Geschrokken na heel dronken bui van vriend

07-09-2015 14:27 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend (we zijn nu 7 maanden samen) gaan wel eens uit en meestal gaat dat erg gezellig. Hij kan echter niet echt maat houden aan de drank en gaat er snel over. Hij heeft dan ook echt gaten de dag erop. Da's nu al een keer of 2 gebeurd. Ik heb hem dan altijd mooi naar huis geholpen en er is nooit iets voorgevallen.

Nu vrijdag is het echter wel wat uit de hand gelopen. Hij heeft bijna gevochten, kon hem nog net tegenhouden. En daarna heeft hij zijn frustraties losgelaten op mij. Weliswaar verbaal maar toch... ik heb dat in mijn vorige relatie nooit meegemaakt.

Hij is zelf nog kwaad met zijn auto naar huis gereden eenmaal bij mij thuis aangekomen (we waren met de fiets op pad). Ik heb wel ergens geroepen dat ik dit gedrag onaanvaardbaar vind en dat het voor mijn part gedaan was. Ja ben ook maar een mens en ik word niet graag uitgescholden.

Zaterdagmiddag krijg ik een berichtje "is het gedaan? want ik weet van niets meer, heb allemaal gaten, weet niet wat er gebeurd is". Van zijn broer en schoonzus heb ik gehoord dat hij erg geschrokken was. Dat hij echt niet wist wat hij nu moest doen.

Enfin om een lang verhaal kort te maken. We hebben erover gepraat, heb hem gezegd dat ik eens wat dronken zijn niet erg vind maar zodanig dat je gaten hebt en dan nog met de wagen wegrijden, dat is er voor mij echt over.

Hij heeft zich geëxcuseerd en was er echt niet goed van maar ergens heb ik wel een knauw gekregen. Hij bleef ook maar zeggen dat het door de drank kwam en dat hij dat niet meer weet. Ik vind dat nogal zwak excuus, drink dan een beetje minder.

Hij belooft nu wel in de toekomst dit te voorkomen maar eerst zien en dan geloven. Ik ben ook wel iemand die iemand een tweede kans gun, een fout is pas echt een fout als je er niet uit leert zeg ik altijd maar... ondertussen heb ik zo wel iets van "help!".

Dus dames en heren (ook altijd hun mening te horen), maken jullie dit ook wel eens mee? Hoe gaan jullie hiermee om? Negeren jullie gewoon de scheldpartij met het gedacht "hij weet dat toch niet meer". Of integendeel? Ben ik aan het overdrijven of heb ik groot gelijk?
Maar, effe mijn situatie er buiten gelaten, ik zie dat dus ontzettend veel rondom mij gebeuren. Dat vind ik dan weer zo eng, het is ook daarom dat ik dit topic plaatste omdat ik in mijn omgeving echt zo veel hetzelfde zie. En ik het is nu niet dat ik in marginale situaties zit. Gewoon hardwerkende mensen die in het weekend zich al eens laten gaan en zo vaak te dronken achter het stuur zitten, de dag daarna bijna niets meer weten. En gaat van twintigers tot veertigers, mannen en vrouwen, dus daar heeft het weinig mee te maken.

Mijn vriend die door de week niet maar dat praat het uiteraard zeker niet goed.

En dat is daarom ook dat ik hem dat zo moeilijk aan zijn verstand kan brengen, wij zien niets anders in onze omgeving. En ja de meesten worden niet agressief als ze dronken zijn (hij had het btw niet uitgelokt maar wederom, das geen excuus).

En moet ik dat pikken? Neen helemaal niet. Zou ik graag een kans krijgen om mezelf te bewijzen als ik in zijn schoenen zou staan? Ja dat zou ik graag.

En schaam ik me ondertussen dood dat ik hem zo heb laten rijden? Ja...
quote:Dreamer schreef op 07 september 2015 @ 16:01:

Maar jullie jullie hebben zelf nooit avonden gehad dat je niet mer wist wat je gedaan had? Ik wel en ik drink nu nog amper.

Zoals ik de OP lees drinkt vriend wel vaker, maar heeft hij af en toe zoveel gehad, dat hij zich dingen niet meer kan herinneren. Dan zijn er dus ook andere avonden met drank, die wel goed verlopen, toch?

Nee, nog nooit.

Ik vind dronken mensen echt een afknapper en helemaal als ze agressief worden en in de auto stappen.
Een keer ladderzat worden en niet meer weten wat je doet kan de beste gebeuren, zeker als het in je omgeving als normaal gezien wordt. Maar die agressiviteit die daarbij kwam zou ik niet accepteren.

Een tweede kans zou ik hem wel gunnen eigenlijk.
ik zou er ook enorm kwaad van worden. Ik ben zelf nu sinds 3 jaar gestopt met uitgaan en het daarbij horende drinken (of zuipen, noem het hoe je wil) ... ik zou niemand willen die zo reageert en zijn grenzen niet kent. En zoals iedereen al zegt, alcohol versterkt je gedrag alleen maar ..

Dat is dan ook de reden dat ik bijna nooit geen alcohol meer drink. Ik reed ook zat met de auto, deed dingen die je niet hoeft te doen, en ik was écht slecht zei men. Dus, voor mij was dat (die laatste woorden) voor mij écht de druppel om ermee te stoppen. nu drink ik 2 glaasjes héél af en toe en stop ik ermee. Als je vriend voor zichzelf ook zo'n grens kan opleggen en het karakter heeft om zich eraan te houden zou ik hem nog een kans geven .. als je nu al weet dat dit een onmogelijke opdracht is, zou ik het erbij laten.

Maar jullie jullie hebben zelf nooit avonden gehad dat je niet mer wist wat je gedaan had? Ik wel en ik drink nu nog amper.

Zoals ik de OP lees drinkt vriend wel vaker, maar heeft hij af en toe zoveel gehad, dat hij zich dingen niet meer kan herinneren. Dan zijn er dus ook andere avonden met drank, die wel goed verlopen, toch?Lieverd, het zit 'm in die auto. Dat je een keer te veel drinkt, allà. Maar dat jij serieus met je zatte kop in een auto stapt, dan wel mee instapt, dát is waar we zo over vallen.
quote:Bolieke schreef op 07 september 2015 @ 16:14:

Maar, effe mijn situatie er buiten gelaten, ik zie dat dus ontzettend veel rondom mij gebeuren. Dat vind ik dan weer zo eng, het is ook daarom dat ik dit topic plaatste omdat ik in mijn omgeving echt zo veel hetzelfde zie. En ik het is nu niet dat ik in marginale situaties zit. Gewoon hardwerkende mensen die in het weekend zich al eens laten gaan en zo vaak te dronken achter het stuur zitten, de dag daarna bijna niets meer weten. En gaat van twintigers tot veertigers, mannen en vrouwen, dus daar heeft het weinig mee te maken.

En dat is daarom ook dat ik hem dat zo moeilijk aan zijn verstand kan brengen, wij zien niets anders in onze omgeving. En ja de meesten worden niet agressief als ze dronken zijn (hij had het btw niet uitgelokt maar wederom, das geen excuus).

En moet ik dat pikken? Neen helemaal niet. Zou ik graag een kans krijgen om mezelf te bewijzen als ik in zijn schoenen zou staan? Ja dat zou ik graag.

Dat gaat hij niet aan zijn verstand krijgen en dat gaat jou ook niet lukken. Hij vindt het prima om zo veel te drinken en om daarna ook nog in de auto te stappen. Hij heeft er geen problemen mee. Wel opvallend dat hij aan jou vraagt of het gedaan is wanneer hij zich niks kan herinneren. Hoezo zou het dan gedaan zijn?

Het enige wat jij kan doen is accepteren dat hij zo is of niet. Wil hij veranderen? Goed, dan kan hij daar los van jou aan werken en het jou laten zien. Wil hij dat niet, dan moet je dat accepteren of er mee ophouden.
O ja, en het feit dat hij agressief werd door de drank. Ik zeg 1+1= ....
quote:Bolieke schreef op 07 september 2015 @ 16:14:

Serieus? Er zullen ongetwijfeld mensen in mijn omgeving zijn die wel eens met een slok op achter het stuur hebben gezeten, maar ik zou ze nu niet op kunnen noemen. En ik verkeer echt niet in een hoog milieu.

Voor mij zou het exit zijn. Meteen. En er dan ook nog naast gaan zitten...
quote:Hij heeft bijna gevochten, kon hem nog net tegenhouden.Nog sneuer dan de types die het nodig vinden zich een stuk in de kraag te drinken, vind ik de vrouwen die erbij blijven om ze tegen te houden. Niet alleen hij staat voor aap, jij staat erbij voor aap en in mijn ogen nog erger ook. Ieder weldenkend mens zou uit zo'n situatie weg moeten lopen om nooit meer bij zo'n vent terug te komen.
Bizar dat er zoveel dronken gereden wordt in jouw omgeving TO, worden die mensen nooit opgepakt? Het is ook lastig om mensen te overtuigen als jij de uitzondering bent in je mening.

Zou je het kunnen? De politie bellen als iemand dronken achter het stuur stapt?

En is het een idee om een goed gesprek met je vriend te hebben en hem te confronteren met ervaringsverhalen van mensen die iemand verloren hebben door een dronken autobestuurder? Soms moeten eerst de schellen van iemands ogen vallen.
Occam's razor
quote:Hunniebunnie schreef op 07 september 2015 @ 16:24:

[...]

Lieverd, het zit 'm in die auto. Dat je een keer te veel drinkt, allà. Maar dat jij serieus met je zatte kop in een auto stapt, dan wel mee instapt, dát is waar we zo over vallen.Oke schat, dat maakte ik niet zo uit de reacties op. Dan nog kun je zeggen dat je zoiets niet meer accepteert, toch?
Later is nu
quote:Doreia schreef op 07 september 2015 @ 16:04:

[...]

En op zo'n avond ga je vechten, stap je dronken in de auto en doe je lelijk tegen je partner?

Ik zet mezelf in het openbaar niet voor gek en ik laat mezelf zeker niet afhankelijk zijn van anderen om me te moeten inlichten wat ik de avond ervoor heb gedaan. Niet toen ik 14 was, niet toen ik 18 was en niet nu ik in de 30 ben.Nou, ik ben nooit dronken in een auto gestapt, maar heb wel dingen gedaan waar ik niet bepaald trots op ben en die ik me niet meer kon herinneren ja.
Later is nu
quote:nephthys schreef op 07 september 2015 @ 16:07:

[...]

Nee, ik ben nog nooit tijd kwijtgeraakt na het uitgaan. En ik vind het ook helemaal niet normaal.

En goed verlopen? Misschien heeft hij wel al eens in een dronken bui iemand aangereden, maar weet hij dat gewoon niet meer.

Ik zou met zo iemand niet samen kunnen zijn. Overmatig drinken vind ik al een afknapper, iemand die stomdronken de auto instapt zou ik zelfs niet bevriend mee kunnen zijn.Goed verlopen bedoel ik avonden die hij zich kan herinneren en waar TO bij was en ze dus niet bang of beschaamd was.
Later is nu

Zoals ik de OP lees drinkt vriend wel vaker, maar heeft hij af en toe zoveel gehad, dat hij zich dingen niet meer kan herinneren. Dan zijn er dus ook andere avonden met drank, die wel goed verlopen, toch?

Ik ben zeker niet roomser dan de paus en er is een periode geweest dat ik dronk als een vis. Het gedrag van de vriend van TO heb ik nooit vertoond, ik ging vooral kotsen. Daarom drink ik al jaren niet meer: het is me de kater niet waard. En sinds die tijd vind ik het ook niet leuk meer om tussen de zware drinkers te zitten.

Dat gezegd hebbende, de meeste mensen die ik ken drinken wel, soms veel, en ik ga daar niet met een wijzend vingertje bijstaan. Het zijn volwassen mensen, ze moeten dat zelf weten. Maar als iemand regelmatig blackouts heeft, agressief wordt en drunken rijdt, dan wil ik die persoon niet in mijn omgeving. Zuipen is prima maar het moet wel gezellig blijven en gezellig, dat is TO's vriend duidelijk niet.
Huh, ik zat helemaal niet naast hem in de auto, eventjes post goed lezen. Zo gek ben ik ook niet hé. We reden met de fiets naar mij thuis en daar heeft hij zijn auto genomen en naar zijn huis gereden. Even ter verduidelijking.
quote:Bolieke schreef op 07 september 2015 @ 16:45:

Huh, ik zat helemaal niet naast hem in de auto, eventjes post goed lezen. Zo gek ben ik ook niet hé. We reden met de fiets naar mij thuis en daar heeft hij zijn auto genomen en naar zijn huis gereden. Even ter verduidelijking.Dan nog. Je laat iemand toch niet dronken wegrijden?
Ik ga hem duidelijk maken dat ik er nog zwaar met in mijn maag zit. Dat ik echt wel duidelijkheid wil scheppen. Niet meer drinken als hij nog moet rijden. Als hij zich niet kan inhouden dan helemaal niets drinken. Als hij niet moet rijden dat hij dan wel ziet dat hij niet te veel drinkt, ik weet dat hij dat kan want dat heeft hij al bewezen. Ik zal dan gelijk wel aan zijn reactie zien of het hem aanstaat of niet. Wat het meeste waard is, onze relatie of drank.

Misschien beetje naïef maar dan heb ik hem wel die keuze gegeven. En als het hem niet aanstaat (en dat ga ik snel merken), heel jammer, geen tweede kans dan.

Langst de andere kant ken ik idd wel mensen die op een gegeven moment zijn gestopt met die fratsen, dus het is niet dat het onmogelijk is. Tis daarom dat ik hem die kans wil geven omdat ik weet dat het kan. Maar het moet idd dan van zichzelf komen, ik ga niet steeds zitten zagen "je weet het hé, niet drinken", neen dan moet het wel uit zichzelf zijn.
De tijd dat ik verkeerde in een omgeving waar met drank op werd autogereden is gelukkig al een tijd achter me. Op een gegeven moment trek je toch mensen aan die dezelfde normen en waarden hanteren en helemaal als het aankomt op wat je gezellig noemt is dat dan niet zo gek, lijkt me. Overigens heb ik op het werk weleens een collega gedreigd de politie te bellen als hij in de auto zou stappen na een vrijdagmiddagborrel oid, zou ik bij vrienden dus ook doen. En daarna de vriendschap serieus heroverwegen.

En ja, er wordt heus weleens gedronken en ook weleens zoveel dat het hoofdpijn oplevert. En voor Dreamer, ik heb 1 avond/nacht waar ik niet veel meer van weet. Lag niet eens zozeer aan de hoeveelheid alcohol, als wel aan die in combinatie met medicatie. Was in familiaire kring en heb me niet misdragen (zeggen ze), maar het idee dat ik het niet meer wist heeft me nooit meer zo laten vergissen.
Life is too short to waste time matching socks
quote:lemoos2 schreef op 07 september 2015 @ 14:33:

Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die ineens mr Hyde werd als hij/zij in het dagelijkse leven een dr Jyckell is. M.a.w. mensen die gewoon fysiek zijn ingesteld worden een graadje erger qua kleven en aanhankelijkheidsbetuigingen, mensen die al een beetje lang leve de lol zijn werden nog 'gekker'. En mensen met een kort lontje of opgekropt gedoe werden gewoon eng. Om die laatste groep ben ik altijd met een grote boog heen gelopen. En dat is helaas maar al te waar dus hoe leuk ie ook nuchter is, er borrelt iets heel naars in hem.
quote:vivapimpelmees schreef op 07 september 2015 @ 16:52:

[...]

Dan nog. Je laat iemand toch niet dronken wegrijden?Denk je dat ik hem kon tegenhouden??
quote:Bolieke schreef op 07 september 2015 @ 17:00:

[...]

Denk je dat ik hem kon tegenhouden??Dan had je de politie moeten bellen.
quote:Bolieke schreef op 07 september 2015 @ 17:00:

[...]

Denk je dat ik hem kon tegenhouden??Ben je ingestapt?
quote:Foresta schreef op 07 september 2015 @ 14:32:

Ik zou hem nog een kans geven, als hij inziet wat een lul hij is als hij te dronken is, en dit niet meer voor gaat komen dus, dan zou ik hem nog een kans geven. Alcohol doet rare dingen met je hersens.

Of juist niet. De meeste mensen die dronken zijn laten dan hun ware gevoelens zien. De mentale rem is er niet meer dan.

Als ik teveel gezopen heb word ik juist heel lief totdat dit zwaar irritant wordt.
Ik denk dat ik wel eens met Dreamer op stap ben geweest
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind het niet erg als iemand van een borrel houdt op zijn tijd maar een agressieve drinker is niet my cup of tea. Als hij ook iedere keer dat hij uitgaat alcohol nodig heeft, zou ik daar zeker weten op afknappen. In jouw geval belooft dit niet veel goeds.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven