Werk & Studie alle pijlers

s'Avonds overwerken

26-08-2015 14:09 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal maanden heb ik een nieuwe baan. Er wordt regelmatig 's avonds vergaderd waarbij ik aanwezig moet zijn om te notuleren. Deze vergaderingen duren vaak tot 21.00 uur en met de extra reistijd die ik dan heb ben ik vaak pas om 22.00 uur thuis. Ik maak dan werkdagen van 13 uur. De extra gewerkte uren krijg ik terug in vrijetijd, maar ik kan niet elke week 4 uren opnemen omdat ik mijn werk dan niet af krijg. Die uren spaar ik dus op.

Nu heeft mijn baas gevraagd om nog meer avondvergaderingen te plannen en te notuleren, waardoor ik zo'n 2 avonden per week aan het werk zou zijn. Ik heb aangegeven dat ik dat te veel vind worden en het liever niet doe. Eigenlijk vind ik het sowieso heel vervelend om 's avonds te moeten werken. Af en toe vind ik het prima, maar het nu eigenlijk iedere week. Ik merk daarnaast dat het als heel vanzelfsprekend wordt gezien, wat het voor mij absoluut niet is.

Mijn vraag is: mag een baas het van me eisen om regelmatig 's avonds te werken?
Als het vaste prik wordt elke week zou ik het ook teveel vinden! Zeker als je al een 40 urige werkweek hebt en daar buiten je huishouden nog moet bijhouden. Naar mijn mening moet je dat ook kunnen zeggen tegen je baas. als je het al te druk hebt om die extra uren een andere keer op te nemen zou ik aangeven dat je het bijvoorbeeld alleen wil als je die extra uren dan ook in diezelfde week overdag kan opnemen.

Hier ook weleens overwork 'savonds maar dat is alleen in bepaalde periodes als het erg druk is en in rustigere periodes kan ik dat mooi weer opnemen, dan vind ik het wel fijn die extra uren.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
En dit is tijdens de sollicitatieprocedure niet aan de orde gekomen?
Ab imo pectore
Vragen mag altijd, maar jij mag ook gewoon nee zeggen.

En wat als je de dagen dat je 's avonds moet werken gewoon pas om 12 uur begint?

En ik zou het als overwerk, dus als 140% laten uitbetalen ipv als vrije tijd. Is ie nu helemaal gek geworden?

Dat je je werk niet af zou krijgen als je tijd voor tijd neemt is overigens ook niet jouw probleem, hij moet gewoon nog maar 'n parttimer aannemen die de avonddiensten draait.
Shoot first, ask questions later!
Is dat helemaal niet besproken tijdens de sollicitatie? En kun je inderdaad op die dagen dan 4 uur later beginnen om het op die manier te compenseren? Dan nog vind ik structureel twee avonden per week - als het niet van tevoren is besproken - een beetje bizar.

En die extra vergaderingen, is dat tijdelijk of heeft dat ook een structureel karakter?
Inderdaad later beginnen op de dagen dat je 's avonds moet werken, zeker als het wekelijks voorkomt lijkt mij dat heel normaal.

Dat jij het niet normaal vindt om buiten kantooruren te werken...tja. De maatschappij draait steeds meer 24/7 door dus dat je werktijden wat afwijken vind ik niet heel gek. Maar dan inderdaad wel je uren compenseren. Of opsparen voor extra vakantie, als je dat prettig vindt.
Bedenk eerst of je het werk onder bepaalde omstandigheden wel wilt doen, en ga in onderhandeling met je baas. Extra gewerkte uren alleen terug in vrije tijd vind ik belachelijk magertjes. Wat Redbulletje zegt.

- wil je die avonden werken en bijvoorbeeld de vrijdag vrij? Dit moet je dan wel structureel kunnen inplannen.

- wil je extra worden betaald?

- wil je meer salaris?

bedenk wat je wilt en plan een gesprek in met je baas. Wat is het hem waard als jij zijn probleem oplost? En zorg dat je voldoende tijd krijgt om al die notulen uit te werken....
Hebben jullie een CAO waarin dit staat? Soms staat er bv dat overwerk uitbetaald dient te worden voor een bepaald percentage, bv 125%. En natuurlijk mag je gewoon nee zeggen, als dit niet in je functieomschrijving staat.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Als je 2x4 uur extra werkt, kun je lekker een dag per week vrijnemen.
quote:prinses30 schreef op 26 augustus 2015 @ 14:24:

Inderdaad later beginnen op de dagen dat je 's avonds moet werken, zeker als het wekelijks voorkomt lijkt mij dat heel normaal.

Dat jij het niet normaal vindt om buiten kantooruren te werken...tja. De maatschappij draait steeds meer 24/7 door dus dat je werktijden wat afwijken vind ik niet heel gek. Maar dan inderdaad wel je uren compenseren. Of opsparen voor extra vakantie, als je dat prettig vindt.

TO krijgt haar werk dan niet af, zegt ze. Dus die vlieger gaat al niet op.

Ik vind het overigens niet nodig dat je altijd maar beschikbaar moet zijn voor je werk (maar ik ben daar misschien anders in, dat besef ik). Twee avonden in de week bovenop je werkweek van 40 uur is niet normaal in mijn ogen. Tenzij je er mee akkoord gaat d.m.v. meer salaris. Maar uren compenseren slaat in dit geval nergens op want dan krijgt TO haar werk niet af. Dan moet de werkgever haar hierin tegemoet komen en werkzaamheden delegeren naar iemand anders.
Overigens TO, waarom is het nodig dat er vergaderd wordt zo laat? In ons bedrijf wil het best eens uitlopen naar 19:00u, maar dat is dan echt het maximum.
Veel bedrijven vergaderen na werktijd want dat is goedkoper. In bepaalde functies hoort overwerk erbij. Tenminste dat was op mijn oude werk wel zo.

Je zou tegen je werkgever kunnen zeggen dat je nu structureel 1 werkdag aan overuren gaat maken per week. Dat is dus na elke 5 weken een hele week vrij exclusief je normale vakantiedagen. Daarna vraag je hem of dat wenselijk is en hoe hij dit wil oplossen.

Dan ligt de bal bij hem
quote:fleetfox schreef op 26 augustus 2015 @ 15:34:

[...]

TO krijgt haar werk dan niet af, zegt ze. Dus die vlieger gaat al niet op. Dat is niet het probleem van TO maar van de werkgever. Die wil nu én én én, zo werkt dat natuurlijk niet. Werkgever moet maar aangeven wat TO dan kan laten vallen. Ik zou m'n contracteren gewonnen werken en als je met 36 uur ook nog eens 4 uur op avond moet werken, dan ga je dus ergens een middag eerder naar huis. Poot stijf houden hoor. Max 3 avonden per maand zou ook m'n grens zijn.
quote:okkervil schreef op 26 augustus 2015 @ 15:44:

Veel bedrijven vergaderen na werktijd want dat is goedkoper.

In 'n normale CAO ontvang je 130/140% bij avondoverwerk en verder moet je je afvragen hoeveel nut zo'n vergadering nog heeft als iedereen er al 'n werkdag heeft opzitten en het concentratievermogen van de meeste deelnemers dus nihil is.

Structureel weken van 48 uur gaan maken is natuurlijk van de zotte, zeker als de werkgever er niet voor wil betalen en als ie het ook nog verdomt om TO haar compensatiedag op te laten nemen. Dan is zijn personeelsplanning gewoon niet goed en moet er iemand bij komen.
quote:Boarn schreef op 26 augustus 2015 @ 18:24:

[...]

Dat is niet het probleem van TO maar van de werkgever. Die wil nu én én én, zo werkt dat natuurlijk niet. Werkgever moet maar aangeven wat TO dan kan laten vallen. Ik zou m'n contracteren gewonnen werken en als je met 36 uur ook nog eens 4 uur op avond moet werken, dan ga je dus ergens een middag eerder naar huis. Poot stijf houden hoor. Max 3 avonden per maand zou ook m'n grens zijn.Dit ja, ik snap ook niet dat TO daar háár probleem van maakt. Als de werkgever niet wil uitbetalen maar tijd voor tijd geeft (let op: dit dient dan ook 140% te zijn!) dan moet TO deze uren wel op mogen maken in diezelfde week of ze moet mogen sparen voor 'n vakantie van 6 weken aansluitend bijv.
Of je baas mag eisen dat je overwerkt hangt ten eerste af of er afspraken zijn gemaakt in jouw contract of in de CAO (als je hier onder valt). Als er geen CAO of contractuele afspraken zijn gemaakt, dan zijn er nog steeds voorwaarden waaronder je baas overwerk van je mag eisen. Echter, als er sprake is van eisen, dan moet het gaan om incidenteel overwerk. Daarnaast mag de arbeidstijdenwet niet worden overschreden (bijvoorbeeld door te lang achtereen te werken).

Lees dit dit maar 'ns.
quote:redbuIIetje schreef op 26 augustus 2015 @ 18:30:

[...]

Als de werkgever niet wil uitbetalen maar tijd voor tijd geeft (let op: dit dient dan ook 140% te zijn!) dan moet TO deze uren wel op mogen maken in diezelfde week of ze moet mogen sparen voor 'n vakantie van 6 weken aansluitend bijv.Het gaat er in deze kwestie niet om wat jij wel of niet redelijk vindt, TO wil weten of haar baas overwerk mag eisen. En het antwoord daarop is: ja, in beginsel mag hij dat (mits het contractueel of via CAO niet is verboden, maar dat zal niet snel het geval zijn).
Maar is dit echt overwerk, of is dit werk wat bij de functie hoort?

Ik heb ooit voor een vrijwilligersorganisatie gewerkt en toen stond er in de CAO Welzijn gewoon zoiets als ''s avonds werken is normaal binnen dit werkveld', wat betekende dat wij pas extra betaald kregen als we meer dan één avond per week moesten werken. Op de dagen dat we 's avonds een vergadering hadden, begon ik inderdaad later.

Als dit echt overwerk is, iets wat buiten de functie van TO valt, en de rest van haar uren bomvol zitten met werk (waardoor ze eigenlijk nooit de overuren op kan nemen), dan gaat er iets niet goed. TO is de enige die daar verandering in kan brengen en daar zijn al goede tips voor gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven