Geld & Recht alle pijlers

Recht van overpad - creatief ingericht?

20-09-2015 07:39 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over recht van overpad en het zit me nogal dwars (hormonen denk ik ), dus ik hoop op vast wat slimme forumsters voor ik morgen een notaris of rechtsbijstand kan bellen.

Wij hebben sinds eind vorig jaar een nieuw huis. Onze tuin bestaat uit twee percelen. Perceel A staat het huis op en kunnen we bij via een smal straatje. Perceel B kunnen we bij via recht van overpad, dat gewoon rechttoe rechtaan is benoemd in de notariële akte. A en B liggen aan elkaar vast. De vorige eigenaren gebruikten B als geitenwei en gebruikten het recht van overpad voor afvoeren mest ed.

Wij gebruiken B gewoon als tuin. Het recht van overpad gebruiken we nu tijdelijk meer dan normaal vanwege onze tuinverbouwing. We voeren soms materialen vanaf perceel A af via B en het recht van overpad pad. Dit omdat straat A smaller is en soms de afstand via B korter. We gebruiken het pad dus alleen als echt praktisch handiger.

Vanaf dat we in ons huis wonen staan steeds de buren van perceel B meteen buiten als we over het pad gaan. Ze staan dan te roepen dat we het recht van overpad alleen mogen gebruiken als we iets op perceel B moeten doen. En zo hebben ze (volgens mij) nog meer regels bedacht. Zo mogen zij blijkbaar het pad gebruiken als parkeerplaats en moeten wij dus steeds aanhangwagens verslepen als we over het pad willen.

Van de week hebben we vier keer het pad gebruikt en ze stonden alweer briesend aan de deur. Dat ze er een slot op gingen zetten enz enz. Toen man aangaf dat het geven en nemen is en wij ook niks zeggen van hun aanhangwagens zeiden ze dat dat nou eenmaal de regels zijn.

Volgens mij zijn dat hun creatieve regels en:

- kunnen zij helemaal niet eisen dat wij niks van perceel A via B over het pad doen en mogen we dat zelf weten

- kunnen zij niet een doel plakken op het recht van overpad (alleen als we dieren houden op B bijvoorbeeld)

- moeten zij het pad gewoon vrij houden en mogen ze al helemaal geen hek met een slot erop plaatsen.

Klopt dat?

Man heeft het overigens gesust en we willen geen ruzie, maar ik wil ook gewoon een leefbare situatie door gebruik te kunnen maken van de rechten die we hebben meegekocht.
Only dead fish go with the flow.
Alleen Meester Visser kan dit oplossen:

http://www.npo.nl/de-rijdende-rechter/2 ... KN_1657769
quote:wiezewo schreef op 20 september 2015 @ 08:18:

Zo te lezen op de link is het recht van overpad alleen om perceel B te bereiken, en heb je er voor te zorgen dat de eigenaren zo min mogelijk last ervan hebben. Dingen afvoeren van perceel A via perceel B omdat jullie dat handiger vinden, terwijl het ook via perceel A afgevoerd kan worden mag dus niet.

maar zo te lezen worden A en B één geheel, een grote tuin.

dus is het wel lastig te bepalen wat van A komt en wat van B.

maar het maakt de situatie inderdaad genuanceerder, wat mag nu wel en wat mag nu niet?

TO, kan je de buren niet sussen met het feit dat dit toch een tijdelijke situatie is?

hoe lang duren die tuinwerken nog?
Buurvrouw een bosje bloemen, buurman een fles jenever. Sorry voor de overlast! Nog een weekje en dan zijn we klaar.
quote:aliva schreef op 20 september 2015 @ 08:49:

[...]

maar zo te lezen worden A en B één geheel, een grote tuin.

dus is het wel lastig te bepalen wat van A komt en wat van B.

maar het maakt de situatie inderdaad genuanceerder, wat mag nu wel en wat mag nu niet?

TO, kan je de buren niet sussen met het feit dat dit toch een tijdelijke situatie is?

hoe lang duren die tuinwerken nog?Dit! Als dit een tijdelijke extra overlast is, dan zou ik dat gewoon aankaarten. Iets met een mooie bos bloemen ofzo. Wie weet waar hun reactie/angst vandaan komt.
Ik snap de onduidelijkheid, maar kan geen plaatje plakken.

Dus even nog een poging: perceel A is de lange kant van de L, perceel B de kort kant van de L. Via een heel smal staatje komen we bij het bovenste puntje van de L en perceel A dus. Dan krijgen we het huis, de tuin, gras, in perceel A en dan komt perceel B, ook helemaal gras. Om perceel B te kunnen benaderen als je perceel A niet zou hebben is er het recht van overpad. Dat pad is breder dan het straatje naar pad A. Alle voorgaande bewoners van ons huis de afgelopen 50 jaar hadden zowel A als B.

B werd altijd gebruikt als dierenwei (paarden en geiten). Om de mest niet af te hoeven vervoeren via de tuin in A werd het recht van overpad hiervoor gebruikt. Waarom niet via A: nogal een hindernisbaan vanaf B naar A met een wagen vol mest/hooi/etc, niet te doen met een auto en aanhanger o.i.d.

Daarnaast is de straat bij A enorm smal, waardoor breder dan een flinke bestelbus er niet door kan.

We kunnen dus van A naar B, maar niet met de auto (tenzij we onze tuin compleet aan gort rijden) en dan nog zijn de mogelijkheden beperkt vanwege het smalle straatje naar A.

Wij doen nu feitelijk niks anders dan onze voorgangers, alleen vervang 'mest' door 'stenen/snoei-afval'. En het gebruik is iets intensiever vanwege de verbouwing van de tuin. Nu op zijn drukst gaan we gemiddeld 1 keer per dag.
quote:Vrouwzondernaam schreef op 20 september 2015 @ 08:46:

Recht van overpad (erfdienstbaarheid)

krijg je door vastlegging notaris (notariele akte) of verjaring.

Ik neem aan dat dus niet alles jullie eigen grond is, anders is dat niet te sprake.

Dan zou ik es naar de papieren (dus de offcirle regels) vragen.

En wat heeft jullie makaar je op de mouw gespeld ?Wat heeft de makelaar hier nou weer mee te maken?
quote:Suze02 schreef op 20 september 2015 @ 08:50:

Buurvrouw een bosje bloemen, buurman een fles jenever. Sorry voor de overlast! Nog een weekje en dan zijn we klaar.

Ja, is ook zo. Had ik ook al bedacht.

Het ding is alleen dat ze al ver voor de tuinverbouwing begonnen te klagen. Echt letterlijk elke keer als we er over heen reden stonden ze buiten om even de regels uit te leggen. En toen was het dus 1 keer in de 2 maanden.
Maar als je nu begint met slijmen stoppen ze op termijn wel met zeuren.
En dat had je eigenlijk dus al voor die tuinklus moeten doen
quote:Lariba schreef op 20 september 2015 @ 08:56:

[...]

Wat heeft de makelaar hier nou weer mee te maken?Het recht van overpad is inderdaad gewoon benoemd in de notariële akte en is geen 'gewoonterecht van de vorige bewoners beetje overdreven door de makelaar'...
quote:sannennas schreef op 20 september 2015 @ 08:59:

[...]

Ja, is ook zo. Had ik ook al bedacht.

Het ding is alleen dat ze al ver voor de tuinverbouwing begonnen te klagen. Echt letterlijk elke keer als we er over heen reden stonden ze buiten om even de regels uit te leggen. En toen was het dus 1 keer in de 2 maanden.

Duidelijk uitleg van de situatie.

Welke regels heeft ze het dan over? En is het in theorie mogelijk dat jullie een parkeerplaats op grond B maken waardoor jullie dagelijks met de auto over het pad moeten?
Hoe zien de buren het steeds? Vanuit de woonkamer/tuin etc?
quote:Suze02 schreef op 20 september 2015 @ 09:02:

En dat had je eigenlijk dus al voor die tuinklus moeten doen Mwah... We kennen ze inmiddels een beetje. Elke keer als ze kwamen klagen als we een keer over het pad reden hebben we begrip getoond en ze verzekerd dat we geen enge plannen hadden met het recht en bla bla bla. Ook hebben we nooit wat gezegd van de aanhangwagens en auto's die in het pad staan. Daarnaast hebben we hun nu een paar keer toegang tot onze tuin gegeven om dingen voor hun tuin te kunnen doen. Maar het lijkt echt nooit genoeg. ik ging net als man uit van geven en nemen....
quote:jules schreef op 20 september 2015 @ 09:04:

[...]

Duidelijk uitleg van de situatie.

Welke regels heeft ze het dan over? En is het in theorie mogelijk dat jullie een parkeerplaats op grond B maken waardoor jullie dagelijks met de auto over het pad moeten?Ja, en dat is dus hun aller aller grootste angst. Terwijl we al 100 keer hebben gezegd dat we dat echt niet willen en we zelfs al de nieuwe parkeerplaats hebben aangelegd in de punt van perceel A. En dat weten ze ook.
quote:Flashy schreef op 20 september 2015 @ 09:05:

Hoe zien de buren het steeds? Vanuit de woonkamer/tuin etc?Zijraam in de woonkamer.
quote:sannennas schreef op 20 september 2015 @ 09:07:

[...]

Ja, en dat is dus hun aller aller grootste angst. Terwijl we al 100 keer hebben gezegd dat we dat echt niet willen en we zelfs al de nieuwe parkeerplaats hebben aangelegd in de punt van perceel A. En dat weten ze ook.

Dat dacht ik al. Kennen zij jullie plannen?

Angst haalt het slechtste in mensen naar boven.
quote:sannennas schreef op 20 september 2015 @ 09:06:

[...]

Mwah... We kennen ze inmiddels een beetje. Elke keer als ze kwamen klagen als we een keer over het pad reden hebben we begrip getoond en ze verzekerd dat we geen enge plannen hadden met het recht en bla bla bla. Ook hebben we nooit wat gezegd van de aanhangwagens en auto's die in het pad staan. Daarnaast hebben we hun nu een paar keer toegang tot onze tuin gegeven om dingen voor hun tuin te kunnen doen. Maar het lijkt echt nooit genoeg. ik ging net als man uit van geven en nemen....

Maar wat wil je nou? Gelijk hebben en krijgen of gewoon zonder gezeur leven?

Die mensen zijn nou eenmaal gebleken inflexibel, daar ga je niets aan veranderen.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en gewoon slijmen in het kader van stroop/honing en azijn.
Dat recht op overpad moet er niet in uitmonden dat het pad als doorgaande weg naar perceel A (en daar is dat recht tenslotte ook niet voor; het is om perceel B te bereiken).

Ze hebben gelijk, lijkt me. Maar ik denk ook dat die mensen veel te veel tijd hebben.

Sussen, pappen en nathouden. Buurman een bos bloemen en de buurvrouw een fles Sherry.
quote:beelicious schreef op 20 september 2015 @ 08:47:

Alleen Meester Visser kan dit oplossen:

http://www.npo.nl/de-rijdende-rechter/2 ... N_1657769O heerlijk, die ga ik kijken!
De eigenaar van het heersend erf is verplicht de erfdienstbaarheid op de minst bezwaarlijke manier uit te oefenen. Misschien kunnen jullie de zooi opsparen en eens in de week alles tegelijk afvoeren? Heb je de buren trouwens van te voren geïnformeerd over het intensieve gebruik van hun erf i.v.m. de tuinverbouwing?

Kijk ook even goed in de akte van erfdienstbaarheid of er ook nevenverplichtingen zijn. (Bv. bijdragen aan de kosten van het onderhoud van het pad bij de buren, of zo.) Dat je daar straks niet door verrast wordt.

Ik vind het bosje bloemen sowieso een goed idee. Een goede relatie met de buren is ook wat waard.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Suze02 schreef op 20 september 2015 @ 08:38:

Ze kunnen gewoon zonder gebruik te maken van het recht op overpad van A naar B. Alleen is het soms korter/handiger via het overpad.

Zo lees ik het niet hoor. Perceel a en b grenzen wel aan elkaar, maar wie zegt dat daar een pad tussen is? Als er op die grens een muur staat, kan het wel leuk aan elkaar grenzen, maar kan je er nog niet heen. Ik lees het als dat a een eigen opgang heeft en dat b bereikt kan worden via het recht van overpad.

En mosterd kan vast ook over dat recht van overpad geleverd worden
quote:Desperate_Housewive schreef op 20 september 2015 @ 09:13:

[...]

Zo lees ik het niet hoor. Perceel a en b grenzen wel aan elkaar, maar wie zegt dat daar een pad tussen is? Als er op die grens een muur staat, kan het wel leuk aan elkaar grenzen, maar kan je er nog niet heen. Ik lees het als dat a een eigen opgang heeft en dat b bereikt kan worden via het recht van overpad.

En mosterd kan vast ook over dat recht van overpad geleverd worden
quote:jules schreef op 20 september 2015 @ 09:09:

[...]

Dat dacht ik al. Kennen zij jullie plannen?

Angst haalt het slechtste in mensen naar boven.

Ze kennen dus de plannen, in die zin dat we hebben aangegeven dat we de parkeerplaats laten waar hij nu is en dat het extra verkeer nu tijdelijk is. Maar ze blijven het steeds benoemen, de angst blijft dus hangen.

Er speelt blijkbaar nog iets: het allerlaatste huis in het straatje voor perceel A is van de zoon van die mensen. Het straatje is aangelegd door van vijf percelen, waaronder dat van ons stuk in te leveren. Onze drie overburen zijn allemaal van het bedrijvige type met aanhangwagens, schuren aan het straatje, veel laden en lossen in dat hele smalle pad, etc etc. Omdat zoon het allerlaatste huis heeft én gewoon alleen maar heen en weer rijdt door het straatje heeft hij altijd last van de rest. In de zin dat hij vaak moet wachten tot er weer iemand de weg vrij maakt. Zijn ouders vinden dat dus zielig en daarom niet eerlijk dat wij nog een alternatief hebben: namelijk hun vrij rustige pad. Benoemden ze gister voor het eerst. Wij blokkeren trouwens nooit het straatje bij A, want we hebben daar in onze tuin netjes een oprit gemaakt.
quote:Desperate_Housewive schreef op 20 september 2015 @ 09:13:

[...]

En mosterd kan vast ook over dat recht van overpad geleverd worden O dat was ik nog vergeten: er staat een hek tussen A en B... Oeps... Ook wel relevant hè?!
quote:Suze02 schreef op 20 september 2015 @ 09:09:

[...]

Maar wat wil je nou? Gelijk hebben en krijgen of gewoon zonder gezeur leven?

Die mensen zijn nou eenmaal gebleken inflexibel, daar ga je niets aan veranderen.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en gewoon slijmen in het kader van stroop/honing en azijn.

Ik snap wat je zegt, écht! En dat gaan we vast ook doen. Maar het punt is dus dat we hun steeds ruimte geven voor hun wensen/vragen, bijvoorbeeld schotten plaatsen in onze tuin tegen het hek met hun tuin aan, omdat er bij hun anders iets verzakt en nog een paar van dat soort dingen. Maar andersom is het dus bij elk ritje over het pad gezeik.

Ik had gehoopt dat het inwilligen van al hun wensen wel genoeg stroop zou zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven