Vreemde vraagt in ijssalon om erbij te mogen zitten.

13-08-2015 15:41 542 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren ben ik met mijn dochter en neefje in de plaatselijke ijssalon een ijscoupe gaan eten.( voor de beeldvorming: binnen in de ijssalon kan je alleen aan een tafel zitten waarna je alléén een ijscoupe (dus geen handijs) kunt bestellen als je de kaart hebt bekeken. De serveerder /ster brengt deze en rekent af als de coupe op is. In het voorste gedeelte kun je handijs halen maar mag je binnen niét zitten hiermee.) Omdat er braderie was, was het ontzettend druk en hebben we even moeten wachten totdat we een plaatsje kregen. Toen we er eenmaal een bemachtigd hadden vroeg een vreemde vrouw (ze was met nog een vrouw) of ze bij ons aan tafel konden gaan zitten. ( er was nog één stoel vrij en een half plekje op de bank omdat de kinderen daarop zaten).

Toen ik antwoorde dat ik dit liever niet wilde, mompelde ze op een boze toon iets ( kon het niet verstaan) en liep weg.

Dezelfde situatie heb ik een paar weken geleden ook al eens meegemaakt in dezelfde ijssalon en zet mij aan het denken: is het vreemd/ onvriendelijk van mij dat ik dit niet toe laat? Zouden jullie het wél doen?
getfree wijzigde dit bericht op 13-08-2015 17:12
Reden: Meer duidelijke uitleg plus details
% gewijzigd
quote:NYC schreef op 13 augustus 2015 @ 16:10:

[...]

En buiten kun je geen coupes eten en binnen geen handijs?

Buiten staan 3 tafeltjes waar je ook nog je coupe kunt eten, maar binnen mag je zeker geen handijs eten nee.

Ik vind het ook vreemd hoor.
quote:gismo72 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:13:

Ik was er ook gewoon gaan zitten. Ik snap ook nooit dat mensen in de trein vragen of ze ergens naast mogen zitten. Ik plof gewoon neer desnoods bovenop de tas(nouja bijna dan).Same here!
quote:elfje12 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:15:

Er zomaar vanuit gaan dat iedereen hetzelfde doet als jij zou doen, vind ik ook egoïstisch.

Zelf asociaal zijn maar wel aanspraak maken op sociaal gedrag van anderen, is een woord voor; hypocrisie.

Dus als je zelf asociaal bent, wat van mij best mag, zou je ook geen aanspraak moeten willen maken op de goede manieren die de meeste andere mensen wel hebben.

Maar omdát de meeste andere mensen zich wel aan sociale normen houden, komen de hypocrieten ermee weg. Google maar eens op 'The free rider problem'.
Doe normaal er was een braderie en het was smoordruk.!

Je zat in een ijssalon met je koter niet in het Hilton hotel.!
Ik zou het niet leuk vinden, maar zou niet durven weigeren. Soms moet je eens iets voor een ander overhebben. Wat anderen al zeggen, het is geen restaurant.
quote:Stormkraft schreef op 13 augustus 2015 @ 16:20:

[...]

Zelf asociaal zijn maar wel aanspraak maken op sociaal gedrag van anderen, is een woord voor; hypocrisie.

Dus als je zelf asociaal bent, wat van mij best mag, zou je ook geen aanspraak moeten willen maken op de goede manieren die de meeste andere mensen wel hebben.

Maar omdát de meeste andere mensen zich wel aan sociale normen houden, komen de hypocrieten ermee weg. Google maar eens op 'The free rider problem'.
quote:Aureel schreef op 13 augustus 2015 @ 16:16:

[...]

Mens, TO vraagt toch onze mening over dit feit? En de meesten vinden het onbeleefd en onvriendelijk. Heeft echt niks te maken met wel of niet een mening respecteren. Je wilt gewoon dat we het met jou en TO eens zijn. Nou, dat zijn lekker niet.Wat doe jij aangebrand. Ik heb net over elkaars mening respecteren op het moment dat iemand weigert als je vraagt of je aan mag schuiven.
Laat ik het eens omdraaien:

Je gaat met je dochter en neefje een coupe ijs eten.. He balen alle tafeltjes bezet maar achterin zit een mevrouw alleen aan een tafeltje met 3 lege stoelen. Je loopt er heen met je handen vol ijs en die vrouw zegt "dit is mijn tafel, je mag hier niet zitten.". Wat zou jij er dan van vinden met je handen vol ijs, pijnlijke voeten van het lopen en dus echt toe om ook maar even 5 minuten even ergens rustig te zitten.
quote:clemance schreef op 13 augustus 2015 @ 16:19:

Overigens, richting het einde van mijn zwangerschap, toen ik alleen nog kon waggelen slecht ter been was, vroeg ik het niet eens, maar deelde ik het een soort mede met een vriendelijke glimlach: ''zo, ik kom hier even zitten!'' Is er een keer iemand geweest die tegen je in durfde te gaan? Dat had ik namelijk wel willen zien!
Ik geef een plekje af,als ik alleen aan een tafeltje zit.

Pas nog in het ziekenhuisrestaurant,het was erg druk,bezoekers en personeel zit door elkaar heen.

Ik zat aan een klein tafeltje voor een 2 personen, en een vrouw vroeg of zij kon zitten op de vrije plek.

Natuurlijk mevr gaat u zitten,ze was 84 hoorde ik even later en reed nog zelfstandig in haar eigen auto.

Ik ben nog van een generatie die opstaat voor ouderen of een zwangere vrouw.

Maar omdat er zoveel vrouwen met een ''pondje meer zijn'' is het moeilijk inschatten soms.

Praktijkgeval.

Cijfer : Ga lekker zitten op mijn plaats,zal niet meevallen staan als je zwanger bent.

vrouw: Zwanger?? ik ben helemaal niet zwanger

Terwijl ik had ingeschat dat zij elk moment kon gaan bevallen,oeps
quote:Stormkraft schreef op 13 augustus 2015 @ 16:20:

[...]

Maar omdát de meeste andere mensen zich wel aan sociale normen houden, komen de hypocrieten ermee weg. Google maar eens op 'The free rider problem'.Hoezo zelf asociaal zijn? Het is niet zo beleefd nee om te weigeren. Maar er zomaar vanuit gaan dat mensen het goed vinden om zo aan te schuiven is dat wel?
quote:elfje12 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:25:

[...]

Hoezo zelf asociaal zijn? Het is niet zo beleefd nee om te weigeren. Maar er zomaar vanuit gaan dat mensen het goed vinden om zo aan te schuiven is dat wel?Tijdens een braderie waar het ook nog eens smoordruk is is dat helemaal niet zo vreemd..
quote:closednote schreef op 13 augustus 2015 @ 16:23:

Je gaat met je dochter en neefje een coupe ijs eten.. He balen alle tafeltjes bezet maar achterin zit een mevrouw alleen aan een tafeltje met 3 lege stoelen. Je loopt er heen met je handen vol ijs en die vrouw zegt "dit is mijn tafel, je mag hier niet zitten.". Wat zou jij er dan van vinden met je handen vol ijs, pijnlijke voeten van het lopen en dus echt toe om ook maar even 5 minuten even ergens rustig te zitten.dan hadden we misschien ook een topic gehad dat er iemand haar dochter, neefje en haarzelf zo onaardig behandelde?
En doooooor!
quote:my-little-appletree schreef op 13 augustus 2015 @ 16:25:

[...]

Is er een keer iemand geweest die tegen je in durfde te gaan? Dat had ik namelijk wel willen zien! Nee! Eigenlijk altijd leuke opmerkingen en geïnteresseerde vragen. Ik vond soiso (bijna) iedereen erg behulpzaam, heel prettig.
quote:rosemetijs schreef op 13 augustus 2015 @ 16:26:

[...]

Tijdens een braderie waar het ook nog eens smoordruk is is dat helemaal niet zo vreemd..Ben ik het met je eens. Ik zou ook toestaan om naast me te komen zitten. Ik vind alleen het reactie op reactie. TO zegt nee, vrouw wordt boos. TO zegt nee en vrouw respecteert dat. Hoeft ze het nog niet leuk te vinden of mee eens te zijn.
quote:elfje12 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:23:

[...]

Wat doe jij aangebrand. Ik heb net over elkaars mening respecteren op het moment dat iemand weigert als je vraagt of je aan mag schuiven.

Het is druk, er is 1 vrije stoel, en die wordt gewoon geclaimd door een mevrouw die geen gebruik maakt van de stoel. Dan heb ik er wel zo mijn mening over als mij wordt geweigerd die stoel te gebruiken.

Deze 'vreemde' mevrouw heeft het toch ook gerespecteerd (als in: ze is er niet gaan zitten)? Ik weet niet of ik weg was gegaan, ik zou misschien wel zijn gaan zitten en iets gezegd hebben als 'er is geen ander plekje, ik wil alleen even de stoel gebruiken, ik heb het tafeltje niet nodig maar zittend eet het wel makkelijker' en dan mijn rug toedraaien.

Zoizo vind ik de bewoording 'vreemde vrouw' al vrij onsympathiek klinken. Wat was er vreemd aan haar? Liep ze raar? Praatte ze buitenlands? Waarom schrijf je niet gewoon 'een vrouw' of 'iemand'.
quote:my-little-appletree schreef op 13 augustus 2015 @ 16:10:

Ik heb in een volle tram wel eens mee gemaakt dat een vreemde man tegen de kinderen, die voor me zaten, zei dat die even moest opschuiven zodat hij er naast kon. Daar was ik het dus helemaal niet mee eens en ben ik boos om geworden. Ik vind niet dat je dat mag eisen van kinderen van 4 en 5 die dan samen gepropt tegen een vreemde man aan op zo'n bankje voor 2 personen zouden moeten zitten.

Ben ik dan niet sociaal? (Gezien de eensgezindheid van jullie reacties en een iets wat afwijkende van die van mij)En dan wordt je boos op die man? Je laat kinderen van 4 en 5 in de tram zitten, terwijl volwassenen moeten staan? Je zegt dan niet tegen die kinderen dat zij moeten gaan staan om hun plaats aan volwassenen af te staan? Vind ik eigenlijk niet sociaal, nee.
quote:elfje12 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:25:

[...]

Hoezo zelf asociaal zijn? Het is niet zo beleefd nee om te weigeren. Maar er zomaar vanuit gaan dat mensen het goed vinden om zo aan te schuiven is dat wel?Als het verder vol zit is het, zoals je ook uit de reacties hier kunt opmaken, idd de norm om dat goed te vinden en dus mag je daar van uit gaan ja. En het wordt idd ervaren als asociaal. Het ís ook asociaal.
quote:elfje12 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:23:

[...]

Wat doe jij aangebrand. Ik heb net over elkaars mening respecteren op het moment dat iemand weigert als je vraagt of je aan mag schuiven.Dat mag je inderdaad weigeren. En wij mogen dat vervolgens onbeleefd vinden. Waarom moet ik dat respecteren?
quote:Anyco schreef op 13 augustus 2015 @ 16:10:

[...]

In dit geval mochten ze niet zitten van TO.Klopt. Maar als ze daar sowieso niet mochten zitten omdat ze geen ijscoupe hadden maar een horentje dan is het nog niet aan TO om uit te maken of er op de stoel gezeten mag worden. Dat is aan de eigenaar lijkt mij.
Cijfer, de intentie was goed. Het telt voor je karmapunten en gelukkig kunnen blikken niet doden
quote:Aureel schreef op 13 augustus 2015 @ 16:28:

[...]

Dat mag je inderdaad weigeren. En wij mogen dat vervolgens onbeleefd vinden. Waarom moet ik dat respecteren?Het is ook onbeleefd, dat zeker. Omdat hierdoor dus agressie ontstaat. Omdat men boos wordt als ons iets niet zint.
quote:clemance schreef op 13 augustus 2015 @ 16:19:

Overigens, richting het einde van mijn zwangerschap, toen ik alleen nog kon waggelen slecht ter been was, vroeg ik het niet eens, maar deelde ik het een soort mede met een vriendelijke glimlach: ''zo, ik kom hier even zitten!'' Gelijk heb je!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:closednote schreef op 13 augustus 2015 @ 16:23:

Je gaat met je dochter en neefje een coupe ijs eten.. He balen alle tafeltjes bezet maar achterin zit een mevrouw alleen aan een tafeltje met 3 lege stoelen. Je loopt er heen met je handen vol ijs en die vrouw zegt "dit is mijn tafel, je mag hier niet zitten.". Wat zou jij er dan van vinden met je handen vol ijs, pijnlijke voeten van het lopen en dus echt toe om ook maar even 5 minuten even ergens rustig te zitten.

Nogmaals, je handen zijn niet vol ijs want je kan binnen alleen ijscoupes bestellen als je aan een tafel zit.

Zelf heb ik ook moeten vragen aan een stel dames of ik aan de tafel mocht zitten als zij klaar waren.

Ik kreeg als antwoord: " natuurlijk, zodra wij klaar zijn met betalen, kunnen jullie hier zitten."

Ik denk dat er nogal een verschil is in ijssalonnen want het gaat er hier net als in een lunchroom aan toe:

Je zoekt een lege tafel, kijkt op de kaart wat je wil hebben, besteld, eet/drinkt en vraag de serveerder/ster om de rekening.

Misschien heb ik de situatie verkeerd omschreven of belangrijke details weggelaten. Mijn excuses dan!
Ik vind het onsociaal van je TO. Het gaat hier om even een ijsje eten en als het zo druk is, willen andere mensen graag ook even zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven