Oma heeft een rollator nodig, vergoeding?

18-09-2008 20:27 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had net mijn lieve oma aan de lijn die een rollator nodig heeft, of ik even uit wilde zoeken hoeveel zon ding kost en of ie vergoed wordt.

Nou heb ik wel wat prijzen gevonden maar kan ik nergens vinden of ze vergoed worden. Oma is niet meer echt bij de tijd dus toen ik vroeg naar haar polisnummer zodat ik dat online kon checken durfde ze dat niet via de telefoon te geven.

Nu kan ik dus niet opzoeken of het vergoed wordt, bellen helpt ook niet want dan willen ze ook perse een polisnummer hebben.

De vraag is dus; worden rollators over het algemeen genomen vergoed?
ja (als t op indicatie van een arts is tenminste)
Volgens mij staat dat toch wel in de voorwaarden die je online kunt terug vinden.

Je hoeft alleen te weten of ze aanvullend heeft of niet.

Maar mijn oma heeft hem wel vergoed gekregen maar dat was niet dit jaar dus daar heb je weinig aan.

Volgens mij is er toen ophef over geweest dat ze de rollator uit het pakket wilde halen en dat is toen dus niet doorgegaan en zit dus nog wel in het basispakket.
Dat hangt van je oma's verzekering af, dus je zult echt dat polisnummer moeten hebben (of een welwillende medewerker aan de telefoon bij de verzekering). Rollator's vallen onder de regeling hulpmiddelen van je (aanvullende) verzekering. Voor kortdurend gebruik (max. 6 maanden) kun je terecht bij de thuiszorgwinkel, maar voor langdurig gebruik hangt het van je oma's verzekering af.

Wat je ook kunt doen is het gedoe ontlopen en op marktplaats een tweedehands rollator aanschaffen. Of er een bij de Hema of de Aldi aanschaffen, daar wordt soms mee geadverteerd en die zijn niet duur. Zeker als er geen of maar heel weinig vergoeding is, dan is dat een relatief eenvoudige en goedkope oplossing waarmee je alle papieren rompslomp ontloopt.

Succes ermee!
quote:gigaluilak schreef op 18 september 2008 @ 20:31:

ja (als t op indicatie van een arts is tenminste)

mmm, niet dus is er inderdaad vorig jaar uitgehaald, wat belachelijk zeg!

toch maar even bellen met de verzekering en vragen wanneer hij wel vergoed word en dan aan je oma vragen welke verzekering ze heeft.
.... en laat de rollator goed afstellen !
ziektekostenverzekering vergoedt ze vaak wel, maar je kunt zo'n ding ook bij de Blokker halen voor (ik meen me te herinneren) 59,95.
Die 60 euro ben je waarschijnlijk aan belkosten en postzegels, briefpapier en ergernis ook kwijt als je hem wel vergoed krijgt, dus in dat geval zou zelf aanschaffen misschien zo gek nog niet zijn...
Over het algemeen worden ze geloof ik niet meer vergoed. Belachelijk eigenlijk! Hoop dat de verzekering van je oma dat nog wel doet.
Meestal zijn de gegevens van je oma ook zonder verzekerdenummer te vinden.

Maar het is wel een verstrekking uit de basisverzekering. Een voorwaarde kan zijn dat je gebruik moet maken van een gecontracteerde leverancier met toelichting van behandelend arts.

De kosten die de leverancier van dit hulpmiddel bij de zorgverzekeraar in rekening brengt, komen wel ten laste van het verplichte eigen risico als je oma deze nog niet heeft verbruikt.
quote:kaatje_85 schreef op 18 september 2008 @ 22:23:

ziektekostenverzekering vergoedt ze vaak wel, maar je kunt zo'n ding ook bij de Blokker halen voor (ik meen me te herinneren) 59,95.Ik zou dan toch liever eerst uitzoeken wat een goede rollator is en deze dan op marktplaats of nieuw aanschaffen. Voor een rollator is het erg van belang dat het een goede is, een slechte zorgt zo voor een ongeluk(je). Meestal schrijft een arts een rollator voor, dus schakel huisarts in.
rollatortips zie hier voor tips voor een goede rollator
Een goede rollator is afgestemd op de gebruiker. Het is dan ook heel belangrijk dat deze ingemeten wordt. Als het goed is, wordt de rollator gewoon vergoedt als je een indicatie hebt.
Fortis et liber
quote:thaisweetchili schreef op 18 september 2008 @ 23:00:

Een goede rollator is afgestemd op de gebruiker. Het is dan ook heel belangrijk dat deze ingemeten wordt. Als het goed is, wordt de rollator gewoon vergoedt als je een indicatie hebt.Helemaal mee eens vandaar ook mijn advies om een arts in te schakelen. Bij verkeerde afstelling, of verkeerde rollator (bv een driewiels terwijl een vierwiels beter zou zijn) heb je zo een ongeluk en ben je verder van huis. OP de site die ik link zie je ook dat er geadviseerd wordt om naar een arts of fysio te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven