Eten in een sterrenrestaurant.

13-09-2008 14:19 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu onze kinderen groot zijn en onze salarissen aardig toereikend wil ik mijn man verrassen met een etentje in een sterrenrestaurant. Ik ben dat wokken, pannenkoeken, broodjes eten e.d. gewoon zat. Ik wil mezelf 1x in het jaar gruwelijk laten verwennen met de goddelijkste hapjes. Omdat ik weet dat het me zomaar 125 euro p.p. gaat kosten heb ik al flink veel zitten "winkelen" op internet. Ik wil dat het niet te ver rijden is en het restaurant moet ook geen restaurant zijn waar het draait om het zien en gezien worden.

Mijn eerste gedachte was de Librije in Zwolle maar op de een of andere manier spreekt me dat niet aan en ik vind het echtpaar de Boer niet zo sympathiek (sorry, waarom weet ik ook niet). Het moet dus ook een restaurant zijn die ik ons zuurverdiende geld gun. Uiteindelijk na veel dubben is mijn keus gevallen op restaurant "de Basiliek" in Harderwijk. 11 oktober gaat het gebeuren. Ik heb zo verschrikkelijk veel zin om helemaal luxe een keer uit eten te gaan.
@ Kingmarja: Gas terug????? Hoe kom je daar nou weer bij??? Ik had nooit gas gegeven. Jouw interpretatie zegt meer over jou dan over mij, en dat je mijn opmerking over "van de pot te zijn gerukt" zo zwaar opneemt, maak daarvan niet mijn probleem, maar laat dat het jouwe blijven.
Menschen, weten jullie wel hoeveel eten er dagelijks wordt weggegooid in restaurants???? Ben je je daar van bewust? Ook dat is immoreel.
Soms krijg je het gewoon niet op en zit je gewoon vol.
quote:Zamirah schreef op 16 september 2008 @ 20:22:

@ Kingmarja: Gas terug????? Hoe kom je daar nou weer bij??? Ik had nooit gas gegeven. Jouw interpretatie zegt meer over jou dan over mij, en dat je mijn opmerking over "van de pot te zijn gerukt" zo zwaar opneemt, maak daarvan niet mijn probleem, maar laat dat het jouwe blijven.Nououou zwaar opnemen nee hoor. Zo belangrijk vind ik je niet. De woordkeuze alleen is niet zo chique terwijl je zoals je zelf zegt uit een kakmilieu komt. Maar ik weet uit ervaring dat dat meestal de ergste zijn. En dat blijkt maar weer.
quote:Zamirah schreef op 16 september 2008 @ 20:24:

Menschen, weten jullie wel hoeveel eten er dagelijks wordt weggegooid in restaurants???? Ben je je daar van bewust? Ook dat is immoreel.Zeker alleen in sterrenrestaurants?

Lieve schat, ik heb totaal niet de ambitie chique te zijn.
Iedergeval, ik doe uiteraard uitgebreid verslag hoe we het gehad hebben. Bedankt voor jullie reacties. Wij gaan ervan genieten dat weet ik zeker.
quote:kingmarja schreef op 16 september 2008 @ 20:47:

[...]

Nououou zwaar opnemen nee hoor. Zo belangrijk vind ik je niet.Mijn opmerking blijkbaar wel, die haal je tot vervelends toe aan.
quote:Zamirah schreef op 16 september 2008 @ 20:50:

Lieve schat, ik heb totaal niet de ambitie chique te zijn.Nee, dat heeft iedereen nu wel door.
quote:kingmarja schreef op 16 september 2008 @ 20:49:

[...]

Zeker alleen in sterrenrestaurants?Tja...dingen invullen is ook een kunst.
Graag gedaan en nog veel plezier!

A votre sante et un bon verre de vin!!!(sorry maar kan geen accenten plaatsen met mijn laptop)!
quote:kingmarja schreef op 16 september 2008 @ 20:50:

Iedergeval, ik doe uiteraard uitgebreid verslag hoe we het gehad hebben. Bedankt voor jullie reacties. Wij gaan ervan genieten dat weet ik zeker.Niks is zeker in het leven.
Ik zit hier met verbazing de reacties op dit topic te lezen. Hoe krijgen de Vivadames (en Antonio ) het toch weer voor elkaar. Open je een leuk topic over sterrenrestaurants, gaat het opeens weer over foie gras, dierenleed en het weggooien van eten wat overblijft .

Hetzelfde gebeurde mij een aantal maanden geleden met mijn topic over KFC. 'Of ik wel wist wat voor rotleven die kippen hebben gehad voordat ze op mijn bord belandden?'

Dan heb ik hier voor jullie nog een naam van een heel goed restaurant (geen sterrenrestaurant, maar wel bijna), wat het stempel 'het beste vegetarische restaurant ter wereld' heeft gekregen: 'Azienda Agrituristica Montaili' in Italie. En dan nu niet meer zeuren.
-
quote:lapin schreef op 16 september 2008 @ 23:58:

Ik zit hier met verbazing de reacties op dit topic te lezen. Hoe krijgen de Vivadames (en Antonio ) het toch weer voor elkaar. Open je een leuk topic over sterrenrestaurants, gaat het opeens weer over foie gras, dierenleed en het weggooien van eten wat overblijft .

Hetzelfde gebeurde mij een aantal maanden geleden met mijn topic over KFC. 'Of ik wel wist wat voor rotleven die kippen hebben gehad voordat ze op mijn bord belandden?'

Dan heb ik hier voor jullie nog een naam van een heel goed restaurant (geen sterrenrestaurant, maar wel bijna), wat het stempel 'het beste vegetarische restaurant ter wereld' heeft gekregen: 'Azienda Agrituristica Montaili' in Italie. En dan nu niet meer zeuren.Antonio heeft gewoon slechte ervaringen met dergelijke restaurants. Hij wilde mij waarschuwen en gaf wel andere tips. Dat kwam op mij ook helemaal niet vervelend over. Alle andere vervelende reacties tja, zal wel jaloezie zijn iets anders kan ik niet bedenken. Nogmaals, ik ga hier gewoon ontzettend van genieten. En Italie is op dit moment een beetje te ver weg maar ik denk dat een aantal mensen vast blij zijn met je tip.
-
Nou Lapin, het zit wel iets anders in elkaar hoor. Ik wil er wel wat over vertellen.

Stel voor dat voetbal nou eens wat voor de elite was. Een kaartje kostte 1000 euro. Het was er zien en gezien worden, de dames deden hun mooiste jurk aan, de heren hun beste pak. Bij ieder voetbalstadion was er valet parking service. Op gedempt niveau sprekend wachtten de gasten tot een bediende de dames en heren naar hun plaats had gebracht. Men kreeg een glasje champagne tijdens het wachten.

Tijdens het spel zelf klonk er af en toe een klaterend applaus vanaf de tribune, waar de peperdure spelers werden aanschouwd door het publiek, die zich tegoed deed aan allerlei verfijnde spijzen en wijnen. Voetbal is iets voor de elite, het gepeupel had het geld er niet voor over, alleen de groten van geest konden de schoonheid van dit edele spel waarderen. Voor grote bedragen werd er op de uitslag van de wedstrijd gewed.

Nou blijkt achteraf, dat de voetbaltenues en de bal door kinderarbeid in lage lonen landen te zijn gemaakt. Het publiek vindt het allemaal wel best, zolang het spel er niet onder lijdt moeten de kindertjes allemaal de hartelijke groeten van het voetbalpubliek hebben. Waar is opeens die verfijnde smaak, en die grootsheid van geest gebleven, waar de bewonderaars van voetbal zichzelf zo op beroepen?
Antonio, ik voelde me verder niet aangevallen hoor. Smaken verschillen tenslotte.
Ik heb trouwens nog wel vragen over een wijnarrangement. Houdt het gewoon in dat je bij ieder gerecht wijn krijgt wat daarbij past? Of drink je bv 2 verschillende soorten wijn bij een gerecht?
quote:Zamirah schreef op 16 september 2008 @ 20:53:

[...]

Niks is zeker in het leven.

Je noemt mij van de pot gerukt omdat ik bereidt ben flink te betalen voor een dergelijk etentje. Je zegt zelf dat je al te vaak in dergelijke restaurants gegeten hebt dus blijkbaar mag je zelf wel veel geld uitgeven en een ander niet. Dus iemand zoals jij die en dergelijk taalgebruik hanteert en zichzelf aan het tegenspreken is kan niet serieus genomen worden, het is zelfs een klein beetje sneu.

Als laatste ben ik geboren en ik ga dood en ik ga genieten van dit etentje. Da's zeker. Einde discussie.
Wat een merkwaardige reacties zeg.

Iemand wil zich eens lekker laten verwennen in een sterrestaurant door een topkok, laat diegene zelf beslissen waar dat geld naartoe gaat!

Ik heb trouwens wel eens een documentaire gezien over een sterrestaurant en die hadden een eigen groententuin en fokkerij. Die beesten stonden er beter bij dan die zogenaamde "scharrelkippen" waar jullie eieren van kopen.
Beetje mosterd lees ik nu, maar waar je echt superlekker, supergoed en echt authentiek Italiaans kunt eten (en ik kan het weten, want met mijn Napolitaanse vader weet ik wat lekker Italiaans eten is) is Mario Uva in Neck. Je kunt er ook overnachten, dat is wel aan te raden, kun je een extra proseccootje drinken, enzo. En s'ochtends staat er een kakelvers eitje voor je klaar. We hebben er enorm van genoten in ieder geval...
Mijn zwager is chefkok in een sterrenrestaurant (in Zuid-Holland), mijn zus lunchkok en mijn moeder is kok geweest in een sterrenrestaurant. Je snapt dat als wij een feestje hebben, dat het één groot feest is en een orgasme van smaakexplosies :D

Aangezien ik ben opgegroeid met 'the most beautiful foods' denkbaar, ben ik nu zo kritisch als mogelijk is. Ik ben een ramp om mee te gaan uiteten. Als de gastvrouw, serveerster of ober vraagt of het smaakt, dan komt het sporadisch voor dat ik geen commentaar heb. Het interesseert me niet om iets terug te sturen - absoluut geen schaamte. Ik snap daarom ook niet dat er mensen zijn die alles maar slikken, daarna keurig betalen en vervolgens op Iens gaan zitten zeuren.

Zelf heb ik dagelijks als doel binnen 30 minuten een maaltijd op tafel te hebben - zo puur en gezond mogelijk (doorgaans gestoomde groenten en vis), maar om er nou zo'n kunstwerk van te maken zoals zij doen..... nee, daarvoor is mijn liefde voor de keuken niet groot genoeg :-)

Zij (zwager, zus en mams) kunnen er hartelijk om lachen dat ik naar hartelust combineer waar ik trek in heb en hoe ik in de keuken sta. (vb: handje chips en flink wat ijsbergsla op m'n pizza en met duikbril op snij ik uien).

Noem me een keukenbarbaar.... do I look bothered?

:-)

Ik waardeer de goede keuken, maar vind het totaal oninteressant om er opgeblazen over doen.
Een wijnarrangement houdt in dat je bij iedere gang een passende wijn krijgt (per glas dus, niet per fles ).

Antonio, dat is nu precies mijn punt. Geniet toch gewoon eens van iets. Het lijkt wel of je tegenwoordig voor iedere aktie die je onderneemt eerst een hele studie moet doen om te kijken of het allemaal wel verantwoord is. Daar heb ik geen zin in.
In een sterrenrestaurant wordt, zoals Djodjo ook al aangeeft, vaak gewerkt met biologische producten, ook met biologisch vlees en vis trouwens. De kans dat je dus een legbatterijei in je soufflé hebt zitten is een stuk kleiner dan wanneer je, zoals vele duizenden mensen doen, bij Van der Valk gaat zitten snavelen waar alles van de kiloknaller komt, om over de McDonalds maar niet te spreken met z'n eigen bio-industrie en waar per dag miljoenen mensen hun eten vandaan halen.

Neerkijken op goed en verantwoord geteeld, gekweekt en gefokt eten in een restaurant waar men er vervolgens ook nog iets bijzonders van maakt is dus eigenlijk heel ongepast, als je het vergelijkt met de door kinderhandjes vervaardigde voetbaltenues bijvoorbeeld. Aan eten in zo'n restaurant is geen Chinees weesje te pas gekomen bijvoorbeeld en er worden dieren gegeten die door de wei hebben gehuppeld en cougettes klaargemaakt die zonder gif zijn grootgegroeid. Kom daar maar eens om bij het gemiddelde eetcafé.

Verantwoorder kan dus bijna niet lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven