toch niet zo leuke mensen...

vrijdag 19 september 2008 om 14:20
Ik vrees dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt met een stelletje dat ik sinds pas ken. Jammer genoeg vinden zij ons helemaal het einde en nu weet ik dus niet hoe ik dit een beetje moet laten bekoelen. Ik ook altijd met mijn spontane gedoe! Hun zoontje zit op dezelfde school als die van mij en momenteel hebben deze mensen het erg slecht financieel terwijl wij een riant kunnen leven. Ik heb medelijden en wil ze graag helpen om hun leven op de rit te krijgen maar ergens proef ik dat ze niet hard willen werken hiervoor en de easy road willen belopen. Zij is nu namelijk glamourfoto's van zichzelf aan het verkopen op internet en hij is thuis (hij is beresterk en gezond) omdat zijn contract niet verlengd werdt bij de ambassade waar hij werkte bij de beveiliging. Ik woon in Ierland. Nu schijnt ie een certificaat te kort te komen om weer aan de slag te komen. Ze komen uit (blank) Zuid Afrika en hij heeft ookal nog een heftig verleden in het leger gehad daar. Alles kwam op tafel en ik ben een beetje huiverig zeg maar... Hoe kan ik dit nou oplossen???

vrijdag 19 september 2008 om 14:35
Pfoeh, wat een lastige situatie.
Vind je ze niet leuk vanwege hun verleden, of vind je ze niet leuk omdat ze je niet liggen?
Als het puur om het verleden gaat en het feit dat zij hun leven anders inrichten dan jij, maar je vindt ze als stel eigenlijk best aardig, dan zou ik proberen me eroverheen te zetten. Ze zijn zo eerlijk geweest om het te vertellen en als ze dat niet gedaan hadden was het geen issue geweest.
Als het is omdat ze je ze achteraf minder leuk/aardig vindt als je dacht, dan kun je wat afstand nemen, door bijvoorbeeld, als ze willen afspreken, al iets te hebben (dat kan in principe een avondje badkamer zijn hoor, je hoeft geen rare smoezen te gaan verzinnen). Een nummermelder en af en toe de telefoon niet aannemen als ze bellen... Of eerlijk zijn en zeggen dat je je niet prettig voelt met hun verleden en dat je geschrokken bent. Dat laatste is natuurlijk het netste, maar of je dat durft???
Vind je ze niet leuk vanwege hun verleden, of vind je ze niet leuk omdat ze je niet liggen?
Als het puur om het verleden gaat en het feit dat zij hun leven anders inrichten dan jij, maar je vindt ze als stel eigenlijk best aardig, dan zou ik proberen me eroverheen te zetten. Ze zijn zo eerlijk geweest om het te vertellen en als ze dat niet gedaan hadden was het geen issue geweest.
Als het is omdat ze je ze achteraf minder leuk/aardig vindt als je dacht, dan kun je wat afstand nemen, door bijvoorbeeld, als ze willen afspreken, al iets te hebben (dat kan in principe een avondje badkamer zijn hoor, je hoeft geen rare smoezen te gaan verzinnen). Een nummermelder en af en toe de telefoon niet aannemen als ze bellen... Of eerlijk zijn en zeggen dat je je niet prettig voelt met hun verleden en dat je geschrokken bent. Dat laatste is natuurlijk het netste, maar of je dat durft???
vrijdag 19 september 2008 om 14:38
zou je neit eerst een beetje rond kunnen vragen bij andere mensen of die ervaringen hebben met dat stel??
misschien valt het wel heel veel mee,maar ik denk dat het bij jou meer draait om het feit dat ze het financieel niet zo breed hebben en dat jij een beetje {aan}voelt dat als je ze een vinger geeft ze je hele hand nemen. dat ze liever geld lenen {in de zin van "och,vergeten terug te betalen"} en dat je daarna nooit meer geld terug ziet.
als dat zo is zou ik het langzaam dood laten bloeden. zorg dat je een waslijst van smoezen op voorraad hebt die je kunt gebruiken als ze langs willen komen. en leen never nooit geen geld uit.
succes meissie,en vergissen is menselijk hoor!!
misschien valt het wel heel veel mee,maar ik denk dat het bij jou meer draait om het feit dat ze het financieel niet zo breed hebben en dat jij een beetje {aan}voelt dat als je ze een vinger geeft ze je hele hand nemen. dat ze liever geld lenen {in de zin van "och,vergeten terug te betalen"} en dat je daarna nooit meer geld terug ziet.
als dat zo is zou ik het langzaam dood laten bloeden. zorg dat je een waslijst van smoezen op voorraad hebt die je kunt gebruiken als ze langs willen komen. en leen never nooit geen geld uit.
succes meissie,en vergissen is menselijk hoor!!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
vrijdag 19 september 2008 om 14:39
Zorg dat de afspraken wat lastiger worden om te maken. Als zij voorstellen om weer af te spreken zeg je gewoon dat volgende week wat lastiger uit komt, maar je over drie weken een gaatje hebt. Zo kan het afbouwen.
Overigens merkwaardig dat ze zoveel prive informatie met je delen. Zou ik nooit doen met mensen die ik pas ken.
Overigens merkwaardig dat ze zoveel prive informatie met je delen. Zou ik nooit doen met mensen die ik pas ken.

vrijdag 19 september 2008 om 15:02
@NoYo
Hebben die mensen gezinspeeld op geld willen lenen of is dat 'n voorgevoel dat je bij ze hebt. Dat als je met ze zou afspreken dat ze dan gaan schooien om iets voor te schieten of 'n lening? In elk geval op dat vlak sowieso nooit toegeven en daar ook eerlijk over zijn tegen hen dat dat er in elk geval niet inzit, mocht je nog 'ns met ze af spreken.
Hebben die mensen gezinspeeld op geld willen lenen of is dat 'n voorgevoel dat je bij ze hebt. Dat als je met ze zou afspreken dat ze dan gaan schooien om iets voor te schieten of 'n lening? In elk geval op dat vlak sowieso nooit toegeven en daar ook eerlijk over zijn tegen hen dat dat er in elk geval niet inzit, mocht je nog 'ns met ze af spreken.
vrijdag 19 september 2008 om 15:15
Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet zo goed. Ik lees niet dat ze je al gevraagd hebben om een financiele steun.
Dus dat is dan toch ook nog niet aan de orde?
Als ze daar wel om gaan vragen dan is mijn mening ook, net als anderen hier, dat je daar zeer voorzichtig mee moet zijn.
Is het ook nog niet wat te vroeg om te denken dat ze er niet hard voor willen werken? Misschien moeten ze hun leven weer opnieuw op de rit zien te krijgen? Hoe lang wonen ze in Ierland?
Dus dat is dan toch ook nog niet aan de orde?
Als ze daar wel om gaan vragen dan is mijn mening ook, net als anderen hier, dat je daar zeer voorzichtig mee moet zijn.
Is het ook nog niet wat te vroeg om te denken dat ze er niet hard voor willen werken? Misschien moeten ze hun leven weer opnieuw op de rit zien te krijgen? Hoe lang wonen ze in Ierland?

vrijdag 19 september 2008 om 15:20
Kan me best voorstellen dat je je ongemakkelijk voelt om 'n vriendschap aan te gaan met mensen die geen cent te makken hebben. 't Is tenslotte niet leuk als je samen uit eten gaat en jijzelf kan aan de kreeft met champagne en je tafelgenoten bestellen 'n dagsoepje en 'n bord pasta omdat ze elk dubbeltje om moeten keren. In die zin lijkt mij 'n vriendschap opbouwen waarbij je van plan bent samen dingen te ondernemen niet echt zinvol omdat je toch beiden niet aaneensluitende mogelijkheden hebt.
vrijdag 19 september 2008 om 15:34
Het is inderdaad maar wat je in een vriendschap zoekt. Wat levert het je op? Ik bedoel niet in matrieel opzicht hoor. Maar wat is de "klik"? Zijn het verder aardige mensen, maar zitten ze op een financieel ander niveau?. Is dat belangrijk voor jullie?
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss

vrijdag 19 september 2008 om 16:08
Ze wonen sinds een jaar in Ierland en net een week of 3 in onze omgeving. Wij zelf zijn gek op Kaapstad en zodoende kwam ik met ze in gesprek buiten (ik reed langs en zag ze een praatje maken met een bekende). Ik stelde me voor. Van het een kwam het andere en ze lieten me naar binnen en toen kwam het hele leven op tafel. Hij is ook iemand uit de kickboxwereld en kende toevallig iemand die wij ook kennen uit Amsterdam die op wereldniveau vocht. Maar toen ging hij vertellen dat ie in het leger in Zuid Afrika (hij is 38 jaar) ook 13 mensen heeft doodgeschoten. Ik begrijp gerust wel dat het daar een andere wereld was en is maar ik besefte me wel dat hij gewoon een moordenaar is dus. En dan geen geld waardoor zij die foto's verkoopt. Ook lieten ze herhaaldelijk weten dat ze een "shipping" hebben klaar staan in Johannesburg die ze graag willen hebben hier want daar zitten al hun spullen in, maar dat kost 2300 euro en dat hebben ze niet. Toen hun kindje aan mij vroeg of ie van mijn zoon twee Power Rangers mocht lenen heb ik dat gedaan, arm kind. Ook de sokken die ik hem aangedaan heb omdat ie natte sokjes had van de trampoline gaf ik mee, hij zei zelfs dat ie ze graag wilde hebben toen zijn moeder zei "doe uit". Ik wil echt niet klagen ofzo maar ik ken ze net een week maar voel me erg ongemakkelijk. Aan de ene kant wil ik ze graag helpen maar ik ben bang dat ik dan niet meer van ze afkom. Zij is wel lief maar hij is erg rauw, ook wat intimiderend en agressief overkomend.

vrijdag 19 september 2008 om 16:36
Dit klinkt echt als 'foute boel'
Althans: ze komen op mij een beetje als de Flodders over. Ik zou me absoluut niet financieel met ze inlaten.
geen leningen aangaan of helpen investeren in iets.....
Volgens mij komt daar met dit soort mensen alleen maar gedoe van.
als je verder gezellige avondjes met ze kan hebben kan je af toe nog afspreken, maar heb je daar echt geen zin in dan zou ik het idd een beetje laten doodbloeden (hoewel dat moeilijk is, ik zit zelf ook met een vriendin waar ik niet meer op zit te wachten maar ja...hoe maak je zoiets duidelijk he?)
Althans: ze komen op mij een beetje als de Flodders over. Ik zou me absoluut niet financieel met ze inlaten.
geen leningen aangaan of helpen investeren in iets.....
Volgens mij komt daar met dit soort mensen alleen maar gedoe van.
als je verder gezellige avondjes met ze kan hebben kan je af toe nog afspreken, maar heb je daar echt geen zin in dan zou ik het idd een beetje laten doodbloeden (hoewel dat moeilijk is, ik zit zelf ook met een vriendin waar ik niet meer op zit te wachten maar ja...hoe maak je zoiets duidelijk he?)

vrijdag 19 september 2008 om 17:05
Ja ik vind het echt heel erg vervelend. Vandaag zou eigenlijk hun zoontje bij ons komen spelen en ik heb een smoes verzonnen dat we visite kregen... voel me vreselijk schudlig want die kleine kan er ook niets aan doen. Ze waren vanmorgen aan het wandelen en toen ging hij mij maar even bellen, ik wil al helemaal niet dat hij mij belt! En vroeg me ook of ik in de gaten kon houden of er niet iemand was die een droger had gratis of wat dan ook zodat ze dat konden verkopen.. nee, ik krijg meer en meer het gevoel dat dit niet okay is.

vrijdag 19 september 2008 om 17:14
De boot afhouden lijkt me heel verstandig. Ik ken ook iemand die met een soort van ex-huurling samenwerkt (ook een Zuid-Afrikaan). Nu werkt hij in een heel andere context, maar het maakt wel dat je iemand met een heel andere blik bekijkt inderdaad.
Wat betreft die shipment waar ze op zitten te wachten......dat is natuurlijk nooit jouw verantwoordelijkheid. Net zo min als de rest van hun financiele situatie. Goed je eigen grenzen bewaken hoor, sommige mensne rukken je hele arm eraf als je ze een vinger bied!
Wat betreft die shipment waar ze op zitten te wachten......dat is natuurlijk nooit jouw verantwoordelijkheid. Net zo min als de rest van hun financiele situatie. Goed je eigen grenzen bewaken hoor, sommige mensne rukken je hele arm eraf als je ze een vinger bied!

vrijdag 19 september 2008 om 17:19
Weet je, op een vraag mag je altijd 'nee' zeggen. Ik heb ook vaak de eniging als iemand me een gunst vraagt dat te willen doen. Omdat je geleerd hebt om behulpzaam te zijn, of het misschien wel een fijn idee vind om iemand in nood te helpen. Maar als jij je er niet goed bij voelt, dan zie ik geen enkele reden om je met deze mensen in te laten.

vrijdag 19 september 2008 om 18:09
Die shipment trouwens, daar is al een jaar sprake van, dat is toch vreemd? Hebben ze in een jaar niet dat geld kunnen regelen?
Ik heb afgesproken met mijn man (die dit al helemaal een stom idee vond vanaf het begin, vind ze eigenlijk onbetrouwbaar omdat ze geen geld hebben en in deze situatie zitten) dat ik gewoon de boot wat afhoudt. Ik ga ze nog wel de verwarmingselementen brengen die ze mogen lenen omdat hun huis echt veel te koud is. Wonen in een 400 jaar oude cottage met haard en heel veel tocht. Dit huur wordt betaald door de regering omdat ze geen inkomen hebben... wat een misere allemaal!
Ik heb afgesproken met mijn man (die dit al helemaal een stom idee vond vanaf het begin, vind ze eigenlijk onbetrouwbaar omdat ze geen geld hebben en in deze situatie zitten) dat ik gewoon de boot wat afhoudt. Ik ga ze nog wel de verwarmingselementen brengen die ze mogen lenen omdat hun huis echt veel te koud is. Wonen in een 400 jaar oude cottage met haard en heel veel tocht. Dit huur wordt betaald door de regering omdat ze geen inkomen hebben... wat een misere allemaal!

vrijdag 19 september 2008 om 18:14
Ik zou heel veel afstand houden en vraag me af wat er allemaal waar is van die verhalen. Ik vind je wel heel enthousiast in dit contact gesprongen hoor! Idd zoals iemand al zei gewoon laten doodbloeden, want hoe wil je dit in hemelsnaam in een gesprek duidelijk maken. Het contact is van zo'n korte duur dat je in mijn ogen niet zoveel uitleg of iets anders verschuldigd bent.

vrijdag 19 september 2008 om 18:21
vrijdag 19 september 2008 om 18:24
Als ik het zo hoor, kan er niets dan ellende uit voortkomen. Verstandig van je dat je dan de boot afhoudt. Hun financiële problemen zijn hun problemen en jij bent er niet verantwoordelijk voor. Ik heb helaas ook wat klaplopers in mijn omgeving waar ik ook maar heel moeilijk vanaf kom, want ze zijn vaak heel erg goed in emotionele chantage.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss

vrijdag 19 september 2008 om 23:05
quote:NoYo schreef op 19 september 2008 @ 18:21:
@nogeensdan, ja je hebt helemaal gelijk dat ik te snel in deze relatie ben gesprongen. ik heb ook enorme spijt en dit zal me dus ook niet meer gebeuren. Ik heb niet naar het stemmetje in mijn hoofd geluisterd dat zei "zou je ze nou wel uitnodigen om te komen eten?" en zie nu, dom dom dom.
Ja, soms wil je ook gewoon aardig zijn en daar is niks mis mee. Ik denk dat ik juist wat te gereserveerd overkom en daardoor soms misschien wel leuke contacten misloop.
Ga op je gevoel af, je zult niks aan ze missen aangezien je ze nog maar zo kort kent. Ik zou geen uitleggeven, gewoon maar laten gaan.
@nogeensdan, ja je hebt helemaal gelijk dat ik te snel in deze relatie ben gesprongen. ik heb ook enorme spijt en dit zal me dus ook niet meer gebeuren. Ik heb niet naar het stemmetje in mijn hoofd geluisterd dat zei "zou je ze nou wel uitnodigen om te komen eten?" en zie nu, dom dom dom.
Ja, soms wil je ook gewoon aardig zijn en daar is niks mis mee. Ik denk dat ik juist wat te gereserveerd overkom en daardoor soms misschien wel leuke contacten misloop.
Ga op je gevoel af, je zult niks aan ze missen aangezien je ze nog maar zo kort kent. Ik zou geen uitleggeven, gewoon maar laten gaan.

zaterdag 20 september 2008 om 00:38
Ik zou juist helemaal niets meer uitlenen aan die mensen en de al geleende spullen zsm terug laten brengen. Verder kun je dan 't contact zo oppervlakkig houden als je zelf wil. Als zij jou iets schuldig zijn (en ongetwijfeld blijven als ze hun eigen broek niet willen ophouden) dan ga je je er alleen nog maar meer aan ergeren. Dus als je die verwarmingsdingen nog niet gegeven hebt, niet doen dus!