
Dochter (3) wil leren schrijven

woensdag 17 september 2008 om 09:29
Mijn dochter is erg leergierig, en wil dus nu graag leren schrijven. Prima, moedig ik alleen maar aan, maar waar vind ik leuke oefenmethodes? Ik heb al gegoogeld, maar kom dan op sites om te leren hoe je creatief kunt schrijven, ook leuk, maar mss beter als ze wat ouder is en het letterlijke schrijven onder de knie heeft
Ik zoek dus eigenlijk die oefeningen, waarbij ze eerst rondjes en circ(k?)els ed moet gaan maken.
Op de peuters gaven ze aan dat dit een goede basis was, en alleen maar goed voor der, als ze het graag wil, maar ik kan het dus niet vinden..
Hebben jullie ook zulke leergierige kinderen, en hoe stimuleer je dat? We doen bijv optellen met badeendjes onder de douche, vind ze super, en ook - heeft ze nu door, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik die drang naar het leren kan voeden zonder dat ze daarbij verkeerde methodes aanleert die weer in haar nadeel werken straks op de basisschool.
Ik zoek dus eigenlijk die oefeningen, waarbij ze eerst rondjes en circ(k?)els ed moet gaan maken.
Op de peuters gaven ze aan dat dit een goede basis was, en alleen maar goed voor der, als ze het graag wil, maar ik kan het dus niet vinden..
Hebben jullie ook zulke leergierige kinderen, en hoe stimuleer je dat? We doen bijv optellen met badeendjes onder de douche, vind ze super, en ook - heeft ze nu door, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik die drang naar het leren kan voeden zonder dat ze daarbij verkeerde methodes aanleert die weer in haar nadeel werken straks op de basisschool.
woensdag 17 september 2008 om 15:29
quote:Bieb schreef op 17 september 2008 @ 12:30:
Hallo,
Wat verder goed is, is voorbereidend schrijven. Wolkjes tekenen, spiralen, regen etc. En oefeningen die zorgen dat allebei de helften goed gaan samenwerken. Dus met beide handen op een groot papier tegelijkertijd een beweging maken.
Maar hoe die methode heet, ben ik even kwijt.
Die heet schrijfdans. Geen idee of daar ook wat voor niet-juffen van te vinden is.
Hallo,
Wat verder goed is, is voorbereidend schrijven. Wolkjes tekenen, spiralen, regen etc. En oefeningen die zorgen dat allebei de helften goed gaan samenwerken. Dus met beide handen op een groot papier tegelijkertijd een beweging maken.
Maar hoe die methode heet, ben ik even kwijt.
Die heet schrijfdans. Geen idee of daar ook wat voor niet-juffen van te vinden is.
woensdag 17 september 2008 om 15:43
Komen jullie kinderen in een groep 1/2 combinatie? Dat is voor kinderen die vooruit zijn vaak erg stimulerend. Dan kunnen ze meedoen met de werkjes van groep 2, en alvast mee doen met het letters leren, voorbereidend rekenen en schrijven.
Ik heb op dit moment een groep 3, met twee leerlingen die in december 2006 op school zijn gekomen. Zij zijn vervroegd doorgegaan naar groep 3, omdat ze er al echt aan toe waren.
Ik heb op dit moment een groep 3, met twee leerlingen die in december 2006 op school zijn gekomen. Zij zijn vervroegd doorgegaan naar groep 3, omdat ze er al echt aan toe waren.

woensdag 17 september 2008 om 15:50
quote:pop1980 schreef op 17 september 2008 @ 15:43:
Komen jullie kinderen in een groep 1/2 combinatie? Dat is voor kinderen die vooruit zijn vaak erg stimulerend. Dan kunnen ze meedoen met de werkjes van groep 2, en alvast mee doen met het letters leren, voorbereidend rekenen en schrijven.
Ik heb op dit moment een groep 3, met twee leerlingen die in december 2006 op school zijn gekomen. Zij zijn vervroegd doorgegaan naar groep 3, omdat ze er al echt aan toe waren.Dat weet ik eigenlijk niet, ik dacht het niet, de enige combinatieklas is groep 5/6 dacht ik. Ik heb wel gehoord van de mogelijkheid dat ze maar een half jaartje meedraait in groep 1, en dan na de zomervakantie doorstroomt in groep 2, maar of dat ook op deze school zo is, geen idee.
Komen jullie kinderen in een groep 1/2 combinatie? Dat is voor kinderen die vooruit zijn vaak erg stimulerend. Dan kunnen ze meedoen met de werkjes van groep 2, en alvast mee doen met het letters leren, voorbereidend rekenen en schrijven.
Ik heb op dit moment een groep 3, met twee leerlingen die in december 2006 op school zijn gekomen. Zij zijn vervroegd doorgegaan naar groep 3, omdat ze er al echt aan toe waren.Dat weet ik eigenlijk niet, ik dacht het niet, de enige combinatieklas is groep 5/6 dacht ik. Ik heb wel gehoord van de mogelijkheid dat ze maar een half jaartje meedraait in groep 1, en dan na de zomervakantie doorstroomt in groep 2, maar of dat ook op deze school zo is, geen idee.
woensdag 17 september 2008 om 15:51
woensdag 17 september 2008 om 16:26
quote:pop1980 schreef op 17 september 2008 @ 15:43:
Komen jullie kinderen in een groep 1/2 combinatie? Dat is voor kinderen die vooruit zijn vaak erg stimulerend. Dan kunnen ze meedoen met de werkjes van groep 2, en alvast mee doen met het letters leren, voorbereidend rekenen en schrijven.
Ik heb op dit moment een groep 3, met twee leerlingen die in december 2006 op school zijn gekomen. Zij zijn vervroegd doorgegaan naar groep 3, omdat ze er al echt aan toe waren.
[offtopic] Kom ik weer even met mijn stokpaardje: kinderen die in december 2006 4 werden horen nu gewoon in groep 3. Die zijn dus niet vervroegd doorgegaan. maar dit terzijde.
En als ik bijv lees dat het kind van Zwieber op bepaalde gebieden 2 jaar vooruit is, dan is zo'n 1/2 combinatie ook niet erg uitdagend. [einde offtopic]
Waar ik me toch aan 'erger' is dat er zo moeilijk gedaan wordt over jong leren schrijven, omdat ze mss wel de verkeerde methode aanleren. Er zijn diverse methodes om te leren schrijven, wat dus sowieso al betekent dat een andere methode niet per se slecht is. Als een kind van school wisselt komt ie toch ook niet ineens enorm in de problemen omdat ie op een andere school een andere manier van schrijven heeft geleerd? Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat iedereen een eigen handschrift ontwikkelt.
Mijn jongste zoon is 7 (ruim, wordt in november 8) en schrijft nog steeds in blokletters. Vanaf het begin heeft hij de schrijfmethode van school niet gekund. Motorisch is hij niet zo sterk en het verbonden schrift is best lastig. Maar toch komt hij gewoon verder op school.
Daar komt nog bij dat ik denk dat als je kind zo slim is, dat ze dan tzt evt ook wel een andere schrijfmethode kan aanleren.
Wat ik wil zeggen: stempeldoos, computer, allemaal prima natuurlijk, maar als ze echt gewoon wil schrijven zou ik haar dat gewoon leren.
Komen jullie kinderen in een groep 1/2 combinatie? Dat is voor kinderen die vooruit zijn vaak erg stimulerend. Dan kunnen ze meedoen met de werkjes van groep 2, en alvast mee doen met het letters leren, voorbereidend rekenen en schrijven.
Ik heb op dit moment een groep 3, met twee leerlingen die in december 2006 op school zijn gekomen. Zij zijn vervroegd doorgegaan naar groep 3, omdat ze er al echt aan toe waren.
[offtopic] Kom ik weer even met mijn stokpaardje: kinderen die in december 2006 4 werden horen nu gewoon in groep 3. Die zijn dus niet vervroegd doorgegaan. maar dit terzijde.
En als ik bijv lees dat het kind van Zwieber op bepaalde gebieden 2 jaar vooruit is, dan is zo'n 1/2 combinatie ook niet erg uitdagend. [einde offtopic]
Waar ik me toch aan 'erger' is dat er zo moeilijk gedaan wordt over jong leren schrijven, omdat ze mss wel de verkeerde methode aanleren. Er zijn diverse methodes om te leren schrijven, wat dus sowieso al betekent dat een andere methode niet per se slecht is. Als een kind van school wisselt komt ie toch ook niet ineens enorm in de problemen omdat ie op een andere school een andere manier van schrijven heeft geleerd? Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat iedereen een eigen handschrift ontwikkelt.
Mijn jongste zoon is 7 (ruim, wordt in november 8) en schrijft nog steeds in blokletters. Vanaf het begin heeft hij de schrijfmethode van school niet gekund. Motorisch is hij niet zo sterk en het verbonden schrift is best lastig. Maar toch komt hij gewoon verder op school.
Daar komt nog bij dat ik denk dat als je kind zo slim is, dat ze dan tzt evt ook wel een andere schrijfmethode kan aanleren.
Wat ik wil zeggen: stempeldoos, computer, allemaal prima natuurlijk, maar als ze echt gewoon wil schrijven zou ik haar dat gewoon leren.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

woensdag 17 september 2008 om 17:07
quote:Solomio schreef op 17 september 2008 @ 16:26:
[...]
[offtopic] Kom ik weer even met mijn stokpaardje: kinderen die van december 2006 zijn horen nu gewoon in groep 3. Die zijn dus niet vervroegd doorgegaan. maar dit terzijde.
En als ik bijv lees dat het kind van Zwieber op bepaalde gebieden 2 jaar vooruit is, dan is zo'n 1/2 combinatie ook niet erg uitdagend. [einde offtopic]
Waar ik me toch aan 'erger' is dat er zo moeilijk gedaan wordt over jong leren schrijven, omdat ze mss wel de verkeerde methode aanleren. Er zijn diverse methodes om te leren schrijven, wat dus sowieso al betekent dat een andere methode niet per se slecht is. Als een kind van school wisselt komt ie toch ook niet ineens enorm in de problemen omdat ie op een andere school een andere manier van schrijven heeft geleerd? Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat iedereen een eigen handschrift ontwikkelt.
Mijn jongste zoon is 7 (ruim, wordt in november 8) en schrijft nog steeds in blokletters. Vanaf het begin heeft hij de schrijfmethode van school niet gekund. Motorisch is hij niet zo sterk en het verbonden schrift is best lastig. Maar toch komt hij gewoon verder op school.
Daar komt nog bij dat ik denk dat als je kind zo slim is, dat ze dan tzt evt ook wel een andere schrijfmethode kan aanleren.
Wat ik wil zeggen: stempeldoos, computer, allemaal prima natuurlijk, maar als ze echt gewoon wil schrijven zou ik haar dat gewoon leren.Ik wil graag dat mn dochter het leert zoals het op school ook gedaan word, en aangezien ik nog niet weet welke methode ze op haar school gaan hanteren (ik weet uberhaupt niet eens op welke school ze zit als ze daadwerkelijk met taal en rekenen bezig is, ik ga ervan uit dat we tegen de tijd dat zij in groep 3 zit verhuisd zijn maar waarheen is nog niet helemaal duidelijk) leer ik haar de basis, alsin letters stempelen of op de pc. Ze is in mijn ogen pienter, maar mss heeft ze wel enorm veel moeite met schrijven, zover is ze nog niet, en dat weet ik dus niet. Ik wil dus geen dingen aanleren waar ze later last van heeft en wat moeilijk af te leren is.
[...]
[offtopic] Kom ik weer even met mijn stokpaardje: kinderen die van december 2006 zijn horen nu gewoon in groep 3. Die zijn dus niet vervroegd doorgegaan. maar dit terzijde.
En als ik bijv lees dat het kind van Zwieber op bepaalde gebieden 2 jaar vooruit is, dan is zo'n 1/2 combinatie ook niet erg uitdagend. [einde offtopic]
Waar ik me toch aan 'erger' is dat er zo moeilijk gedaan wordt over jong leren schrijven, omdat ze mss wel de verkeerde methode aanleren. Er zijn diverse methodes om te leren schrijven, wat dus sowieso al betekent dat een andere methode niet per se slecht is. Als een kind van school wisselt komt ie toch ook niet ineens enorm in de problemen omdat ie op een andere school een andere manier van schrijven heeft geleerd? Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat iedereen een eigen handschrift ontwikkelt.
Mijn jongste zoon is 7 (ruim, wordt in november 8) en schrijft nog steeds in blokletters. Vanaf het begin heeft hij de schrijfmethode van school niet gekund. Motorisch is hij niet zo sterk en het verbonden schrift is best lastig. Maar toch komt hij gewoon verder op school.
Daar komt nog bij dat ik denk dat als je kind zo slim is, dat ze dan tzt evt ook wel een andere schrijfmethode kan aanleren.
Wat ik wil zeggen: stempeldoos, computer, allemaal prima natuurlijk, maar als ze echt gewoon wil schrijven zou ik haar dat gewoon leren.Ik wil graag dat mn dochter het leert zoals het op school ook gedaan word, en aangezien ik nog niet weet welke methode ze op haar school gaan hanteren (ik weet uberhaupt niet eens op welke school ze zit als ze daadwerkelijk met taal en rekenen bezig is, ik ga ervan uit dat we tegen de tijd dat zij in groep 3 zit verhuisd zijn maar waarheen is nog niet helemaal duidelijk) leer ik haar de basis, alsin letters stempelen of op de pc. Ze is in mijn ogen pienter, maar mss heeft ze wel enorm veel moeite met schrijven, zover is ze nog niet, en dat weet ik dus niet. Ik wil dus geen dingen aanleren waar ze later last van heeft en wat moeilijk af te leren is.
woensdag 17 september 2008 om 17:39
quote:maroon5 schreef op 17 september 2008 @ 17:07:
[...]
Ik wil graag dat mn dochter het leert zoals het op school ook gedaan word, en aangezien ik nog niet weet welke methode ze op haar school gaan hanteren (ik weet uberhaupt niet eens op welke school ze zit als ze daadwerkelijk met taal en rekenen bezig is, ik ga ervan uit dat we tegen de tijd dat zij in groep 3 zit verhuisd zijn maar waarheen is nog niet helemaal duidelijk) leer ik haar de basis, alsin letters stempelen of op de pc. Ze is in mijn ogen pienter, maar mss heeft ze wel enorm veel moeite met schrijven, zover is ze nog niet, en dat weet ik dus niet. Ik wil dus geen dingen aanleren waar ze later last van heeft en wat moeilijk af te leren is.Ik geloof dat 75 % van alle scholen de veilig leren lezen methode gebruikt. En wat solomio zegt is ook waar, wisselen van school levert ook vaak een andere methode op en dat gaat na even wennen ook prima. Het is heus geen drama maar als je het dan toch doet, dan liever gelijk goed lijkt mij. En haar vooral niet tegenhouden in haar ontwikkeling omdat sommigen nou eenmaal vinden omdat dat pas in groep drie hoort.
[...]
Ik wil graag dat mn dochter het leert zoals het op school ook gedaan word, en aangezien ik nog niet weet welke methode ze op haar school gaan hanteren (ik weet uberhaupt niet eens op welke school ze zit als ze daadwerkelijk met taal en rekenen bezig is, ik ga ervan uit dat we tegen de tijd dat zij in groep 3 zit verhuisd zijn maar waarheen is nog niet helemaal duidelijk) leer ik haar de basis, alsin letters stempelen of op de pc. Ze is in mijn ogen pienter, maar mss heeft ze wel enorm veel moeite met schrijven, zover is ze nog niet, en dat weet ik dus niet. Ik wil dus geen dingen aanleren waar ze later last van heeft en wat moeilijk af te leren is.Ik geloof dat 75 % van alle scholen de veilig leren lezen methode gebruikt. En wat solomio zegt is ook waar, wisselen van school levert ook vaak een andere methode op en dat gaat na even wennen ook prima. Het is heus geen drama maar als je het dan toch doet, dan liever gelijk goed lijkt mij. En haar vooral niet tegenhouden in haar ontwikkeling omdat sommigen nou eenmaal vinden omdat dat pas in groep drie hoort.

woensdag 17 september 2008 om 18:14
quote:Zwieber schreef op 17 september 2008 @ 15:52:
Zwiep is op zich al een jonge leerling natuurlijk omdat hij in juni 4 wordt....
Dan ben je toch geen jonge leerling?
Dochter is van december 2003 en zit inmiddels in groep 2, ze heeft dus een half jaar groep 1 gedaan en na de vakantie begonnen in groep 2 (gelukkig geen combi-groep-1/2)
Als ze ruim 5-en-een-half is gaat ze ip naar groep 3.
Wij kregen het advies om niet echt te leren schrijven, maar als ze het zelf wil ga ik haar niet tegenhouden.
Ze houdt zich nu nog tevreden met het leren van de letters, en het herkennen daarvan, het tellen van de lettergrepen ed, allemaal dingen die in groep 2 al aan de orde komen.
Ze is zeker niet dom, heeft voor de toetsen vanaf de PSZ steeds A's en B's (van A tm E, A is zeer goed, E is onvoldoende)
Zwiep is op zich al een jonge leerling natuurlijk omdat hij in juni 4 wordt....
Dan ben je toch geen jonge leerling?
Dochter is van december 2003 en zit inmiddels in groep 2, ze heeft dus een half jaar groep 1 gedaan en na de vakantie begonnen in groep 2 (gelukkig geen combi-groep-1/2)
Als ze ruim 5-en-een-half is gaat ze ip naar groep 3.
Wij kregen het advies om niet echt te leren schrijven, maar als ze het zelf wil ga ik haar niet tegenhouden.
Ze houdt zich nu nog tevreden met het leren van de letters, en het herkennen daarvan, het tellen van de lettergrepen ed, allemaal dingen die in groep 2 al aan de orde komen.
Ze is zeker niet dom, heeft voor de toetsen vanaf de PSZ steeds A's en B's (van A tm E, A is zeer goed, E is onvoldoende)
woensdag 17 september 2008 om 18:49

woensdag 17 september 2008 om 18:49

woensdag 17 september 2008 om 19:10
quote:Zwieber schreef op 17 september 2008 @ 18:49:
Ik dacht van wel want je hoort bijvoorbeeld in groep 3, 7 jaar te worden. Hij wordt dan pas 7 eind groep drie. Maar een half jaar groep 1 alleen omdat ze in december jarig is lijkt mij een beetje oneerlijk. Zou Zwiep dan ook in januari naar groep 2 mogen, bijvoorbeeld?
Dat is niet oneerlijk, het is geen wedstrijd ofzo.
Vroeger was geloof ik de grens waarbij iemand doorging naar de volgende groep 1 oktober, tegenwoordig is dat 1 januari.
Dus kindjes die in december 4 zijn geworden mogen dus al door naar groep 2.
Kinderen die dus in januari 4 worden blijven dus nog een jaar langer in groep 1.
Heeft niks met oneerlijk te maken, is gewoon ergens een grens trekken.
Je hoort dus ook niet in groep 3 7 jaar te worden, dat was vroeger ook al niet zo, ik ben van half augustus, en werd dus pas 7 toen ik al in de toenmalige 2e klas (=groep 4) zat (oke, net na de vakantie, maar toch), er waren er ook nog een paar in de klas jonger dan mij.
Overigens word eea wel gewoon per kind bekeken, dus of een kind er sowieso wel aan toe is om vroeg naar groep 2 te gaan.
Als een kind echt heel erg voorloopt kun je wel ergens een groep overslaan, ik geloof dat dit nog wel eens gebeurt dat ze gelijk van groep 1 naar groep 3 gaan.
Ik dacht van wel want je hoort bijvoorbeeld in groep 3, 7 jaar te worden. Hij wordt dan pas 7 eind groep drie. Maar een half jaar groep 1 alleen omdat ze in december jarig is lijkt mij een beetje oneerlijk. Zou Zwiep dan ook in januari naar groep 2 mogen, bijvoorbeeld?
Dat is niet oneerlijk, het is geen wedstrijd ofzo.
Vroeger was geloof ik de grens waarbij iemand doorging naar de volgende groep 1 oktober, tegenwoordig is dat 1 januari.
Dus kindjes die in december 4 zijn geworden mogen dus al door naar groep 2.
Kinderen die dus in januari 4 worden blijven dus nog een jaar langer in groep 1.
Heeft niks met oneerlijk te maken, is gewoon ergens een grens trekken.
Je hoort dus ook niet in groep 3 7 jaar te worden, dat was vroeger ook al niet zo, ik ben van half augustus, en werd dus pas 7 toen ik al in de toenmalige 2e klas (=groep 4) zat (oke, net na de vakantie, maar toch), er waren er ook nog een paar in de klas jonger dan mij.
Overigens word eea wel gewoon per kind bekeken, dus of een kind er sowieso wel aan toe is om vroeg naar groep 2 te gaan.
Als een kind echt heel erg voorloopt kun je wel ergens een groep overslaan, ik geloof dat dit nog wel eens gebeurt dat ze gelijk van groep 1 naar groep 3 gaan.
anoniem_10207 wijzigde dit bericht op 17-09-2008 19:18
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd

woensdag 17 september 2008 om 19:14
quote:maroon5 schreef op 17 september 2008 @ 18:49:
Dat heeft dochter idd ook gehad, al een cito toets op de pzs, en haalde daar ook alleen maar A's en B's. Het is een school die zich bezighoud met het piramide traject, dus toch maar eens aankaarten of ze tips hebben om haar te motiveren, haar leergierigheid te stimuleren.
Hier wordt op de PSZ ook met de Pyramide-methode gewerkt, en worden ze 3 keer getoetst (met 3, 3,5 en 4 jaar).
Zoontje had bij zijn eerste toets al 2 A's en een B, erg goed omdat dit de eerste toets was (dus nieuw)
Zoontje is gewoon erg bijdehand omdat hij alles van zijn zusje kopieert, dus hij heeft voor een net 3-jarige al heel veel "algemene kennis" , is ook bezig met letterherkenning, kan aanwijzend tellen, telt tot 20 (en dankzij Dora tot 10 in het engels) en praat al een jaar met echte volzinnen.
Dat heeft dochter idd ook gehad, al een cito toets op de pzs, en haalde daar ook alleen maar A's en B's. Het is een school die zich bezighoud met het piramide traject, dus toch maar eens aankaarten of ze tips hebben om haar te motiveren, haar leergierigheid te stimuleren.
Hier wordt op de PSZ ook met de Pyramide-methode gewerkt, en worden ze 3 keer getoetst (met 3, 3,5 en 4 jaar).
Zoontje had bij zijn eerste toets al 2 A's en een B, erg goed omdat dit de eerste toets was (dus nieuw)
Zoontje is gewoon erg bijdehand omdat hij alles van zijn zusje kopieert, dus hij heeft voor een net 3-jarige al heel veel "algemene kennis" , is ook bezig met letterherkenning, kan aanwijzend tellen, telt tot 20 (en dankzij Dora tot 10 in het engels) en praat al een jaar met echte volzinnen.

woensdag 17 september 2008 om 19:56
quote:paling schreef op 17 september 2008 @ 19:10:
[...]
Dat is niet oneerlijk, het is geen wedstrijd ofzo.
Vroeger was geloof ik de grens waarbij iemand doorging naar de volgende groep 1 oktober, tegenwoordig is dat 1 januari.
Dus kindjes die in december 4 zijn geworden mogen dus al door naar groep 2.
Kinderen die dus in januari 4 worden blijven dus nog een jaar langer in groep 1.
Heeft niks met oneerlijk te maken, is gewoon ergens een grens trekken.
Je hoort dus ook niet in groep 3 7 jaar te worden, dat was vroeger ook al niet zo, ik ben van half augustus, en werd dus pas 7 toen ik al in de toenmalige 2e klas (=groep 4) zat (oke, net na de vakantie, maar toch), er waren er ook nog een paar in de klas jonger dan mij.
Overigens word eea wel gewoon per kind bekeken, dus of een kind er sowieso wel aan toe is om vroeg naar groep 2 te gaan.
Als een kind echt heel erg voorloopt kun je wel ergens een groep overslaan, ik geloof dat dit nog wel eens gebeurt dat ze gelijk van groep 1 naar groep 3 gaan.Ik mag toch wel hopen dat daar beter na gekeken wordt dan vroeger want ik mocht dus (januarikind) mooi een jaar extra groep 1 doen ondanks dat ik kon rekenen, schrijven, lezen, de tafels en Engels perfect sprak. Maar nee, perfect knippen was belangrijker. Maar goed, dat was Doetinchem 20 jaar en iedereen met een buitenlandse achternaam werd gelijk voor dom uitgemaakt, ik dus ook. Beetje gefrustreerd nog steeds, ja...
[...]
Dat is niet oneerlijk, het is geen wedstrijd ofzo.
Vroeger was geloof ik de grens waarbij iemand doorging naar de volgende groep 1 oktober, tegenwoordig is dat 1 januari.
Dus kindjes die in december 4 zijn geworden mogen dus al door naar groep 2.
Kinderen die dus in januari 4 worden blijven dus nog een jaar langer in groep 1.
Heeft niks met oneerlijk te maken, is gewoon ergens een grens trekken.
Je hoort dus ook niet in groep 3 7 jaar te worden, dat was vroeger ook al niet zo, ik ben van half augustus, en werd dus pas 7 toen ik al in de toenmalige 2e klas (=groep 4) zat (oke, net na de vakantie, maar toch), er waren er ook nog een paar in de klas jonger dan mij.
Overigens word eea wel gewoon per kind bekeken, dus of een kind er sowieso wel aan toe is om vroeg naar groep 2 te gaan.
Als een kind echt heel erg voorloopt kun je wel ergens een groep overslaan, ik geloof dat dit nog wel eens gebeurt dat ze gelijk van groep 1 naar groep 3 gaan.Ik mag toch wel hopen dat daar beter na gekeken wordt dan vroeger want ik mocht dus (januarikind) mooi een jaar extra groep 1 doen ondanks dat ik kon rekenen, schrijven, lezen, de tafels en Engels perfect sprak. Maar nee, perfect knippen was belangrijker. Maar goed, dat was Doetinchem 20 jaar en iedereen met een buitenlandse achternaam werd gelijk voor dom uitgemaakt, ik dus ook. Beetje gefrustreerd nog steeds, ja...
woensdag 17 september 2008 om 20:08
quote:maroon5 schreef op 17 september 2008 @ 19:52:
[...]
Hahaha, het druipt er ook vanaf he! Ik ben ook gewoon erg trots op mn mokkeltje, en dat laat ik mss iets duidelijk merken in dit topic
Zelf denk ik dat het niet echt heel bijzonder is als drie jarige willen leren lezen, schrijven en rekenen.
Mijn dochter doet dat ook en er zijn er echt meerdere op de creche.
Het ligt aan de ouders hoe ver je hierin mee gaat.
Ik kies er voor juist ook andere dingen bij haar te stimuleren. Andere mensen kiezen ervoor om het heel erg te promoten en vinden het geweldig dat hun kind kan lezen voordat het vier is.
Ik heb wel mini loco gekocht, en de boekjes "speel en oefentijd" van Delta. Met die boekjes kan ze leren rekenen en schrijven maar ik doe die pas met haar als ze er expliciet om vraagt.
Rekenen gebeurt de hele dag spelenderwijs.
Dagen van de week blijken ook al door gedrongen te zijn.
Heel leuk allemaal maar......
Ik ben bang dat mijn kind een spuit elf aan het worden is dat alles beter weet dan andere kinderen en dat duidelijk wil laten merken.
Vandaar dat ik ook vooral vingerverven, tekenen, fietsen zonder zijwieltjes en noem maar op stimuleer.
Lezen en schrijven kan altijd nog....toch?
[...]
Hahaha, het druipt er ook vanaf he! Ik ben ook gewoon erg trots op mn mokkeltje, en dat laat ik mss iets duidelijk merken in dit topic
Zelf denk ik dat het niet echt heel bijzonder is als drie jarige willen leren lezen, schrijven en rekenen.
Mijn dochter doet dat ook en er zijn er echt meerdere op de creche.
Het ligt aan de ouders hoe ver je hierin mee gaat.
Ik kies er voor juist ook andere dingen bij haar te stimuleren. Andere mensen kiezen ervoor om het heel erg te promoten en vinden het geweldig dat hun kind kan lezen voordat het vier is.
Ik heb wel mini loco gekocht, en de boekjes "speel en oefentijd" van Delta. Met die boekjes kan ze leren rekenen en schrijven maar ik doe die pas met haar als ze er expliciet om vraagt.
Rekenen gebeurt de hele dag spelenderwijs.
Dagen van de week blijken ook al door gedrongen te zijn.
Heel leuk allemaal maar......
Ik ben bang dat mijn kind een spuit elf aan het worden is dat alles beter weet dan andere kinderen en dat duidelijk wil laten merken.
Vandaar dat ik ook vooral vingerverven, tekenen, fietsen zonder zijwieltjes en noem maar op stimuleer.
Lezen en schrijven kan altijd nog....toch?

woensdag 17 september 2008 om 20:12
Moppekleuter scoort op Cito ook A en B, maar is "gewoon" een late leerling (eind oktober) en mag lekker 3 jaar kleuteren. Een half (vermoeiend) jaar in groep 1, nog een jaar in groep 1/2 en nu in groep 2.
Vanavond had hij ineens zin in tekenen (via cijfertjes en stippellijntjes) en daar waren we heerlijk mee bezig. Daarna gingen nog een "samenbloem" tekenen. Ik teken een bloemvorm, hij tekent er met een andere kleur omheen, daar ga ik weer omheen met mijn kleur en dan hij weer.
De bloem werd steeds groter en mooier, totdat papa iets moest uitproberen bij de tv. Wég concentratie, hallo spannend testbeeld.
Mijn tip: zorg ervoor dat er geen afleiding is, want een testbeeld is blijkbaar nog altijd spannender dan samen tekenen/schrijven.
Vanavond had hij ineens zin in tekenen (via cijfertjes en stippellijntjes) en daar waren we heerlijk mee bezig. Daarna gingen nog een "samenbloem" tekenen. Ik teken een bloemvorm, hij tekent er met een andere kleur omheen, daar ga ik weer omheen met mijn kleur en dan hij weer.
De bloem werd steeds groter en mooier, totdat papa iets moest uitproberen bij de tv. Wég concentratie, hallo spannend testbeeld.
Mijn tip: zorg ervoor dat er geen afleiding is, want een testbeeld is blijkbaar nog altijd spannender dan samen tekenen/schrijven.
woensdag 17 september 2008 om 20:13


woensdag 17 september 2008 om 20:23
Natuurlijk knip en plak ik met dochter, als je goed had gelezen had je dat zien staan. (En dan had je ook gelezen dat ik hoop dat het niet een wijsneuzerig kind word..) Ook is ze druk doende met fietsen en gewoon lekker peuter zijn hoor!
Ze speelt in de zandbak, word lekker vies en is gewoon een drammerig kind. Het is niet zo dat ik haar beschouw als een wonderkind, ik zie alleen dat ze verder is dan haar klasgenootjes, en ik wil haar leergierigheid stimuleren, ik zie niet in wat daar verkeerd aan is. Ik dring haar niks op, laat haar niet naar Bach en Mozart luisteren (no offence naar degenen die dat wel doen) en doe alleen 'leerzame' dingen als dochter daar om vraagt
Maar goed, heb eigenlijk geen idee waarom ik mezelf hier nu aan het verdedigen ben..
Ze speelt in de zandbak, word lekker vies en is gewoon een drammerig kind. Het is niet zo dat ik haar beschouw als een wonderkind, ik zie alleen dat ze verder is dan haar klasgenootjes, en ik wil haar leergierigheid stimuleren, ik zie niet in wat daar verkeerd aan is. Ik dring haar niks op, laat haar niet naar Bach en Mozart luisteren (no offence naar degenen die dat wel doen) en doe alleen 'leerzame' dingen als dochter daar om vraagt
Maar goed, heb eigenlijk geen idee waarom ik mezelf hier nu aan het verdedigen ben..

woensdag 17 september 2008 om 21:18
hmm, ik ben in mijn jeugd door diverse verhuizingen met verschillende schrijfmethodes in aanraking gekomen. Met mijn handschrift komt het denk ik nooit meer goed. De enige die het kan lezen ben ik zelf .
Overigens ben ik als kind ook blootgesteld aan Mozart...misschien heeft een en ander met elkaar te maken.
Overigens ben ik als kind ook blootgesteld aan Mozart...misschien heeft een en ander met elkaar te maken.
