Gezondheid alle pijlers

Ik moet iets ondernemen.... Operatie of wat?

24-06-2014 20:44 324 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschuwing vooraf; ik heb een pesthumeur, dus dat kleurt de toon van dit topic misschien ietwat

Maar goed, wat ik zeg, er moet IETS gebeuren.

Ik voel me al een tijdje futloos, vervelend, moe, soms wel oké en vol energie, dan weer compleet uitgeput.

Vandaag ben ik dus met vage klachten naar de dokter geweest en er kwam in elk geval uit dat mijn bloeddruk veel te hoog is. Wat ik raar vind, want dat is nooit zo geweest.

Maar goed, hij was nu idd veel te hoog en hoewel het waarschijnlijk mede te wijten is aan een hoop stress momenteel moet daar wel iets aan gedaan worden.

Ik heb pillen gekregen en moet donderdagmorgen nuchter terug komen om bloed te prikken om te kijken wat er verder mis is.

Nu komt het euvel; ik ben veel te dik.

En natuurlijk heeft dat met die bloeddruk te maken, het zal zelfs de hoofdreden zijn natuurlijk.

En ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb al duizend pogingen ondernomen om af te vallen en het lukt niet. Punt.

En natuurlijk ligt dat aan mezelf, maar ik zal dan wel niet sterk genoeg zijn ofzo.

Ik heb met de huisarts gepraat over onder andere de mogelijkheid om een gastric bypass te laten doen, of eventueel een maagband omdat dat natuurlijk minder ingrijpend is.

Ben daar een jaar of wat geleden al serieus over bezig geweest, maar toen toen nog eens op eigen kracht proberen af te vallen.

Ik viel een paar kilo af, ketste het plan voor de operatie af omdat ik er te schijterig voor ben en inmiddels zijn die kilo's er gewoon grotendeels weer aan.

Slap? Natuurlijk. ik had in elk geval die kilo's er af moeten houden en me een schop onder mijn hol moeten geven, maar dat is niet gebeurd.

En nu sta ik op een punt dat ik me gewoon echt niet goed voel, en dat er iets moet gebeuren.

Enerzijds ben ik nog steeds doodsbang voor een eventuele operatie, anderzijds weet ik dat er iets moet veranderen.

Ik ben 29 en ik wil niet voor mijn 40e dood zijn omdat mijn hart het begeven heeft.

En nu wil ik van jullie graag horen dat er of een toveroplossing is, of dat die operatie waar ik zo tegen op zie écht wel een goed idee is.

Ik heb altijd geroepen dat snijden in een gezond lichaam ook zo gek is, maar je komt uiteindelijk op een punt dat je lichaam helemaal niet zo gezond meer is. En wil je dat niet voor zijn?

Wat wil ik met dit topic? Niet zoveel. Even van me afschrijven en misschien een andere opinie, ofzo?

Zijn er hier mensen die een gastric bypass / maagverkleining ondergaan hebben? Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet?

En wie geeft me gewoon even een knuffel voor mijn rothumeur?
668, the neighbour of the Beast
Peacy, wat fijn dat het zo goed is verlopen bij jou.
Ik had het niet verwacht, maar mijn ha was superenthousiast!

Morgen Maasstadziekenhuis bellen.

Spannend allemaal hoor
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wat leuk zoveel reactie ineens.

Ik ben nog op vakantie dus tik vanuit de lokale biergarten maar ik reageer morgen of uitgebreider.

Lijkt me inderdaad erg leuk als we elkaar wat kunnen steunen!
Fijne vakantie nog Marels! Geniet ervan!
Bijna klaar hoor, we gaan langzamerhand onderweg naar huis.

Vrijdag willen we thuis zijn.

Dan een week werken en maandagmorgen informatie bijeenkomst in het ziekenhuis, de 24e.

In welk ziekenhuis wordt jij geopereerd Flamingo?

En Calvijn, zijn er geen betere ziekenhuizen dan Maasstad? Hele slechte ervaring daarmee, al was dat op een hele andere afdeling dan bariatrie. Ik zou er iig noooooit vrijwillig binnen gaan. Heeft de chirurg daar veel ervaring? Zou ook belangrijk zijn voor mij . Omdat het ziekenhuis zelf vrij nieuw is.....

Ivatje, waar ga jij heen?

En peacy, dat wist ik natuurlijk al maar fijn dat je je hier komt melden. Hoeveel ben jij inmiddels al kwijt?
Ik word geopereerd in het CZE, Catharina ziekenhuis Eindhoven. Daar is een obesitaskliniek, ze zijn er heel kundig en ervaren met 900 operaties per jaar.

Geen wachtlijst, van de eerste informatiebijeenkomsten tot operatie ongeveer 4 maanden.

Google maar es
Ik ga sowieso naar bergen op zoom.

Ook ruim 900 operaties per jaar en volgens CZ het beste ziekenhuis voor die operatie. En ook nog eens in de buurt.

Ben er wel heel bang voor maar ik weet ook geen alternatieven meer....

Ben heeeeeel benieuwd naar de bijeenkomst de 24e.

Ik ga overigens niet verkassen naar het maagverkleining topic maar blijf lekker hier schrijven. Maar voel je vooral vrij om het topic mee te kapen

Tis niet zo dat ik sta op een eigen klaagtopic als we hier een en ander kunnen delen, waarom niet.
Ik blijf op dit topic Marels

Mijn ha opperde Maasstad en Sint Franciscus.

Geen idee wat betreft wachtlijsten etc.
Sorry, heb niet alles gelezen... Zelf ben ik lid geworden van een facebook groep over koolhydraatarm lezen. Dit omdat het beter is voor mijn crohn om zo te eten. Ik verbaas me er elke keer weer over hoe iedereen daar afvalt en toch veel en erg lekker eet. Misschien kan je er eens vrijblijvend een kijkje nemen. Verder veel sterkte en een knuffel! X

De groep heet; Koolhydraatarm dieet met weekmenu.
Dan blijf ik ook hier! Fijn om ervaringen uit te wisselen. Ik vond de info bijeenkomst nuttig en vooral spannend. Het was heel confronterend om daar te zitten met allemaal lotgenoten. Detail: de stoelen daar waren extra breed

Qua informatie had ik het merendeel al gelezen op internet. Wel prettig om vragen te kunnen stellen.

Ik had zelf gevraagd om een doorverwijzing naar Eindhoven, ken 2 vrouwen die er goed geholpen zijn en het is voor mij in de buurt.
@madamemicmac; wij hebben het over een maagverkleining en jij begint over koolhydratenarm dieet?

Die snap ik even niet
Ja calvijn1, had niet alles gelezen, alleen de openingspost. Daar twijfelde Marels nog. Nu heb ik verder gelezen en lees inderdaad dat ze geen diëten wil maar naar een voorlichtingsdag gaat voor maagverkleining.
Wachtlijsten enzo weet ik idd ook niet Calvijn.

En ach, misschien is bariatrie daar wel heel goed hoor.

Mijn ervaring daar is alleen dusdanig dat je mij er nooit binnen zou krijgen, maar dat was dus niet op bariatrie.

Sint Franciscus ken ik ook niet wat dat betreft.

Ik neig in Rotterdam qua ziekenhuizen altijd naar Erasmus maar ik heb me dus niet verdiept in bariatrie in Rotterdam en omgeving. Dus eigenlijk lul ik uit mijn nek

Alleen Maasstad..... Traumaatje.

Ik ben al eens in Antwerpen gaan informeren maar dat voelde voor mij niet prettig.

Eerste afspraak met een stagiaire en vervolgafspraak moest ik wegens ziekte verzetten dan dat mens van die afspraak was wel zo onvriendelijk....

Toen ben ik door de huisarts naar BoZ doorverwezen, dat is hier in de buurt en het schijnt dus heel goed aangeschreven te staan. Wat ik zeg, volgens CZ zijn zij de beste. Dus waarom zou ik dan verder zoeken?

Hoe werkt de screenen bij jullie?

Hier is er eerst een informatie ochtend. Als je die gehad hebt moet je voor een screeningsochtend waar je een gesprek hebt met ik geloof psycholoog, diëtist en chirurg en afhankelijk daarvan kom je direct voor operatie in aanmerking of moet je nog een voortraject van 3 maanden volgen.

Zijn jullie trouwens ook zo bang voor de operatie? Ik ben nooit geopereerd dus schijt al zeven kleuren stront voor het idee van een narcose....
quote:madamemicmac schreef op 10 augustus 2015 @ 23:50:

Ja calvijn1, had niet alles gelezen, alleen de openingspost. Daar twijfelde Marels nog. Nu heb ik verder gelezen en lees inderdaad dat ze geen diëten wil maar naar een voorlichtingsdag gaat voor maagverkleining.

Niet willen is nogal erg simplistisch gesteld ...

Als er veel andere opties waren, zou ik dan voor een operatie kiezen?
Goedemorgen... Ik word geholpen in het Rijnstate. Tot nu toe voelt het als een warme deken..Wat een herkenning en respect.
anoniem_198736 wijzigde dit bericht op 11-08-2015 07:54
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik zit op ruim 30 kilo wat er af is nu. Daar ben ik zo blij mee.

BoZ is inderdaad een screeningsochtend en je krijgt meteen te horen ja of nee. dan mag je ook gelijk een datum prikken.

Operatie: ik was zo bang! Echt de eerste tijd ging nog, maar naarmate de operatie dichterbij kwam, heb ik doodsangsten uitgestaan.

Wat nou als de narcose te vroeg is uitgewerkt? Wat als ik de hele operatie meekrijg?

Gelukkig hebben ze een kalmeringstabletje, die kreeg ik. Dat werkte prima voor de operatie.
quote:Marels schreef op 11 augustus 2015 @ 07:03:

Wachtlijsten enzo weet ik idd ook niet Calvijn.

En ach, misschien is bariatrie daar wel heel goed hoor.

Mijn ervaring daar is alleen dusdanig dat je mij er nooit binnen zou krijgen, maar dat was dus niet op bariatrie.

Sint Franciscus ken ik ook niet wat dat betreft.

Ik neig in Rotterdam qua ziekenhuizen altijd naar Erasmus maar ik heb me dus niet verdiept in bariatrie in Rotterdam en omgeving. Dus eigenlijk lul ik uit mijn nek

Alleen Maasstad..... Traumaatje.

Ik ben al eens in Antwerpen gaan informeren maar dat voelde voor mij niet prettig.

Eerste afspraak met een stagiaire en vervolgafspraak moest ik wegens ziekte verzetten dan dat mens van die afspraak was wel zo onvriendelijk....

Toen ben ik door de huisarts naar BoZ doorverwezen, dat is hier in de buurt en het schijnt dus heel goed aangeschreven te staan. Wat ik zeg, volgens CZ zijn zij de beste. Dus waarom zou ik dan verder zoeken?

Hoe werkt de screenen bij jullie?

Hier is er eerst een informatie ochtend. Als je die gehad hebt moet je voor een screeningsochtend waar je een gesprek hebt met ik geloof psycholoog, diëtist en chirurg en afhankelijk daarvan kom je direct voor operatie in aanmerking of moet je nog een voortraject van 3 maanden volgen.

Zijn jullie trouwens ook zo bang voor de operatie? Ik ben nooit geopereerd dus schijt al zeven kleuren stront voor het idee van een narcose....Wat het beste ziekenhuis is, is relatief. CZ gaf eerder ook weleens aan dat het Maxima Medisch Centrum (Eindhoven en Veldhoven) het beste ziekenhuis was.
Het trajekt begon bij met een informatiebijeenkomst, tamelijk algemeen, een hele hoop informatie over de operaties zelf (gastric bypass of een sleeve), de verandering van leefstijl en allerlei zaken rondom de operatie. Ik vond het informatief, we waren met een groepje van 8 mensen. Je mocht iemand meenemen.

Hierna kwam de screening, een hele middag waarop ik individuele afspraken had met een psycholoog, een dietiste, een fysiotherapeut en een verpleegkundige.

- bij de psychologe gind het gesprek met name over de rol van eten, wanneer eet je, waarom eet je, welk gevoel roept eten bij je op. Er werd ook doorgevraagd over de manier waarop ik mijn leven wilde aanpassen na de operatie en of ik goed besefte dat het een hulpmiddel is en geen tovermiddel.

- bij de fysiotherapeut ging het vooral over sport en beweging, wat je van plan bent na de operatie qua beweging. Ook moest ik een shuttle run doen om de conditie te meten (nulmeting) en een aantal krachttesten met handen.

- de dietiste ging in op mijn eetdagboek (dat ik twee weken had bij moeten houden) en over de verandering van eten na de operatie.

- de verpleegkundige was meten en wegen en wat vragen over gezondheid en medicatie.

Er werden 12 buisjes bloed geprikt (leverwaarden, nierwerking, hb gehalte, vitaminebepaling met name vit B, D, kalium, B12), schildklier etc etc.

ongeveer twee weken later kreeg ik een datum voor een gesprek met de chirurg (die in principe ook de operatie uitvoert). Hierin werd verteld dat er een accoord was voor operatie, ik kreeg meteen een datum mee. Aansluitend een pre operatieve screening waarin ook de bloeduitslagen besproken werken. Voor mij was het meeste in orde, er kwam alleen een gebrek aan vit D uit, dat slik ik nu bij op recept van de kliniek. Vit B12 spuit ik zelf al elke twee maanden. Het viel me op dat veel mensen een vit B12 tekort hadden.

De mensen die op dezelfde dag geopereerd worden vormen een groep, met deze mensen ga ik het natrajekt in dat 5 jaar duurt.
btw. ik mocht zelf kiezen of ik een sleeve wilde of een gastric bypass. Ik vond dat een lastige keuze, kon op internet niet veel voor of nadelen vinden en volgens de chirurg zijn die er ook niet. Beide operaties zouden goede resutaten geven, het is wel zo dat sommige mensen alleen een bypass kunnen krijgen omdat zij bv veel last hebben van zuurbranden of bepaalde medicatie gebruiken (bv voor epileptie) die via een sleeve niet goed opgenomen kunnen worden.

In het ziekenhuis waar ik geopereerd word loopt een onderzoek, de computer bepaalt dan at random of je een sleeve of een bypass krijgt. Zo kunnen ze dan achteraf gegevens en resultaten genereren. Ik heb er voor gekozen om niet mee te doen aan het onderzoek, het voelde voor mij toch niet goed om een pc te laten kiezen. Ik kies dan toch liever zelf. Voor mij wordt het de bypass omdat ik daar een beter gevoel bij heb, deze operatie wordt al langer uitgevoerd, er is meer expertise over etc.

Peacy, 30 kilo afgevallen!!!!! wauw wauw wauw... super zeg. Wat zul jij lekker voelen!!! Ben je op je streefgewicht nu?

hoe ziet jouw dagmenu er nu uit? en hoe is het met je huid na zoveel gewicht te zijn kwijtgeraakt? Sport je erbij?
Minnimouse, dat weet ik wel hoor. En als het ziekenhuis net een ander nummertje gehad had was ik ook daarheen gegaan.

Ik gaf het maar aan om te zeggen dat ze iig een goeie reputatie hebben en goeie kwaliteit. Dat voelt voor mij fijner dan dat ze nogal een hoog dodental hebben, zeg maar

Flamingo, dat klinkt vrij vergelijkbaar.

Peacy, moet ik ook een piepjestest doen???
Nee Marels, die hoef je niet te doen. :P

Streefgewicht is toch nog zo'n 15 a 20 kilo eraf.

Heb niet echt een menu. Ik let op eiwitten en vitamine inname. Kies bewust. Feestje of 'uitgebreid' diner? Dan eet ik de dagen ervoor en erna gezonder. Ik wil gewoon kunnen genieten. De porties zijn wel kleiner. In mei, ondoordacht, in een restaurant een kipfilet besteld. Hoofdmenu. Dat was een grote kipfilet, men 1/4 had ik op, de rest is naar broer en vader gegaan .

Ik zit wel lekkerder in m'n vel, kan ook veel meer. Kleding is ook van 50/52 naar nu 44/46 gegaan.

Over kleding: ik heb veel gekregen, godzijdank. Ik wil pas dingen halen als ik stabiel ben of echt een speciale gelegenheid heb!

Ik zwem, doe buikspieroefeningen en wil gaan hardlopen, maar daar moet ik nog even mee naar een fysio, want ik heb zwakke enkels.
Misschien heb ik nog wel wat kleding rond 44/46 peacy.

Moet ik eens kiekn als ik thuis ben? Je weet waar mijn huis woont

Ik koop nu ook geen kleding meer. Moet eigenlijk dringend wat dingen hebben maar ik ga geen kleding kopen die over een half jaar misschien te groot is.... in zoverre ben ik dus al wel ingesteld op de operatie...
Ik krijg morgenochtend een telefonische screening

Ben best wel bang om niet geaccepteerd te worden
Calvijn, waarom ben je daar bang voor?

Als je een BMI van 40 hebt of een BMI van 35 met een comorbiditeit (hoge bloeddruk, suikerziekte, slaapapneu etc) kom je in principe in aanmerking.

Als je last hebt van eetbuien of een emotionele eter bent krijg je een voortraject aangeboden. Hulp van een psycholoog zodat de kans van slagen groter wordt.

Er zijn niet veel mensen die (mits hoog genoeg BMI) niet in aanmerking komen.
Mijn BMI is 37,5

Ik heb wel diabetes, oedeem in mijn linkerbeen en flinke spataderen

Ook snurk ik ook ontzettend.

Ik ben geen emotie-eter, ik lust altijd wel wat lekkers

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven