Wat in de woonkamer?

12-08-2015 00:12 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kleine woonkamer (minder dan 16m2) met een beetje een onhandige indeling (1 muur raam, 1 muur met 2 deuren aan beide uiteinden (dus maar een stukje muur in het midden en 1 muur met in het midden een deur opening (dus aan beide kanten klein stukje muur).

Ik probeer een handige, maar mooie indeling te maken, maar ik moet prioriteiten stellen, want niet alles kan in zo'n kleine kamer.

Ik ben benieuwd wat jullie belangrijk vinden en voor zouden kiezen en tips voor kleine woonkamers.

Ik zit te twijfelen over:

- wel/geen hoekbank

-wel/geen eettafel (in de keuken is ook geen plek)

- hoe een plekje in te richten waar dochtertje ook kan spelen

- wel/geen TV (eigenlijk kan ik me geen TV niet voorstellen, we vinden het heerlijk om 's avonds samen op de bank te liggen en een filmpje te kijken)

- plek voor kasten/opbergruimte??

- wat voor soort decoratie (een tafel, bank en TV en de ruimte staat zo'n beetje vol, wat voor decoratie maakt het gezelliger, maar niet nog voller.

- wat zijn echte must haves voor een kleine woonkamer?
Een comfortabele bank en 'n tv zijn de essentie van 'n woonkamer. (Grote) kasten kun je ook in andere kamers zetten.
Shoot first, ask questions later!
Kleine hoekbank, vind ik persoonlijk prettiger dan een eettafel. Zwevende planken boven de bank voor wat boeken, schilderijtje/ tekening en bijv. mooie vaas?
Zijn al die deuren ook nodig?
Kun je kasten kwijt in andere ruimtes? Dan zou ik van de woonkamer een zitkamer maken, met tv-hoekje en een eettafel. En dan ergens een kleed met een klein kastje waar je dochtertje kan spelen.

Hoe laag zijn de ramen? Kun je er eventueel een bank of kast onder kwijt?
Als je liefst op de bank eet, kun je 'n eethoek skippen.
Zou geen hoekbank doen, maar 2 losse banken zodat er in de hoek nog ruimte blijft voor 'n tafeltje/hocker/kastje
Is het een driehoekige kamer? (Ik lees 3 x '1 muur', maar misschien ben ik aan slaap toe.)
Misschien 'n open keuken?
Ooo ja.
Ik zou geen hoekbank in zo'n kleine kamer doen. Mijn woonkamer is ook erg klein en ik vind het prettig dat ik nog iets te schuiven heb.

Ik zou kiezen voor een 3zits en een fauteuil. oid.
quote:ikeaverslaafde schreef op 12 augustus 2015 @ 00:17:

Is het een driehoekige kamer? (Ik lees 3 x '1 muur', maar misschien ben ik aan slaap toe.)3 muren, die ik niet volledig kan gebruiken, 4e muur is er ook :p en die is helemaal dicht.
quote:dubbeltje4 schreef op 12 augustus 2015 @ 00:15:

Zijn al die deuren ook nodig?Ja; deur van de hal naar woonkamer, deur naar de kelder en deuropening (zit geen deur in) naar de keuken.
Ken je de site Apartment therapy? Misschien krijg je daar ook wat ideeën.
quote:Moiren_ schreef op 12 augustus 2015 @ 00:23:

Ik zou geen hoekbank in zo'n kleine kamer doen. Mijn woonkamer is ook erg klein en ik vind het prettig dat ik nog iets te schuiven heb.

Ik zou kiezen voor een 3zits en een fauteuil. oid.Een 3 en 'n 2 zits of twee 2,5 zits. Dan kun je ten minste alle 2 liggen terwijl je tv kijkt.
quote:ikeaverslaafde schreef op 12 augustus 2015 @ 00:16:

Kun je kasten kwijt in andere ruimtes? Dan zou ik van de woonkamer een zitkamer maken, met tv-hoekje en een eettafel. En dan ergens een kleed met een klein kastje waar je dochtertje kan spelen.

Hoe laag zijn de ramen? Kun je er eventueel een bank of kast onder kwijt?

Niet veel ruimte voor kasten in andere ruimtes, er is nog wel een bijkeuken waar we een kast neer kunnen zetten en er is een klein keldertje onder de trap zeg maar.

Ik zit een beetje te twijfelen om misschien de deur van de kelder eraf te halen en het gedeelte wat in het zicht is gezellig te maken als hoekje voor dochter en dan het gedeelte wat meer onder de trap zit nog als opslag.

Het keldertje is iets lager dan de vloer, er is een trapje van 1 trede, dus ik twijfel of dat leuk/handig is.
quote:ikeaverslaafde schreef op 12 augustus 2015 @ 00:26:

Ken je de site Apartment therapy? Misschien krijg je daar ook wat ideeën.Nee, dank je, ga ff kijken.
quote:redbuIIetje schreef op 12 augustus 2015 @ 00:29:

[...]

Een 3 en 'n 2 zits of twee 2,5 zits. Dan kun je ten minste alle 2 liggen terwijl je tv kijkt.O ja, dat kan ook. Wij liggen met zijn tweeën op een tweezits
quote:Moiren_ schreef op 12 augustus 2015 @ 00:33:

[...]

O ja, dat kan ook. Wij liggen met zijn tweeën op een tweezits En dan lig je lekker?
Ik heb in mijn studentenappartementje een eettafeltje met 2 flappen zodat het een eettafel wordt. Hiervoor had ik van de ikea een klaptafel die aan de muur vast zat. Dus die ik voor en na het eten gewoon tegen de muur aan klapte. Vage omschrijving maar hopelijk snap je me.
quote:Doornroosje777 schreef op 12 augustus 2015 @ 00:39:

[...]

En dan lig je lekker?Een beetje gepropt
Hmm lastig, ik zou in eerste instantie geen eethoek doen.

Maar aan de andere kant met een kind is eten aan tafel wel handiger dan altijd maar op de bank.
quote:Moiren_ schreef op 12 augustus 2015 @ 00:33:

[...]

O ja, dat kan ook. Wij liggen met zijn tweeën op een tweezits Da's vast heel knus als stelletje, maar toch net ff wat minder als je bestie op bezoek komt
Ik zat ook al te denken om ipv een bank 2 van die chaise lounges te doen van IKEA die je aan elkaar kan schuiven (gezellig samen TV kijken/hangen) of juist uit elkaar.

Maar volgens mij neemt dat best veel plaats in, terwijl het maar voor weinig zitplaatsen zorgt en het is ook wel fijn als bezoek nog kan zitten.

Ik vind het zo lastig om in te schatten hoe het uit werkt.
Je zou de tv aan de muur kunnen bevestigen met zo'n zwenkarm . Hier bespaar je ruimte mee . Als alternatief voor een hoekbank zou je een twee of driezits bank kunnen nemen met een aparte hocker die je desnoods ook als salontafel kan gebruiken . Verder zou ik een kleine kamer beetje licht houden qua kleur . Niet teveel tierlantijntjes maar een paar grote decoraties . Een uitklapbare eettafel tegen de muur die ook als sidetable kan dienen .

Ik ben zelf ook klein behuisd en wordt steeds creatiever in ruimte besparen
Leer van gisteren , droom van morgen, maar leef vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven