Hoe maak ik roti?

12-09-2008 14:04 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet bijna nooit roti, maar als ik het ergens voorgeschoteld krijg, vind ik het erg lekker en ik zou het graag zelf eens maken. Nu kan ik het pakje 'wereldgerechten' van Knorr wel kopen, maar ik vermoed dat dat niet kan tippen aan de échte, zelfgefrabiceerde roti... daarom ben ik benieuwd naar jullie recepten, want ik heb geen flauw idee.

(uhm, google-en kan ik wel, maar wil graag recepten van de kookprinsesjes van het viva-forum )
Weet je wat nog het alleropmerkelijkst is? De toko hier wordt gerunt door een tukker en zijn familie
Dat denk ik ook FV.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:morrigana schreef op 12 september 2008 @ 15:25:

Oh ok dat wist ik niet. Was mijn allereerste keer Madame Jeanette.

Maar de picalilly heeft toch ook kleingesneden pepers en echt die was zo ontzettend heet. Die had ik door de Pom gedaan, is ondertussen wel een lievelingseten geworden. Jammer genoeg kunnen we dat alleen eten als we in Nederland zijn.

Het was ons echt te heet.....Weet je zeker dat het picalilly was, en geen madame jeanette sambal?!
Toch nog een leerzaam middagje geworden zo.

Ik heb pas 1x Roti gegeten (Knorr) en vond het vreselijk, snapte de verbinding pannekoekje en aardappels ook niet.

Nu is me heel veel duidelijker geworden En zodra ik weer in Nederland ben ga ik het zeker maken.

@ Fash. Ik had het Pom recept van R. Beuker (of zoiets) en daar stond in dat er Mdm Jeanette picallily inmoest.
quote:yette schreef op 12 september 2008 @ 16:08:

[...]

Weet je zeker dat het picalilly was, en geen madame jeanette sambal?!Nee echt, picallily, potje staat in mijn koelkast te wachten tot de uiterste houdbaarheidsdatum overschreden wordt en dan kieper ik het zo de vullis in.
Maar in Madame Jeanette picalilly zitten echt heel veel pepers hoor! Op één potje picalilly gebruik ik wel 5 madame jeanettes!
quote:yette schreef op 12 september 2008 @ 16:17:

Maar in Madame Jeanette picalilly zitten echt heel veel pepers hoor! Op één potje picalilly gebruik ik wel 5 madame jeanettes!Zie je wel, daarom gingen we ook bijna dood. Toen we weer bijgekomen waren hebben we wel moeten lachen. Als we gasten hebben, laten we ze altijd even van onze picallily proeven. t'Is een bron van vermaak dat potje P.
Voor belangstellenden:

recept 'hele hete gele prut voor bij de roti'

(Fash weet vast hoe het heet, maar zo staat-ie in mijn pc )

1 potje piccalilly zeven (augurkjes etc, heb je niet nodig) en met 2 teentjes knof, 1 ui, 5 madamme jeanette pepers (liefst zonder zaad, maar met mag ook, is alleen nòg pittiger), wat suiker, peper en zout in keukenmachine malen tot een sausje.

Blijft maanden goed.
Ik hou niet zo van pittig dus die madame janette's blijven hier onaangeroerd... eerst maar eens op zoek naar kant en klare roti, vraag me af of de supermarkt dat heeft hier in een dorp in Grunn
Het klinkt als een soort chutney. Maar ik ken het niet, ik eet altijd mangochutney maar die is ook zuur. Dus het klinkt als een soort makkelijke snelle variant van chutney. Grappig.
Am Yisrael Chai!
roti uit de toko, (niet die van knorr) dat lijkt helemaal nergens op, en vulling maken met kip, aard. en kouseband
quote:fashionvictim schreef op 12 september 2008 @ 15:03:

De aardappelen maak je op dezelfde manier: aardappelen niet koken, maar in de pan een scheutje olie, ui en knoflook fruiten, massala erbij, en dan de stukken geschilde aardappel erbij. Wat water erbij, goed omscheppen en dan op laag vuur zacht en gaar laten worden.

En ook de eieren maak je op dezelfde manier: eieren hard koken, laten schrikken, edit: je moet de eieren daarna natuurlijk wel eerst pellen. Vervolgens bak je ze in de pan/wok in wat olie rondom bruin. Eieren eruit, weer ui, knoflook, massala in de olie, eieren erbij, omscheppen, wat water erbij en dan laten pruttelen.

Kind kan de was doen, het is echt een van de simpelste gerechten die er zijn. Alleen de roti platen zelf zijn heel erg moeilijk en bewerkelijk om te maken maar die kan je zelfs bij de C1000 gewoon in het vriesvak vinden, dus die moet je gewoon lekker kant en klaar kopen.

Kan het niet allemaal bij elkaar in 1 pan? Dus kip, aard, en iets later de eieren?

En ik vind de Knorr roti wel lekker... ...tsjongejonge, moet ik me nu doodschamen? Ja, het smaakt gewoon lekker, maar je moet het niet vergelijken met zelfgemaakte roti...Da's wel een verschil ja
Revival! Jammer dat ik dit topic nu pas zie (dat krijg je ervan als je weer aan het werk bent )

Heb hier nog 'mijn' roti-recept voor je:

tofu: bak blokjes tofu (AH eigen merk, tofureepjes) zo'n 10 minuten op hoog vuur in genoeg zonnebloemolie. dan op laag vuur heel even 2 gehakte teentjes knoflook meebakken, dan 200 ml kokosmelk, 4 el ketjap, 3 el gembersiroop en 1 el citroensap erbij. lekker in laten koken tot de saus niet meer te dun is. zout en peper als t nodig is..

aardappel: veel kerrie, ui, knoflook en verse gember. dan de zoete aardappel erbij en gaar stomen met iets bouillon en wat extra zout.

kouseband 't zelfde.. is lekker als je daar een rode peper bij gooit, en op 't eind flink wat santen er door raspt.

eieren.. met ui, gember en knoflook.. en kerrie.. en met kokosmelk zachtjes sudderdesudder.

(recept is regelrecht gekopieerd uit mail van een vriend van me )
quote:AgentL schreef op 12 september 2008 @ 21:03:

Revival! Jammer dat ik dit topic nu pas zie (dat krijg je ervan als je weer aan het werk bent )

Heb hier nog 'mijn' roti-recept voor je:

tofu: bak blokjes tofu (AH eigen merk, tofureepjes) zo'n 10 minuten op hoog vuur in genoeg zonnebloemolie. dan op laag vuur heel even 2 gehakte teentjes knoflook meebakken, dan 200 ml kokosmelk, 4 el ketjap, 3 el gembersiroop en 1 el citroensap erbij. lekker in laten koken tot de saus niet meer te dun is. zout en peper als t nodig is..

aardappel: veel kerrie, ui, knoflook en verse gember. dan de zoete aardappel erbij en gaar stomen met iets bouillon en wat extra zout.

kouseband 't zelfde.. is lekker als je daar een rode peper bij gooit, en op 't eind flink wat santen er door raspt.

eieren.. met ui, gember en knoflook.. en kerrie.. en met kokosmelk zachtjes sudderdesudder.

(recept is regelrecht gekopieerd uit mail van een vriend van me )

Die vriend is zeker Indisch of javaans? Ik vind het bijna heiligschennis, santen en gember in roti. Maar misschien is het wel lekker, hoor. Zal mijn tantes eens vragen of zij daar weleens van gehoord hebben.

Ik zelf vind roti al niet meer te eten als ie door een surinaamse chinees of javaan gemaakt is, maar dats is volgens mij een typische surinaamse neurose. Roti en bara enzo eet je alleen van hindoestanen, telo juist weer alleen van javanen en pom alleen van creolen.
Am Yisrael Chai!
Wauw wat ben je weer stoer FV...

Die vriend van mij is een Gezonde Hollandse Boerenjongen die erg goed kan koken.

Dit is hoe hij en ik de roti maken, en ik vind het erg lekker!

Daar draait het toch om?
Hey Agent, geeft niets dat je het nu 'pas' ziet, had niet in de planning om het vandaag te maken... heb al een tijdje in mn hoofd om het eens te maken, en nu krijg ik volgende week eters, dus leek me leuk om roti te maken.

Bedankt voor je recepten!! Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga maken, moet eerst de basis eens zien te vinden... geen toko in de buurt, wel één keer per week markt, maar das zo hollandsch als wat, veel meer dan kaas, steunkousen en drie koeken voor 5 euro vind je daar niet. Ga morgen op zoek in de supermarkt.
Met 'mijn' recept hoef je eigenlijk alleen maar boodschappen te doen bij de supermarkt.

In plaats van kouseband kun je als uitzondering ook sperziebonen gebruiken.

En in plaats van zoete aardappel (bataat) kun je ook gewone aardappels gebruiken.

Alhoewel dat natuurlijk lang niet zo lekker is

Ik heb ook wel eens bataat bij de AH gehaald.

Had je dit recept al gezien voor roti's?
quote:revival schreef op 12 september 2008 @ 22:53:

Bedankt voor je recepten!! Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga maken, moet eerst de basis eens zien te vinden... geen toko in de buurt, wel één keer per week markt, maar das zo hollandsch als wat, veel meer dan kaas, steunkousen en drie koeken voor 5 euro vind je daar niet. Ga morgen op zoek in de supermarkt.3 koeken voor 5 euro??? Die kun je dan beter in de supermarkt halen hoor daar zijn de koeken goedkoper.

Hier gaat wel de klapper in de roti hoor
quote:AgentL schreef op 12 september 2008 @ 21:47:

Wauw wat ben je weer stoer FV...

Die vriend van mij is een Gezonde Hollandse Boerenjongen die erg goed kan koken.

Dit is hoe hij en ik de roti maken, en ik vind het erg lekker!

Daar draait het toch om?Oh, was zeker niet stoer of vervelend bedoeld. Maar santen en gember zijn gewoon geen ingredienten die in de hindoestaanse keuken "horen". En zoals ik al zei: het is wel echt iets waar surinamers over het algemeen nogal neurotisch in zijn. Dat je je tjauwmin wel bij de ene toko koopt maar nooit bij die andere, want dat zijn hindoestanen dus die doen het dan "verkeerd".
Am Yisrael Chai!
Ik kom serieus wel eens op Surinaamse feestjes waar dan achteraf alleen maar van gezegd wordt - op die tóón - dat het toch wel heel jammer was dat de pom door een jampanesi gemaakt was.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 12 september 2008 @ 23:44:

Ik kom serieus wel eens op Surinaamse feestjes waar dan achteraf alleen maar van gezegd wordt - op die tóón - dat het toch wel heel jammer was dat de pom door een jampanesi gemaakt was.wat triest, en kortzichtig.
quote:Yamuna schreef op 13 september 2008 @ 07:45:

[...]

wat triest, en kortzichtig.Landen en culturen hebben nu eenmaal bepaalde tradities, ook wat koken betreft. Daar is niets kortzichtig aan. Als hier een recept wordt gegeven van een pasta carbonara waar room in wordt gebruikt, denk ik ook bij mezelf dat het best wel lekker kan zijn maar zeker niet origineel is.
quote:fashionvictim schreef op 12 september 2008 @ 23:44:

Ik kom serieus wel eens op Surinaamse feestjes waar dan achteraf alleen maar van gezegd wordt - op die tóón - dat het toch wel heel jammer was dat de pom door een jampanesi gemaakt was.Grappig is dat he! Al die 'tanties' bij elkaar en dan lekker roddelen over het eten. GEWELDIG! En inderdaad, het is de manier waarop ze het zeggen.
quote:Gaeta schreef op 13 september 2008 @ 09:19:

[...]

Landen en culturen hebben nu eenmaal bepaalde tradities, ook wat koken betreft. Daar is niets kortzichtig aan. Als hier een recept wordt gegeven van een pasta carbonara waar room in wordt gebruikt, denk ik ook bij mezelf dat het best wel lekker kan zijn maar zeker niet origineel is.

Precies!

Beetje flauw ook om gelijk met triest en kortzichtig te gaan lopen strooien als ik nota bene de TO, die daarom vraagt, een origineel recept voor roti geef. Kijk, van mij mag je best spaghetti carbonara met room eten, of roti met gember, whatever rocks your boat, maar er zal geen Italiaan ter wereld zijn die dan jouw recept als "echte" spaghetti carbonara beschouwt. Zo zal geen Surinamer roti met gember als "echte" roti zien. En daar vroeg TO wel om, hoe je "echte" roti maakt. Anders kan ze toch net zo goed Knorr Wereldgerechten kopen? Dat lijkt vast ook op roti, maar is het niet.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven