van koop naar huur

25-08-2015 10:32 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb vier jaar geleden de omgekeerde move gedaan: van huur naar koop. Leek me toen economisch interessant om in te stappen toen de markt laag stond. Op zich was alles toen relatief eenvoudig geregeld.

Helaas kom ik er nu achter dat ik helemaal geen type "huiseigenaar" ben. De verantwoordelijkheid is me te groot en eigenlijk is het hele huis me een molensteen rond de nek. Begin terug te verlangen naar het zorgeloze huren.

Maar de omgekeerde weg lijkt me een stuk lastiger - makelaar inschakelen en koper zoeken zie ik nog wel, maar daarna vraag ik me af hoe ik aansluitend een leuke huurwoning krijg. Voor particulier huren haal ik vaak de inkomensnorm net niet, dus zal ik via de woningbouw moeten gaan. Moet ik me dan nu al daar voor inschrijven (geen idee hoe lang verkoopproces gaat duren) ?

Ik zie een hoop beren op de weg. Wat als ik niet meteen een woning heb ? Ik kan niet in de auto gaan wonen met mijn dochter tenslotte. En dan is nog maar de vraag waar je een woning krijgt toegewezen. Dat zal waarschijnlijk niet meteen de leukste buurt zijn.

Aan de andere kant ben ik echt niet gelukkig in de huidige woning. Dus zal toch ergens binnenkort de knoop moeten gaan doorhakken. En dan is er nog de afweging of je er wel voor terugkrijgt wat je zelf hebt betaald en of je misschien een restschuld over gaat houden.

Ik vind het een moeilijke beslissing. Hoe pakken jullie zo'n grote ingrijpende beslissingen aan ?

Want enkele jaren geleden heb ik dus "besloten" dat ik wilde kopen en nu neig ik weer naar huren. Vind ik beetje wispelturig van mezelf. Ik wil nu alles goed afwegen zodat ik daarna toch weer niet denk "had ik maar".

Hebben jullie tips voor me om alles goed op een rijtje te zetten ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
En wat Granny zegt: check even de wachttijden voor de wijken waar je wil wonen. Beter nog 3 jaar in dit huis, dan dat je iets moet nemen waar je ook niet blij van wordt. Verhuizen kost ook geld.
quote:[]belgali schreef op 25 augustus 2015 @ 11:45[/message]:

[...]

kan het niet beter verwoorden - het is tot nu toe altijd gelukt en ik reserveer ook geld voor onverwachte zaken, maar de zenuwen zijn in het verleden behoorlijk op de proef gesteld en daardoor is er nu een constante sluimerende onrust

ik denk altijd maar zo, de stress houdt me scherp...:)

schrijf je gewoon in, je moet jaren op een wachtlijst staan.

probeer ondertussen wel van je drive in te genieten, zonde als je dat niet doet.
wij slapen nooit.
quote:jules schreef op 25 augustus 2015 @ 11:44:

Het gaat hier om gevoel en als je je ergens niet goed bij voelt moet je actie ondernemen. Ook al roept de hele wereld dat het niets voorstelt, het gaat om jou. Fijn dat er zoveel mede forummers zijn die het begrijpen. Dat zal wel goed voelen.

Ik zou, als ik jou was, een stappenplan maken. Misschien neemt dat alvast iets van de eerste stress weg. Bedenk je daarbij dat je niet op de schopstoel zit. Je hebt de tijd, je hoeft niet weg maar je wil weg.

Stap 1 is inschrijven bij de woningbouwvereniging in de plaats waar je wil wonen. Ik weet niet of je je in meerdere plaatsen kunt inschrijven, maar misschien ook handig om te doen als er meerdere plaatsen zijn waar je zou willen wonen.

Daarna open je een rekening waar je iedere maand wat geld op zet voor onvoorziene zaken. Waarschijnlijk heb je al zo'n potje, maar zo'n aparte rekening geeft heel veel rust. Het is heel duidelijk.

Heel veel succes!

Dankjewel Jules is inderdaad wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben en iedereen denkt goed met me mee. Stappenplan is inderdaad een goeie. Ik hoef inderdaad niet dringend weg, de rekeningen worden betaald.

Maar dus wel rekening houden met mijn gevoel en er naartoe werken.

Ik woon in Zuid-Limburg. Volgens mij zijn de wachttijden hier niet zo extreem als in de grote steden. Maar zal me zeker gaan informeren.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Zuid-Limburg kan je leuke dingen huren voor een redelijke prijs.

ik wil hier niet weg, maar heb me ooit ingeschreven op van die huurwoningen sites.

alles wat betaalbaar en mooi is, is te vinden in Zuid-Limburg.
wij slapen nooit.
Iedereen schrijft hier dat je je zo kan inschrijven maar dat klopt niet hoor. Je moet namelijk wel een binding met de plaats hebben. Zo te lezen heb je die niet dus dan wordt de wachttijd nog langer... Sterker nog; je komt waarschijnlijk er helemaal niet op.

Daarnaast is huren tegenwoordig duurder als kopen. Ik zou alleen om die reden al niet gauw van huur na koop gaan. Zeker niet als je onder water staat.. Mag je een beste spaarpot hebben
Welke regio zoek je, TO?

Kom je qua inkomen in aanmerking voor sociale huur? Nu mag de wbv nog 10% van de sociale huur aan mensen met een inkomen boven de inkomensgrens verhuren, dat wordt rap minder. En niet iedere wbv doet dat nog.

Ik snap het gevoel ergens wel hoor, ik moet het met de koopwoning ook allemaal zelf regelen en af en toe vliegt het me ook wel eens aan. Wat moet er wanneer, nog lastiger:door wie, welk bedrijf is betrouwbaar, wat kost het, vergelijken. Met wat pech heb je er gewoon veel werk aan en achteraf weet je pas of je de goede keuzes hebt gemaakt.
Ah Zuid Limburg, dat is wel stukken makkelijker dan Randstad

Bel eens met een aantal wbv, dan weet je meer en kun je daarop voortborduren.
quote:teletubbie1234 schreef op 25 augustus 2015 @ 11:53:

Iedereen schrijft hier dat je je zo kan inschrijven maar dat klopt niet hoor. Je moet namelijk wel een binding met de plaats hebben. Zo te lezen heb je die niet dus dan wordt de wachttijd nog langer... Sterker nog; je komt waarschijnlijk er helemaal niet op.

Niet overal gelden dezelfde regels hoor.

Daarnaast is huren tegenwoordig duurder als kopen. Ik zou alleen om die reden al niet gauw van huur na koop gaan. Zeker niet als je onder water staat.. Mag je een beste spaarpot hebbenDat is niet overal zo, en volgend jaar gaan de regels veranderen.
quote:LittleRedRidingHood schreef op 25 augustus 2015 @ 11:53:

Welke regio zoek je, TO?

Kom je qua inkomen in aanmerking voor sociale huur? Nu mag de wbv nog 10% van de sociale huur aan mensen met een inkomen boven de inkomensgrens verhuren, dat wordt rap minder. En niet iedere wbv doet dat nog.

Ik snap het gevoel ergens wel hoor, ik moet het met de koopwoning ook allemaal zelf regelen en af en toe vliegt het me ook wel eens aan. Wat moet er wanneer, nog lastiger:door wie, welk bedrijf is betrouwbaar, wat kost het, vergelijken. Met wat pech heb je er gewoon veel werk aan en achteraf weet je pas of je de goede keuzes hebt gemaakt.Ik heb in het begin ook al een "stomme" keuze gemaakt hebt met een ZZP-er die er een zooitje van gemaakt had. Leergeld natuurlijk. Fijn te horen dat het niet aan mij ligt, maar dat het voor singles gewoon af en toe veel energie vreet allemaal.
quote:MarianneDavids schreef op 25 augustus 2015 @ 10:50:

De wachttijd voor een sociale huurwoning wordt langer en langer omdat asielzoekers die een verblijfstitel hebben gekregen een streepje vóór hebben, reken maar, afhankelijk van waar je woont, op een wachttijd van vier tot zelfs elf jaar (Rotterdam 8-11 jaar).

Even dit geblaat nuanceren.

Ja, statushouders krijgen voorrang.

Ze worden verdeeld over alle gemeenten, naar grootte van de gemeente. Daarbinnen worden ze verdeeld over de woningstichtingen, meestal ook naar grootte van het woningbezit.

In een stad met zo'n 200.000 inwoners krijgen de wbv dit jaar zo'n 250 statushouders te plaatsen. Dat is prima te behappen. Ja, de rest moet iets langer wachten. Maar dan heb je het niet bepaald over jaren, nog niet over maanden.

Wat een onzin. Je hebt hier een paar dorpen in de buurt waarvoor je voorrang krijgt, als je een binding hebt met die plaats (en dat zijn vaak dorpen, waar als je geen binding hebt ermee, je er ook niet wilt wonen). Maar je mag je altijd inschrijven. Het kan alleen zijn dat je wachttijd dan langer word, omdat je vaak voorrang moet verlenen aan iemand die wel 'binding' heeft.
quote:LittleRedRidingHood schreef op 25 augustus 2015 @ 12:02:

[...]

Ze worden verdeeld over alle gemeenten, naar grootte van de gemeente. Daarbinnen worden ze verdeeld over de woningstichtingen, meestal ook naar grootte van het woningbezit.

In een stad met zo'n 200.000 inwoners krijgen de wbv dit jaar zo'n 250 statushouders te plaatsen. Dat is prima te behappen. Ja, de rest moet iets langer wachten. Maar dan heb je het niet bepaald over jaren, nog niet over maanden.Droom lekker verder. Je hebt het over een papieren tijger.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 25 augustus 2015 @ 12:04:

[...]

Droom lekker verder. Je hebt het over een papieren tijger.mij lijkt dit een beetje een aparte discussie, die niet hoort bij mijn basis vraagstelling
Inschrijven bij de woningbouw/woningnet/waterdanookinjouwregiois: ja. Doen. Nu. Nee, gisteren .

Daarnaast zou ik eens kijken of je met iemand kunt gaan praten. Iemand die er verstand van heeft, eens een rondje door jouw huis maakt en dan kan zeggen of jouw angst realistisch is. Wie weet helpt dat. Want ik ben het wel met de meesten eens, je hebt niet zo maar even een huurwoning.
quote:belgali schreef op 25 augustus 2015 @ 12:15:

[...]

mij lijkt dit een beetje een aparte discussie, die niet hoort bij mijn basis vraagstelling

Sorry TO je hebt gelijk.

Ik kan gewoon slecht tegen die ongenuanceerde onzin. Het is mijn werk ook, dus dat trek ik me aan.

mijn moeder wil ook binnenkort van kopen naar huren en zit met hetzelfde probleem

hier is bijna alles op loting dus nog vervelender vind ik.

als ze haar huis verkoopt moet ze net het geluk hebben dan ze inloot.

dan heb je nog 1 wbv die soms met woonduur werkt. dat is wel mooi maar zodra je je huis uit bent en dus verkocht hebt, stopt je woonduur (logisch wel) en kun je die tak ook wel vergeten

lastig hoor
Is het zo'n drive-in woning met beneden één kamer en een toilet, boven woonkamer en keuken en daarboven slaapkamers en badkamer met toilet? Dat is niet voor iedereen even handig.
Erger, beneden is niks - enkel garage, berging, washok en cv hok. Alles speelt zich op verdieping 1 en 2 af. Op zich pas een probleem later als je moeilijk gaat traplopen, maar buurvrouwtje van 92 zit er dankzij trapliftjes ook nog steeds in. Maar als ik dus mijn poot breek, heb ik wel een acuut probleem natuurlijk. Of ik moet gezellig een bed in de garage zetten
quote:belgali schreef op 25 augustus 2015 @ 13:27:

Erger, beneden is niks - enkel garage, berging, washok en cv hok. Alles speelt zich op verdieping 1 en 2 af. Op zich pas een probleem later als je moeilijk gaat traplopen, maar buurvrouwtje van 92 zit er dankzij trapliftjes ook nog steeds in. Maar als ik dus mijn poot breek, heb ik wel een acuut probleem natuurlijk. Of ik moet gezellig een bed in de garage zetten Lijkt me reuze gezellig, zet er dan ook wel een TV neer.
quote:MarianneDavids schreef op 25 augustus 2015 @ 13:02:

Is het zo'n drive-in woning met beneden één kamer en een toilet, boven woonkamer en keuken en daarboven slaapkamers en badkamer met toilet? Dat is niet voor iedereen even handig.

Wat maakt het nou uit wat voor drive-in woning het is? TO heeft al moeite met haar huis. Dit voelt een beetje als het er nog een keer inwrijven.

TO, drive-in woningen zijn hartstikke tof en ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die hier graag zouden willen wonen. Mijn oom en tante hebben tot voor kort zo'n woning gehad in het zuiden van het land (misschien zijn het wel je buren geweest ) en zij wilden kleiner gaan wonen, niet perse weg vanwege de woning.

Ik heb daar als kind altijd de beste tijd van mijn leven gehad. Echt fantastisch! Bij hen was het ook nog een splitlevel woning. Je kwam dus binnen in de hal waar ook de garage was. Trap op: keuken. Trap op: woonkamer. Trap op: slaapkamers en badkamer. Trap op: nog meer slaapkamers.
quote:jules schreef op 25 augustus 2015 @ 13:46:

[...]

Wat maakt het nou uit wat voor drive-in woning het is? TO heeft al moeite met haar huis. Dit voelt een beetje als het er nog een keer inwrijven.

TO, drive-in woningen zijn hartstikke tof en ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die hier graag zouden willen wonen. Mijn oom en tante hebben tot voor kort zo'n woning gehad in het zuiden van het land (misschien zijn het wel je buren geweest ) en zij wilden kleiner gaan wonen, niet perse weg vanwege de woning.

Ik heb daar als kind altijd de beste tijd van mijn leven gehad. Echt fantastisch! Bij hen was het ook nog een splitlevel woning. Je kwam dus binnen in de hal waar ook de garage was. Trap op: keuken. Trap op: woonkamer. Trap op: slaapkamers en badkamer. Trap op: nog meer slaapkamers.Ik vroeg het omdat TO bang is dat ze, als ze een ongeluk krijgt en een been breekt, een probleem heeft. Als je dan iedere keer een trap op of af moet om een plasje te doen is dat knap lastig.
Meestal is er op de woonverdieping een apart toilet en een verdieping hoger de badkamer.
quote:[MarianneDavids schreef op 25 augustus 2015 @ 13:50[/message]:

[...]

Ik vroeg het omdat TO bang is dat ze, als ze een ongeluk krijgt en een been breekt, een probleem heeft. Als je dan iedere keer een trap op of af moet om een plasje te doen is dat knap lastig.

er zijn ook genoeg bovenwoningen zonder lift.

en die trappen zijn vaak veel hoger en steiler.
wij slapen nooit.
quote:LittleRedRidingHood schreef op 25 augustus 2015 @ 12:02:

[...]

In een stad met zo'n 200.000 inwoners krijgen de wbv dit jaar zo'n 250 statushouders te plaatsen. Dat is prima te behappen. Ja, de rest moet iets langer wachten. Maar dan heb je het niet bepaald over jaren, nog niet over maanden.En nog meer relativering: De huurvoorraad bestaat voor 56 procent uit flat-etagewoningen en nam in de periode 2000-2012 met circa 220.000 woningen af.

Uit: Staat van de woningmarkt: http://www.seminarsopmaat ... t-jaarrapportage-2014.pdf

In diezelfde periode verdubbelde het aantal huurwoningen boven de liberalisatiegrens van 147.000 naar 335.000, wat dus inhoudt dat het aantal huurwoningen onder die grens met een kleine 400.000 is afgenomen.

Een tendens die met het beleid van Stef Blok de komende jaren alleen maar versterkt wordt, verwacht ik.

Dat lijkt me een belangrijker oorzaak van de huidige schaarste aan betaalbare huurwoningen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven