Heb jij ook een moeilijk kind?
zondag 21 september 2008 om 21:22
Hoi, Ik ben een studente aan de universiteit van Groningen en doe een onderzoeksproject waarbij er trainingen gegeven worden aan moeders van onrustige kinderen tot 10 jaar (ook huilbabies).
Nou vraag je waarschijnlijk af wat dit hier op het forum doet, maar ik heb zoveel superpositieve veranderingen gezien bij moeders die er helemaal doorheen zaten dat ik hier toch even wil posten. Dit is dus ook niet als reclame bedoeld maar meer om te delen van mijn goede ervaringen hiermee en om hopelijk een aantal moeders te helpen. Jolant van de Haspel geeft trainingen voor moeders die bijvoorbeeld aangeven:
‘Mijn kind is heel onrustig’
‘Ik ben aan het eind van mijn Latijn’
‘Ik kan niet meer genieten’
‘Mijn reserves raken op’
‘Ik voel me machteloos’
‘Niemand begrijpt me’
‘Ik ben zo moe’
Vrouwen, die zich in deze uitspraken herkennen, wil ik uitnodigen om mee te doen met het onderzoek. Het is een onderzoek waarbij je als moeder de aandacht krijgt. Waarbij je ondersteund zal worden en waarbij je vijf gratis trainingssessies aangeboden krijgt met een erkende biofeedback methode (biofeedback-methode ‘Freeze-Framer’ van het HeartMath Institute voor verhoging hartcoherentie ter vermindering van stress). Dit kan je in relatief korte tijd te helpen om jezelf staande te houden en weer kracht te vinden
in deze moeilijke situatie. Iedereen kan het leren en het is een eenvoudige, maar wel doeltreffende methode
Ben je geïnteresseerd? Of wil je hier meer over weten (aarzel niet, het is heel vrijblijvend). Je kunt mailen naar Jolant van den Haspel
Mail: Jolant1@hotmail.com
Inschrijvingen kunnen plaatsvinden tot en met november 2008
Nou vraag je waarschijnlijk af wat dit hier op het forum doet, maar ik heb zoveel superpositieve veranderingen gezien bij moeders die er helemaal doorheen zaten dat ik hier toch even wil posten. Dit is dus ook niet als reclame bedoeld maar meer om te delen van mijn goede ervaringen hiermee en om hopelijk een aantal moeders te helpen. Jolant van de Haspel geeft trainingen voor moeders die bijvoorbeeld aangeven:
‘Mijn reserves raken op’
‘Ik voel me machteloos’
‘Niemand begrijpt me’
‘Ik ben zo moe’
Vrouwen, die zich in deze uitspraken herkennen, wil ik uitnodigen om mee te doen met het onderzoek. Het is een onderzoek waarbij je als moeder de aandacht krijgt. Waarbij je ondersteund zal worden en waarbij je vijf gratis trainingssessies aangeboden krijgt met een erkende biofeedback methode (biofeedback-methode ‘Freeze-Framer’ van het HeartMath Institute voor verhoging hartcoherentie ter vermindering van stress). Dit kan je in relatief korte tijd te helpen om jezelf staande te houden en weer kracht te vinden
in deze moeilijke situatie. Iedereen kan het leren en het is een eenvoudige, maar wel doeltreffende methode
Ben je geïnteresseerd? Of wil je hier meer over weten (aarzel niet, het is heel vrijblijvend). Je kunt mailen naar Jolant van den Haspel
Mail: Jolant1@hotmail.com
Inschrijvingen kunnen plaatsvinden tot en met november 2008
zondag 21 september 2008 om 22:03
J alol, ik besef me dat nu net toen ik de topictitel weer las
Ik denk dat ze ook zegt zodat moeders minder het gevoel hebben dat ze alleen staan.
Dus heel meelevend enzo.
Maar hoeveel sessies heb je gemiddeld nodig?
Je krijgt er 5 gratis maar daar heb je niet veel aan als je 60 sesies nodig hebt. En wat kost het dan per sessie?
Ik denk dat ze ook zegt zodat moeders minder het gevoel hebben dat ze alleen staan.
Dus heel meelevend enzo.
Maar hoeveel sessies heb je gemiddeld nodig?
Je krijgt er 5 gratis maar daar heb je niet veel aan als je 60 sesies nodig hebt. En wat kost het dan per sessie?
zondag 21 september 2008 om 22:12
Hahah, het is eigenlijk voor moeders met moeilijke kinderen, maar als jij een moeilijke moeder bent wil ze (mijn begeleidster) misschien wel een uitzondering maken hoor
Verder is het de bedoeling dat de moeders een aantal tools aangereikt krijgen in die 5 gratis sessies, hiermee zijn ze normaal gesproken voldoende geholpen. Ze helpen eigenlijk zichzelf alleen geeft de training technieken hoe je dit moet doen (klinkt heel simpel, en dat is het ook, maar voor mij ging een wereld open)
Na die 5 sessies is het dus niet de bedoeling dat je nog 60 dure sessies eraan vast knoopt.....
Verder is het de bedoeling dat de moeders een aantal tools aangereikt krijgen in die 5 gratis sessies, hiermee zijn ze normaal gesproken voldoende geholpen. Ze helpen eigenlijk zichzelf alleen geeft de training technieken hoe je dit moet doen (klinkt heel simpel, en dat is het ook, maar voor mij ging een wereld open)
Na die 5 sessies is het dus niet de bedoeling dat je nog 60 dure sessies eraan vast knoopt.....
zondag 21 september 2008 om 22:19
Je kunt ook zo arrogant zijn om te vinden dat er meer "gratis" cursussen mogen komen voor kinderen boven de tien of twaalf jaar. En dan niet (enkel) de moeders/ouders trainen maar de kinderen zelf. Leuk die tools maar op een dag komt je kind in de maatschappij en moet het zelf ook weten wat wel en niet kan. Wat de mogelijkheden zijn, hoe je met bepaalde dingen omgaat.
Het is mij: shaHla
(Iranian version)
zondag 21 september 2008 om 22:26
Het idee is dat de moeder haar vaardigheden die ze opdoet in de sessies weer aan haar kind leert. En dat zien we ook bij de moeders die tot nu toe geweest zijn. De tools waar ik het over heb zijn gebaseerd op biofeedback training. Door een bepaald computerprogramma kan je je eigen lichamelijke reacties volgen. Door met bij ons oefeningen te doen tijdens de sessies zie je hoe je lichaam reageert op bepaalde emoties en hoe je hier zelf het een en ander in kunt sturen. Dit is dus niet iets wat je makkelijk thuis kunt ontdekken. Als je eenmaal in de sessies hebt uitgevonden wat voor jou werkt om je balans terug te krijgen kan je dit thuis ook toepassen.
maandag 22 september 2008 om 00:03
quote:zazazaza schreef op 21 september 2008 @ 21:22:
‘Mijn reserves raken op’
‘Ik voel me machteloos’
‘Niemand begrijpt me’
‘Ik ben zo moe’
Op één ding na slaan alle dingen die je hier opsomt op de opvoeder en niet op het kind. Is het eigenlijk een verkapte oproep voor ouders met problemen of probeer je ons op deze manier duidelijk te maken dat we ons onhandelbare kind aan ons eigen gedrag te danken hebben?
‘Mijn reserves raken op’
‘Ik voel me machteloos’
‘Niemand begrijpt me’
‘Ik ben zo moe’
Op één ding na slaan alle dingen die je hier opsomt op de opvoeder en niet op het kind. Is het eigenlijk een verkapte oproep voor ouders met problemen of probeer je ons op deze manier duidelijk te maken dat we ons onhandelbare kind aan ons eigen gedrag te danken hebben?
maandag 22 september 2008 om 00:06
Overigens slaan alle symptomen op die eerste na volgens mij op ALLE jonge ouders. Ik hoor van niemand dat ze het eerste jaar met een baby anders ervaren hebben dan "aan het eind van hun Latijn", "niet meer kunnen genieten" (te moe), "geen reserves meer", machteloosheid vanwege niet begrijpen waarom de baby huilt en... "ik ben zo moe"? Nou, het woord moe wordt opnieuw uitgevonden in het eerste levensjaar van je kind. Van íeders kind, heb ik begrepen.
We mogen allemaal op cursus dus?
We mogen allemaal op cursus dus?
maandag 22 september 2008 om 06:08
Even googelen levert op dat Jolant van den Haspel slechts een bachelor psychologie heeft, en tevens magnetiseur is in een praktijk met veel alternatieve geneeswijzen. Dat maakt het natuurlijk niet meteen oninteressant om zoiets te onderzoeken, maar wel een beetje vreemd dat zij de begeleider zou zijn. Is er ook een universitaire begeleider in het spel? En wat studeer je eigenlijk?
Ik begrijp ook niet wat er zo erkend zou zijn aan deze biofeedback methode, zelfs de reclamewebsite van de fabrikant zelf levert nauwelijks relevante artikelen op, zeker niet voor deze toepassing.
Ik begrijp ook niet wat er zo erkend zou zijn aan deze biofeedback methode, zelfs de reclamewebsite van de fabrikant zelf levert nauwelijks relevante artikelen op, zeker niet voor deze toepassing.
maandag 22 september 2008 om 06:15
E.e.a. komt over als een projectje van een buurtcentrum ipv een universiteit. Is namelijk de eerste stap niet dat je gaat onderzoeken wat de redenen zijn van het moeilijke gedrag? Dus lichamelijke, psychische of sociale oorzaak? Pas als dat bekend is kan je de juiste ondersteuning/training bieden.
Of richt je je op de ouders met als doel dat zij meer uithoudingsvermogen krijgen, minder in de stress schieten als hun kind zich niet gedraagt zoals 'men' verwacht? Of wil je onderzoeken of de biofeedback methode nut heeft?
Of richt je je op de ouders met als doel dat zij meer uithoudingsvermogen krijgen, minder in de stress schieten als hun kind zich niet gedraagt zoals 'men' verwacht? Of wil je onderzoeken of de biofeedback methode nut heeft?
maandag 22 september 2008 om 10:23
De hyves en de site van deze Yolant doen het niet ?
Als ik op de site van de Rijksuniversiteit Groningen zoek naar de naam "Haspel" krijg ik alleen een trefwoord van het facilitair centrum dat ik zo'n ding kan huren.
Gaat het hier om een wetenschappelijk onderzoek aan de RuG, en zo ja, welke afdeling ?
Als ik op de site van de Rijksuniversiteit Groningen zoek naar de naam "Haspel" krijg ik alleen een trefwoord van het facilitair centrum dat ik zo'n ding kan huren.
Gaat het hier om een wetenschappelijk onderzoek aan de RuG, en zo ja, welke afdeling ?
maandag 22 september 2008 om 11:17
Volgens mij is dit geen onderzoek van de RUG. Het is een studente die in een alternatieve praktijk een leeronderzoekje doet voor zover ik het inschat. Niks mis mee, maar het staat hier wel een beetje misleidend. En ik vind biofeedback nou niet de meest voor de hand liggende oplossing voor dit soort problemen.
maandag 22 september 2008 om 14:22
Zo, jullie zijn lekker actief hier.
Zal even een aantal dingetjes ophelderen. Jolant doet een groot onderzoek (ze is inderdaad ook nog student!) waarbinnen ik een deel van de data analyse doe. Onze hoofdbegeleider is Ben Mulder voor de fanatieke googlers onder ons! Het gaat om een onderzoek bij de RUG en niet bij een alternatieve opleiding.
Vaders vallen hier even buiten de boot omdat het om een eerste onderzoek gaat. We moeten dus beperken, wellicht komt er ook wel een keer een onderzoek waarbij de vaders welkom zijn.
Verder richten we ons op de ouder. Een moeilijk kind brengt hoe dan ook stress mee voor een ouder. Dat is waar dit over gaat. Nou kan je zeggend at iedere jong ouder enige stress ervaart, ik ben de laatste die dit ontkent, maar in dit onderzoek richten we ons specifiek op ouders van moeilijke kinderen. Er kunnen heel veel dingen mis zijn in de omgang tussen ouder en kind maar daar gaat dit onderzoek ook NIET over. We willen ouders hun fysiologische stress respons laten zien door middel van Heartmath.
Zal even een aantal dingetjes ophelderen. Jolant doet een groot onderzoek (ze is inderdaad ook nog student!) waarbinnen ik een deel van de data analyse doe. Onze hoofdbegeleider is Ben Mulder voor de fanatieke googlers onder ons! Het gaat om een onderzoek bij de RUG en niet bij een alternatieve opleiding.
Vaders vallen hier even buiten de boot omdat het om een eerste onderzoek gaat. We moeten dus beperken, wellicht komt er ook wel een keer een onderzoek waarbij de vaders welkom zijn.
Verder richten we ons op de ouder. Een moeilijk kind brengt hoe dan ook stress mee voor een ouder. Dat is waar dit over gaat. Nou kan je zeggend at iedere jong ouder enige stress ervaart, ik ben de laatste die dit ontkent, maar in dit onderzoek richten we ons specifiek op ouders van moeilijke kinderen. Er kunnen heel veel dingen mis zijn in de omgang tussen ouder en kind maar daar gaat dit onderzoek ook NIET over. We willen ouders hun fysiologische stress respons laten zien door middel van Heartmath.
maandag 22 september 2008 om 14:57
Tja, je bent hier vast met de beste bedoelingen, maar ik stoor me toch aan het begrip: 'moeilijke kinderen'
Zoals al genoemd, is dat heel subjectief, want wanneer definieer je een kind als moeilijk?
Het gedrag van een kind kan moeilijk, lastig of druk zijn, het
kínd zelf is dat dan niet vind ik.
Ik zou dat toch anders formuleren.
Maar ik wil je wel succes wensen met je onderzoek natuurlijk.
Zoals al genoemd, is dat heel subjectief, want wanneer definieer je een kind als moeilijk?
Het gedrag van een kind kan moeilijk, lastig of druk zijn, het
kínd zelf is dat dan niet vind ik.
Ik zou dat toch anders formuleren.
Maar ik wil je wel succes wensen met je onderzoek natuurlijk.