Keuze basisschool: Natuurlijk leren methode?

17-09-2008 21:39 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze zoon wordt eind november 3 jaar en wij willen hem binnenkort gaan inschrijven voor een basisschool. Bij ons in de buurt zijn 3 scholen: een christelijke, een Katholieke en een openbare basisschool. Nu staat de christelijke school goed aangeschreven, maar is best wel erg christelijk met elke ochtend dagopening en het zingen van bijbelliederen. De Katholieke school staat ook goed aangeschreven, maar is erg groot.

Een openbare school heeft eigenlijk onze voorkeur, omdat wij verder niet actief met een bepaald geloof bezig zijn (ben wel Katholiek opgevoed), alleen hanteren zij de "Natuurlijk leren" methode.

Nu ben ik daar helemaal niet mee bekend en zou graag van ouders die ook een kind op zo'n school hebben willen weten wat ze er van vinden, hoe het is, de voor- en de nadelen enz enz enz.

We gaan volgende week naar een informatie ochtend en ook zullen we de christelijke en de Katholieke basischolen bezoeken. Ik wil gewoon een zo goed mogelijke keuze voor onze zoon maken.

Alvast bedankt voor de reacties.
De christelijk zou ik in jouw geval dus niet doen. De katholieke, tja, op de meeste katholieke basisscholen wordt niet heel veel anders gedaan dan op openbare scholen hoor, op de kerst en paasviering na misschien. De natuurlijk leren methode ken ik ook niet dus ik lees mee.
Ik heb even gekoekeld en kwam op de site natuurlijkleren.net uit, en wat ik daar las doet me werkelijk griezelen.

Kenmerkend citaat:"Een laatste aspect van Natuurlijk Leren, is dat leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun leertraject. ".

Dat betekent dat als jouw kind leerachterstanden oploopt, dat je het kunt vergeten dat ze 'm gaan bijspijkeren. Je kind is zelf verantwoordelijk namelijk. Dit soort onderwijsfilosofieën gaat er van uit dat kinderen alleen leren als ze zélf willen en interesse hebben, en ze draaien het dus ook om: als jouw kind niet kan rekenen zal hij er wel niet aan toe zijn geweest. Het kan dus zomaar zijn dat er kinderen van deze school komen die slecht kunnen rekenen, lezen ens chrijven, en dat de school geen vinger uitsteekt om daar wat aan te doen.

De gemiddelde ouder denkt dan "maar daar doet de inspectie dan toch wel wat aan?". Nee, daar doet de inspectie niks aan.

Ik heb zelf geen inhoudelijke kennis van deze specifieke methode, maar wel van deze categorie onderwijs (ik ben HBO-docent). En ik zou nog liever mijn kind op de school Met Den Bijbel doen dan op zoiets.
Ja, Jessica, ik kreeg al een beetje een naar idee bij dat 'natuurlijk leren', ik snap je kriebels. Ik weet ook niet wat het precies inhoudt, maar ik zou goed opletten bij de informatie ochtend van die natuurlijk lerende school, en volg vooral je gevoel. Vraag ook eens aan ouders op het schoolplein wat ze van die school vinden. Vaak zie je dan wel wat die school voor publiek trekt. Voelt het voor jou goed, dan is het goed, voelt het verkeerd aan, dan zou ik toch liever voor een 'reguliere' school kiezen dan zo'n school.
Wat is er tegen een dagopening??

Dat van die "Bijbelliederen zingen"zal wel meevallen, vermoed ik..
Een dagopening staat mij ook tegen als niet gelovige.

Voor mijn gevoel wordt mijn kinderen dan iets voorgeschoteld alsof het waar is terwijl wij daar niet achter staan.

Ze mogen best wat mee krijgen van verschillende geloven maar er moet niet 1 geloof worden opgedrongen als "de enige waarheid".

Ik ben ook wel benieuwd wat dat natuurlijk leren inhoud en hoe het bevalt.

Is het niet zo dat kinderen minimaal een bepaald niveau moeten hebben als ze van school komen? Daar kan zo'n "natuurlijk leren" school toch niet aan ontkomen?
Als je je echt verdiept in Natuurlijk Leren zie je wat het echt betekent. En dat is iets meer dan de losse flodders (inclusief bijbehorende oordelen) die ik hier tegenkom. Natuurlijk Leren houdt in dat de natuurlijke ontwikkeling van het kind wordt gevolgd EN gestimuleerd en dat kinderen leren zelf keuzes te maken, verantwoordelijkheid t nemen en om te gaan met vrijheid.

En ik denk wel eens: als ik dat vroeger wel had geleerd (in plaats van bidden of met mijn armen over elkaar zitten) had ik die twee burn-outs misschien wel kunnen voorkomen ;).

Kijk maar eens verder op www.aps.nl Als je zoekt op natuurlijk leren, vind je allerlei artikelen. Misschien ook wel van de school die je op het oog hebt. Overigens kun je op www.onderwijsinspectie.nl de resultaten van scholen zien en vergelijken.

Succes met je keuze!
quote:suusenco schreef op 17 september 2008 @ 22:42:

Als je je echt verdiept in Natuurlijk Leren zie je wat het echt betekent. En dat is iets meer dan de losse flodders (inclusief bijbehorende oordelen) die ik hier tegenkom. Natuurlijk Leren houdt in dat de natuurlijke ontwikkeling van het kind wordt gevolgd EN gestimuleerd en dat kinderen leren zelf keuzes te maken, verantwoordelijkheid t nemen en om te gaan met vrijheid.

Klinkt heel leuk, maar ik vind dat een kind van 6 gewoon moet leren lezen en daar niet zelf verantwoordelijkheid voor hoeft te nemen.

In mijn ogen is de kerntaak van een school het bijbrengen van basisvaardigheden. Wat ik op de site van natuurlijk leren lees gaat heel weinig over basiskennis en heel veel over allerlei pedagogische concepten die vies zijn van kennisoverdracht.

Ik denk ook dat het bijna onmogelijk is om 30 kinderen afzonderlijk voldoende te begeleiden en stimuleren.

Natuurlijk leren, dat is toch hetzelfde als wat die Iederwijs scholen deden?

Ik zou zeker even de resultaten van deze school opzoeken op de site van de onderwijsinspectie. Een school die de dag start met gebed en zang (en voor zover ik begrepen heb, Zamirah, valt dat helemaal niet mee) zou ik als niet-gelovige niet kiezen. Bij katholieke scholen hangt het een beetje van de populatie af hoeveel er met het geloof gedaan wordt. Als er alleen maar katholieken in de klas zitten bij je kind, dan loop je het risico dat iedereen bijvoorbeeld communie gaat doen en dat jouw kind er buiten valt. Maar als het gemengd is, dan valt het over het algemeen wel mee hoeveel aandacht er is voor het geloof. Een katholieke school zou een goede middenweg kunnen zijn in de keuze tussen lesmethode en (niet aanwezig zijn van) religie.

Succes met het maken van je keuze!
Mijn zoon zit sinds 1 september op een natuurlijk leren school. In eerste instantie had ik dezelfde twijfels als die ik hier lees. Maar na wat onderzoek én een goed gesprek op de school zijn mijn twijfels weg.

Natuurlijk leren is ábsoluut niet hetzelfde als Iederwijs!

Bij natuurlijk leren wordt uitgegaan van het niveau van het kind. Niet alle kinderen zullen op hetzelfde moment aan hetzelfde niveau toe zijn. Dat is en blijft een groot nadeel van het reguliere onderwijs. Het is zeker niet zo dat kinderen maar wat kunnen doen in het natuurlijk leren concept (bijvoorbeeld de hele dag spelen). De kinderen worden ingedeeld in stamgroepen. De stamgroepen bestaan uit kinderen van alle leeftijden uit de bovenbouw of de onderbouw. Op deze manier zitten er dus kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de stamgroep. De stamgroep is de groep waarin ze lunchen, pauze hebben, kringgesprek hebben etc. Naast tijd in de stamgroep zijn er keuzevakken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kiezen of ze naar rekenen gaan, of naar taal. In eerste instantie is het kind vrij om te kiezen, maar als een kind wat achterblijft op een bepaald gebied, dan wordt daar uiteraard op gestuurd. Het zal dus niet voorkomen dat een kind op zijn 7e nog geen letter kan lezen! Sommige lessen zijn gewoon verplicht.

In een portfolio dat het kind opbouwt wordt bijgehouden op welk niveau hij functioneert. In dit portfolio zijn de leer- en ontwikkelingslijnen weergegeven (en dit zijn gewoon de door het ministerie van OCW opgelegde leerdoelen!). De voortgang van een kind is dus heel goed te volgen. Regelmatig is er overleg met de ouders over het portfolio (de zgn. portfoliogesprekken).

Een kind volgt dus lessen bij verschillende leerkrachten. Om toch een goed beeld te kunnen hebben van een kind zijn er wekelijks vergaderingen waarin alle kinderen besproken worden.

Groot voordeel van het concept vind ik dat er vaardigheden worden aangeleerd en gestimuleerd die bij verdere opleidingen en in het verdere leven van het kind heel goed van pas komen. Bijvoorbeeld keuzes maken, verantwoordelijkheid nemen, zelfreflectie, kritisch naar jezelf kijken, omgaan met vrijheid, discipline.

De ontwikkelingen in het VO en hbo/universitair onderwijs gaan ook allemaal die kant op (PGO, zelfstudie etc.).

Ook is er veel aandacht voor 'zelf doen'. Kinderen worden enorm gestimuleerd om dingen zelf te doen en uit te zoeken. Is er bijvoorbeeld een thema dat gaat over beroepen? Dan gaan de kinderen zelf bijvoorbeeld de brandweer uitnodigen voor een presentatie, of de burgemeester.

Ik zou zeggen, verdiep je er nog eens goed in. En stel je kritische vragen op de school!
Wat stukjes over natuurlijk leren:

Natuurlijk Leren is een onderwijsvorm waarbij de lesstof aangeboden wordt aan de hand van “echte” opdrachten zodat de theorie de praktijk volgt. Kinderen worden voortdurend geprikkeld en uitgedaagd ondernemend te zijn en te werken aan de eigen talenten en mogelijkheden. Ze worden daar intensief bij begeleid.

Een breed aanbod in een rijke leeromgeving, met thema’s als ordening, zorgen ervoor dat kinderen leren en zich breed ontwikkelen. Door een bijzondere inrichting van het gebouw, diversiteit in de workshops (instructiemomenten), trainingen, cursussen en clubs worden de kinderen gemotiveerd om door middel van zogenaamde prestaties, onderzoeken en spel te komen tot het beheersen van de kerndoelen van het onderwijs. Aan de hand van een volgsysteem van leer- en ontwikkelingslijnen, diploma’s en toetsen wordt aan deze kerndoelen voldaan. Alleen is de regie van deze ontwikkeling voor het grootste deel in handen van het kind zelf.
De dagelijkse gang van zaken

Op school zit een ritme in de activiteiten die de kinderen kunnen doen, dit geeft hen houvast. Er wordt gewerkt in verschillende ruimtes die specifieke functies hebben. Om u een goed beeld te geven van de belangrijkste onderdelen van Natuurlijk Leren, vermelden we hieronder de bouwstenen van ons onderwijs.

Prestaties

Een prestatie is een grote en moeilijke opdracht, waar enkele kinderen samen aan werken en omvat meerdere vakken. Er is een opdrachtgever, die hoge eisen stelt aan het eindresultaat. Voorbeeld: “verzorg een poppenkastvoorstelling voor de onderbouw. Inventariseer welke poppen er zijn en maak dan een verhaal.” Ook ouders kunnen opdrachtgever zijn van een prestatie. Het spreekt vanzelf dat kinderen enorm trots zijn op hun prestatie en er veel van leren.

Workshop

Workshops kunnen ontstaan uit de behoefte van leerkrachten of kinderen. Het eerste is het geval als de leerkracht bijvoorbeeld constateert dat kinderen steeds dezelfde spellingsfouten maken, of moeite hebben met het plannen van werk. Om dit aan te pakken, biedt de leerkrachten een groepje kinderen een workshop aan. Vaak gebeurt ook dat kinderen zelf aangeven wat ze willen leren, bijvoorbeeld hoe je de oppervlakte van iets kunt uitrekenen. Na een workshop kan een opdracht volgen. Kinderen kunnen ervoor kiezen deze opdracht te doen. Regelmatig zijn er minicursussen, dit zijn een aantal workshops rond een onderwerp. Kinderen verbinden zich dan aan het volgen van bijvoorbeeld drie keer een workshop over huizen in andere landen. Workshops kunnen door leerkrachten gegeven worden, maar ook door experts, ouders of kinderen. Deze workshop komt vaak voort uit een voor henzelf gestelde onderzoeksvraag.

Wij kennen verder een vast aanbod van workshops op de gebieden taal, rekenen, lezen, topografie, spelling en verkeer. Alle onderwerpen, die aangegeven worden in de kerndoelen van het basisonderwijs, komen daardoor aan de orde. We stimuleren kinderen om mee te doen en geven hen tips om zich in te schrijven op een voor hen interessante workshop. Kinderen die niet uit zichzelf tot lezen, schrijven of rekenen komen en niet te motiveren zijn om via ons aanbod tot bijvoorbeeld leren lezen te komen, verplichten wij uiteindelijk tot het volgen van workshops op deze terreinen.

Onderzoeksvragen

De kinderen werken ook aan onderzoeksvragen. Dit zijn echte onderzoeksvragen die te maken hebben met aardrijkskunde, natuur, techniek, kunst, cultuur en geschiedenis. Voorbeeld: een groepje kinderen gaat uitzoeken hoe het komt dat sterren licht geven. Kinderen zoeken hun onderzoeksvraag uit en presenteren het resultaat aan (een groepje) kinderen en leerkrachten. Dit kan op verschillende manieren, zoals door een spreekbeurt, poster, workshop of werkstuk.

Door de presentatie leren kinderen van elkaar en kunnen ze geïnspireerd raken om zelf met een onderwerp aan de slag te gaan.

Thema

De prestaties, activiteiten, onderzoeksvragen en workshops zijn zoveel mogelijk gerelateerd aan een overkoepelend thema. Dit om verdieping, samenhang en betrokkenheid te creëren. Wij werken aan een thema van vakantie tot vakantie. Elke keer dus een periode van zo’n 6 á 8 weken.

Portfolio

We leren kinderen om verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling. Onderdeel hiervan is werken met een porfolio. Dit is een map waarin kinderen de stukken bewaren waaruit blijkt dat ze iets geleerd hebben. Maar ook zaken waar ze trots op zijn, zoals verslagen, foto´s van een presentatie of een werkstuk. Ook vindt u in de portfoliomap de resultaten op de leer- en ontwikkelingslijnen. Om de 6 á 8 weken heeft een kind met zijn stamgroepleerkracht portfoliogesprek. Twee of drie keer per jaar heeft u als ouder(s) gesprek met de leerkracht over het portfolio. We nemen flink de tijd om de vooruitgang van uw kind samen met u door te praten. In een half uur informeren we u over ontwikkeling en stemmen we wederzijdse verwachtingen op elkaar af. Uw kind is bij dit gesprek aanwezig, het gaat immers over hen.

Leerlijnen

In de leerlijnen staat of kinderen beginner of al expert zijn. Hierin is duidelijk te zien wat een kind nog allemaal te leren heeft, maar ook waar een kind al goed in is. Het zijn geen traditionele, lineair opgebouwde leerlijnen, maar in kindertaal beschreven vaardigheden. Voorbeelden zijn: een foutloze tekst schrijven, een plan maken of informatie verzamelen en verwerken. De leerlijnen zijn de vinden in de portfoliomap. Tijdens de portfoliogesprekken stelt de stamgroepleerkracht samen met het kind vast waar het kind is.

Ieder kind leert in zijn eigen tempo en heeft eigen leerlijnen. We meten de ontwikkeling van kinderen niet vanuit het landelijk gemiddelde. We kijken naar de individuele ontwikkeling en de vooruitgang. Kinderen kunnen daardoor ook niet blijven zitten. We doen iedere dag ons best om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen!

Ontwikkelingslijnen

De ontwikkelingslijnen geven de persoonlijke ontwikkeling van kinderen weer. Voorbeelden zijn: keuzes kunnen maken, samenwerken, doorzettingsvermogen en leren van het verleden. Kinderen verzamelen werk waarmee zij kunnen aantonen dat in hun ogen een bepaalde vaardigheid is bereikt of dat ze gegroeid zijn in een persoonlijke kwaliteit. In een gesprek met de leerkracht krijgt het kind feedback en wordt de vooruitgang op de lijnen samen vastgesteld.

Bouwen

Op de school wordt er gewerkt in twee bouwen, de onderbouw en de bovenbouw. Per bouw zijn er drie stamgroepen. Elke stamgroep heeft een eigen leerkracht en bestaat uit ongeveer 20 á 25 kinderen.

Gedurende de dag krijgen kinderen ook met andere leerkrachten uit de bouw te maken. Kinderen hebben hierbij het voordeel dat ze kunnen profiteren van de verschillende kwaliteiten van onze leerkrachten.

Ruimten

De ruimten in onze school zijn ook anders ingericht dan bij een school waar klassikaal onderwijs wordt gegeven. Van elk lokaal is er een muur in een kleur geschilderd. Kinderen zitten bijvoorbeeld in stamgroep groen. Dit betekent dat hun stamgroep in het groene lokaal is. Voor andere activiteiten wisselen de kinderen van ruimte binnen hun bouw.

Bij de onderbouw is er een groen, blauw en roze lokaal. In het groene lokaal zijn alle hoeken, zoals een bouwhoek en een poppenhoek. Het blauwe lokaal is het atelier. In het roze lokaal worden lees- en rekenactiviteiten aangeboden. Zo heeft elk lokaal ook een eigen functie.

In de bovenbouw hebben we een geel, rood en paars lokaal. Het gele lokaal staat voor natuur & techniek, het paarse voor wereldoriëntatie en het rode lokaal voor taal.

Ook beschikken wij over een bibliotheek met documentatiecentrum, een computerlokaal, gym- en beweeglokaal voor de onderbouw, een binnenoverblijfruimte en een atelier voor de bovenbouw.
Relatie tussen kind en leerkracht

Leerkrachten werken in een bouwteam van ongeveer 3 á 5 vaste leerkrachten.

Leerkrachten hebben ieder een rol die past bij hun talent. Dit heeft als voordeel dat kinderen het beste van iedere volwassene krijgen. Groot voordeel is ook dat meerdere mensen op deze wijze naar de ontwikkeling van uw kind kijken. Dit maakt het beoordelen van kinderen intersubjectief. Een jaar pech omdat het minder ‘botert’

met de juf of meester, komt bij ons niet voor.

Praten over gedrag

Wij zijn voortdurend alert op een voor iedereen prettig leef- en werkklimaat en praten daarom indien nodig met kinderen over hun gedrag. Gaat er iets mis, dan proberen

we in een gesprek te achterhalen wat daarvan de oorzaken zijn.

Als de leerkracht of de overblijfouder de oorzaak van een conflict of gedragsprobleem niet kan achterhalen, volgt een gericht gesprek met de schoolleiding. We praten met kinderen en laten ze ontdekken waarom

ze de dingen doen, we leren ze zelf nadenken. Kinderen werken en spelen

met kinderen van verschillende leeftijden. Doordat we uitgaan van de individuele mogelijkheden van ieder kind, ontstaat nauwelijks selectie en competitiegevoel tussen kinderen. Ieder kind leert uit te gaan van eigen kracht! We kiezen weinig voor alleen sancties en straffen en zijn er vooral op gericht oorzaken te achterhalen

en daarop te anticiperen. Wij bieden kinderen hiermee alternatieven

en voorkomen het negatieve gedrag in de toekomst. We spreken kinderen

aan op hun gedrag en wijzen negatief gedrag af, maar we wijzen nooit de persoon af! Positief én normaal gedrag belonen wij voornamelijk door complimenten te geven

en het positieve gedrag te bespreken. Kinderen worden zich hierdoor bewust van het eigen gedrag en het effect daarvan op anderen.

We merken dat ‘pesten’ heel snel wordt opgemerkt in onze werkleefgemeenschap.

We nemen signalen van pesten serieus en gaan er onmiddellijk mee aan het werk.

Intensieve begeleiding voor elk kind

Ieder kind heeft eens in de 6 á 8 weken een gesprek met zijn of haar stamgroepleerkracht die de ontwikkeling, opgedane kennis, gedrag, motivatie en werkhouding bespreekt. Stamgroepleerkracht en leerling bespreken daarnaast gezamenlijk de doelen waaraan de leerling gewerkt heeft. De kinderen vertellen daarbij ook waar ze trots op zijn en gaan, samen met de stamgroepleerkracht,

op zoek naar wat ze willen leren. Kort gezegd bieden we ieder kind de begeleiding en structuur die het nodig heeft om talenten te ontwikkelen en met plezier te leren. Het ene kind heeft immers meer behoefte aan begeleiding dan het andere!

Bijhouden van vorderingen

Kinderen werken bij ons met een portfolio.In het portfolio zitten in kindertaal beschreven leer- en ontwikkelingslijnen.

Een leerlijn beschrijft de verstandelijke ontwikkeling. Dus hoe gaat het met rekenen of lezen. Ze zijn beschreven in functionele delen. Zoals: een tekst schrijven of een presentatie maken of geven over een onderwerp.

Een ontwikkelingslijn geeft de persoonlijke ontwikkeling van kinderen weer. Voorbeelden hiervan zijn: zelfstandigheid, kunnen samenwerken, reflecteren of communicatief vaardig zijn.

In het portfolio bewaren kinderen ‘bewijsstukken’ waarmee ze in een portfoliogesprek met de leerkracht aangeven dat ze een bepaalde vaardigheid bezitten. Ook bewaren ze er werk in waar ze trots op zijn. Eens in de 6 á 8 weken zijn er gesprekken met de leerkracht over het portfolio. De kinderen geven op de verschillende lijnen aan waar ze zijn, ze schatten zichzelf in. Samen met de leerkracht gaan ze in het gesprek na of die inschatting ook klopt of bijgesteld moet worden. Daarna worden er nieuwe afspraken gemaakt voor de komende periode. Alle leer- en ontwikkelingslijnen samen vormen de door de overheid gestelde kerndoelen.

Kinderen krijgen bij ons geen traditioneel rapport mee. Het portfolio is het rapport en dat mag regelmatig mee naar huis. Daarnaast maken we een afschrift van het portfolio dat in de vorm van een halfjaarlijks rapport mee naar huis mag. Twee maal per jaar zijn er oudergesprekken. Geen 10-minutengesprekken maar volwaardige gesprekken waarin u de ontwikkeling van uw kind te horen krijgt. Kinderen mogen meestal mee op gesprek, het gaat immers over hen.

Kinderen leren veel bij ons

Kinderen leren bij ons minimaal hetzelfde als op elke andere basisschool. Onze stelling is dat ze meer leren. We geven ze namelijk de ruimte om meer de diepte in te gaan, de eigen sterke kanten nog beter te maken en minder sterke kanten te leren compenseren. We stellen bovendien stevige eisen aan het werk van de kinderen. Uniek is de uitgesproken aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, wat zich terugvertaalt in een ontspannen sfeer binnen de school. Kinderen willen bij ons werken en leren. Dit voorkomt werk- en gedragsproblemen.

Als uw kind zich niet ontwikkelt

Wanneer uw kind zich, ondanks alle inspanningen, niet of niet voldoende ontwikkelt,

wordt het nader onderzocht en geanalyseerd wat oorzaken zijn. De stamgroepleerkracht van uw kind verzamelt daartoe alle informatie die al aanwezig

is en heeft een gesprek met u, als ouders. Aandachtsgebieden daarbij zijn werkhouding en taakgedrag, leerontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en lichamelijke ontwikkeling. De stamgroepleerkracht bepaalt in overleg met u

op welk gebied nader (extern) onderzoek nodig is. De resultaten van het onderzoek vormen de basis voor een plan dat wij in overleg met u vaststellen.

Toetsen

Naast de kennistoetsen gebruiken wij op school ook de Cito-toetsen. Door deze toetsten te blijven gebruiken, houden wij de vorderingen van de kinderen en de school op een extra manier in de gaten.

Aan het eind van de basisschoolperiode doen de leerlingen van groep 8 de eindtoets voor het basisonderwijs van het Cito. Behalve een verslag over de resultaten van de leerlingen ontvangen wij een schoolrapport. In dit schoolrapport staat vermeld welke vaardigheden van de leerlingen voldoende ontwikkeld zijn en welke vaardigheden

extra aandacht behoeven. Wij stellen ons als taak de mogelijkheden van ieder afzonderlijk kind zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.

De kinderen van groep 8 maken dit jaar ook de NIO-toets, mits de ouders/verzorgers daar toestemming voor geven.

Naast de Cito-toetsen zijn er ook kennistoetsen. Een toets is een prima middel om te onderzoeken of een kind iets beheerst. Het maken van een toets is altijd individueel en gebeurt in overleg met het kind. We stimuleren kinderen om op enig moment een toets doen. In deze toetsen zitten alle basisvaardigheden van de basisschool. Kinderen kunnen (onderdelen) van de toetsen vaker doen als dat nodig is. We zorgen ervoor dat kinderen weten wat de globale inhoud van een toets is en welke vaardigheden gevraagd worden. Kinderen kunnen hierdoor specifiek oefenen en in overleg met de stamgroepleerkracht besluiten wanneer ze klaar zijn voor het maken van de toets. In de verschillende toetsen zit variatie. Wanneer een kind de toets nogmaals maakt is die net even anders. Op die manier kan de coach samen met het kind zien of basisonderdelen als lezen, spellen, rekenen beheerst worden.

Portfoliogesprekken

Wij vinden het erg belangrijk dat ouders en kinderen met de leerkrachten praten, ook als ‘alles goed gaat’. Wij bespreken daarom jaarlijks, op twee á drie vaste momenten, de resultaten, de persoonlijke ontwikkeling en het gedrag van uw kind met u. Het gaat daarbij om volwaardige gesprekken waarin wij ruim de tijd nemen om

over de ontwikkeling van uw kind te praten. Per kind zo’n 30 minuten.

In de meeste gevallen zal uw kind bij dit gesprek aanwezig zijn. (Gescheiden) ouders verzoeken wij met nadruk om samen naar het portfoliogesprek te komen. Desgewenst kunt u de tijd in tweeën delen (ieder 15 minuten) of er voor kiezen dat één ouder komt die vervolgens de tweede ouder informeert. U wordt mettertijd door de stamgroepleerkracht van uw kind(-eren) uitgenodigd voor een gesprek. Het is natuurlijk altijd mogelijk en soms ook noodzakelijk om vaker een afspraak te maken met de stamgroepleerkracht. U kunt bovendien het portfolio van uw kind op ieder gewenst moment inzien.

Voortgezet Onderwijs

De overgang naar het voortgezet onderwijs

De overgang van een school waarop kinderen natuurlijk leren, verloopt naar onze mening soepeler dan op puur klassikale basisscholen. Dit heeft een aantal redenen. Scholen die werken vanuit de uitgangspunten van Natuurlijk Leren, besteden veel

aandacht aan wat een kind zelf wil en kan. De kinderen die van onze school gaan, hebben hierdoor een sterke persoonlijkheid ontwikkeld. Veel scholen voor voortgezet onderwijs zijn daarnaast bezig met het opzetten van onderwijssystemen waarbij elementen uit het Natuurlijk Leren terug te vinden zijn. De gedachten van het studiehuis, zoals die in de tweede fase van het voorgezet onderwijs gelden, zijn gebaseerd op de theoretische uitgangspunten van het Natuurlijk Leren.

Voorlichting over het voortgezet onderwijs

De kinderen verzamelen gedurende hun schooltijd resultaten in hun portfolio. Op leer- en ontwikkelingslijnen wordt de persoonlijke ontwikkeling

bijgehouden. Ons eigen oordeel voor een keuze van voortgezet onderwijs baseren we op onze observaties met betrekking tot de motivatie, de cognitieve

vermogens, de zelfstandigheid en de werkhouding van kinderen.

Dit schooljaar bieden we ouders en kinderen de mogelijkheid om via een test (NIO toets) het potentieel van het kind in kaart te brengen. Om het jaar komt een voortgezet onderwijsschool bij ons op school voorlichting geven over hun aan de ouders van de kinderen uit groep 7 en 8.

Voor de kinderen uit groep 8 staat de laatste schoolmaand in het teken van afscheid nemen.
Tsja, het klinkt allemaal heel mooi, maar ik denk dat je van je kind uit moet gaan. Mijn oudste zou zo'n natuurlijk leren-concept wel aankunnen, maar mijn middelste en jongste zoon beslist niet. Mijn middelste zoon heeft PDD-NOS en heeft verschrikkelijk veel structuur nodig, die moet je niet zelf laten kiezen want dan raakt ie volledig in paniek en zet de hele klas op stelten. Jongste zoon heeft geen stoornis, maar heeft ook veel structuur nodig, hij voelt zich het prettigst als hij de dag vantevoren al weet wat er de dag erna gaat gebeuren.

De school met Den Bijbel zou voor mij onmiddelijk nee zijn. Ik heb zelf op zo'n school gezeten en heb er nu nog trauma's van. Wij waren niet gristelijk maar de school was de enige in de omgeving, dus geen keus. Dagopening was idd regel, inclusief gezangen uit het liedboek. En omdat wij thuis geen liedboek hadden moest ik elke pauze binnenblijven om die liederen uit mijn hoofd te leren.(en dat is nog maar een klein stukje van de verhalen die ik over die school kan vertellen)

Bij ons verderop in de straat is een Gereformeerde basisschool.

Toen wij hier kwamen wonen was er net een schandaal over een docent die aan leerlingen had gezeten, dat was dus al niet positief. En ook hier dagopening met gezangen hoor.
Wow, bedankt voor al jullie reacties. De website van de school is erg uitgebreid en natuurlijk gaan we er een gesprek voeren. Volgende week vrijdag is er een informatieochtend en daar gaan we zeker met onze zoon naartoe. Zodat hij ook even sfeer kan proeven.

Het natuurlijk leren principe staat me eigenlijk niet tegen, maar ben inderdaad erg bang dat hij dan straks geen aansluiting vindt bij het reguliere voortgezet onderwijs. En dat misschien de leermethode daar (ook vaak standaard) problemen gaat opleveren omdat hij dat niet gewend is.

Mijn zoon is een erg sociale, communicatief vaardige en open jongen, die je veel dingen kunt uitleggen en niet erg veel structuur nodig heeft (wel wat natuurlijk, maar niet meer dan normaal is), dus het zou wel bij hem passen misschien.

Wat de dagopening en bijbelliederen betreft. Dit staat er op de website van de christelijke school:

Onze protestants christelijke levensovertuiging is expliciet herkenbaar in de dagopeningen, bijbelliederen, bijbelverhalen, dagsluitingen in elke groep en centrale vieringen. Ook in onze omgang met elkaar, respect voor elkaar, ons taalgebruik en onze zorg voor elkaar willen ons christen-zijn uitdragen. Wij werken eraan dat begrippen als rechtvaardigheid, hulpvaardigheid, geborgenheid en respect voor de ander vanzelfsprekend zijn.

Er is in principe niks mis met deze tekst en deze opvatting, maar school en ouders/kind (en dan de wijze waarop geloof een rol speelt in de opvoeding) moeten wel een beetje matchen vind ik.

Wat de Katholieke school betreft; ik ben zelf dus ook Katholiek opgevoed en heb nog wel iets met dat geloof. Kan me alleen absoluut niet vinden in het instituut de Paus en zijn opvattingen over abortus/anticonceptie ed ed ed. Maar wij vieren thuis ook gewoon kerst en als mijn neefjes 1e communie doen of het heilige vormsel, dan zijn wij ook gewoon erbij in de kerk. Dat is dus ook nog een optie, alleen die school is zo groot!

Ik ga vandaag in ieder geval de katholieke en christelijke school bellen voor een afspraak.

Extra vraagje:

Nu kwam ik er vanmorgen achter dat er ook een Dalton school bij ons in de buurt is. Ga ik ook even googelen in de pauze (ben op het werk en heb dus alle reacties ook nog niet volledig gelezen). Zijn er hier ook ouders met kinderen op een Dalton school?
Overigens denk ik dat het belangrijker is hoe groot de klassen zijn dan hoe groot de school is. Je zit natuurlijk een groot gedeelte van de tijd in de klas en daar leer je alles.
Eerlijk gezegd vind ik dat een school er is om kinderen te leren lezen, schrijven, rekenen en samen te spelen.

Vooral dat simpele "leren en stampen" schijnt tegenwoordig not-done te zijn.

Mopekind gaat naar een "protestants-christelijke" school. Basiskennis van het christelijk geloof vinden wij (als niet-kerkgangers) wel belangrijk, omdat het de basis is voor de samenleving zoals die in de laatste eeuwen is gegroeid in ons land. Dat hij thuiskomt met liedjes over Jezus vinden we alleen maar grappig, en dan betreuren we het dat zijn overgrootmoeder er niet meer is om er naar te luisteren.

Moppeman is overigens gevlucht uit de zeer strenge christelijke gemeenschap waarin hij is grootgeworden, ik ben alleen maar hervormd gedoopt, en heb verder nooit iets van bijbelkennis gehad, mijn ouders hebben er niets mee.

Als jouw / jullie basis het katholicisme is, dan kan ik me voorstellen dat je je op een katholieke school sneller thuis zult voelen. Termen als "heilig vormsel" en "eerste communie" zeggen ons niets, dus denk ik dat wij inderdaad de juiste keuze hebben gemaakt door Moppekind niet naar de katholieke school te doen.
Ik heb zelf op een Daltonschool gezeten en ik vind die leermethode ideaal. Veel structuur, maar wel vrijheid binnen die structuur om je eigen plan te trekken. Wij werkten met taakbladen waarop de taken van die week stonden. Je mocht zelf kiezen wat je wanneer deed. Als je zin had in rekenen, mocht je bijvoorbeeld alle rekentaken al op maandag maken en pas later in de week aan je taal beginnen.

Als ik die keuze had, dan zou ik persoonlijk voor Daltononderwijs gaan. Al heb ik ook daarvan ontdekt dat het je moet liggen: een dromerig kind kan daar weer vastlopen bijvoorbeeld.

Dit dromerige kind heeft er in ieder geval heel goed leren plannen en taken in leren delen. De leermethode was me dan wel niet op het lijf geschreven: ik heb er zeker mijn voordeel mee kunnen doen in de rest van mijn leven.

De angst die je hebt over gemiste aansluiting in regulier vervolgonderwijs bij basisonderwijs volgens "natuurlijk leren" kan trouwens wel terecht zijn. Iemand die ik ken heeft Vrije School gedaan, maar trof daar een bijzonder slechte leerkracht (die je tot overmaat van ramp je hele schoolcarrière houdt...). Die persoon heeft het ontzettend moeilijk gehad toen 'ie naar het middelbaar onderwijs ging.

Het hóeft geen problemen op te leveren (dat hangt ook van het kind af natuurlijk), maar áls het problemen oplevert, dan kan je hele verdere schoolcarrière daardoor beïnvloed worden.
Op Moppekinds' school wordt ook gewerkt met weektaken. In groep 1 één werkje, in groep 2 twee werkjes per week, als het vrijdag maar af is.
Mijn schoonvader heeft 35 jaar voor de klas gestaan in het voortgezet onderwijs en heeft zonder uitzondering altijd problemen gehad met leerlingen die uit het bijzonder onderwijs kwamen. De basiskennis was niet goed aanwezig(hij gaf wis-natuur- en scheikunde), niet dat de kinderen vervelend waren ofzo:)

Ik heb zelf een katholieke achtergrond. Ben wel gedoopt, maar mijn ouders hebben er verder nooit iets mee gedaan. Na het debacle met het gristelijk onderwijs is mijn zusje van school gewisseld en naar een katholieke basisschool gegaan en zij heeft het daar erg naar haar zin gehad. Ikzelf heb op een katholieke middelbare school gezeten. En ja, daar kwam het geloof af en toe voorbij, maar in veel en veel mindere mate dan op de andere school.

Mijn kinderen zitten op een openbare basisschool en hebben elk jaar een thema-geloof. De Islam hebben ze twee jaar geleden gehad, vorig jaar het Jodendom en dit jaar komt het Katholicisme geloof ik. Compleet met bezoeken aan een moskee en synagoge, een islamitische moeder die voor kwam lezen uit de koran en een vader die voor kwam lezen uit de thora. Ik vind het veel belangrijker dat kinderen leren over verschillende geloven dan dat er op een school het "enige ware geloof" ingestampt wordt.
Experimentele onderwijsvormen zou ik mijn kind nooit aan blootstellen. het klinkt nog zo prachtig, maar je weet nooit van te voren of het wel iets voor jouw kind is.

wat dat betreft ben ik echt ouderwets, kinderen hoeven niet leuk, vrij en creatief te leren, ze moeten gewoon basisdingen leren in een pedagogisch verantwoord klimaat.

voor wie dat moeilijk is, door adhd, dyslexie, hoog- of juist laagbegaafdheid moet er uiteraard extra begeleiding zijn maar verder, geen geinige formules en 'zelf leren' en dat soort kul. ik wil de garantie dat mijn kind na groep 8 een gedegen kennis heeft van taal, rekenen, topografie etc. leuke dingen doen we thuis al genoeg, je baas gaat later ook niet vagen of je 'toe bent' aan het opstellen van de jaarcijfers.
quote:luna1 schreef op 18 september 2008 @ 12:31:Mijn kinderen zitten op een openbare basisschool en hebben elk jaar een thema-geloof. De Islam hebben ze twee jaar geleden gehad, vorig jaar het Jodendom en dit jaar komt het Katholicisme geloof ik. Compleet met bezoeken aan een moskee en synagoge, een islamitische moeder die voor kwam lezen uit de koran en een vader die voor kwam lezen uit de thora. Ik vind het veel belangrijker dat kinderen leren over verschillende geloven dan dat er op een school het "enige ware geloof" ingestampt wordt.

Ja, dit is dus ook precies wat wij graag zouden willen voor onze kinderen. Dat ze van alle geloven iets leren en dan misschien later zelf een keus kunnen maken, of niet natuurlijk. Maar ja, wat moet je als de 2 openbare scholen in de buurt een Natuurlijk leren school en een Dalton school zijn :(

Ik ga straks eerst bellen met de katholieke school.

Mocht hij straks daar naar school gaan en we missen iets op dat gebied, dan spijkeren we hem zelf wel bij wat de andere geloven betreft.

De grootte van de klas vind ik wel een goeie Zwieber. Dat is inderdaad belangrijker dan de grootte van de school.
Overigens leert mijn ervaring me dat op katholieke scholen ook gewoon alle geloven behandeld worden en dat er naar de overeenkomsten en verschillen worden gezocht. De communie en vormsel worden echt door steeds minder kinderen gedaan. In mijn tijd was dat nog de helft van de klas, nu zijn het 20 kinderen in totaal van 3 of 4 scholen waar ik woon voor de communie. Maar goed, ik wil niet de katholieke school aanprijzen ofzo hoor maar gewoon mijn ervaring vertellen.

Zwiepje gaat straks naar een openbare want ik heb meer gekeken naar de kwaliteit van de school dan naar geloof. Had alleen geen school met de bijbel genomen, dat gaat mij echt veel te ver, hoe goed deze ook in theorie zou zijn.

Ik zou ook adviseren als dat mogelijk is op een onaangekondigd tijdstip de school binnen te wandelen. Dan krijg je beter een idee hoe het er echt aan toegaat.
Een school kan op papier nog zo'n mooie onderwijsvorm hebben gekozen. Het gaat om de uitvoering, de leerkrachten en onderwijzend personeel, de sfeer, de omgeving etc. Dit kun je alleen maar zelf proberen te proeven tijdens een rondleiding/open dag of iets dergelijks. Maar dan nog is de eerste indruk vaak lastig te plaatsen.

Ik werk zelf in het onderwijs en heb al heel veel scholen gezien en ben bekend met diverse onderwijsvormen, maar ook voor mij kan een eerste indruk nog wel eens de verkeerde zijn. Neem de tijd tijdens de open ochtend, observeer, maak een goede vragenlijst en vraag ervaringen in je omgeving.

Heel veel succes met de schoolkeuze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven