Asielkat ziek, en nu?

09-08-2015 18:30 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee weken geleden een kat uit het asiel gehaald. Een ontzettend leuk beest en we verwachten dat hij op termijn ook goed overweg zal kunnen met onze andere kat.

Helaas is hij vrijwel direct ziek geworden. Ik ben in ruim een week tijd nu 5 keer bij de dierenarts geweest maar het wordt niet heel duidelijk wat hij heeft. En er is door verschillende dierenartsen (groepspraktijk) uitvoerig naar hem gekeken.

Hij had hoge koorts, heel heftig hoesten, en toen dat afzwakte stopte hij met eten en drinken. Uiteindelijk moest er een infuus en dwangvoeding toegepast worden. Nu eet hij wel weer een beetje, maar braakt het enkele uren later weer uit.

Hij krijgt diverse medicijnen, maar met dat braken raakt hij de pillen natuurlijk weer kwijt. Injecties heeft hij ook al gehad, antibiotica, ontstekingsremmers, pijnstillers, noem maar op.

Ondertussen begint het een praktisch probleem te worden. Ik ben nu nog vrij, maar als mijn vakantie over is kan ik niet meer eindeloos zorgen, neusdruppels en pillen geven, heen en weer rijden naar de dierenarts etc.

Daarnaast is er mogelijk sprake van een onderliggend probleem zoals kattenaids of FIP. Dat is nog niet duidelijk, maar als dat wel zo is wordt het heel moeilijk de kat te houden. Mijn andere kat is kerngezond en dat wil ik graag zo houden. En er wonen heel veel katten in de buurt en als hij kattenaids heeft kan ik het ook niet maken de buurtkatten daaraan bloot te stellen.

Voor de goede orde: toen ik hem ophaalde uit het asiel is expliciet gezegd dat hij gezond was. Ik neem het niemand kwalijk dat hij dat niet blijkt te zijn, maar ik heb dus niet speciaal gekozen voor zo'n intensieve zorgkat.

Het gaat niet lukken om hem jaren en jarenlang binnen te houden, met een andere kat die haar hele leven al vrije uitloop heeft. Dan moet die ook opgesloten, kunnen we de terrasdeuren niet meer openzetten, etc.

Ik vind het ook nog wat anders om zulke drastische maatregelen te nemen voor een kat die je al jaren hebt, of voor een kat die ziek binnenkomt.

Kortom, ik twijfel of het reëel is om de kat te houden. Maar ik vind het ook vreselijk om hem terug te brengen naar het asiel. Ik vind het namelijk wel een ontzettend lief beest. Iemand dit wel eens meegemaakt, en wat heb je toen gedaan?
Ja nou ja. Je hebt met je volle verstand een kat uit het asiel gehaald, dus geadopteerd min of meer, dan zul je ook moeten nemen wat erop zit vrees ik. Hoe groot denk je dat poes' kansen op een leuk baasje zijn als je het nu terugbrengt? Nou dan.
Heb je al overlegd met het asiel? Niet per se om hem terug te brengen maar het is natuurlijk wel een beetje apart dat hij direct ziek werd. Bovendien is het vaak gebruikelijk dat dierenartskosten in de eerste twee weken voor rekening van het asiel zijn.

Ik heb in zoverre ervaring dat onze asielkat na 1,5 maand ziek werd. Opgelapt, en 1,5 maand later was ze weer ziek. Toen bleek dat ze tumoren had en moest worden ingeslapen.

Ik wens jou meer geluk met je kat. Hopelijk knapt hij snel op en is het niets besmettelijks.
Bellen met het asiel voor overleg? Het klinkt allemaal echt wel alsof hij doodziek is. Is inslapen een optie? Het leven miet nog wel leuk voor hem zijn en geen lijdensweg.
Ik begrijp je wel hoor.

Daarnaast kun je ook beter nu overwegingen maken dan over een jaar wanneer je nog meer gehecht ben aan poezebeest.

Het gaat hier om het welzijn van de reeds aanwezige poes. Daar komt er een bij die ziek blijkt te zijn. Waarschijnlijk dermate ziek dat dit gevolgen heeft voor beide poezen en voor jullie zelf en omgeving.

In dit geval contact opnemen met asiel, bespreken en inderdaad serieus overwegen poezebeest terug te geven.

Kom op, je hebt de afgelopen 2 weken meer gedaan en geïnvesteerd dan menig ander zou hebben gedaan. Petje af voor je.
Jaren geleden, toen ik nog op de lagere school zat en mijn eerste poes mocht uitzoeken uit het asiel werd deze ook vrij snel na de aanschaf, een maand ofzo ziek, was ook onduidelijk. Mijn ouders zijn na een paar dierenarts bezoeken terug gegaan naar het asiel, met de woorden dat ons was verzekerd dat het een gezonde kat was en daar hebben we voor gekozen. Deze poes wilden we wel graag hebben, mits zij gezond was.

Het asiel heeft haar toen tijdelijk terug genomen, tot duidelijk was wat er aan de hand was en zij weer beter was. Toen kregen we haar weer terug. Ze was al aardig op leeftijd toen we haar kregen, ze heeft hij ons nog een jaar of drie een leuk en goed leven gehad.

Weet niet of jouw asiel dat ook doet, maar navragen of overleggen kan natuurlijk altijd.
Heb je al contact opgenomen met het asiel? Het lijkt mij dat ze hier wel met je mee willen denken en eventueel ook dierenarts kosten vergoeden want het zal behoorlijk duur zijn voor je.
Wat zorgelijk allemaal. FIP valt vooraf en ook niet tijdens ziekte te testen omdat vrijwel elke kat met het Coronavirus in aanraking is geweest (niesziektevirus). Het kan getriggerd worden door de verplaatsing. Mijn ervaring met FIP is dat het qua besmettelijkheid wel erg meevalt. Ik ben daar jaren geleden een katje aan kwijtgeraakt en de rest van mijn katten zijn niet besmet geraakt, in ieder geval niet ziek geworden. Katten aids kun je wel testen.

Ik zou morgen ook bellen met het dierenasiel, voor iig een tegemoetkoming in de kosten. Als het FIP is dan wordt het niet meer beter. Voor katten met katten aids is er op sommige plekken in Nederland

speciale opvang maar daar moet dan wel ruimte zijn en de kat in betere conditie.

Dierenasielen hebben vaak een eigen dierenarts waar je in de begintijd langs mag komen.
De kosten zijn het probleem niet hoor :-). Ik kan inderdaad nu bij de DA van het asiel terecht.

Maar het is vooral het welzijn van asielkat, het welzijn van mijn andere kat, en dat van de buurtkatten waar ik mee zit. Ik hoop nog steeds dat poezebeest nog opknapt maar ga idd ook in overleg met het asiel.
Arm ding... Ik heb het ook ooit aan de hand gehad, mijn kat bleek kattenleukemie te hebben. Dat dragen ze bij zich en dat uit zich op een bepaald moment - in mijn geval het belanden in een nieuw huis. Ik heb er een week voor mogen zorgen en toen heb ik hem helaas in moeten laten slapen. Ik troost me maar met de gedachte dat ik hem een fijne week heb kunnen bezorgen (ondanks dat hij zo ziek was, was het een schatje van een kat ).

Ik heb er dus uiteindelijk niets mee gedaan. Dat risico had ik ook jaren na aanschaf kunnen oplopen. Ben wel voor mijn huidige kat naar een ander asiel gegaan (en hij leeft toch al weer 6 jaar).
quote:Papierenbeker schreef op 09 augustus 2015 @ 19:13:

De kosten zijn het probleem niet hoor :-). Ik kan inderdaad nu bij de DA van het asiel terecht.

Maar het is vooral het welzijn van asielkat, het welzijn van mijn andere kat, en dat van de buurtkatten waar ik mee zit. Ik hoop nog steeds dat poezebeest nog opknapt maar ga idd ook in overleg met het asiel.

Voor wat betreft katten aids moeten ze in elk geval niet uit hetzelfde bakje eten, elkaar niet bijten en niet elke kat wordt ziek na contact. Bij mij is een aantal jaren geleden een kater komen aanlopen, een halve pers. Hij had ook van alles en ik heb hem een poosje laten behandelen. Hij werd positief getest op katten aids en toen heb ik hem laten inslapen. Ook katten aids wordt niet beter. Als je dit morgen laat testen weet je in elk geval meer. De uitslag is binnen een paar minuten bekend.

In elk geval telt voor beide ziektes geen overlevingskans en wordt de situatie alleen maar slechter.
Dan breng je 'm terug he. Misschien zijn ze zo coulant je een gezonde kat mee te geven.
Shoot first, ask questions later!
Los van het rekening vergoeden zou ik sowieso contact opnemen met het asiel.

Mocht het nl katten aids zijn dan moeten zij dat toch ook weten?
Kattenaids is op te testen en er lopen een aantal katten buiten bij je in de buurt, een aantal daarvan zullen ook besmet zijn, dat si het risico van buiten laten lopen
quote:redbuIIetje schreef op 09 augustus 2015 @ 19:35:

Dan breng je 'm terug he. Misschien zijn ze zo coulant je een gezonde kat mee te geven.Ja , het is immers net zoiets als een kapotte fiets
De meeste asielen laten je een verklaring ondertekenen als het beestje binnen 2 weken ziek word dat je er dan een regeling is of dat je hem terug kan brengen dus ik zou zeggen ga met je kat terug of bel op en leg het uit vaak werken ze dit netjes af met een regeling of informeren ze je verder wat je het beste kan doen
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Redbulletje heeft niks met dieren behalve konijnen geloof ik.
Ik zou contact op nemen met het asiel en de situatie overleggen.
quote:miekemv schreef op 09 augustus 2015 @ 20:21:

Redbulletje heeft niks met dieren behalve konijnen geloof ik.En paarden .
Het is bij levende have altijd 'n risico dat ze wat kunnen mankeren, ook al zijn ze rontgenologisch goedgekeurd. Maar wil natuurlijk niet zeggen dat je 'm dan maar moet houden en dure operaties/medicijnen voor moet gaan betalen. Dan heb je niet eens lol van je beestje gehad. En als je 'm nog maar net hebt aangeschaft ben je er ook nog niet zo aan gehecht dat het moeilijk afstand nemen is.

Bij paarden trouwens helemaal. Je koopt geen paard om het op 'n dure stal stil te laten staan tenslotte.
Shoot first, ask questions later!
Misschien kan de poes worden opgenomen in de ziekenboeg van het dierenasiel, net zoals iemand anders hier het gedaan heeft? Zeker in combinatie met zorg en werk en je angst voor besmettingsgevaar, dan is ze in goede handen.

En @ Redbulletje ik heb tranen met tuiten gehuild om de pers die ik slechts een paar weken verzorgde. dat komt omdat ze je zo vertrouwen en omdat ze zo lief zijn.
Je had eigenlijk meteen moeten bellen met het asiel en nu heb je ze alle kansen ontnomen om je te helpen. Zij hadden tegen lagere kosten ook de dierenarts erbij kunnen halen.
Heb je nog niet laten testen op aids/leucose? Dat is met een eenvoudige bloedtesten binnen een paar minuten vast te stellen. Dan weet je in ieder geval of hij dat heeft en kun je daar je beslissing op baseren.
quote:iones schreef op 10 augustus 2015 @ 10:00:

Je had eigenlijk meteen moeten bellen met het asiel en nu heb je ze alle kansen ontnomen om je te helpen. Zij hadden tegen lagere kosten ook de dierenarts erbij kunnen halen.

Hoezo? Ik heb meteen toen hij ziek wed gebeld met het asiel, en ben bij hun eigen dierenarts geweest. Misschien was dat niet duidelijk uit het eerdere verhaal, maar de dierenarts waar ik was is verbonden met het asiel en ik ben daar in overleg met het asiel heengegaan. Alleen was er toen nog geen sprake van mogelijke onderliggende ziektes. Intussen heeft de dierenarts mij gebeld dat hij inderdaad kattenaids heeft

Of de dierenarts dat dan ook gelijk doorgeeft aan het asiel weet ik niet,daar ga ik zometeen achter komen.
Succes zometeen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven