel. iets meer dan een doperwt. Maar ik vind een hoop schuimende tandpasta in m'n mond vies.

Tandenborstels aan het eind van hun latijn kun je overigens in kokend water gooien en even wachten, dan worden de borstelharen weer recht.Ik volg het advies op van m'n tandarts: minstens om de 3 maanden een nieuwe tandenborstel kopen. Wat kost dat uiteindelijk per jaar?
quote:Sidroht schreef op 05 augustus 2015 @ 12:11:

[...]

Ik kwam hier werktechnisch zo'n 2x per week bij een kringloop. En ik heb daar eigenlijk nog nooit meubels gezien die ik in huis zou willen hebbem omdat het allemaal behoorlijk afgeleefd is. En ik koop er weleens wat, een kastje om zelf op te knappen enzo, maar dat is dan eigenlijk helemaal niet zo goedkoop, zeker niet inclusief materiaal. Dat doe ik omdat het leuk is voor de hobby, maar uiteindelijk staat er alsnog een kastje van 120,- euro in totaal, dus als ik wil bezuinigen dan koop ik dat hele kastje niet of ik knap hem niet op en zet hem bruin en beschadigd in mijn huis.

Misschien zit ik verkeerd hoor, en ik heb geen hekel aan tweedehands, zeker niet. Maar bij de kringloop zie ik vooral zooi, met héél af en toe iets leuks. Voor een fiets of kopjes kun je hier prima terecht, maar kleding is gedateerd en versleten en zeer beperkt qua volwassen maten.

Maar net als met de rest, ik vraag me af hoeveel het bespaart op jaarbasis om max 3 minuten te douchen bijvoorbeeld. Ik kan mijn netflix en mijn mobiele telefoonabonnement wel opzeggen en de sportschool en de sport van man en kinderen, maar dat zijn wel zo'n beetje de bespaarpunten qua vaste lasten (nou ja, ik zou graag in de buurt willen werken zodat er een auto uit kan, maar dat is voorlopig geen optie)

Ik ga dit toch maar eens volgen, want kennelijk doe ik iets verkeerd.

Dit is dus precies mijn gedachte! Als ik hier op het forum lees, dan krijg ik de indruk dat je een volledige merkgarderobe voor al je gezinsleden en een hasske hip design-interieur bij elkaar kunt kringlopen, maar bij welke kringloop dan ook waar ik ooit naar binnen ben geweest, ik heb er nog nooit iets anders gezien dan ouwe afgeragde meuk die ook toen het tig jaar geleden nieuw was niet onder merkkleding of design zou vallen. Bij de meeste kringloopwinkels hangt C&A, H&M, Miss Etam en dat soort spul, en qua meubels is het vooral veel Leen Bakker achtig spul. Als ik al ooit eens tweedehands spul van goede kwaliteit ergens spot, dan is het negen van de 10 keer nog duurder dan nieuwe meubels of kleding.

Dus hoe doen al die vrekkers hier op het forum dat toch? Ik ben echt ontzettend handig en heb bijvoorbeeld voor mijn zoon altijd onbewerkt houten meubeltjes gekocht voor weinig die ik vervolgens zelf dusdanig leuk heb gestyled en gepimpt dat ik ze uiteindelijk heel goed kon doorverkopen, en ik kan ook zelf meubels maken enzo, maar zelfs als ik met een klus-oog naar de spullen in de kringloopwinkel kijk kan ik daar met de beste wil van de wereld geen koopje in ontdekken. Ik heb ook weleens uitgerekend dat het bijvoorbeeld goedkoper is om gewoon nieuw hout te kopen en daar zelf een kast van te maken, dan om een oude van de kringloop te pimpen.

Wat is het geheim van alle forummers?
Am Yisrael Chai!
quote:Flashy schreef op 05 augustus 2015 @ 13:57:

[...]

Wij waren vroeger een keer ergens waar een pannenkoeken buffet was.

Een familie had dat niet door en alle kinderen mochten samen één pannenkoek eten. Die werd in kleine stukjes gesneden en verdeeld.... Toen ze doorhadden dat ze voor iedereen dezelfde prijs moesten betalen moesten de kinderen (vr)eten alsof hun leven er vanaf hing en maar pannenkoeken opscheppen en verplicht opeten.Haha, maar pas op want er is altijd iemand die het niet gelooft.
Wij bestellen tot nu toe ook nooit een maaltijd voor ons zoontje. Maargoed, hij is nog geen 2 en hij eet niet superveel. Als we patatjes eten dan krijgt hij er een paar en als hij ze op heeft en ik heb nog patat dan krijgt hij er nog een paar.... Zo eet hij gewoon in zijn eigen tempo met ons mee en als het van ons op is, is het van hem ook op. Tot nu toe werkt dat erg goed in elk geval.

@Sidroht: er bestaat een site die voor jou Marktplaats in de gaten houdt! Je vult daar dan op in waar je naar zoekt en zodra iemand daar een advertentie van plaatst ontvang je een mailtje. Heel handig. De site heet tipzoeker.nl
Een gewone tandenborstel kost zo'n 3 euro.

Dat is 4 borstels per jaar, dus dat komt dan op 12 euro per jaar.

Maar goed, ik vind het gewoon ook zonde om 4 van die plastic dingen ieder jaar aan het milieu terug te geven.

Eén borstel per jaar, scheelt 9 euro per jaar en maakt de plasticberg een heeeeeeel klein beetje kleiner.
quote:viva-amber schreef op 04 augustus 2015 @ 15:46:

Ik pluk wild voor de leuk. Ik kan iedereen af raden om duur fruit te kopen in de winkel. Je kunt nu vol op bramen plukken, bosbessen en op korte termijn indien je een beetje handig bent ook pruimen, appels en peren.

Doe ik ook, emmers vol. Ik vries een deel in porties in voor smoothies etc. en ik maak er zelf jam van. Ik pluk ook regelmatig een grote bos bloemen als ik met de hond aan de wandel ben of ik verzamel zaad of scheuten van planten en bloemen die ik graag in de tuin wil hebben.

We hebben een grote moestuin, kruidentuin en boomgaard, ik maak zelf appelmoes, appel-perenstroop, siropen, zelfs likeur. Ik bewaar hiervoor alle glazen potten en flessen met schroefdop voor. Groenten, fruit, kruiden en pepers vries ik in in porties. Van tomaten maak ik saus, chutney, etc. 's Zomers en in de herfst hoeven we maar weinig fruit, groenten en noten te kopen en 's winters geen kolen/spruiten. Binnenkort komen er krielkippen bij en hoeven we geen eieren meer te kopen. Als er nieuwe kippen bijkomen, gaan ze de pan in nadat ze vetgemest zijn, de mest gaat uiteraard op de mieshoop samen met de paardenstront voor de moestuin te bemesten.

Verbouwen en klussen aan het huis en tuin doen we allemaal zelf en met oude bouwmaterialen. We houden marktplaats een beetje bij en proberen zo materiaal goedkoop op de kop te tikken en we slaan dat op in een schuur totdat we het nodig hebben. Materialen die we uit het huis slopen, die nog bruikbaar zijn gaan ook in de opslag totdat we er een nieuwe bestemming voor hebben of op internet. Van de week hebben we voor de hond een ren met hondenhok gemaakt met een antiek gietijzeren sierhekwerk en hout en dakbedekking wat we nog hadden liggen. Wie wat bewaard, heeft wat.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:fashionvictim schreef op 05 augustus 2015 @ 14:04:

[...]

Wat is het geheim van alle forummers?

Ze liegen.

Sorry Moemoe64, ik zal nooit meer zeggen dat ik je niet geloof.
quote:Bumba1985 schreef op 05 augustus 2015 @ 14:05:

Wij bestellen tot nu toe ook nooit een maaltijd voor ons zoontje. Maargoed, hij is nog geen 2 en hij eet niet superveel. Als we patatjes eten dan krijgt hij er een paar en als hij ze op heeft en ik heb nog patat dan krijgt hij er nog een paar.... Zo eet hij gewoon in zijn eigen tempo met ons mee en als het van ons op is, is het van hem ook op. Tot nu toe werkt dat erg goed in elk geval.

@Sidroht: er bestaat een site die voor jou Marktplaats in de gaten houdt! Je vult daar dan op in waar je naar zoekt en zodra iemand daar een advertentie van plaatst ontvang je een mailtje. Heel handig. De site heet tipzoeker.nl

Vind ik zeker ok hoor!

Vond het vorige week aan zee wel een heel andere situatie: "grote" kinderen die elk 10 frietjes kregen....pfff.
Ik koop bij de kringloopwinkel eigenlijk vooral boeken. De kringloop hier dichtbij heeft heel vaak hele goede boeken in bijna nieuwe staat. Qua kleding en meubilair kijk ik altijd even, maar het is maar heel af en toe dat ik wat leuks tegenkom. Laatst heb ik er hele mooie sjaals gevonden en twee mooie dikke vesten die er nog als nieuw uitzagen, maar dat is ook voor het eerst in maanden dat ik er weer iets leuks zag.
quote:noreservations schreef op 05 augustus 2015 @ 14:10:

[...]

Ze liegen.

quote:noreservations schreef op 05 augustus 2015 @ 14:10:

[...]

Ze liegen.

quote:noreservations schreef op 05 augustus 2015 @ 14:09:

Een gewone tandenborstel kost zo'n 3 euro.

Dat is 4 borstels per jaar, dus dat komt dan op 12 euro per jaar.

Maar goed, ik vind het gewoon ook zonde om 4 van die plastic dingen ieder jaar aan het milieu terug te geven.

Eén borstel per jaar, scheelt 9 euro per jaar en maakt de plasticberg een heeeeeeel klein beetje kleiner.

Jakkie.

Sorry daar kniert ik niet op. Ook niet op tandpasta, sorry
Voor mijn man halen we vaak kleding bij de kringloopwinkel tegenwoordig. Maar die slijt met gemak 6 broeken per jaar. Ik snap er niks van, maar ze gaan al-tijd kapot. Dus dan liever dat ie een broek van ¤4 kapot laat gaan dan eentje van ¤40....

Zelf zou ik ook graag in de kringloop willen kopen, maar ik ben 1.92 en ik weiger om in mannenbroeken te gaan lopen. Dus ik moet helaas naar een speciaalzaak voor mijn broeken. Die ik dan dus ook draag tot ze helemaal op zijn.

Ik denk trouwens dat dit ook de reden is dat je weinig merkkleding op MP ziet. Merkkleding word vaak gekocht met het idee dat het goede kwaliteit is die lang meegaat. Mensen zijn er vaak zuiniger op en dragen het gewoon helemaal af. Terwijl H&M enzo vaak toch al snel gaat vervelen...
quote:Moemoe64 schreef op 05 augustus 2015 @ 13:18:

Waar ligt de grens tussen consuminderen/ zuinig leven en echt gierig zijn?

Consuminderen vind ik vooral een soort statement dat gemaakt wordt tegen de consumptiemaatschappij/anti-materialistische levensstijl. Het kan soms zelfs betekenen dat je door te consuminderen misschien (tijdelijk) zelfs meer kosten hebt, maar dat je de kosten die je maakt wel bewust doet. Consuminderen vind ik bijv. ook letten op de duurzaamheid, anti-wegwerpmaatschappij. Dat het op den duur ook een goedkopere manier van leven is, is mooi meegenomen maar niet het voornaamste doel.

Zuinig leven vind ik mensen die vooral heel prijsbewust zijn, op de hoogte zijn van de aanbiedingen, ook wel weinig weggooien maar dan inderdaad wel in de eerste plaats omdat men geen geld aan iets uit wil geven. Iemand die zuinig leeft ontzegt zichzelf bijv ook leuke dingen of heeft het motto 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'.

Gierig zijn vind ik vooral iemand die dat uit naar anderen toe en niet zozeer naar zichzelf toe. Verdient bijv tonnen per jaar maar wil de oppas niet meer dan een dropje uit de snoeppot geven 'Dank je wel voor de moeite!' maar geeft wel met gemak geld uit aan de eigen auto, boot, vakantie etc.

Gezin in jouw voorbeeld vind ik denk ik eerder gierig dan zuinig, maar daarvoor zou je denk ik beter moeten weten over hoeveel geld ze beschikken en waar het aan uitgegeven wordt.
quote:Bumba1985 schreef op 05 augustus 2015 @ 14:16:

Voor mijn man halen we vaak kleding bij de kringloopwinkel tegenwoordig. Maar die slijt met gemak 6 broeken per jaar. Ik snap er niks van, maar ze gaan al-tijd kapot. Dus dan liever dat ie een broek van ¤4 kapot laat gaan dan eentje van ¤40....

Zelf zou ik ook graag in de kringloop willen kopen, maar ik ben 1.92 en ik weiger om in mannenbroeken te gaan lopen. Dus ik moet helaas naar een speciaalzaak voor mijn broeken. Die ik dan dus ook draag tot ze helemaal op zijn.

Ik denk trouwens dat dit ook de reden is dat je weinig merkkleding op MP ziet. Merkkleding word vaak gekocht met het idee dat het goede kwaliteit is die lang meegaat. Mensen zijn er vaak zuiniger op en dragen het gewoon helemaal af. Terwijl H&M enzo vaak toch al snel gaat vervelen...

Ik zie juist heel veel merkkleding op MP.

Wat ook leuk is naar de dure rijke woonplaatsen en wijken gaan met Koningsdag.

Daar slaag ik altijd voor de kinderen, mooie merkkleding voor heel heel weinig.
quote:Feeksje1977 schreef op 05 augustus 2015 @ 14:15:

[...]

Jakkie.

Sorry daar kniert ik niet op. Ook niet op tandpasta, sorry

Maar wat is er jakkie aan?

M'n tandenborstel gaat één keer per maand mee in de afwasmachine.

En ook met weinig pasta krijg ik mijn tanden schoon.

Van mij hoef je helemaal nergens op te knierten hoor.

Andere bezuiniging, ik was mij met een stuk zeep i.p.v. vloeibaar.

Gaat veel langer mee.

Zo ook een deo-stick, i.p.v. spray.
quote:noreservations schreef op 05 augustus 2015 @ 14:31:

[...]

Maar wat is er jakkie aan?

M'n tandenborstel gaat één keer per maand mee in de afwasmachine.

En ook met weinig pasta krijg ik mijn tanden schoon.

Van mij hoef je helemaal nergens op te knierten hoor.

Andere bezuiniging, ik was mij met een stuk zeep i.p.v. vloeibaar.

Gaat veel langer mee.

Zo ook een deo-stick, i.p.v. spray.

Dat vind ik nog veel viezer, de vaatwasser.

Maar de shampoobar en deostick heb ik dan weer wel
Ik heb wel eens gelezen dat je teveel tandpasta gebruikt als het gaat schuimen.... Dus niks mis mee om een erwtje te gebruiken. Maar uiteraard wil de tandpasta-producent graaaag dat je lekker schuimt, dan kunnen ze meer verkopen

Zo zijn er wel meer fabeltjes die ze graag in stand houden natuurlijk:

- Dat met schuimen geldt ook voor shampoo; ook met een beetje shampoo wordt je haar schoon

- Ze zeggen dat je niet van merk flesvoeding mag wisselen ivm krampjes.... Klopt in de meeste gevallen ook niks van

- Wasmiddel kun je minstens de helft van gebruiken van wat er op die verpakking staat (die maatdopjes zijn ook veel te groot)

- Verpakkingen met een grote schenktuit waardoor je altijd per ongeluk nét iets meer pakt dan je eigenlijk wilde...

Zo kan ik nog wel even doorgaan :P
Dan is dit al helemaal niks voor jou, Feeksje.

Ook niet voor mij hoor, zag het boek toevallig laatst liggen en dacht echt: Yayks...

quote:Bumba1985 schreef op 05 augustus 2015 @ 14:35:

Ik heb wel eens gelezen dat je teveel tandpasta gebruikt als het gaat schuimen.... Dus niks mis mee om een erwtje te gebruiken. Maar uiteraard wil de tandpasta-producent graaaag dat je lekker schuimt, dan kunnen ze meer verkopen

Zo zijn er wel meer fabeltjes die ze graag in stand houden natuurlijk:

- Dat met schuimen geldt ook voor shampoo; ook met een beetje shampoo wordt je haar schoon

- Ze zeggen dat je niet van merk flesvoeding mag wisselen ivm krampjes.... Klopt in de meeste gevallen ook niks van

- Wasmiddel kun je minstens de helft van gebruiken van wat er op die verpakking staat (die maatdopjes zijn ook veel te groot)

- Verpakkingen met een grote schenktuit waardoor je altijd per ongeluk nét iets meer pakt dan je eigenlijk wilde...

Ik gebruik van alles maar heel weinig. En bij de shampoo en conditioner deed ik altijd een beetje water als ie bijna op is.

Wasmiddel en wasverzachter ook maar een heel klein beetje.

Vind alleen dingen die ik in mijn mond doe gewoon fijner als ik soms een nieuw borsteltje koop en ik ga ook geen tubes doorknippen, mijn kinderen maken er een zooitje van en alles droogt dan uit.
quote:NYC schreef op 05 augustus 2015 @ 14:36:

Ook niet voor mij hoor, zag het boek toevallig laatst liggen en dacht echt: Yayks...

[img]http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/ ... 087627.jpg

[/img]Ik denk dat ze het dan vooral over inmaken hebben. Dat kan inderdaad prima in de vaatwasser, want het is eigenlijk alleen maar de voedingsmiddelen op een bepaalde temperatuur krijgen zodat het vacuüm trekt, geloof ik....
quote:NYC schreef op 05 augustus 2015 @ 14:36:

[afbeelding]Hahaha, wel grappig maar nee. Ik kijk wel met grote verbazing naar cheapskates op TLC.
quote:Bumba1985 schreef op 05 augustus 2015 @ 14:35:

Met een halve vaatwastablet wordt de vaat ook schoon.

En als het alleen glazen en borden zijn, wordt de vaat ook schoon met het programma van 25 minuten.

Een eetlepel waspoeder is i.d.d. voldoende voor een was.

En scheut azijn als wasverzachter.

Azijn is ook goed om het balkon te ontgroenen, de douche te ontkalken.

Samen met een schep soda en kokend water kun je met azijn de gootsteen ontstoppen.

Een fles azijn in de wcpot laten staan verwijdert urinesteen.

Amoniak is de beste ontvetter. Kan geen dasty tegenop.

Van het VivaForum:

bleekwater, soda en heet water in een spuitflacon om de badkamer mee schoon te maken.

Zout is een geweldig schuurmiddel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven