Wat in de woonkamer?

12-08-2015 00:12 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kleine woonkamer (minder dan 16m2) met een beetje een onhandige indeling (1 muur raam, 1 muur met 2 deuren aan beide uiteinden (dus maar een stukje muur in het midden en 1 muur met in het midden een deur opening (dus aan beide kanten klein stukje muur).

Ik probeer een handige, maar mooie indeling te maken, maar ik moet prioriteiten stellen, want niet alles kan in zo'n kleine kamer.

Ik ben benieuwd wat jullie belangrijk vinden en voor zouden kiezen en tips voor kleine woonkamers.

Ik zit te twijfelen over:

- wel/geen hoekbank

-wel/geen eettafel (in de keuken is ook geen plek)

- hoe een plekje in te richten waar dochtertje ook kan spelen

- wel/geen TV (eigenlijk kan ik me geen TV niet voorstellen, we vinden het heerlijk om 's avonds samen op de bank te liggen en een filmpje te kijken)

- plek voor kasten/opbergruimte??

- wat voor soort decoratie (een tafel, bank en TV en de ruimte staat zo'n beetje vol, wat voor decoratie maakt het gezelliger, maar niet nog voller.

- wat zijn echte must haves voor een kleine woonkamer?
Denken jullie dat een op maat gemaakte wandkast in zo'n kleine woonkamer kan? Handig lijkt het me wel, maar ben bang dat de ruimte dan nog kleiner lijkt (is).
Aan arbeidsloon ben je niets kwijt, het is dus puur een kwestie van materialen kopen.

Heb je berekend hoe duur dat gaat worden of heb je nog geen idee?
Ik denk dat het dit gaat worden:

- 2,5 of 3 zits bank.

- 2 hockers met opbergruimte die ook dienst kunnen doen als salontafel

- een fauteuil of, maar ik weet niet of dat leuk is, bij de vensterbank (met daaronder de verwarming een mooie wat bredere ombouw maken, en een matrasje erop leggen, zodat je er ook op kunt zitten.

- een aparte ruimte voor dochter in woonkamer vind ik wel heel erg leuk, dus misschien dat ik de kelder idd wel ga verhogen tot hetzelfde niveau en er dan een gezellig leeshoekje van maak ofzom
quote:dubbeltje4 schreef op 12 augustus 2015 @ 14:28:

Aan arbeidsloon ben je niets kwijt, het is dus puur een kwestie van materialen kopen.

Heb je berekend hoe duur dat gaat worden of heb je nog geen idee?

De kast bedoel je?

Ongeveer 200 a 300 aan hout en hetzelfde voor verf.
quote:Doornroosje777 schreef op 12 augustus 2015 @ 14:36:

[...]

De kast bedoel je?

Ongeveer 200 a 300 aan hout en hetzelfde voor verf.Nee, de verbouwing van de benedenruimte.
We proberen in de richting van 50.000 te komen in de komende 5 jaar en dan gaan we kijken wat er mogelijk is voor dat geld en waar we het meeste baat bij hebben.

(Nu denk ik dat aanbouw, keuken en tuindeuren prio hebben).
Maar een aanbouw, keuken en tuindeuren hoeft toch geen 50.000 te kosten als je alleen de materialen hoeft te kopen?
Ik denk wel dat het die richting opgaat, afhankelijk van hoe groot de aanbouw is, maar als het allemaal makkelijk uit kan, dan doen we wat meer, zo simpel is het. Doel is iig 50.000 en daar kunnen we best een aantal mooie dingen voor doen, maar wat allemaal precies bekijken we dan.
Ik vind het raar dat je geen enkel idee hebt.

Waarom niet om de tafel gaan en precies uitrekenen wat een verbouwing van de benedenverdieping gaat kosten?

Misschien vallen de bedragen reuze mee.
Uitbouw gaat sowieso wel 20.000 euro kosten, dat geld hebben we nu of volgend jaar nog niet, dus ik zie het nut er niet van in om dat nu al precies te gaan berekenen...

Via andere topic wou ik een goede indicatie en die heb ik nu.
Ach joh, je kunt via een topic toch geen goede indicatie krijgen?

Je gaat nu misschien al duizenden euro's uitgeven aan een nieuwe inrichting, het uitbreken van een muurtje en mogelijk nog andere tijdelijke aanpassingen.

Ik zeg: zonde van het geld, maar het is jouw huis!
Het muurtje zou er hoe dan ook uitgaan tijdens de verbouwing.

Verder was ik niet van plan om duizenden euro's uit geven hoor, MP is mijn beste vriend
quote:Doornroosje777 schreef op 12 augustus 2015 @ 14:26:

Denken jullie dat een op maat gemaakte wandkast in zo'n kleine woonkamer kan? Handig lijkt het me wel, maar ben bang dat de ruimte dan nog kleiner lijkt (is).Staat ook op een van mijn voorbeeldplaatjes, die kast om het raam heen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik weet niet of het huur of koop is. Maar je zou ook nog kunnen overwegen een deur te verplaatsen. In een niet dragende muur is dit vrij van simpel.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 augustus 2015 @ 10:04:

[afbeelding]Dit vind ik echt tof! Lijkt me heel praktisch! Maar ik vind via google weinig terug. Zou zoiets een specifieke naam hebben?
quote:Desperate_Housewive schreef op 13 augustus 2015 @ 15:42:

[...]

Dit vind ik echt tof! Lijkt me heel praktisch! Maar ik vind via google weinig terug. Zou zoiets een specifieke naam hebben?

Bij de IKEA hebben (hadden?) ze er 1, maar die is wel heel erg klein.

Ik vind die houten tafels met zo'n houten hoekbank eromheen juist erg leuk. Daar ga ik voor
Ik heb overigens een leuk boek dat heet 'woon klein, denk groot'. En er zijn veel blogs over als je zoekt op 'klein wonen', bijvoorbeeld deze: http://www.manners.nl/de-10-geboden-van-klein-wonen/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven