Lijf & Lijn alle pijlers

Fitness na bevalling

18-09-2015 10:54 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wellicht is er al een topic over dit onderwerp, maar ik kon het zo snel niet vinden.

Ik ben 6 weken geleden bevallen, totaal gelukkig met mijn kindje, maar ik zou graag mijn buikje (en +10 kilo's) wegwerken. Ik ben al voorzien van een pas van zo'n goedkope fitnessclub (zonder instructeurs) en wil zeer binnenkort starten. Wie heeft advies?!

- welke oefeningen moet ik nog even laten?

- welke oefeningen kan ik al doen? Welke spieren wel/niet?

- hoe lang duurt de eerste sportsessie?

Ik wil graag verantwoord aan de slag en geen blessures oplopen.

Advies en tips zijn welkom!
Als je tijdens de zwangerschap weinig aan sport hebt gedaan, zou ik het juist wel met begeleiding doen. Ik heb het destijds met ondersteuning van mijn man gedaan (ervaring in de fitness branche) en het rustig opgebouwd.
Ook belangrijk is om te weten of je al weer met buikspieroefeningen mag beginnen. Ik ben zelf 8wk geleden bevallen en doe (deed) altijd groepslessen gericht op de buikspieren.

Afgelopen week een afrondingsafspraak gehad bij de vk, die voelde dat mijn buikspieren nog niet weer helemaal gesloten zijn. Ze gaf daarom het advies om nog een paar weken te wachten met de meeste buikspieroefeningen.

Doe dus niet 'zomaar iets' zonder begeleiding. Juist na je bevalling is het belangrijk om rustig weer op te bouwen en te weten wat je wel en niet moet doen.
Zes weken is nog maar kort. Rechte buikspieren, rennen en springen zijn waarschijnlijk allemaal nog dingen waar je voorzichtig mee moet zijn.
Luister naar je lichaam en begin eerder te rustig dan te snel. Eigenlijk zou ik je willen adviseren om met een sportklasje mee te gaan doen, je hebt daar veel keuze in: mama fit, mom in balance, in shape met je kind, dat werk..

Kijk in ieder geval of je rechte buikspieren weer aan elkaar zitten (google op "diastase check") is dat niet het geval dan GEEN rechte buikspieren doen, dus ook geen plank oid. Veel mensen doen trouwens schuine buikspieroefeningen verkeerd en spannen daarbij hun rechte buikspieren ook aan. Eigenlijk is het handig als er dan gewoon iemand meekijkt en je helpt.

Verder, geef je borstvoeding doe dan nog even iets rustiger aan dan wanneer je dat niet (meer) geeft.
Kijk inderdaad uit met het belasten van de buikspieren en bekken etc. Ik ben heel langzaam begonnen met warmfietsen, wandelen en oefeningen voor mijn bekken (in samenwerking met een fysio). Na een tijdje (geloof echt >3 maanden) pas begonnen met voorzichtige buikspieroefeningen.
Wow, wat een reacties! Daar heb ik wel wat aan. Bedankt!

Ik zal het ook bij de nacontrole vd VK bespreken en de buikspiercheck doen!

Mom in Balance klinkt leuk, maar is niet in de buurt en ik vind het erg duur. Zal wel eens in het cursusboek kijken!

Nogmaals bedankt voor het reageren!
Als je dit zou willen doen, zou ik dit heel rustig aan doen.

Er is mij ooit verteld dat je na de bevalling ook weer negen maanden nodig hebt voordat je lichaam weer normaal is.

En dat snap ik ook wel, je lichaam heeft negen maanden naar je bevalling toegewerkt, je skelet, spieren en banden zijn veranderd onder invloed van de zwangerschapshormonen.

Als je dit toch zou willen doen, dan zou ik kijken naar hoe je verzekerd bent mbt tot fysiotherapie en dan zou ik via/met de fysiotherapeut beginnen met opbouwen. Dan leer je de oefeningen "goed" aan en wordt er meer rekening gehouden met je lichaam.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:jojanneke66 schreef op 18 september 2015 @ 11:43:

Als je dit zou willen doen, zou ik dit heel rustig aan doen.

Er is mij ooit verteld dat je na de bevalling ook weer negen maanden nodig hebt voordat je lichaam weer normaal is.

En dat snap ik ook wel, je lichaam heeft negen maanden naar je bevalling toegewerkt, je skelet, spieren en banden zijn veranderd onder invloed van de zwangerschapshormonen.

Als je dit toch zou willen doen, dan zou ik kijken naar hoe je verzekerd bent mbt tot fysiotherapie en dan zou ik via/met de fysiotherapeut beginnen met opbouwen. Dan leer je de oefeningen "goed" aan en wordt er meer rekening gehouden met je lichaam.

Na een week ben ik begonnen met het opbouwen van wandelen, steeds iets verder tot dat ik na vier weken 5 tot 7km per dag liep. Toen ben ik begonnen met 'echt' sporten (met fysio begeleiding trouwens..). Twee weken later heb ik voorzichtig hardlopen opgepakt, en na 9 maanden liep ik probleemloos een 10k.

Ik heb alles heel rustig opgebouwd en vooral in het begin hebben mensen meegekeken. Daarnaast sportte ik veel voor mijn zwangerschap en ben ik tijdens mijn zwangerschap ook tot 7mnd blijven sporten. Daarna wandelde ik nog veel. Het is een kwestie van goed naar je lichaam luisteren en niet over je eigen grenzen heen gaan. Maar sporten is vooral fijn en gezond, zeker als jonge moeder.
Ik heb een afspraak gemaakt bij een fysiotherapeut voor begeleid fitnessen!

Ben benieuwd! Op naar een fitte mama 😄
Verstandig en leuk! Heel veel succes!

Je focus ligt nu op je buik, maar de rest van je lichaam moet ook getraind worden. Je kan dus beginnen met je benen, armen, schouders, dan is er al genoeg te trainen, kan je ondertussen al af vallen en dan over een paar maanden ook je romp/buik/rug gaan trainen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven