Geschrokken na heel dronken bui van vriend

07-09-2015 14:27 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend (we zijn nu 7 maanden samen) gaan wel eens uit en meestal gaat dat erg gezellig. Hij kan echter niet echt maat houden aan de drank en gaat er snel over. Hij heeft dan ook echt gaten de dag erop. Da's nu al een keer of 2 gebeurd. Ik heb hem dan altijd mooi naar huis geholpen en er is nooit iets voorgevallen.

Nu vrijdag is het echter wel wat uit de hand gelopen. Hij heeft bijna gevochten, kon hem nog net tegenhouden. En daarna heeft hij zijn frustraties losgelaten op mij. Weliswaar verbaal maar toch... ik heb dat in mijn vorige relatie nooit meegemaakt.

Hij is zelf nog kwaad met zijn auto naar huis gereden eenmaal bij mij thuis aangekomen (we waren met de fiets op pad). Ik heb wel ergens geroepen dat ik dit gedrag onaanvaardbaar vind en dat het voor mijn part gedaan was. Ja ben ook maar een mens en ik word niet graag uitgescholden.

Zaterdagmiddag krijg ik een berichtje "is het gedaan? want ik weet van niets meer, heb allemaal gaten, weet niet wat er gebeurd is". Van zijn broer en schoonzus heb ik gehoord dat hij erg geschrokken was. Dat hij echt niet wist wat hij nu moest doen.

Enfin om een lang verhaal kort te maken. We hebben erover gepraat, heb hem gezegd dat ik eens wat dronken zijn niet erg vind maar zodanig dat je gaten hebt en dan nog met de wagen wegrijden, dat is er voor mij echt over.

Hij heeft zich geëxcuseerd en was er echt niet goed van maar ergens heb ik wel een knauw gekregen. Hij bleef ook maar zeggen dat het door de drank kwam en dat hij dat niet meer weet. Ik vind dat nogal zwak excuus, drink dan een beetje minder.

Hij belooft nu wel in de toekomst dit te voorkomen maar eerst zien en dan geloven. Ik ben ook wel iemand die iemand een tweede kans gun, een fout is pas echt een fout als je er niet uit leert zeg ik altijd maar... ondertussen heb ik zo wel iets van "help!".

Dus dames en heren (ook altijd hun mening te horen), maken jullie dit ook wel eens mee? Hoe gaan jullie hiermee om? Negeren jullie gewoon de scheldpartij met het gedacht "hij weet dat toch niet meer". Of integendeel? Ben ik aan het overdrijven of heb ik groot gelijk?
Ik denk altijd maar zo, het leven is te kort om slechte keuzes te maken. En ik geloof ook (binnen bepaalde grenzen uiteraard) dat gelukkig zijn een keuze is en ook voor een groot deel bepaald wordt door de keuzes die je zelf maakt.

De vraag is word je op lange termijn echt gelukkig van deze man? Ik denk het niet, ik hoor te veel zaken waar bij mij de alarmbellen van gaan rinkelen. Dus ja, ik zou dan kiezen voor iemand die niet teveel drinkt en dan vervolgens een misdrijf begaat door in de auto te stappen. Ruzie maken, (al dan niet bijna) vechten, jou uitschelden etc. Dus ik zou heel bewust kiezen om hier niet mee door te gaan en een andere man te kiezen die beter bij mij past. Als je hem echt heel erg leuk vindt, dan zou je hem nog 1 kans kunnen geven en dat ook zo benoemen en waarom. Ik ben daar zelf niet zo van ivm tijdverspilling, maar dat is persoonlijk. Kijk wel uit dat je niet te lang blijft hangen aan zo iemand.

en.. Ik en mijn vriend komt wat puberaal over, het is mijn vriend en ik. Maar ja misschien is dat heel ouderwets van mij.
quote:Bolieke schreef op 08 september 2015 @ 13:05:

Het is echt triestig dat ik het moet zeggen maar ik kan de verantwoordelijke chauffeurs op 1 hand tellen. Allemaal durven ze rijden onder invloed en dit onder vrienden, collega's, familie dus mensen van allerlei leeftijden en pluimage.

En neen het is geen excuus. En ik doe dat ook niet dronken rijden maar ergens heerst er een veel te laks gevoel over dronken rijden ondanks dat ik mensen ken die verongelukt zijn (en het zijn dan nog meestal de passagiers).

Tijd voor een compleet andere vriendenkring.
Ik heb een ex vriend die exact hetzelfde gedrag vertoonde en ook een kwade dronk heeft. Echt een van de redenen geweest dat het nu mijn ex is. Nooit maat kunnen houden altijd lam naar huis en ik de volle laag omdat de mc Donald niet meer open was. Dat was echt een afknapper. Hij heeft er nog steeds grote moeite mee om minder te drinken.
Nee hij gaat niet veranderen. Echt niet!! Geen kans meer geven. Heb precies zoiets meegemaakt met mijn inmiddels ex. Die had ook zo'n fijne dronk en ook ik gaf hem steeds weer een nieuwe kans. Tja.....iets met een ezel en een steen geloof ik.

Hij probeerde zijn autosleutels zelfs een keer van me af te pakken tijdens zijn zoveelste kwade dronken bui omdat ik hem wilde tegenhouden maar toen hem dat niet lukte kreeg ik een vuistslag! Geloof me....dat wil je niet meemaken.

Ik word er nog steeds verdrietig van als ik eraan terug denk hoe naar dat toen was. Een vos verliest misschien zijn haren wel maar niet zijn streken. Dat is mijn ervaring met dit soort mannen. Kies voor jezelf!
Waarom suggereert iedereen hier dat vriend van TO dit vaker doet? Wat ik er uit kan halen is dat dit de eerste keer is dat dit voorkomt. Moet je iemand dan meteen afschrijven of heb ik iets gemist in de openingspost?
quote:pommiaan schreef op 08 september 2015 @ 19:23:

Waarom suggereert iedereen hier dat vriend van TO dit vaker doet? Wat ik er uit kan halen is dat dit de eerste keer is dat dit voorkomt. Moet je iemand dan meteen afschrijven of heb ik iets gemist in de openingspost?TO blijft melden dat in haar omgeving 'iedereen het doet'. Alsof het daardoor ineens geen probleem meer is. Ze heeft het zelf met hem nog maar 1 x meegemaakt, maar ze kent hem pas 7 maanden.
Volgende keer als hij zo zat is wel zo´n harde ram met iets hards voor z´n kop verkopen dat hij neerklapt en dan de volgende dag excuseren met `kan me er niets van herinneren. Misschien omdat ik zo kwaad was. Er zijn allemaal gaten in mijn geheugen`.
quote:Bolieke schreef op 08 september 2015 @ 12:01:

Nu was dat eigenlijk net hetzelfde maar ja hij reed in de weg met de fiets van een andere zatlap die hem dan wat kwam uitdagen. Die kerel heeft mijn vriend op de grond geduwd en ik stond achter mijn vriend en ben mee omgevallen. Bovendien was er niemand in de buurt, dit was op de weg naar huis.

Dan is mijn vriend dus kwaad geworden en heb ik hem moeten tegenhouden. Die andere kerel was trouwens ook helemaal over de rooie. Mijn vriend is dan achter hen aangefietst omdat hij vond dat die kerel zijn excuses aan mij moest aanbieden. Ze hebben dan echt nog een half uur staan lullen tegen elkaar zoals alleen zatte mensen dat kunnen en heb ik mijn vriend eindelijk mee gekregen. Maar blijkbaar vond hij dat ik niet aan zijn kant stond in het verhaal, terwijl ik maar gewoon mijn mond hield om die andere kerel nog niet kwader te maken, en daarom is hij kwaad geworden op mij. Voila da's het volledige verhaal.Serieus, waarom laat je dat allemaal gebeuren? Waarom blijf je daarbij staan? En als die vriend van je achter hen aanfietst, dan ga jij er ook nog eens achteraan? Waarom in hemelsnaam?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Ik zou hem nog 1 kans geven.

Als hij nog 1 keer dronken achter het stuur stapt (max. 2 glazen zoals wettelijk is toegestaan) of in een kwade dronk jou verrot gaat schelden is het over.

Ik zou hem niet gaan verbieden te drinken of maximaal 3 glazen, dan is de grootste lol van een avond in de kroeg er wel af. Maar dat is weer wat anders dan zuipen tot hij niet meer weet wat hij doet.
Ben in mijn jongere jaren toch echt wel eens aangeschoten/dronken geweest, 1 keer echt veel te dronken zoals iedereen dat wel eens mee maakt in zijn leven (en daarna nooit meer zo erg).

Het is me toen erg duidelijk geworden dat ik totaal niets ben vergeten, en er ook niet in geloof.

Voor mij is dat een slap excuus van mensen die geen verantwoordelijkheid willen nemen.

Zou mijn type niet zijn..
quote:Vivaviaviva schreef op 08 september 2015 @ 22:02:

Ben in mijn jongere jaren toch echt wel eens aangeschoten/dronken geweest, 1 keer echt veel te dronken zoals iedereen dat wel eens mee maakt in zijn leven (en daarna nooit meer zo erg).

Het is me toen erg duidelijk geworden dat ik totaal niets ben vergeten, en er ook niet in geloof.

Voor mij is dat een slap excuus van mensen die geen verantwoordelijkheid willen nemen.

Zou mijn type niet zijn..Dat dat bij jou niet gebeurd is betekent niet dat iedereen zich alles herinnert.. ik heb ook wel eens zwarte gaten gehad en die dingen herrinnerde ik me niet meer tot een vriendin het vertelde. Dan kwam er weer iets dagen, anders wist ik het gewoon niet meer. Dus het kán wel gewoon.
Bij dronken mensen komt de ware aard naarboven zeggen ze wel eens. Dus agressie en onverantwoord gedrag heeft hij wel in zich. Je haalt jezelf heel veel problemen op de hals wanneer je met deze man verder gaat.
Als je echt ver heen ben kan je wel gaten in je geheugen krijgen, dus zeggen dat dat onzinnig heeft niet zo veel zin. Kan je vol houden dat jij er niet in gelooft omdat je het zelf nooit heb mee gemaakt, maar dat jij iets niet zelf hebt meegemaakt betekent natuurlijk niks. Dat is het zelfde als zeggen 'mijn opa is 100 geworden en altijd kettingroker geweest dus daar krijg je niks van'.

Daarnaast zorgt dronkenschap er niet voor dat je ware aard naar boven komt, het zorgt er voor dat je sneller op impulsen ingaat. Je hebt geen/minder zelfbeheersing. Dat is niet het zelfde als je ware aard, je zelfbeheersing is immers een onderdeel van je aard.

Niet dat ik het goed praat wat de vriend van TO heeft gedaan. Ik had hem misschien wel een 2de kans gegeven als hij niet ook dronken achter het stuur was gaan zitten. Dat hij zo veel risico neemt ook al is hij dronken kan ik niet bij, daar hoor je de politie voor te bellen. Iedereen kent toch de drama verhalen van dronken bestuurders? Ik zou nooit onderdeel van zo'n verhaal willen zijn... Niet als slachtoffer, niet als dronken bestuurder en ook niet als iemand die hem liet instappen.
Wel, ik kwam gisteren bij hem, had zelf zijn spulletjes die nog bij me lagen in de auto gelegd, voor het geval dat.

Ik begon nog maar over drinken en rijden en hij onderbrak me om te zeggen dat dit echt onverantwoordelijk was van hem. Dat hij dat zelf vroeger ook nooit deed. Waarom dan nu wel? Daar kon hij geen antwoord opgeven. Dat er iets moet veranderen, daar was hij het wel mee eens.

Ivm het schelden en bijna vechten, zei hij mij ook dat ik hem nu toch al aantal maanden ken en dat hij nog nooit agressief is geweest buiten dit incident. Hij vond het jammer dat ik hem niet beter kende dan dat... ook daar heeft hij een punt. Maar ik vergeet niet snel hoor dus het speelt wel in mijn achterhoofd. En als het weer voorvalt maak ik dat ik snel weg ben, letterlijk en figuurlijk.

Ik heb ook gezegd dat ik zijn handje niet ga vasthouden. Als we ergens zijn en hij moet rijden, hij zelf moet zien dat hij maat houdt. Dat ik er hem vertrouw dat hij het ook niet doet als ik er niet bij ben. Ik heb geen zin om die zagende vriendin te zijn die hem in het oog moet houden. Nogmaals, ik ben zijn moeder niet.

Of ik zelf geloof dat hij dat ook echt allemaal gaat doen? Goh, eerlijk ik weet het niet maar ik ging hem die kans geven als we er uit gingen komen. Ik heb naderhand ook gezegd dat als hij een ander antwoord had gegeven, ik het wel gedaan had gemaakt, dat besefte hij ook.

Ik moet toegeven dat ik met een bang hartje afwacht... Ik hoop dat dit wantrouwen terug wat verdwijnt en dat hij mijn vertrouwen niet schendt. Ik ga het in ieder geval snel weten, dat weet ik wel.
quote:Vivaviaviva schreef op 08 september 2015 @ 22:02:

Zou mijn type niet zijn..

Dus.. jij was '1 keer heel erg dronken, zoals iedereen dat wel eens is in z'n leven' en toen wist je alles nog, dus is het onzin als mensen niets meer weten?

Wat mooi, zoveel levenservaring.

(jammer dat het niet klopt, maar wel fijn dat je ervan uitgaat dat jouw ervaring de enige juiste is.. en.. ohja.. dan ben je dus kennelijk niet zó heel erg dronken geweest, als iedereen wel een keer meemaakt)
Later is nu
Mooi dat hij het in elk geval wél met je eens was, Bolieke, dat je hem niet hoefde te overtuigen. Aan de andere kant ' maat houden' als hij gaat drinken? Niet drinken zou beter zijn. Vooral omdat 'maat houden' na een (aantal) biertje(s) een steeds ruimer begrip wordt.

Ik hoop dat hij zich eraan houdt en dat jullie nog lang en gelukkig kunnen leven
Later is nu
quote:Bolieke schreef op 09 september 2015 @ 11:51:

Wel, ik kwam gisteren bij hem, had zelf zijn spulletjes die nog bij me lagen in de auto gelegd, voor het geval dat.

Ik begon nog maar over drinken en rijden en hij onderbrak me om te zeggen dat dit echt onverantwoordelijk was van hem. Dat hij dat zelf vroeger ook nooit deed. Waarom dan nu wel? Daar kon hij geen antwoord opgeven. Dat er iets moet veranderen, daar was hij het wel mee eens.

Ivm het schelden en bijna vechten, zei hij mij ook dat ik hem nu toch al aantal maanden ken en dat hij nog nooit agressief is geweest buiten dit incident. Hij vond het jammer dat ik hem niet beter kende dan dat... ook daar heeft hij een punt. Maar ik vergeet niet snel hoor dus het speelt wel in mijn achterhoofd. En als het weer voorvalt maak ik dat ik snel weg ben, letterlijk en figuurlijk.

Ik heb ook gezegd dat ik zijn handje niet ga vasthouden. Als we ergens zijn en hij moet rijden, hij zelf moet zien dat hij maat houdt. Dat ik er hem vertrouw dat hij het ook niet doet als ik er niet bij ben. Ik heb geen zin om die zagende vriendin te zijn die hem in het oog moet houden. Nogmaals, ik ben zijn moeder niet.

Of ik zelf geloof dat hij dat ook echt allemaal gaat doen? Goh, eerlijk ik weet het niet maar ik ging hem die kans geven als we er uit gingen komen. Ik heb naderhand ook gezegd dat als hij een ander antwoord had gegeven, ik het wel gedaan had gemaakt, dat besefte hij ook.

Ik moet toegeven dat ik met een bang hartje afwacht... Ik hoop dat dit wantrouwen terug wat verdwijnt en dat hij mijn vertrouwen niet schendt. Ik ga het in ieder geval snel weten, dat weet ik wel.

Dus hij kán het wel, zonder drank op rijden, met drank de auto laten staan, niet agressief zijn en niet vechten. Maar nu moet jij je schuldig voelen omdat jij hem nu (ver)oordeelt op zijn gedrag? Omdat hij het 'al' 7 maanden niet liet zien? Het is een kul argument en alleen maar bedoeld om jou een rotgevoel te geven en niet zelf de schuld op zich te nemen. En ook hij wist wel dat hij het politiek correcte antwoord moest geven. Want iedereen weet dat als je dan zegt: nee hoor, ik ga hier gewoon mee door! Dat het dan einde verhaal is.

Persoonlijk vind ik hem een slappe zak. Ik wens je succes met deze 2e kans, maar ik ben bang dat er gewoon al teveel stuk is in jou om dit nog een eerlijke kans te geven. En ik vraag me af of hij dit echt niet eerder heeft gedaan, dronken achter het stuur. Want het ging hem wel heel gemakkelijk af namelijk.
ja is allemaal niet zo makkelijk...
Het is allemaal wel zo makkelijk.

En al was het niet zo makkelijk; ik vind dat jouw verstand hier echt zwaarder moet wegen dan jouw gevoel.

Dronken achter het stuur is ontzettend onverantwoordelijk en wàt de reden ook mag zijn, het is echt een no-go.

Ik vind het belachelijk dat dat eigenlijk nog hier ter discussie staat. Je brengt levens in gevaar hierdoor! Het is zó gebeurd.

Kom op zeg... Ja, je mag je rot voelen over hoe iemand met je omgegaan is tijdens een dronken bui, maar dat is toch niet het primaire probleem hier?

En op zo'n moment zeg ik dus wèl; gevoelens doen er niet toe. Daar kom je wel weer overheen.

Ik zou niet met mezelf kunnen leven, door met iemand samen te zijn die dronken in de auto stapt. Bah. Ik merk dat ik me boos maak over de onnozelheid.
'We accept the love we think we deserve.' Stephen Chbosky
Nou nou, tut tut. Er wordt Bolieke nu wel een gevoel aangepraat hoor. En dan moet ze naar haar door de Vivadames aangepraatte gevoel luisteren...

Tuurlijk, hartstikke onverantwoord, kan echt niet, bla bla. Helemaal mee eens.

Maar we hebben het hier over hele jonge mensen die soms door schade en schande wijs worden. Gelukkig telt dat natuurlijk niet voor alle hardroepende Vivapubliek, maar soms maken mensen fouten. Ja, hele domme onverantwoordelijke fouten.

Bolieke, jouw gevoel zegt volgens mij dat je graag bij hem bent, en hem wil wakker schudden dat hij dom, stom, kneuzig en onverantwoordelijk bezig is op deze manier. Prima toch, als ik nog heel jong zou zijn zou ik mijn vriend ook een 2e kans geven. Gebeurt het weer, dan weet je voldoende.
Mee eens Dubbus!

Hij krijgt zijn kans, hij moet bewijzen dat hij dit nooit weer gaat doen.

Hij heeft goed op haar kritiek gereageerd, haar ompraten om hem toch te dumpen lijkt mij niet nodig.
Zo heel jong ben ik ook niet meer maar ik heb hiervoor een héél lange relatie gehad dus op vlak van relaties met andere mensen ben ik misschien idd nog beetje onervaren.

Het is idd niet gemakkelijk omdat er gevoelens bij komen kijken. Ik ben wel verliefd op hem geworden vanwege een reden. Jammer genoeg heeft de recente gebeurtenissen een heel dikke scheur gemaakt in die verliefdheid. En ja, ik weet dat je niet eeuwig verliefd kan zijn, zo naïef ben ik ook niet, maar die verliefdheid zou stilaan moeten vervagen en vervangen worden door dat diepere gevoel. Nu heb ik zowat vanuit 120 km per uur tegen een muur gereden... een hele klap waar ik niet goed van ben.

Ik ben een volhouder en ga ook alleen maar met iemand een relatie aan als ik denk dat het echt iets kan worden. Als je dan zulke dingen meemaakt, geeft dat wel een serieuze barst in je geloof in relaties en in de persoon zelf. Ik zou zo zeggen, wordt vervolgd...
Is ook wel heftig, inderdaad. Sterkte.... Misschien maar gewoon even afstand nemen en kijken wat dat met jou (en je gevoel voor hem) doet?
Nog even een korte update... na een week stress, praten en ruzie maken met elkaar, er toch nog voor willen gaan en dan weer niet... heb ik zondag er definitief een einde aan gemaakt. De uiteindelijk reden waarom ik uiteindelijk die knoop heb doorgehakt, zijn van geen belang maar er is wel een last van mijn schouders. Ja, het is het beste zo. Hij heeft het er op de moment nog moeilijk mee, maar dat komt ook wel goed... hij zal zelf wel gaan inzien dat dit gewoon gedoemd was te mislukken.

Weer veel geleerd uit deze relatie.
Goed dat je een knoop het door gehakt. Sterkte met het verwerken. Lief zijn voor jezelf. Voor nu en de toekomst. Ik wens je alle goeds toe!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven